Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Miniature Holland
Vandaag om 14:56:14
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Lobomotion69
Vandaag om 14:45:44
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Spoor- en tramweg parafernalia door Rob Ellerman
Vandaag om 14:05:02
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 13:54:31
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 13:53:03
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 13:47:18
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 13:47:06
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 13:39:13
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 13:36:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:13:19
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door thevandijks
Vandaag om 10:38:13
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07

Auteur Topic: Lima alco 1930/ hema 1544 "startproblemen"  (gelezen 4583 keer)

dracul

• Offline Offline
Lima alco 1930/ hema 1544 "startproblemen"
« Gepost op: 09 May 2009, 21:28:31 »
Ik heb hier nog een locje van Lima liggen uit mijn kindertijd. Probleem is echter dat als je 'm op de rails zet, je hoort dat hij stroom pakt, maar niet uit zichzelf gaat rijden. Geef je 'm dan een klein duwtje, dan schiet ie naar voren en rijdt ie als een trein (hehehe)...
Heeft iemand enig idee wat ik hier aan zou kunnen doen? Ik ben in Groningen ooit bij Kienhorst geweest, maar die zagen het toen destijds niet zitten om er naar te kijken, dat was ie niet waard. Vind het toch wel jammer, want het is een mooi locje. Dus als ik zelf iets kan doen... hoor ik het graag, ben absoluut niet technisch, maar nu functioneert hij toch niet naar behoren, dus kan ik er ook niet zoveel aan verknallen ;-)
« Laatst bewerkt op: 09 May 2009, 21:37:21 door dracul »

Overlast

• Offline Offline
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re:Lima alco 1930/ hema 1544 "startproblemen"
« Reactie #1 Gepost op: 09 May 2009, 22:49:23 »
Misschien wielen en motor schoonmaken?

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Bob R.

• Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
« Reactie #2 Gepost op: 10 May 2009, 08:55:32 »
Ik ben in Groningen ooit bij Kienhorst geweest, maar die zagen het toen destijds niet zitten om er naar te kijken, dat was ie niet waard.
Dat bepaalt de klant toch  ???
Misschien zijn de flenzen te hoog voor je rails, of zijn het nog de originele Lima rails ?
Is het zo'n 2 assig stoomlocje ?
Vr. groeten,
Bob

dracul

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 10 May 2009, 10:21:25 »
Het zijn niet de originele lima rails meer, die zijn jaren geleden al weggegaan, maar daarop vertoonde dit locje dezelfde problemen.
Hij is inderdaad 2-assig.
Ga zometeen even proberen de wielen extra schoon te maken, misschien dat dat inderdaad helpt (ze zien er overigens niet echt vies uit op het oog) ... maar de motor schoonmaken? hoe doe je dat?

Bob R.

• Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
« Reactie #4 Gepost op: 10 May 2009, 10:55:27 »
Borsteltjes met veertjes eruit (die 2 zwarte pinnetjes) kapje eraf schroeven.
Schoonmaken en dan de draaiende delen een beetje vet maken en alles weer terugzetten.

Ik heb zelf zo'n lokje gehad en altijd problemen gehad met de stroomafname.
Dat komt vooral omdat er maar 2 assen zijn die stroom kunnen afnemen en ook nogal dicht naast elkaar zitten.
Loopt het motortje goed als je er rechtstreeks stroom op zet ?
Vr. groeten,
Bob

nscargo

• Offline Offline
  • Wederopbouw Opsolder
« Reactie #5 Gepost op: 10 May 2009, 10:57:14 »
Heb je al naar de koolborsteltjes gekeken?
Motor schoon maken is wel even een werkje maar het zal je vast wel luken;
Eerst motortje uitbouwen, rustig kijken hoe het vast zit, mischien dat je iets moet los solderen.
Daarna motortje uit elkaar halen, ook hier rustig kijken en desnoods maak je enkele aantekeningen over hoe het vast zit. Houd bij voorbeeld rekening met de lengte van schroefjes.
Daarna alles goed schoon maken met wasbenzine of alcohol.
Als alles goed schoon is en uitgedampt( ;) ) motortje weer in elkaar zetten en vet de asjes licht in.
Koolborsteltje eventueel vervangen en je motorje is weer klaar.
Test het eventjes voordat je het weer in het lokje zet dan weet je dat als het probleem nog niet weg is, dat het niet meer aan het motortje ligt.
Dan zou het mischien aan het drijfwerk liggen. ( heet dat zo )
Maar daar zijn andere mensen voor die daar veel meer van weten.
Mischien Floris?

Harm
« Laatst bewerkt op: 10 May 2009, 11:02:13 door nscargo »
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

dracul

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 10 May 2009, 11:04:03 »
Borsteltjes met veertjes eruit (die 2 zwarte pinnetjes) kapje eraf schroeven.
Schoonmaken en dan de draaiende delen een beetje vet maken en alles weer terugzetten.

Ik heb zelf zo'n lokje gehad en altijd problemen gehad met de stroomafname.
Dat komt vooral omdat er maar 2 assen zijn die stroom kunnen afnemen en ook nogal dicht naast elkaar zitten.
Loopt het motortje goed als je er rechtstreeks stroom op zet ?
Ik ben er net even mee bezig geweest. Opmerkelijk is dat als ik een batterij op de wielen hou, hij af en toe flink start, daarna stopt, niet meer wil, dan weer wel, etc, etc.
Zet ik de batterij op de contactpunten van de veertjes, dan loopt ie als een trein! Niks geen haperingen perfect. Alle radertjes e.d. draaien ook probleemloos rond.
Je zou dus verwachten dat het ergens tussen stroomopname van de wielen af (die twee koperen contactpunten die tegen het wiel aanlopen) en het motortje zit.

Motor/veertjes/spoel/magneet e.d. zijn nu allemaal schoongemaakt. Ingevet nog niet. Waar zou ik dat het beste mee kunnen doen? Smeer voor een fietsketting zal waarschijnlijk niet gaan, of wel?

't Maffe is dat ik inderdaad van het begin af aan al problemen heb gehad met dit locje (voor zover ik me herinner), ik snap dan ook niet waarom mijn ouders toen destijds er niet mee terug gegaan zijn. Ik vind 'm wel leuk, dus als het al met al lukt, dan heeft mijn zoontje nog een treintje om 'tein-tein' bij te roepen ;-)

Bedankt zover!

Bob R.

• Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Lid MSG Haarlemmermeer
« Reactie #7 Gepost op: 10 May 2009, 11:12:31 »
Het is gewoon een onding  ;D
Voor vet heb je speciaal vet van o.a. Roco.
Zeker geen gewoon vet gebruiken, dat kan agressief zijn.
De wielen moet je schoonmaken met zo'n rubberblok waar je ook de rails mee schoon maakt.
Vr. groeten,
Bob

nscargo

• Offline Offline
  • Wederopbouw Opsolder
« Reactie #8 Gepost op: 10 May 2009, 11:20:15 »
Wat ook nog zou kunnen is dat één van de lamellen van de rotor niet helemaal meer goed zit.
Dan blijven de koolborsteltjes daar elke keer achter haken. Loopt het eenmaal dan schiet het wel voorbij die ene lamel.
Toegegeven, het komt eigenlijk niet voor bij een nieuwe loc, en Dracul vertelt dat het lokje ook al die problemen had toen ze nog nieuw was.
Stroonafname slecht omdat de assen dicht bij elkaar zitten zoals Bob zegt is ook goed mogelijk, maar mijn Roco Sikje is ook een klein lokje en rijdt prima.
Niet dat ik Lima en Roco met elkaar wil vergelijken, maar het is dus wel mogelijk om een klein lokje goed te laten rijden.
Schiet me nu tebinnen dat Manuel op zijn site de stroomafname van een Hippel flink verbeterd.
Mischien dat je daar wat aan hebt
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

dracul

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 10 May 2009, 11:41:56 »
Ah, bedacht ik me nog iets. Als ik 'm op de rails zet en hij gaat niet rijden, dan brandt het lampje wel (dus hij krijgt stroom) en je hoort soms de motor wat 'kreunen op zijn plek', als je 'm dan een klein tikje geeft schiet hij ervan door. ???

dracul

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 11 May 2009, 21:26:32 »
Nou, opnieuw opengemaakt, schoongemaakt. geolied en in eerste instantie lijkt hij goed te rijden (sowieso veel beter dan dat hij ooit gedaan heeft), maar als je 'm langzaam probeert op te starten, dan lukt het niet.
Van 0 naar 120 spurt hij weg, maar soms, als je 'm dus langzaam laat opstarten, begint het lampje te branden, je hoort de motor kraken, en dan blijft hij stilstaan. Klein tikje er tegen aan, of optillen en weer terugplaatsen is voldoende om 'm weer te laten rijden.

Heeft iemand nog een suggestie? Of kan ie maar beter als decoratiemateriaal op de baan gezet worden?

janw

• Offline Offline
  • Bruggen-IG:
« Reactie #11 Gepost op: 11 May 2009, 22:10:21 »
Ik had vroeger ook zo'n locomotiefje, ook van de Hema. Veel plezier van gehad, de mijne liep best goed. Doordat de motor maar 3-polig is heeft het motortje echter niet veel aanzetkracht. Daardoor is realistisch langzaam wegrijden moeilijk. Daar is weinig aan te doen (Lima heeft bij mijn weten geen 5-polige ankers gemaakt voor deze motoren, hoewel dat een goed idee zou zijn geweest), maar zo erg als jij dit beschrijft zou het niet moeten zijn. Verder geldt bij de door Lima gebruikte motoren en tandwielen dat ze eigenlijk heel lang moeten inlopen en in-slijten voor ze lekker lopen. Een uiterlijk afgeleefde en 'stukgespeelde´ Lima (of Hema)-loc loopt daardoor vaak motorisch gewoon best goed. Heel veel ermee rijden helpt dus, maar dan moet-ie dat natuurlijk wel doen. (Overigens Foris heeft ergens op dit forum geschreven over het kunstmatig inslijten van de tandwielen met Cif, zou je naar kunnen kijken).

Ik heb de mijne er even bijgepakt. Als het probleem bij jou niet in de stroomafname op zichzelf zit (want je zegt: het lampje brandt wel steeds) zou ik zoeken naar oorzaken van te grote wrijving of van blokkeren in het drijfwerk of de tandwielen. Het beste kun je dan de motor even helemaal weghalen (zit met een paar klikverbindingen vast, buig die heel voorzichtig open met een schroevedraaiertje en neem de motor uit), of anders alleen het motoranker. Je kunt de wielen dan met de hand ronddraaien en zoeken of ze ergens door worden tegengehouden. Idem voor de tandwielen.
Geven de koperen stroomafnemers aan de wielen soms teveel druk? (ze moeten precies zo hard drukken dat ze het wiel steeds raken, maar ook niet harder). Raken de stroomafnemertjes ergens een tandwiel? Of is er wellicht een hoekje van verbogen dat in een wielspaak grijpt (in dat geval zou het probleem waarschijnlijk vooral bij voor- *of* achteruitrijden spelen, maar niet beide). Kan het tandwiel aan de rechterzijde tussen de wielen wel vrij bewegen? Zit er misschien een knik in een drijfstang waardoor het drijfwerk niet lekker loopt? Geeft het langwerpige zwarte ijzeren plaatje op de rechterkant van de motor, dat de tandwielen op zijn plek houdt, misschien teveel druk? (voorzichtig weghalen, evt. bijbuigen en opnieuw monteren)? De eerder genoemde koolborstels op het anker misschien inderdaad? Zijn die misschien scheef afgesleten (vervangen dan, desnoods, als provisorische oplossing, met een vijltje recht vijlen).
Succes!
En indien niet: op de meeste treinenbeurzen vind in de rommelbakken onderdelen van dit locje voor heel weinig; ongetwijfeld vind je vrij snel ergens een compleet onderstel.

dracul

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 12 May 2009, 21:06:07 »
Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie uitgebreide reakties! Even een update.
Het treintje rijdt inmiddels beter dan het in mijn jeugd ooit heeft gedaan, maar op de gekste momenten blijft hij toch ineens hangen. Dit gebeurt met name bij snel vooruit/achteruit wisselen (dat doe je normaal niet, maar we zijn nu aan het testen, he?) en bij het iets te langzaam wegrijden.
Bij het laatste gebeurt dan het volgende:
* je zet 'm iets te langzaam aan met rijden
* de loclamp gaat zwak branden, je ziet en hoort de motor die wil gaan draaien (njjnjjjnjj geluid  ;D)
* dan valt het lampje ineens uit en valt de motor stil

Kan het zijn dat dit een soort van overbelastingsbeveiliging is? Zodat de motor niet kapot draait?

De koolborsteltjes zijn keurig recht, zou me om eerlijk te zin verbaasd hebben als die schuin waren geweest, want als het treintje in de loop van de jaren een uur of 4 totaal gedraaid heeft, dan zal het veel zijn.

janw

• Offline Offline
  • Bruggen-IG:
« Reactie #13 Gepost op: 12 May 2009, 23:39:09 »
* je zet 'm iets te langzaam aan met rijden
* de loclamp gaat zwak branden, je ziet en hoort de motor die wil gaan draaien (njjnjjjnjj geluid  ;D)
* dan valt het lampje ineens uit en valt de motor stil

Kan het zijn dat dit een soort van overbelastingsbeveiliging is? Zodat de motor niet kapot draait?

Nee, dit is gewoon het gebrek aan koppel van het 3-polige anker (m.a.w.: 'dit hoort zo'). Veel beter zal het niet worden, althans niet met een gewone trafo. Met een gestabiliseerde voeding, of nog beter een pulsbreedte-regelaar, tussen de trafo en de rails is hier nog wel verbetering te bereiken. Beide schakelingen zijn makkelijk en voor vrij weinig geld zelf te bouwen. Voor een 'gewone' gestabiliseerde voeding zie bv. het boekje S. van Meekeren, Treinen en Transistors (Kluwer Deventer 1979) p. 26.
Een link naar een uitstekende pulsbreedteregelaar (door Marten Weistra) vind je in dit draadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,11848.0.html.
In Railhobby 1984 no. 10 staat van deze regelaar een dummy-proof bouwbeschrijving. Beetje moeite, veel plezier.

dracul

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 12 May 2009, 23:56:57 »
Ok, dan denk ik dat ik mijn treintje nu zover heb, dat er qua 'hardware' aan de trein zelf verder geen winst te behalen valt. Zo lang ik niet stop, dan rijdt ie  (y)
Zo'n pulsbreedte-regelaar, dat wordt niks, ben wat dat betreft a-technisch. Ik schroef regelmatig wat open als het niet wil werken, maar dat leidt niet altijd tot positieve resultaten (mijn vrouw houdt haar hart vast als ik met een schroevendraaier door het huis loop)
Om maar iets te noemen: één treintje is nu gered, maar de andere Lima die ik heb, is waarschijnlijk nu definitief naar de eeuwige jachtvelden :(

Bedankt voor het meedenken!