Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 23:16:59
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door Rob Bennis
Vandaag om 23:10:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:55:04
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
Vandaag om 22:46:37
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Reeks77
Vandaag om 22:39:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:13:11
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Overet
Vandaag om 22:04:43
Raadplaatje door Lars Smelter
Vandaag om 21:50:23
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 21:50:18
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
Vandaag om 21:30:54
Aanpassen baanplan bestaande baan door Ronald69
Vandaag om 20:52:02
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:22:24
Fleischmann Anna ombouw. door defender
Vandaag om 20:19:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 20:15:03
Sfeer op je modelbaan door BartvD
Vandaag om 19:29:41
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
Vandaag om 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
Vandaag om 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
Vandaag om 16:32:24
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:59:06
Wat was jullie allereerste loc? door tijgernootje
Vandaag om 15:25:46
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door 741230
Vandaag om 15:21:31
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
Vandaag om 14:05:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 13:55:02
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Met een sik
Vandaag om 13:40:25
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bas, Dordrecht
Vandaag om 13:18:06
Yamorc booster door Ben
Vandaag om 12:50:26
Spoor op industrieterrein Lage Weide door tijgernootje
Vandaag om 12:26:46
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 12:25:27

Auteur Topic: Koploper - Trein volgen (vaste route)  (gelezen 4155 keer)

RickW

• Offline Offline
Koploper - Trein volgen (vaste route)
« Gepost op: 10 May 2009, 15:21:37 »
Hallo mede-spoorders,

Inmiddels heb ik mijn 12 baanvakken goed aangesloten, en kan ik dus zien welke baanvakken bezet zijn (ik heb 2 treinen, dus dat zijn er altijd 2)
Nu wil ik een vaste route laten rijden. Om te beginnen wil ik de trein in mijn baantje een simpel rondje laten rijden. Daarvoor moeten een paar wissels om, maar dat kan via wisselstraten (heb ik al ontdekt, alleen moet ik de gele streep de andere kant opzetten als waar de wissel heen moet  ???)
Vervolgens heb ik per blok (voor dat rondje rijdt hij door 3 blokken) ingesteld dat als hij uit het vorige blok komt, die bezetmelder dus vrijkomt. Vervolgens zorg ik dat in het vaste route-dialoogvenster de baanvakken in de juiste volgorde zijn toegevoegd.
Ik ken de route toe aan de trein, en zet het systeem op automatisch rijden. En dan gebeurt het: de trein gaat rijden (nadat de wissels goed zijn gezet), alleen het systeem ziet niet dat de trein het baanvak verlaat en al in het volgende baanvak is. Dus bijvoorbeeld: ik geef aan dat de trein in blok 1 staat (dat staat ie dan ook). In de route gaat hij naar blok 7 rijden (dat doet ie ook, doordat de wissels goed staan), alleen als de trein in 7 is aangekomen, ziet hij niet dat de trein daar is (tenminste, de bezetmelder gaat wel aan), maar blijft blok 1 gewoon het blok met de trein.
Doe ik iets verkeerd? Of moet ik, zoals ik op sommige sites lees, 2 bezetmelders per blok doen? ???
En daarnaast: is er een verklaring voor het feit dat die wisselstraten hier raar doen (dus dat ik het streepje de kant op moet zetten dan de trein daadwerkelijk heen moet)?

Alvast bedankt voor de hulp! :)

Grz,
Rick.

C_Jabaaij

• Offline Offline
  • Eschburg
Re:Koploper - Trein volgen (vaste route)
« Reactie #1 Gepost op: 10 May 2009, 15:36:12 »
Rick,

lees de helpfile van Koploper, daar staat precies hoe dat je de wissels moet tekenen en hoe je de getekende wissels koppelt aan de wissels op je baan.
Verder zijn je baandefinities nog niet goed als in Koploper de trein in een blok blijft staan terwijl de lok op de baan al in het volgende blok is.

Volgens mij hoort dit thuis op het Koploperforum.

zie ook https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,8.0.html

Koos Jabaaij.
“Je gaat het pas zien als je het door hebt”

RickW

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 10 May 2009, 15:56:48 »
lees de helpfile van Koploper, daar staat precies hoe dat je de wissels moet tekenen en hoe je de getekende wissels koppelt aan de wissels op je baan.
Verder zijn je baandefinities nog niet goed als in Koploper de trein in een blok blijft staan terwijl de lok op de baan al in het volgende blok is.

De wissels zijn zegmaar met de lichtblauwe streepjes wel goed, alleen bij de wisselstraten moet het gele streepje de andere kant op staan... Dan staat het blauwe streepje dus goed, maar het gele streepje niet...
Heb je verder enig idee welke baandefinities ik dan zou moeten nakijken? Blokken e.d. lijken me in orde namelijk...

Peter Kleton

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 10 May 2009, 17:43:46 »
 Hoi Rick,
 Je moet kijken of de wissels op de baan die je met de muis bedient , net zo staan als op de monitor.
 Bij wisseleigenschappen kan je als het nodig is dan ''verkeerd aangesloten '' aanklikken.
 Of gewoon de draden uit je wisseldecoder verwisselen.
 Je moet ook kijken , of de wisselstraat wordt vrij gemaakt, als de trein aan het einde van een blok  komt.
Ben zelf op dit moment ook eea aan het intikken over wisselstraten ....enz. ;D
 -Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

RickW

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 10 May 2009, 19:13:57 »
Inmiddels zit ik al op het koploperforum, waar ik dezelfde problemen heb neergelegd. Daar kreeg ik te horen dat ik toch waarschijnlijk 2 bezetmelders per blok moet gebruiken. Wat is jullie visie daarop? Zijn er nog andere oplossingen voor mijn probleem?
Ik heb overigens ook alle blokinformatie aangevuld, dus daaraan zou het theoretisch gezien niet kunnen liggen...
Verder heb ik de wissels verkeerd aangesloten (althans, voor Koploper... de MultiMAUS denkt daar anders over :P), dus dat heb ik in Koploper omgedraaid ;)

Draadje op Koploperforum staat hier: http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=2072
Hier staat ook de recentste versie van de database ;)
« Laatst bewerkt op: 10 May 2009, 19:15:46 door Rick »

lokloods

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 10 May 2009, 19:17:40 »
Rick,

Ik denk dat het goed is als je eerst eens de handleiding van koploper leest. Niet alles in eens, want dan zie je door de bomen het bos niet meer, maar start nu eens met de eerste aanwijzingen. In ieder geval staat duidelijk beschreven dat je ten minste twee bezetmelders per blok nodig hebt.

Vr. groet,
Wiebe

RickW

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 10 May 2009, 20:42:57 »
Oké, ik heb het nu ook in de handleiding zien staan, en op het koploperforum ben ik er ook op gewezen: ik moet minimaal 2 bezetmelders per blok gebruiken, anders werkt het kennelijk gewoon niet.

Nu heb ik nog een ander vraagje, wat er wel een beetje aan gerelateerd is:

In de handleiding staat: In een blok zijn er twee bezetmelders: <--B1--><-------geen melder-------><--B2-->
Maar als het stuk zonder melder nu zo groot is, dat er minstens een trein in past... Dan is dat baanvak dus tijdelijk niet bezet (tenminste, het vak wordt niet bezet gemeld), of werkt dat anders?
Want anders zou dat betekenen dat ik op het onbewaakte stuk gewoon nog een 3e melder moet zetten? Of snap ik het nu nog steeds niet? :P

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 10 May 2009, 21:11:27 »
Inderdaad, je snapt het nog steeds niet.

Ga rustig eens lezen in de handleiding. Ik kan me niet voorstellen, dat je die al zo snel helemaal hebt kunnen doorvorsen.

Sander

RickW

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 10 May 2009, 21:31:48 »
Ik zie al wat ik over het hoofd heb gezien: de officiële helpfile :-[
Ik heb het meeste uit de Hoe begin je met Koploper 6.6-handleiding gehaald, maar heb helemaal niet aan de officiële helpfile gedacht :-[

Die gaan we ook eens doornemen, en verder gaan we wat extra s88SD16-n's aanschaffen ;D

Bedankt voor alle tips, aanwijzingen en hulp!

Grz,
Rick.

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #9 Gepost op: 10 May 2009, 23:48:41 »
Hi Rick, je database even bekeken, maar ik wil niet rottig doen, maar daar is niet veel goed aan.
Je wisselstraten kloppen niet, er zijn totaal geen vinkjes gezet bij blokken geldt voor alle tabbladen. Er zijn dus totaal geen routes gemaakt. Dat wordt dus nog even door lezen.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

RickW

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 11 May 2009, 08:20:10 »
Ha Wim,

Dat is dan waarschijnlijk een verouderde versie... Daarin had ik in eerste instantie alleen alles ingevuld voor een specifiek rondje... Later gisteravond heb ik vervolgens alles in zitten vullen, maar dat had ook geen effect, omdat ik dus minimaal 2 bezetmelders per blok moet gebruiken...
Als ik de bezetmelders binnen heb, ga ik wel weer eens verder kijken :P

En die wisselstraten is ook opgelost; ik dacht dat het blauwe streepje de richting aanwees, dus dat had ik fout begrepen :P
(achteraf ook gewoon stom... maarja :-[)
Bij alle wissels heb ik dus gewoon even "Wissel verkeerd aangesloten" aangevinkt, en de wisselstraten weer nagelopen en kloppend gemaakt. Dat klopte uiteindelijk ook ;)

Grz,
Rick.

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #11 Gepost op: 11 May 2009, 11:24:26 »
Ha Wim,

Dat is dan waarschijnlijk een verouderde versie...

Dat zal best, maar wij kunnen alleen de door jouw geplaatste versie bekijken en dat is voor ons de meest recente versie. Alles wat jij na het plaatsen daarvan verandert is voor ons onzichtbaar.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

RickW

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 11 May 2009, 19:56:41 »
Hm, dan was ik waarschijnlijk niet duidelijk op dat forum... In een reactie van mij stond mijn laatste versie ;)
http://www.koploperforum.nl/uploaded/1191/200951019411_Oefenbaan.bck
Ik heb je mailtje binnen, dus daar ga ik eerst even naar kijken ;)