Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 14:54:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Edsko Hekman
Vandaag om 14:50:54
IiTrain akties op tijd aanmaken. door Frank 123
Vandaag om 14:49:54
C12c rijtuig door maartenvdb
Vandaag om 14:49:05
verlichting op mijn draaischijf zeten door maartenvdb
Vandaag om 14:47:04
Stofvrij houden van mijn treinbaan door 4000
Vandaag om 14:45:42
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 14:35:52
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Rob Ellerman
Vandaag om 13:48:13
Een nieuw baantje op Micromodules door MacArthur
Vandaag om 13:47:42
Line-up foto's van modellen door Rob Ellerman
Vandaag om 13:46:43
18 & 19 oktober Najaarsstoomdagen MBS door Seinhuis
Vandaag om 13:26:17
Van 2D afbeelding naar 3D model door Montanbahn
Vandaag om 13:07:02
2025-10-13:Nederlands spoor niet weerbaar genoeg in tijd van toenemende dreiging door Eric B
Vandaag om 12:56:44
Kleinspoor NS450 kitje door Edsko Hekman
Vandaag om 12:37:57
Project X...... door Gert Arkema
Vandaag om 12:28:23
Bietschtalbrücke h0 door Ronald Halma
Vandaag om 12:08:25
Baan in Los Angeles door Ronald Halma
Vandaag om 12:06:17
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:44:53
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 10:18:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 09:23:44
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Sikko
Vandaag om 08:47:26
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 08:29:08
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
Vandaag om 08:05:25
Op Zuid (NL H0) door spoorijzer
Vandaag om 07:52:51
't Boemeltje door MOVisser
Vandaag om 00:26:40
Albert's fantasie in schaal 0e door Scratchbuilt
13 October 2025, 23:02:04
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door MadhouseNL
13 October 2025, 22:24:25
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
13 October 2025, 21:07:55
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
13 October 2025, 20:34:19
Da's Daz 2 door NS264
13 October 2025, 20:19:09

Auteur Topic: Kopen op Ebay in Europa  (gelezen 5855 keer)

jan dutij

• Offline Offline
Kopen op Ebay in Europa
« Gepost op: 07 May 2009, 20:45:12 »
Dag Collega's,

Velen van jullie zullen net zoals ik, rondgekeken hebben op Ebay.de en Ebay.co.UK. De " markten" zijn daar veel groter dan bij ons in Nederland, de wisselkoers met de U.K. is momenteel vrij gunstig, bovendien heeft elk land zo zijn eigen voorkeuren/geliefde modellen. Bijvoorbeeld:je kan soms voor een spotprijsje een BR50 kopen in de UK ( ze kennen die niet), omgekeerd kan je soms voor een appel en en ei een A3 kopen in Duitsland. En, wat mij betreft, hoort dat ook zo: we leven, of we daar nou dol op zijn of niet, in Europa, en waar vooral de grote bedrijven daar voordeel bij hebben,mogen wat mij betreft, ook wij, de kleine Hobbyisten
ook daar voordeel bij hebben.
Maar dat is dus mijn mening: Niet alle " Europeanen" vinden dat. Om rechtstreeks andere " europeanen" uit te sluiten gaat vele Britten en Duitsers te ver: Nee, men zoekt liever een andere oplossing, om niet te hoeven verkopen aan " Mede-Europeanen": Men vraagt verzendkosten waar je stijl van achterover valt. Al toppunt zag ik van de week een wagon ( gewoon, fabriekswerk) waarvoor 6,00 gevraagd werd en 41,00 verzendkosten. Ik begin dit soort praktijken echt helemaal zat te worden,en overweeg " Onze" Mevrouw Kroes" te vragen, hier wat aan te doen.  Maar als ik de enige ben, die van e.e.a. "last" heeft, kan ik me dus de moeite besparen.... Kortom, als sommigen van jullie dit herkennen, en mij een soort van bijval sturen, als reactie, wil ik gaan bekijken hoe ik Mevr. Kroes (en andere,. momenteel om aandacht vragende) Euro-Politici vragen, wat ze hier aan kunnen doen...
Kortom: geef reacties, of niet....
Jand

Bart-1967

• Gast
Re:Kopen op Ebay in Europa
« Reactie #1 Gepost op: 07 May 2009, 20:49:37 »
Helpt elkaar, koopt Nederlandsche waar !

Gideon

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 07 May 2009, 20:57:54 »
Jan,

Dit soort praktijken zijn inderdaad niet noormaal meer, maar jij als koper bepaald of je met dit soort lui in zee gaat!
Heb je al eens geprobeerd om deze praktijken voor te leggen bij Ebay, misschien kunnen zij iets ondernemen als beheerder van de veiling site!
Heb zelf veelvuldig in het buitenland gekocht (niet alleen treinen) en altijd normale transportkosten betaald, soms zelf gratis verzending als het boven een bepaald bedrag is.

Gideon

jan dutij

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 07 May 2009, 21:08:27 »
Hoi Gideon,

Natuurlijk, ik laat me ook niet afzetten, dus op dat soort absurde aanbiedingen ga ik ook niet in, maar Als ik vandaag op de radio hoor, dat Mevrouw Kroes zich druk maakt over 2 of 3 cent per buitenlandse SMS omdat dat " oneerlijk" is, zou ik haar, zeker in verkiezingstijd, eens willen vragen, Ebay aan te pakken: als consument loop je toch vast op de bureaucratie/onwil daar.
jan

IJmc

• Offline Offline
  • Take It Or Leave It
« Reactie #4 Gepost op: 07 May 2009, 21:20:29 »
Ik ken dat.
Ik ben nu ook heel kieskeurig wat verzendkosten betreft

Besselspoor

• Offline Offline
  • Team Mitropa - OHMB
« Reactie #5 Gepost op: 07 May 2009, 22:11:26 »
Ik ben een redelijk ervaren 'Ebayer' , zo heb ik ooit mijn modelautocollecties van Solido en Matchbox aan de man gebracht om mijn treinenliefhebberij nieuw leven in te blazen.
Ik heb, ook internationaal, bijna alleen maar goede ervaringen: maar dat geldt niet voor iedereen. Met name in Duitsland, waar de wetgeving verkopers streng controleert, zoekt men zekerheid in het overdreven uitgebreid omschrijven van de waren, herhaaldelijk benadrukken dat het (tenzij nieuw) gebruikte artikelen zonder teruggave garanties zijn, en altijd aanbieden om verzekerd te verzenden, dat kost zo'n 18 euro. De meeste verkopers zijn ook heus wel bereid om voor normaal pakkettarief te verzenden (gemiddeld zo'n 9 euro) maar willen geen gezeur achteraf: daarom wordt bijna altijd liever verzekerd verzonden.
Ik heb nog niet meegemaakt dat, behoudens een eurootje voor goed verpakkingsmateriaal, hoge verzendkosten gebruikt werden om extra winsten te genereren: Ebay geeft zelf wel aan dat je onterechte kosten terug mag vragen, danwel als klacht kunt melden.
Met vooraf overleggen is dus meestal wel een compromis te vinden, gecombineerd proberen te  verzenden is sowieso altijd de moeite waard.

Groeten, Bessel
RETROBAHN A.G.

Maasdam

• Britse treinen echte treinen
  • Offline Offline
  • Class 57xx Pannier tank 3711 BR
    • NASM 1873
« Reactie #6 Gepost op: 07 May 2009, 22:46:45 »
Ook ik heb ervaring met e-bay als koper. Niet van model treinen, maar als verzamelaar van HAL Delfs blauwe tegeltjes. Deze tegeltjes worden aan gasten gegeven als zij meerdere cruises hebben gemaakt. Ze zijn gratis, dus let ik altijd op dat de start prijs niet hoger is dan € 2,00. Ook kijk ik naar verzendkosten, heb ooit eens de verrassing gehad dat een Amerikaan 30 dollar vroeg terwel gemiddeld 6 dollar gebruikelijk is. Wel een gedoe als je weigerd die prijs te betalen. e-bay heeft toen na weigering om de verzendkosten te herzien de koop ongedaan gemaakt. Maar over het algemeen zijn Americanen goed te vertrouwen.

Europese aanbieders let ik altijd op bij de Italianen en de Fransen. Op een of andere manier vragen ze gemiddeld meer voor een artikel. Een Italiaan vroeg per tegel €15,00.
Gekke werk voor een gratis tegeltje. Maar ook in andere artikelen vindt ik ze hoge prijzen vragen. Ook in trein artikelen. Daar over gesproken er is een Nederlandse handelaar op e-bay, voor bv Lima modellen (oude en soms ook HEMA) gewoon te hoge prijzen vraagt ns 1200 voor €125 is niet normaal. Wees hem erop en die gast ging uit zijn dak.

Over het algemeen vindt ik de handelaren op e-bay redelijk. Ik let ook altijd op hoe hoog iemands betrouwbaarheid is. Ik ga nooit onder de 98% grens liefst 100%. Zegt nog niks maar wel een leidraad.

Denk dat mevr Kroes niet veel kan doen, e-bay is een tussen persoon die niet zelf de prijzen en verzend kosten beslist. Er is genoeg concurentie op e-bay. Bij te hoge prijzen of verzendkosten gewoon niet bieden, of onderhandelen om lagere verzendkosten, nog voordat je bied en bewaar alle mailtjes als eventueel bewijs. Maar ik zal nooit bieden op een artikel waar te hoge verzend kosten op zitten (verhoudings gewijs dan)

Groetjes Ben.

marnix2000

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 08 May 2009, 00:30:10 »
Nee, men zoekt liever een andere oplossing, om niet te hoeven verkopen aan " Mede-Europeanen": Men vraagt verzendkosten waar je stijl van achterover valt. Al toppunt zag ik van de week een wagon ( gewoon, fabriekswerk) waarvoor 6,00 gevraagd werd en 41,00 verzendkosten.
Denk je werkelijk dat een verkoper niet wil verkopen aan jou, door de verzendkosten absurd hoog neer te zetten?
Neem eens contact op met de verkoper, en vraag wat de minimum verzendkosten zijn, dus zo goedkoop mogelijk zonder verzekerde verzending

...Ik begin dit soort praktijken echt helemaal zat te worden...
Jan, hoeveel aankopen heb je eigenlijk via eBay gedaan? Is het al echt zo erg ?

... en overweeg " Onze" Mevrouw Kroes" te vragen, hier wat aan te doen.  Maar als ik de enige ben, die van e.e.a. "last" heeft, kan ik me dus de moeite besparen.... Kortom, als sommigen van jullie dit herkennen, en mij een soort van bijval sturen, als reactie, wil ik gaan bekijken hoe ik Mevr. Kroes (en andere,. momenteel om aandacht vragende) Euro-Politici vragen, wat ze hier aan kunnen doen...
Welnee, neem gewoon van tevoren even contact op met de verkoper en stel voor dat je de koopwaar voor minder verzendkosten wilt laten verzenden. Vermeld er dan wel bij, dat JIJ het risiko van de onverzekerde verzending op je neemt.

Ook ik ben een ervaren eBayer met veel aan- en verkopen. Tot nu toe heb ik altijd alles ontvangen, nooit problemen gehad. Meerdere malen goed contact en uitwisseling gegevens wekt meestal vertrouwen. Indien mogelijk laat ik altijd zo goedkoop mogelijk (dus gewoon onverzekerd en zonder tracking) verzenden. Ik heb wel eens wat langer op een pakketje moeten wachten, maar tot nu toe heb ik ALLE pakketjes goed ontvangen: veel uit Duitsland, maar ook uit bijv. Italië, Frankrijk en Engeland.

18 euro verzendkosten (vanuit 'D') betaal ik NOOIT, als het voor veel minder kan. Meestal 9 euro, of als Maxibrief International voor bijv. 4,50 euro (tot 500 gram). Maar... dan heb ik natuurlijk wel al van tevoren contact gehad met de verkoper. Ik ga niet achteraf (dus ná aankoop van artikel) zeuren dat iemands verzendkosten te hoog zijn. Indien men ook vooraf vasthoudt aan hoge verzendkosten met verzekering á 18,00 euro, koop ik NIET bij deze verkoper. Mijn geld, mijn keuze.

groet:Marnix

Alexander

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 08 May 2009, 03:09:18 »
Helpt elkaar, koopt Nederlandsche waar !

Pas op !!! dit soort nationalistische uitspraken mogen niet van onze bazen in brussel !! We zijn 1 europees rijk    ;D

Uit ervaring weet ik ook dat "goedkope"internet winkels vaak wel hoge verzendkosten hebben.
En ongetwijfelt zullen er velen zijn die met hogere verzendkosten er een paar euro extra uit proberen te halen.

Als je je neus stoot kun dit soort zaken ook gebruiken om de verkoper een lagere waardering te geven.

Groeten, Alexander

Johnnytrein

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 08 May 2009, 07:41:01 »
Wat je bijvoorbeeld ook kan doen is werken met de hufkar www.huifkar.de men leest schrijft en spreekt daar gewoon Nederlands. Zij ontvangen het pakje voor jou en versturen het daarna vanuit Nederland aan het Nederlandse posttarief. Ook betalingen kan je via hun doen. (y)
Groetjes
Johnny

piet post

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 08 May 2009, 11:53:17 »
"Marnix "Welnee, neem gewoon van tevoren even contact op met de verkoper en stel voor dat je de koopwaar voor minder verzendkosten wilt laten verzenden. Vermeld er dan wel bij, dat JIJ het risiko van de onverzekerde verzending op je neemt."
Pas op, ik verzond een brief met op e-bay verkochte postzegels. De koper wilde geen aangetekende verzending betalen, en mailde dat hij akkoord was met het dragen van het risico. Toen het niet aan kwam claimde hij bij Paypall, en kreeg zijn geld terug, omdat ik niet kon bewijzen dat ik had verzonden. Immers van een gewone brief krijg je geen verzendbewijs. Voor Paypal deed het er niet toe dat hij uitdrukkelijk het risico wilde dragen. Kortom, zeggen dat jij als koper het risico wil dragen, kan voor de verkoper heel verkeerd uitpakken, tenminste als je met zogenaamd veilige Paypal betaalt

marnix2000

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 08 May 2009, 14:55:23 »
...De koper wilde geen aangetekende verzending betalen, en mailde dat hij akkoord was met het dragen van het risico...
...Voor Paypal deed het er niet toe dat hij uitdrukkelijk het risico wilde dragen...

Da's waar, ik ben hier zelf als koper door een GB-eBayer ook al op gewezen. Ik had het geluk dat de verkoper toch bereid was mij onverzekerd te verzenden, maar mét een ontvangstbevestiging. En in jou geval met brief ipv pakje is inderdaad lastig.
De enige zekerheid (of financiële genoegdoening bij verlies/schade), is door het aangetekend en verzekerd verzenden van goederen. Tsja, en dat verlies bij het verhoogde risico ben ik nou juist bereid te dragen.

groet:Marnix

Steven Hoven

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 08 May 2009, 15:11:57 »
Als je dat niet wilt en gewoon het risico wilt dragen, moet je niet met Paypal betalen. Een van de voorwaarden voor het gebruik van Paypal is dat er garanties zijn door het verzekerd/geregistreerd verzenden.
De meeste aanbieders accepteren ook een overschrijving via de bank, en dan is het geen probleem.
Steven

N-spoorder, MM, Peco, S88XPressNetLI, Koploper
Ook N-spoorder? Check ook eens www.n-spoorforum.nl

Jos B.

• NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
« Reactie #13 Gepost op: 08 May 2009, 15:33:41 »
Ik heb ook al een aantal keren iets gekocht op Ebay.
En bij mijn weten nog nooit problemen gehad.

Het betalen ging ook altijd goed, ik vraag altijd of ik gewoon via een bankoverschrijving kan betalen.
En dat gaat al aardig vlot, gemiddeld 3 tot 4 werkdagen naar Duitsland.

Als het op het verzenden aan komt laat ik het vanuit duitsland altijd bij mn oom in Aachen afzetten.
En van uit Belgie laat ik het bij mn broer in Teuven afzetten.

Scheelt behoorlijk wat aan verzendkosten, aangezien ik minimaal 1 keer in de 2 weken in Aachen kom is dat handig.

Jos.
« Laatst bewerkt op: 08 May 2009, 15:37:41 door J. Beckers »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

piet post

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 08 May 2009, 17:05:46 »
Als je dat niet wilt en gewoon het risico wilt dragen, moet je niet met Paypal betalen. Een van de voorwaarden voor het gebruik van Paypal is dat er garanties zijn door het verzekerd/geregistreerd verzenden.
De meeste aanbieders accepteren ook een overschrijving via de bank, en dan is het geen probleem.
Op zich is Paypal een mooi, maar duur systeem. Alleen, de kopersbescherming is veel beter dan de bescherming van de verkoper. Overigens ook de kopersbescherming is beperkt. Een kennis van me kocht iets in Frankrijk en betaalde met Paypal. Toen er niets kwam, rapporteerde hij dit bij Paypal. Echter de Paypalrekening was de dag na zijn betaling leeggehaald, en ook hij kon naar zijn geld fluiten. Conclusie: Paypal is goed als je met eerlijke mensen te doen hebt, maar met minder eerlijke mensen heb je er weinig aan.
Piet