Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door Rob Ellerman
Vandaag om 23:01:55
't Boemeltje door MOVisser
Vandaag om 22:56:43
Göhrener Viaduct door MOVisser
Vandaag om 22:53:48
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 22:36:12
Terugverende koppeling door phdirk
Vandaag om 22:23:02
Update: baan in de tropen door Arjen52
Vandaag om 22:21:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 22:12:23
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
Vandaag om 22:02:52
Met welke tang knip je verenstaal? door Ronaldk
Vandaag om 21:50:59
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door 741230
Vandaag om 21:24:01
Wat was jullie allereerste loc? door Frans v H
Vandaag om 21:18:25
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 21:15:19
US diorama in H0 door 741230
Vandaag om 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
Vandaag om 21:06:11
De fabriek - Spoor 0 door Huup
Vandaag om 20:48:34
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
Vandaag om 20:14:08
Grootspoor in Frankrijk door Benjamin92
Vandaag om 20:11:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 19:21:26
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 18:38:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
Vandaag om 15:33:50
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 14:35:52
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
Vandaag om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
  

Auteur Topic: Afzuigkap voor Airbrusch  (gelezen 7606 keer)

Erin P. van Beveren

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
    • Nederlandse modelspoorwegen, en een beetje USA.
Re: Afzuigkap voor Airbrusch
« Reactie #15 Gepost op: 06 November 2006, 09:58:37 »
Dat krijg je dus als je een tijdje verf spuit zonder afzuiger. :D

Erwin (grapje)
1:87 NL en B modelbaan en USA vitrine. Beroep wagenmeester bij CSX transportation, en zelfstandig fotograaf. (USA)

Jeroen1975

  • GTW in de tuin
  • Offline Offline
  • Berichten: 1482
  • 45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
    • Jeroen's Treinen Site
Re: Afzuigkap voor Airbrusch
« Reactie #16 Gepost op: 06 November 2006, 10:33:50 »
Mijn conclusie op dit verhaal is:

Afzuigers ZONDER motor zijn NIET geschikt.

Een fiets zonder ketting wil ook niet.
Trein zonder rails wil ook niet.

etc!
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: Afzuigkap voor Airbrusch
« Reactie #17 Gepost op: 06 November 2006, 10:54:53 »
mijn houten treintje met blokjes erop wilde anders prima zonder rails.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10768
Re: Afzuigkap voor Airbrusch
« Reactie #18 Gepost op: 06 November 2006, 11:10:44 »
Een afzuigkap zonder motor is geen afzuigkap!
Hooguit een wasemkap.
No dress rehearsel, this is our life.

BDS2006

  • Gast
Re: Afzuigkap voor Airbrusch
« Reactie #19 Gepost op: 06 November 2006, 11:58:16 »
was niet van plan om die te kopen, vroeg me af of deze geschikt was, las ergens een artikel waar je rekening mee moest houden.

Rene_H

  • Gast
Re: Afzuigkap voor Airbrusch
« Reactie #20 Gepost op: 06 November 2006, 12:12:04 »
Wil niet vervelend doen, maar als dat het artikel is uit Rail Magazine.
Dan staat het er toch wel duidelijk, gewoon een normale afzuigkap met afvoer naar buiten.
Er is een kleine kans, wat Chris al had gemeld dat er eventueel brand zou kunnen komen door motor en verf dampen.
Maar die kans is net zo klein, als dat je de 100.000 wint.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: Afzuigkap voor Airbrusch
« Reactie #21 Gepost op: 06 November 2006, 12:59:41 »
voor de boel in de fik vliegt moet je het wel bar maken, in een brandbaar mengsel van lucht en damp kun je namelijk gewoon niet fatsoenlijk meer ademen. Ik spuit altijd zonder afzuiging en heb nooit ergens last van, dus met die fik loopt het wel los (tenzij je flessen ether in de afzuiging leeg gaat gieten of zo... maar ja, dat is een hobby op zich. )
grtz
Floris

BDS2006

  • Gast
Re: Afzuigkap voor Airbrusch
« Reactie #22 Gepost op: 06 November 2006, 13:04:45 »
En als je een spuitcabine maakt, waar maak je dan de afzuiging vanaf boven of vanaf achter?

Rene_H

  • Gast
Re: Afzuigkap voor Airbrusch
« Reactie #23 Gepost op: 06 November 2006, 14:08:13 »
Zelf zou ik hem van boven afzuigen.

Van boven afzuigen is volgens mij logischer, omdat verf etc. naar beneden dwarrelt, en als alles dan naar achter wordt gezogen, zou dat weer kunnen blijven plakken op de natt verf.

Maar dat verzin ik ter plekke, dus geen ervaring mee.
« Laatst bewerkt op: 06 November 2006, 14:10:15 door Rene H(0) »

Hans van de Swaluw

  • Offline Offline
  • Berichten: 120
Re: Afzuigkap voor Airbrusch
« Reactie #24 Gepost op: 06 November 2006, 14:28:02 »
En als je een spuitcabine maakt, waar maak je dan de afzuiging vanaf boven of vanaf achter?

Met zekerheid vanaf boven. De dampen van de oplosmiddelen zijn lichter dan lucht dus gaan uit zichzelf al (enigzins) naar boven.

De verfdeeltjes zijn zwaarder dan lucht dus zijn die wat moeilijker te bewegen naar boven te gaan. Bij voldoende onderdruk op de afzuiging (grootte cq. vermogen ventilator) gaat uiteraard alles "de pijp in".
2-rail, IB met Koploper en veel (teveel) randapparatuur

Felix

  • Offline Offline
  • Berichten: 735
  • Niet actieve gebruiker die soms nog wat meeleest.
Re: Afzuigkap voor Airbrusch
« Reactie #25 Gepost op: 06 November 2006, 15:41:55 »
Ik spuit gewoon buiten, dat scheelt me weer een afzuigkap. ;D

Maarja ik snap niet wat er nouw moeilijk gedaan wordt, er zijn al tientallen goede tips gegeven (zelfts in andere topics). Wat mij betreft is het wel duidelijk.

René

  • Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Berichten: 2515
  • Team Mitropa
Re: Afzuigkap voor Airbrusch
« Reactie #26 Gepost op: 06 November 2006, 15:52:10 »
Zelf zou ik hem van boven afzuigen.

Van boven afzuigen is volgens mij logischer, omdat verf etc. naar beneden dwarrelt, en als alles dan naar achter wordt gezogen, zou dat weer kunnen blijven plakken op de natt verf.

Maar dat verzin ik ter plekke, dus geen ervaring mee.

Het heeft meer te maken met de luchtstroom. Als je in de richting van de afzuiging spuit hebben de deeltjes al snelheid in die richting. Daarnaast is het van belang hoe goed die afzuiging werkt, dus hoeveel lucht die afzuigt. De deeltjes uit de verf en de oplosmiddelen worden dan a.h.w. door de lucht meegenomen. Lichte deeltjes gaan iets makkelijker met de stroom mee dan de zwaardere deeltjes.
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

Rene_H

  • Gast
Re: Afzuigkap voor Airbrusch
« Reactie #27 Gepost op: 06 November 2006, 15:52:57 »
@felix

Ja, dat heb ik ook eens gedaan...
dit valt onder de noemer BLUNDER, het was kerst en had natuurlijk een paar daagjes vrij. Dus wat doe je dan, bouwen...
Was in de schuur gaan spuiten, echter bleek het toch iets te koud...de verf kwam al bijna bevroren op het model...
Op dit moment moet ik de grondlaag er weer afhalen, balen...want het model was echt wel mooi gelukt, alleen heeft hij nu een sinasappelhuidje...

Conclusie, buiten spuiten in de zomer prima, in de wintermaanden lekker op zolder, met een raam open of met een afzuiginstallatie.

NS2200

  • Offline Offline
  • Berichten: 93
  • NS 2200
Re: Afzuigkap voor Airbrusch
« Reactie #28 Gepost op: 06 November 2006, 16:17:18 »
Er zijn ook mensen die een oude stofzuiger gebruiken, die dan op zijn 11 en 30e op een spuitcabine is aangesloten. Dit lijkt me iets teveel van het goede ivm de grote kracht die ze soms hebben.

Zelf heb ik nog geen treinen omgespoten maar veel tankmodellen en vliegtuigkits van een jasje voorzien.

De "spuitcabine"  die ik gebruik is een kartonnen doos, van 60 bij 50 ongeveer, en heeft een diepte van 50 cm (kan iets meer zijn).

Ik gebruik een kleine ventilator die op de laagste stand van naast me in de doos blaast. Hierdoor wordt eventuele verf die niet op het object terechtkomt voorzichtig naar achteren tegen de wand geblazen waar het blijft zitten op het karton.

Het model ligt altijd op een laagje oude kranten dan wel een dun stukje golfkarton, dat na het gebruik wordt weggegooid. De meeste verf die niet op het model terecht komt komt namelijk op dit stukje terecht. Natuurlijk is het de bedoeling dat zoveel mogelijk verf OP het object terecht komt ipv ernaast. ;)

Er zit ook nog een doorzichtige plastic zak omheen, die een klein beetje in de richting van de persoon wordt uitgetrokken waardoor in het ergste geval verf die NIET binnen in de doos terecht komt, op dit plastic blijft zitten. Er ligt ook een plastic onderlegger (mat) voor de tafel en stoel waarop dit gebeurt, maar ik heb hierop nog nooit zelfs maar een spoor van verf gevonden.

Ik deed dit binnen in een goed geventileerde ruimte (buiten in Washington vaak te vochtig in de zomer) en heb nooit problemen gehad. Eventueel kun je je met een stofkapje dan wel masker iets beter beschermen tegen verfmist.

Groetjes,

Iwan

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Afzuigkap voor Airbrusch
« Reactie #29 Gepost op: 06 November 2006, 17:03:34 »


En wat te denken van deze oude PC ventilators ;D
Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl