Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

6 en 7 september terug naar toen door 1200blauw
Vandaag om 19:36:25
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door daempfer
Vandaag om 19:27:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mark D.
Vandaag om 19:26:41
Deining in Dönsdorf door Basilicum
Vandaag om 19:19:21
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 19:04:21
Welke winkel voert deze merken? door Valéry
Vandaag om 18:55:09
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door Seinhuis
Vandaag om 18:33:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 18:26:17
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:24:40
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Keska
Vandaag om 18:14:57
44 Roco vs 44 Brawa door ES44C4
Vandaag om 17:57:50
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door Martijnstein
Vandaag om 17:56:43
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
Vandaag om 17:44:13
PB Models, ICR-rijtuigen door Wilma1970
Vandaag om 17:38:35
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:26:39
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door StefanNL_Plays
Vandaag om 16:50:56
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
Vandaag om 16:42:05
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 15:22:12
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 14:51:46
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door AP3737
Vandaag om 13:47:25
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
Vandaag om 13:30:42
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 13:16:08
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
Vandaag om 12:21:06
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Ad Cleijsen
Vandaag om 10:24:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:38:28
Modelspoorbaan van Einte door Frank 123
Vandaag om 09:16:20
LIMA IRM Cardanassen door 008200
Vandaag om 09:05:27
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Loki
Vandaag om 07:28:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 07:24:10
Veevervoer ss/ ns door grossraumwagen
05 September 2025, 23:11:25

Auteur Topic: De digitale start  (gelezen 6511 keer)

Jefftrack

• Offline Offline
  • Dutch Iron Works
    • Diorama Collectief
De digitale start
« Gepost op: 03 May 2009, 20:00:03 »
Ik wl weer beginnen met het bouwen van een baan en nu is er in de loop der jaren wel wat veranderd. Het is nu helemaal gedigitaliseerd en daar heb ik werkelijk 0 ervaring mee. Wat kunnen jullie adviseren om hiermee te leren omgaan ???

Digi startset kopen van Roco o.i.d en gewoon proberen...... of zijn er goedkopere manieren ??? Ik heb het een en ander gelezen en het aansturen van de baan met een IB gekoppeld aan koploper lijkt mij wel wat maar ik wil eerst wat ervaring opdoen.....

Jeffrey

Han Zijlstra

• Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re:De digitale start
« Reactie #1 Gepost op: 03 May 2009, 20:29:37 »
Nou laat ik eens het eerste antwoord geven.
Digitaal rijden is een van de leukste onderwerpen op dit forum. Nergens kom je zoveel tegenstrijdige informatie tegen als onder de digitale kopjes.
Je hebt de volgende keuzes:
1 digitaal aansturen van lokomotieven
2 digitaal aansturen van wissels en andere elctrische zaken.

Beide zaken kunnen prima gedaan worden met een startersetje van Roco, Piko, Fleischmann, Marklin, Trix, Tillig ( allemaal digitale aansturing met rijdend materieel), Daarnaast kun je kiezen uit heel veel merken die alleen een digitale besturingset aanbieden. Lenz, Digitrax, Esu, Raptor, etc etc.
al deze systemen hebben voor en nadelen waarbij we moeten opmerken dat de nadelen bij allemaal goed verstopt zijn.
Bij alle bovenstaande merken en setjes ben je zelf de baas over de knopjes dwz jij bepaalt wanneer er iets gebeurt.

Ben je eenmaal op de digitale spoorweg beland dan komt de volgende stap: nl automatisering van je baan. Dit kun je met software en gedeeltelijke hardware verwezenlijken. Daarvoor heb je werkelijk de keus uit vele software pakketjes al dan niet gratis. Ok hier weer de vele nadelen lekker verstopt en de voordelen breed uitgemeten.

Wil je tot een verantwoorde keuze komen en zeker in het begin niet te dure dingen kopen of te downloaden dan is een uitgebreid wensen onderzoek het beste begin.

Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

rail4marcel

• Offline Offline
    • grootspoorfoto's
« Reactie #2 Gepost op: 03 May 2009, 20:30:33 »
Dan kun je in mijn ogen het beste beginnen met een multimaus. Goede prijs kwaliteit verhouding. Ik ben ondertussen ander half jaar verder en gebruik nog steeds de multimaus ze werken heel makkelijk en fijn dus voorlopig nog geen tijd en geld om een duurder systeem aan te schaffen.
Voor grootspoorfoto's zie site

Nijboer

• Offline Offline
  • Klein maar fijn N-spoor en een knipoog naar Z.
« Reactie #3 Gepost op: 03 May 2009, 21:15:20 »
Hoi,

Ik denk dat je het beste een leuke voordelige Roco set kunt kopen.
Daarin zit dus die multimaus, een superding.
Als je later de smaak echt te pakken hebt kun je voor wat
geavanceerders kiezen.

mvg,
Collin Nijboer

Anne W

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 03 May 2009, 21:51:43 »
Beste Collin,

Je keuze is goed om ervaring op te doen, als je, voordat je gaat uitbreiden met wat geavanceerders, een lijst met eisen maakt die voort is gekomen uit je ervaringen.

Groet, Anne W

JAB van Ree

• Offline Offline
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
« Reactie #5 Gepost op: 03 May 2009, 22:01:33 »
De Roco Multimaus kun je op vele manieren uitbreiden, er is maar weinig wat je uiteindelijk niet met het systeem kunt doen. Sluit mij aan bij de rest, een hele goede methode om het digitale wereldje te leren kennen.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Eenerspoor

• Offline Offline
  • D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
« Reactie #6 Gepost op: 03 May 2009, 22:48:48 »
Ik weet in ieder geval 1 ding dat je met de Multimaus niet kunt doen: Decoders uitlezen. Je kunt ze wel programmeren, CV-waardes dus, maar uitlezen niet. En dat is soms niet zo handig. Wil je dat kunnen , moet je dus een ander systeem kiezen. ik weet niet of je met de nieuwe ProfiBoss van Flm decoders kunt uitlezen.

Suc6 met je keuze.

MVg,
Henk
H0 2-rail met  iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.

Aspelix

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 04 May 2009, 06:00:48 »
Citaat van: Jefftrack
Digi startset kopen van Roco o.i.d en gewoon proberen...... of zijn er goedkopere manieren Huh? Ik heb het een en ander gelezen en het aansturen van de baan met een IB gekoppeld aan koploper lijkt mij wel wat maar ik wil eerst wat ervaring opdoen.....

Jeffrey

Nog goedkoper, maar ook wat beperkter, is een startsetje van Piko.
Is al te koop voor een kleine 40 euri.

Groet, Ruurd

Jefftrack

• Offline Offline
  • Dutch Iron Works
    • Diorama Collectief
« Reactie #8 Gepost op: 04 May 2009, 12:54:30 »
Ok kwestie van uitproberen dus ...... Maar kan iemand kort en bondig uitleggen wat de grote verschillen zijn  tussen:

- Twincenter
- Locmaus
- IB
etc ......

Gewoon in hoofdlijnen...want ik lees hier al dat de een wel kan programeren en weer niet kan uitlezen etc .....

Jeffrey

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #9 Gepost op: 04 May 2009, 13:05:31 »
Twin-Center en IB zijn Multi-Protocol systemen, met o.a. een LocoNet aansluiting.
Multi-Maus is een puur DCC systeem, met een XPressNet aansluiting.

Meerdere verschillen zie de specificaties die je gratis en voor niets kunt lezen op het internet, bij de verschillende producenten.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Anne W

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 04 May 2009, 22:09:24 »
Beste Jeffrey,

de Railhobby van mei/juni 2009 heeft een artikeltje over digitaal modelspoor, kan je op weg helpen.

Groet, Anne W

Jefftrack

• Offline Offline
  • Dutch Iron Works
    • Diorama Collectief
« Reactie #11 Gepost op: 05 May 2009, 12:03:05 »
Bedankt allemaal.... Ik ben nu de NL handleiding aan het lezen van de IB classic...... Daarbij heb ik enkel nog een trafo en een digitale lok nodig en ik kan ook aan de slag .... daarbij heb ik dan direct alle mogelijkheden in huis om eindeloos uit te breiden.

Jeffrey

Eenerspoor

• Offline Offline
  • D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
« Reactie #12 Gepost op: 05 May 2009, 14:27:50 »
Lijkt me een goede keus.

Het is m.i. goed om te investeren in dingen die toekomstige uitbreidingen niet in de weg staan. Met een IB kun je idd. bijna eindeloos uitbreiden.
Als ik indertijd had geweten wat ik nu weet, had ik die toen aangeschaft. Het advies van de modelspoorwinkelier was toen een LokMaus aan te schaffen, want die kon je volgens hem eindeloos uitbreiden. Als ik echter een TwinCenter zou aanschaffen, was ik in 1 keer klaar.
Beide adviezen waren niet helemaal juist. Uitbreiden van LM2 kan alleen met Rocospullen of andere spullen die via XpressNet werken.
Een TC werkt met DCC, FMZ (maar wie heeft dat nog?) en Selectrix. Het TC heeft ook LocoNet aan boord.
Dan ben je toch beter af met een IB, die heeft Motorola aan boord i.p.v. FMZ, dus kun je zowel Motorola als DCC gebruiken op je baan.

Zoek je een echt goedkope centrale, dan kun je MRDirect overwegen. Dat draait op een (oude) PC onder MS-DOS en ondersteunt DCC èn Motorola. Je hebt nog wel een booster nodig en eventueel wat handregelaars. Vereist zelfbouw van electronica, dàt wel. Ga je met Koploper o.i.d. je baan besturen, dan heb je nòg een (nieuwere) pc nodig en een interface voor de S88 terugmelders. En ja, die moet je ook zelf maken. Tenzij andere forumleden je eraan kunnen helpen.

Suc6!

Mvg, Henk
H0 2-rail met  iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #13 Gepost op: 05 May 2009, 14:35:26 »
Ga je met Koploper o.i.d. je baan besturen, dan heb je nòg een (nieuwere) pc nodig en een interface voor de S88 terugmelders. En ja, die moet je ook zelf maken. Tenzij andere forumleden je eraan kunnen helpen.

Nee, die hoef je niet perse zelf te maken. Je kunt daar een HSI-S88 voor gebruiken.
Maak je gebruik van een besturingsprogramma welke het LocoNet kan ondersteunen als tweede digitale systeem, dan kun je voor heel veel zaken standaard loconet modules gebruiken. En via de LocoNet-Interface het LocoNet als stand-alone systeem aansluiten, en zo dus ook de terugmelding regelen (lezen).
Verder is denk ik als goedkope centrale het modernere DDW een betere keus t.o.v. MRDirect.
Dan kan namelijk alles via dezelfde PC worden aangestuurd.

Mvg
Wim.
« Laatst bewerkt op: 05 May 2009, 14:42:28 door Wim Ros »
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Anne W

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 05 May 2009, 22:10:26 »
Beste Jeffrey,

Je hebt nu wel de snelweg genomen naar een conclusie.

Groetjes, Anne W