Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Göhrener Viaduct door puntenglijder
Vandaag om 22:15:25
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
Vandaag om 22:05:41
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 22:01:58
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 21:46:09
Dat overkomt mij niet. door MOVisser
Vandaag om 21:43:59
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:27:28
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 21:17:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 20:56:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
Vandaag om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:29:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 20:21:40
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
NS 1700 transfers door Olaf
Vandaag om 19:41:08
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12

Auteur Topic: Soorten werk bij NS  (gelezen 21166 keer)

Alexander

• Offline Offline
Re:Soorten werk bij NS
« Reactie #15 Gepost op: 08 May 2009, 02:40:46 »
Hallo allemaal,

Bij een sollicitatie door mij bij Nedtrain in Tilburg kwam naar voren dat men geen enthousiasteling wilde die treinen ook als hobby heeft.

Misschien dat mensen die spoor gerelateerde bronnen van inkomsten ( ook dat zijn banen  :) ) hebben, kunnen aangeven of dat bij andere organisaties een probleem kan worden.

Groeten, Alexander
« Laatst bewerkt op: 08 May 2009, 02:44:28 door Alexander »

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 08 May 2009, 07:23:15 »
Dit klinkt als een fikse beschuldiging van Nedtrain in Tilburg. Kun je dit staven ?

Sander

Taigagaai

• Offline Offline
  • *
    • Flickr
« Reactie #17 Gepost op: 08 May 2009, 09:32:15 »
Ook ik heb dit verhaal vaker gehoord en dan niet alleen bij NedTrain, maar ook binnen andere onderdelen van NS. Op zich klinkt het logisch, want wat men bedoeld met deze maatregel is dat het werk voorop moet staan en dan pas de hobby. En als er bijvoorbeeld bijzondere dingen onderweg zijn, men vermoed dat eerst de hobby komt en dan pas het werk.
Spoorgroet, Martin

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 08 May 2009, 09:59:45 »
2 functies die ik nog niet voorbij heb zie komen zijn Proces Leider Perron(PLP) en Knooppunt Controller(Knoco). Of je van buiten af in zo'n functie in kan stromen weet ik niet. Verder zit er opstelterreinen ook nog volk wat dingen regelt, welke functies je daar  precies vind weet ik niet precies.

Belangrijk is in ieder geval dat je niet laat blijken dat het je hobby is, groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Dennis83

• Offline Offline
    • DPhoto
« Reactie #19 Gepost op: 08 May 2009, 10:03:10 »
Hallo allemaal,

Bij een sollicitatie door mij bij Nedtrain in Tilburg kwam naar voren dat men geen enthousiasteling wilde die treinen ook als hobby heeft.

Misschien dat mensen die spoor gerelateerde bronnen van inkomsten ( ook dat zijn banen  :) ) hebben, kunnen aangeven of dat bij andere organisaties een probleem kan worden.

Groeten, Alexander

Ze zullen het nooit letterlijk zeggen maar vaak pakt het wel zo uit. Ik werk sinds 2001 ook bij de NS, van 2001 tot vorig jaar bij Nedtrain en daarna bij NSR. En heb ook meerdere malen om mij heen gezien dat er mensen met ene spoorhobby snel afgewimpeld worden of met heel veel moeite aan een stage plek kunnen komen.

Overlast

• Offline Offline
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
« Reactie #20 Gepost op: 08 May 2009, 10:10:55 »
Ik heb nooit bij sollicitaties er een geheim van gemaakt dat ik 'het spoor' als hobby heb. Ik ben ook nooit afgewezen daardoor (heb eerst bij NedTrain gewerkt, daarna bij Railverkeersleiding wat later ProRail is geworden. Het is zelfs zo dat ik regelmatig vragen van collega's krijg over spoorgerelateerde zaken die ik weet door m'n hobby.

Maar toch kan ik me voorstellen dat men liever geen hobbyisten aanneemt omdat die de hobby voor het werk kunnen laten gaan.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

IPIO'er

• Offline Offline
  • "Multi Level" Nederlands Modelbaan in Spoor-N
« Reactie #21 Gepost op: 08 May 2009, 11:26:01 »
Hallo,

Ik heb bijna 40 jaar bij de NS gewerkt wat nu Nedtrain heet en heb nog nooit in al die jaren gehoord
dat men geen hobby mag hebben wat betreft spoor gerelateerde zaken, het is logisch dat je het
werk voor je hobby moet laten gaan, dat is bij elk bedrijf zo volgens mij.
En ik ken heel veel spoormensen die ook als hobby modelspoor hebben.   

Marc
Een Nederlandse Baan in N, drie etage's langs de wanden van de zolder van 7mtr. bij 3mtr., verbonden d.m.v. een helix.

henk

• Online Online
« Reactie #22 Gepost op: 08 May 2009, 13:58:32 »
Voor zover ik weet verdienen machinisten een inkomen dat niet zozeer laag is voor iemand met alleen een VWO-diploma. Het is meer dat je met een VWO-diploma toegang hebt tot opleidingen die wel uitzicht bieden op aanzienlijk hogere inkomens. Chef van NSR bijvoorbeeld.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

mmhajvth

• fulltime busy
  • Offline Offline
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
« Reactie #23 Gepost op: 08 May 2009, 14:20:23 »
Heren,

Op de sollicatie pagina van Pro-rail staat het letterlijk dat ze mensen met een modelspoorhobby liever niet hebben.
Ik zal de exacte context even opsnorren en hier linken.

"Ja de modelspoorhobby is een linke boel, voor je het weet kan je niet eens meer aan een baan komen  :-[   ;)"

Overigens hebben we ook nog NS poort die voor het vastgoed deel van de NS verantwoordelijk is. Of dat wat voor je is kan ik niet bepalen maar ik heb je er bij deze op gewezen  ;)

m.v.g.

Mark
« Laatst bewerkt op: 08 May 2009, 14:26:23 door mmhajvth »
love to build realistic     let's be kind.

IPIO'er

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 08 May 2009, 14:25:27 »
Pro-rail is van de overheid en niet van de NS.

Mvg, Marc
Een Nederlandse Baan in N, drie etage's langs de wanden van de zolder van 7mtr. bij 3mtr., verbonden d.m.v. een helix.

mmhajvth

• fulltime busy
  • Offline Offline
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
« Reactie #25 Gepost op: 08 May 2009, 14:46:56 »
@ IPIO'er
Heb ik dat gesuggereerd?

@ all
Het vacature portaal is sinds mijn laatste bezoek (januari 2009) veranderd. Ik kan helaas, of misschien wel gelukkig niet meer vinden dat Pro-rail liever geen mensen heeft met een modelspoor achtergrond.

m.v.g.

Mark
« Laatst bewerkt op: 08 May 2009, 14:48:56 door mmhajvth »
love to build realistic     let's be kind.

Bartje81

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 08 May 2009, 15:07:43 »
Tja, de vraag of je je liefde voor het spoor tijdens een "spoorweg sollicitatie" wel of niet moet tonen, en zo ja in wat voor mate, blijft een moeilijke....  :-\

Ik heb zelf een paar jaar geleden stagegelopen bij NSR (op een regionale personeelsafdeling) en had me toen voorgenomen om er niets van door te laten schemeren. Echter ben ik daar te ver in doorgeschoten; door dat niet te laten zien liet ik ook een wezenlijk deel van mezelf niet zien. Mijn stage is mede daardoor negatief afgesloten met een rapportje van mijn NS-begeleiders waarin o.a. stond dat ik een te gering zelfbeeld had, weinig enthousiasme toonde en erg onzeker was. Ze gaven me het advies om er rustig over na te denken wat ik nou wel echt in mijn leven zou willen doen. En dat terwijl ik eigenlijk in vuur en vlam stond!
Ze denken nu vast dat ik NS(R) totaal on-interessant vindt.

Het zit me nu nog wel eens dwars; hoe zou het gegaan zijn als ik het wél had getoond...?!?  :'(

De 2 jaar daarna ben ik nog wel een paar keer op sollicitatiegesprek geweest voor machinist bij NSR (andere standplaats) en Railion en voor treindienstleider bij ProRail, maar er niet meer doorheen gekomen. Heb toen wel (enigzins) door laten schemeren dat ik al van jongs af aan heel graag iets met treinen zou willen doen. Ik had het idee dat Railion daar het meest positief tegenover stond. Werd uiteindelijk aldaar niet aangenomen voor machinist (ik zou niet technisch genoeg zijn, te hoog opleidingsniveau en misschien qua persoonlijkheid niet stevig genoeg), maar er werd me na een goed gesprek wel voorgesteld om mee te solliciteren naar de functie van knooppuntcoördinator, ondanks dat ik geen ervaring of opleiding in die richting heb.

Maar goed, de vraag is wat je motivatie is en hoe je die brengt....
Vind ik erg moeilijk wanneer je je passie niet mag benoemen en beoefenen!

(Heb overigens wel genoeg verhalen gehoord op die NSR-personeelsafdeling over personeelsleden die in het verleden te enthousiast waren geweest en zichzelf zodoende in een lastig parket gemanoeuvreerd hadden.)

Bart
« Laatst bewerkt op: 08 May 2009, 15:16:00 door Bartje81 »

henk

• Online Online
« Reactie #27 Gepost op: 09 May 2009, 22:16:50 »
Pro-rail is van de overheid en niet van de NS.

Mvg, Marc

NS is ook van de overheid.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Treinhobbijist

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 10 May 2009, 10:16:11 »
Ik vind dit een wat vreemde topic. De Topicnaam gaat over "soorten werk bij NS" maar de inhoud over het wel of niet als modelbouwer / treinhobbijist aan de slag kunnen bij NS / Prorail / Nedtrain. Dus ik doe daar dus ook maar aan mee.....

Iedereen welke ergens gaat solliciteren wordt aldaar, als het goed, is beoordeeld of hij / zij geschikt is voor de functie waar men voor komt. Dit is bij NS enz. natuurlijk ook zo. Echter als je wat "bezeten" bent van je hobbij, kan dit soms wat vreemd overkomen en dan als minpunt meespelen bij je beoordeling. Als je zo'n slechte beoordeling krijgt als "Bartje 81" alhier over zichzelf verteld, zal dat toch niet alleen liggen aan het feit dat je niets over je hobbij hebt verteld......... Of je moet nergens anders mee bezig zijn in je leven, maar dan is het dus een gebrek aan levenservaring en dat is nu juist iets wat je veel nodig hebt om te kunnen werken in vele functie's bij NS enz.

Min persoonlijke mening is dat juist erg veel hobbijisten werkzaam zijn bij NS enz. Alle museumclubs (incl NSM) in Nederland maken uitgebreid gebruik van de kennis van deze personen, en vele NS ers zijn ook zeer aktief binnen deze clubs. Zonder deze personen zou er denk ik geen museumorganisatie zijn !!! Maar ook bv Open dagen van NSR en Nedtrain worden door deze personen (mede-) georganiseerd.

Echter dit zijn wel mensen welke niet alleen railhobbij beoefenen, maar ook zeer goed weten waar de grens is tussen hobbij en werk.

Om bij een solicitatie de juiste indruk achter te laten, moet je stabiele persoonlijkheid zijn, welke de voor en nadelen van de fuctie goed kan overzien en voldoen aan de specifieke eisen van de functie.

Ik ken vele treinhobbijisten binnen NS enz. van "laag" tot "hoog", dus deze zijn ooit allemaal eens aangenomen, en vele daarvan werken al 30 jaar of langer in dezelfde functie naar alle tevredenheid van de werkgever  :)

Pewiam
Ook Engelse treinen zijn leuk

IPIO'er

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 10 May 2009, 12:12:48 »
@ IPIO'er
Heb ik dat gesuggereerd?

Het vacature portaal is sinds mijn laatste bezoek (januari 2009) veranderd. Ik kan helaas, of misschien wel gelukkig niet meer vinden dat Pro-rail liever geen mensen heeft met een modelspoor achtergrond.
m.v.g.
Mark

Nee, dat heb je niet gesuggereerd. Maar de vraag was solliciteren bij NS zoals NSR en Nedtrain die schijnbaar toch een ander aannamen beleid hebben dan Prorail!

Je had ook eerder op die vacature portaal kunnen linken om het te verifiëren, dan had je ook geen reacties gekregen over Pro-rail. 

[/quote]
NS is ook van de overheid.

De overheid is groot aandeelhouder van de NS, maar NS is wel een BV die zich nu zelf moet bedruipen
en Prorail is een onderdeel van Rijkswaterstaat volgens mij.

Marc