Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

schok bij vertrek door Ben
Vandaag om 14:33:34
Arduino loconet-interfaces door NTeering
Vandaag om 14:09:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 14:07:51
Lima door W.Broere
Vandaag om 13:58:51
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Merlin674
Vandaag om 13:54:13
Mijn geweatherde modellen door Zandmannetje390
Vandaag om 13:52:47
Spuitmondjes door Bahn-AG
Vandaag om 13:51:34
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door BartvD
Vandaag om 13:43:49
Aachenau West door Ronald69
Vandaag om 13:31:26
Yamorc booster door Montanbahn
Vandaag om 13:23:59
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door KNed
Vandaag om 13:06:17
C en K rails samen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 12:54:53
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 12:49:58
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 11:54:04
Raadplaatje door Rick
Vandaag om 10:57:11
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 09:52:25
Een NS 5500 knutselen door vpeters1984
Vandaag om 07:05:49
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Remco vM
24 July 2025, 23:40:43
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door 5166
24 July 2025, 23:34:30
Seuthe gaat stoppen door hmmglaser
24 July 2025, 22:52:28
Br 38 Piko Superen. door wob
24 July 2025, 21:31:24
Station Roodeschool door Torikoos
24 July 2025, 21:26:02
Keerlusmodule klappert nog...... door Ronald Halma
24 July 2025, 21:11:24
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
24 July 2025, 20:53:33
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
24 July 2025, 19:26:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
24 July 2025, 19:20:52
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
24 July 2025, 18:43:03
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
24 July 2025, 18:37:20
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
24 July 2025, 18:13:55
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door aad52
24 July 2025, 17:22:16

Auteur Topic: Grootendorst, Artitec DE stam  (gelezen 8692 keer)

TonM

• Offline Offline
Re:Grootendorst, Artitec DE stam
« Reactie #30 Gepost op: 20 May 2009, 08:11:41 »
Ach kom nou toch, wie wil je voor de gek houden?  :P

Ik wil niemand voor de gek houden. Ik vind het gewoon gezond om zaken ook eens van een andere kant te bekijken. Als je dat doet, dan krijg je namelijk een beter beeld van de zaken.
En ik vind het jammer dat er zo snel negatief wordt geschreven over de fabrikanten van Nederlandse modellen.

Is er iemand die de aankondiging van Artitec niet gewoon las als dat ze in een Artitec doos voor (vrijwel) dezelfde prijs (geindexeerd desnoods) zouden gaan worden geleverd?

Voor wat betreft de prijs begrijp ik jouw teleurstelling - dat had ik overigens al geschreven - maar zitten de nu aangekondigde DE Plan E's dan niet in een Artitec doos?

Ladingen Ep.3 rijtuigen en tig versies van een relatief insignificant postrijtuig, maar als het voor relatief veel Nederlandse modelspoorders belangrijkste type moet komen (diesellijnen zijn makkelijker na te bootsen en de 2200 was nou juist een van de ruim vertegenwoordigde locs) dan kan het ineens niet?

Die Ep 3 modellen zijn als warme broodjes over de toonbank gegaan, waaruit ik afleid dat er veel mensen blij mee ware. Dat postrijtuig was ook niet zo heel erg insignificant, want daarvan werd juist een extra serie uitgebracht omdat er zoveel vraag naar was.
Wie zegt dat de DE-variant het belangrijkste type is voor relatief veel Nederlandse modelspoorders? Hoeveel mensen zitten er dan op te wachten? Hoe verhoudt zich dat tot het aantal dat nodig is om een serie te laten maken? Ik weet het niet, maar jij blijkbaar wel.

..... dit soort politiek correcte tegenreacties gooien eerder olie op het vuur...

Politiek correct zou zijn als ik ga meehuilen met de wolven in het bos en dat doe ik nu juist niet.
Ik vind deze opmerking extra jammer, omdat ik volgens mij alleen maar een een suggestie doe om eens anders tegen de zaak aan te kijken. Ik val niemand aan.
Jij vindt het blijkbaar nodig om een negatief waardeoordeel te geven aan mijn reactie. Ik vind dat een zwakke manier van discussieren. Kom liever met inhoudelijke argumenten.

Je mag overigens best zeggen dat ik olie op het vuur gooi. Maar dan wel in de zin dat er blijkbaar mensen zijn die boos worden als iemand ze tegenspreekt. Als ik hier geen mening meer mag geven die afwijkt van de jouwe, zeg dat dan meteen. Maar ga het niet op de man spelen met kwalificaties als "politiek correct".

Grtz,
Ton

Han Zijlstra

• Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
« Reactie #31 Gepost op: 20 May 2009, 08:32:21 »
op zich lijkt het me vrij logisch dat Artitec zich even terughoudend opstelt tov de markt. Rondkijkend op houten en bij winkeliers constateer ik nog een een enorme berg onverkochte rijtuigen. (vorige week even bij huider geteld, meer dan 100 stuks zo op de grond) De eerste afnemers van Artitec zijn de winkels, niet de enkele rijders hier op het forrum. In economisch slechte tijden waken winkels er toch voor om niet te veel voorraad te gaan kweken. Risico's worden simpelweg te groot, eerst zullen deze voorraden weggezet moeten worden ( lees dumpen) en daarna zal er wel weer wat komen. 2de en 3de runs van een model zijn altijd minder in aantal dan de oorspronkelijke run.
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Rob Ellerman

• Offline Offline
  • Modelspoor is emotie...
« Reactie #32 Gepost op: 20 May 2009, 09:04:46 »
Om het hobbygevoel te versterken bij je zelf en de donkere, natte zomer avonden te vullen is misschine wel handig om een paar plan E's met reclamebanen te kopen en die om te katten. Ik weet dat Edwin Langeveld (Kleisnpoor) een transferset in z'n programma heeft met nummers van rijtuigen uit de DE-stam...

Ik kan me, bij de houdige stand van zaken op de modelspoormarkt, goed voorstellen dat Artitec voorlopig pas op de plaats maakt met het uitbrengen van alweer een nieuwe serie plan E's. Misschien durft een grote detaillist (of Fremo...? ;) ;) ;)) het aan om vier/vijfverschillende rijtuigbatches (á 500 stuks) te laten produceren, die op stock te nemen en dan maar te wachten of je ze binnen een redelijke termijn afzet, zodat je niet met een winkeldochter hoeft te blijven zitten die je allleen maar geld kost). Artitec brengt die rijtuigen niet uit en heeft daar zo z'n redenen voor. Toen die dingen een aantal jaren geleden werden aangekondigd was de situatie op de modelspoormarkt heel anders. We zitten hier en nu en de situatie is dus dat Artitec het niet doet. Je kunt nu eenmmaal niet iets gaan uitbrengen omdat een 'paar mensen' het graag willen. Zoals ik al schreef gaat het bij zoiets om aantallen en als die aantallen er niet inzitten wordt het gewoon niet gedaan. Lijkt me duidelijk!!
« Laatst bewerkt op: 20 May 2009, 09:06:17 door Wijktrein »
Tbinnebarretije…

rail4marcel

• Offline Offline
    • grootspoorfoto's
« Reactie #33 Gepost op: 20 May 2009, 10:02:45 »
Maar houdt dit dan ook in dat de andere versies van de Plan E zoals het fiestenrijtuig ook worden geannuleerd?
Voor grootspoorfoto's zie site

Rob Ellerman

• Offline Offline
  • Modelspoor is emotie...
« Reactie #34 Gepost op: 20 May 2009, 10:14:43 »
De enige die daar iets duidelijk over kan zeggen is Artitec zelf. Als er vanuit de handel voldoende bestelligen komen voor het fietsenrijtuig zal het zeker komen. Maar niet omdat een paar mensen zo'n ding willen hebben. Zoals eerder al gezegd: een batch bedraagt 500 stuks. Artitec moet die dingen voorfinancieren en als ze ze op voorhand niet kwijt zijn en met een groot deel van die dingen blijven zitten kun je het antwoord haast wel raden.
Het lijkt me het handigst om gewoon de site van hun in de gaten te houden en daarnaast je lokale winkelier. Ik zou zeker niet allemaal mails naar Artitec gaan sturen. Ze zijn daar hartstikke druk met van alles en nog wat. Als er in dat kader iets nieuws te melden valt zullen ze dat via de daaarvoor bestemde kanalen wel naar buiten brengen. De site www.artitec.nl en de winkelier zijn voor dit soort vragen de aangewezen weg.
« Laatst bewerkt op: 20 May 2009, 10:16:51 door Wijktrein »
Tbinnebarretije…

Illya Vaes

• Offline Offline
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
« Reactie #35 Gepost op: 20 May 2009, 10:36:40 »
Ik wil niemand voor de gek houden. Ik vind het gewoon gezond om zaken ook eens van een andere kant te bekijken. Als je dat doet, dan krijg je namelijk een beter beeld van de zaken.
Daar zijn we het gewoon over eens.
En ik vind het jammer dat er zo snel negatief wordt geschreven over de fabrikanten van Nederlandse modellen.
Zo snel? Ik heb nu al twee keer gezegd dat IK nu voor het eerst "klaag" (ik zou zeggen: een nuance aanbreng die tegen Artitec spreekt).
Men heeft iets beloofd en draait er nu onderuit. In dit verband is het bijzonder ...jammer dat Chris als _moderator_ niet alleen zijn eigen posting met Artitec's quote "nooit" kon weghalen maar de quote daarvan OOK uit mijn bericht heeft kunnen weghalen (is het "negatief" als ik dat ongepast noem?) want dat geeft nog sterker dan "niet in 2009 en niet in 2010" of "niet in de planning" (terwijl de oorspronkelijke aankondiging het wel in de planning noemde).
Voor wat betreft de prijs begrijp ik jouw teleurstelling - dat had ik overigens al geschreven - maar zitten de nu aangekondigde DE Plan E's dan niet in een Artitec doos?
Nou moet je niet gaan doen alsof we allemaal dommerdjes zijn die het verschil tussen een fabrieksmodel en een naderhand omgekat (al dan niet net zo goed als de fabriek zou doen) model dat weer wordt teruggestopt in zijn doos.
Die Ep 3 modellen zijn als warme broodjes over de toonbank gegaan, waaruit ik afleid dat er veel mensen blij mee ware. Dat postrijtuig was ook niet zo heel erg insignificant, want daarvan werd juist een extra serie uitgebracht omdat er zoveel vraag naar was.
Precies - dus geen reden om te denken dat er voor deze variant géén markt zou zijn.
Wie zegt dat de DE-variant het belangrijkste type is voor relatief veel Nederlandse modelspoorders? Hoeveel mensen zitten er dan op te wachten? Hoe verhoudt zich dat tot het aantal dat nodig is om een serie te laten maken? Ik weet het niet, maar jij blijkbaar wel.
Ik heb al aangegeven waarom ik inschatte dat dit relatief de interessantste versie zou zijn: al die mensen die geen bovenleiding willen doen, al de mensen die al 2200-en hebben.
Ik denk in ieder geval liever zelf dan dat ik "automatisch" achter een fabrikant ga staan.
Politiek correct zou zijn als ik ga meehuilen met de wolven in het bos en dat doe ik nu juist niet.
Je hebt een geheel andere invulling van "politiek correct" dan de meesten. Dat is (o.a.) de "machthebbers" te vriend houden (in dit geval degenen die de macht hebben een model uit te brengen of niet) i.p.v. te zeggen wat je vind van wat ze (niet) doen.
Ik vind deze opmerking extra jammer, omdat ik volgens mij alleen maar een een suggestie doe om eens anders tegen de zaak aan te kijken. Ik val niemand aan.
Mijns inziens zeg je daarmee "je hebt geen recht van spreken".
Jij vindt het blijkbaar nodig om een negatief waardeoordeel te geven aan mijn reactie. Ik vind dat een zwakke manier van discussieren. Kom liever met inhoudelijke argumenten.
Dat deed ik en dat was een stuk inhoudelijker dan "klaag niet" - en als iemand daar tegenin gaat zeggen dat het "zwak" is.
Je mag overigens best zeggen dat ik olie op het vuur gooi. Maar dan wel in de zin dat er blijkbaar mensen zijn die boos worden als iemand ze tegenspreekt. Als ik hier geen mening meer mag geven die afwijkt van de jouwe, zeg dat dan meteen. Maar ga het niet op de man spelen met kwalificaties als "politiek correct".
Die is helemaal mooi, Ton  8)  Mensen mogen van jou blijkbaar niet over de fabrikant "klagen" (ze op hun belofte aanspreken). En als ze dan niet braaf gaan liggen maar jou tegenspreken, zeggen dat ze boos worden als "iemand ze tegenspreekt"... Knap gedaan hoor.

Illya Vaes

• Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: 20 May 2009, 10:43:59 »
De enige die daar iets duidelijk over kan zeggen is Artitec zelf. Als er vanuit de handel voldoende bestelligen komen voor het fietsenrijtuig zal het zeker komen.
Hoe kunnen er nu (voldoende) bestellingen uit de handel komen als de fabrikant aangeeft dat het NIET komt (niet 2009, niet 2010, nooit)???
Maar niet omdat een paar mensen zo'n ding willen hebben. Zoals eerder al gezegd: een batch bedraagt 500 stuks.
Ik zou zeggen, als Grootendorst c.s. voldoende markt zagen om (zodra de reclamebanenversie er was) voor een meerprijs van 60% DE-rijtuigen te gaan maken, dan zou er toch een tot uitbarsting neigende vraag naar die rijtuigen moeten zijn. Voor elk verkocht rijtuig daarvan had Artitec er al twee gemaakt kunnen hebben en in de winkel aandacht kunnen trekken.
Het lijkt me het handigst om gewoon de site van hun in de gaten te houden en daarnaast je lokale winkelier. Ik zou zeker niet allemaal mails naar Artitec gaan sturen. Ze zijn daar hartstikke druk met van alles en nog wat.
Daarom heb IK ze ook niet gemaild en netjes gewacht op antwoord hier, want ik ben wel degelijk helemaal voorstander van een fabrikant van dergelijk NL spul, al wordt er stevig gepoogd te doen alsof ik "tegen" ben (het blijft moeilijk, feedback accepteren).

Illya Vaes

• Offline Offline
« Reactie #37 Gepost op: 20 May 2009, 10:49:16 »
op zich lijkt het me vrij logisch dat Artitec zich even terughoudend opstelt tov de markt.
Zeker. Als ze DAT zeggen, is er (wat mij betreft) gewoon geen discussie.
Rondkijkend op houten en bij winkeliers constateer ik nog een een enorme berg onverkochte rijtuigen. (vorige week even bij huider geteld, meer dan 100 stuks zo op de grond) De eerste afnemers van Artitec zijn de winkels, niet de enkele rijders hier op het forrum. In economisch slechte tijden waken winkels er toch voor om niet te veel voorraad te gaan kweken. Risico's worden simpelweg te groot, eerst zullen deze voorraden weggezet moeten worden ( lees dumpen) en daarna zal er wel weer wat komen. 2de en 3de runs van een model zijn altijd minder in aantal dan de oorspronkelijke run.
Misschien ware het dan verstandiger geweest om telkens (na voldoende rijtuigen voor één stam) eerst een andere variant uit te brengen, in plaats van 10 verschillende nummers van Ep.3 rijtuigen achter elkaar.
Om dan nu allerlei speculaties over "onvoldoende vraag" naar DE-rijtuigen te impliceren of verkondigen vind ik een beetje overdreven.
De belangstelling is niet veranderd, alleen de economie (en als Grootendorst -zoals ik voor hen hoop- die stammen voor 80 Euro per rijtuig kwijtraakt, is de impact daarvan ook maar zeer de vraag).

henk

• Offline Offline
« Reactie #38 Gepost op: 20 May 2009, 10:53:58 »
Artitec peilt (net als andere fabrikanten) van te voren bij de winkeliers hoe groot de belangstelling voor een productie zou zijn. Is die belangstelling te klein, dan komt het model er niet. De nogal omvangrijke productie van Tp3 rijtuigen kan daarbij een rol spelen, maar dat is wijsheid achteraf.
Kennelijk is er wel ruimte voor een kleinere productie tegen hogere prijzen. Dat heeft Artitec aan derden overgelaten of het gras is voor de voeten weggemaaid, kan ook.

De beslissing is in ieder geval genomen op bedrijfseconomische gronden. Lijkt me het goed recht van Artitec. In dat verband hebben we aan een Artitec met financiële zorgen als hobbyïst ook niet veel.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Lvdwerf

• Gast
« Reactie #39 Gepost op: 20 May 2009, 11:06:20 »
Beste Illya,

Ik geloof dat je maar even een kopje kalmerende groene thee moet gaan drinken want volgens mij vat je het nu allemaal een beetje te persoonlijk op.
De opmerking van TonM dat er snel negatief gesproken word over nederlandse modellen slaat bijvoorbeeld niet op jou alleen maar op het forum in zijn algemeenheid, dit is een mening die ik trouwens deel.
Verder doe je alsof de omgespoten modellen kwalitatief (of qua prijs/kwaliteit) minder zijn, dit is allerminst zo. Verder klaag je dat artitec zich eronderuit zou wurmen. Omdat de economie wat minder is doen ze waarschijnlijk een stap op de plaats en vind ik dit een zeer acceptabele oplossing voor diegene die nu een DE stam willen hebben. Overigens is artitec in mijn ogen niet verplicht om aan iedereen een verklaring af te leggen waarom met andere producties even moeten wachten, dat ze het in sommige gevallen wel doen is alleen mooi.
Verder roep je ook dat de DE-stam een intressante productie zou zijn met potentieel veel afnemers, kun je dit kwantificeren of is dit een greep uit het luchtledige?
Door sommige van je antwoorden zou ik trouwens bijna gaan denken dat je het bedrijfsbeleid m.b.t. het lanceren van modellen door artitec eerder een discutabel punt vind dan het feit dat de DE-stam prijzig is.

mvg,

Lennert

PS TonM probeert je alleen te prikkelen om het niet te zwart/wit en eenzijdig te bekijken.

piet post

• Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: 20 May 2009, 11:07:23 »
Punt is niet zo zeer of Artitec het recht heeft zijn plannen te wijzigen, maar de communicatie hier rond. Het zou heel verstandig zijn helder uiteen te zetten hoe de plannen NU zijn. Voorkomt veel geruchten die nu vooral in richting gaan van dat er weinig of niets meer wordt uitgebracht.   Piet

rail4marcel

• Offline Offline
    • grootspoorfoto's
« Reactie #41 Gepost op: 20 May 2009, 11:11:38 »
@Hans. En Artitec producten mogen niet verkocht worden onder de adviesprijs zonder dat een winkelier daar problemen mee gaat krijgen. Dus hebben winkeliers die nu nog veel rijtuigen hebben in princiepe een aardig probleem nu en is het te hopen voor hen dat ze de rijtuigen voor een lagere prijs mogen verkopen.

piet post

• Offline Offline
« Reactie #42 Gepost op: 20 May 2009, 11:20:43 »
En dat mag weer niet van de Mededingingswet, maar daar is in een ander draadje over gediscussieerd. Toch heeft een Amsterdamse winkelier het vorig jaar al eens gedaan, 25 euro per stuk. Ook in Houten staat een handelaar uit Zuid Holland die al lang rijtuigen voor 40 euro aanbiedt.
« Laatst bewerkt op: 20 May 2009, 12:06:40 door Peter Korsten »

rail4marcel

• Offline Offline
    • grootspoorfoto's
« Reactie #43 Gepost op: 20 May 2009, 11:24:45 »
Ja en dat blijf ik inderdaad vreemd vinden. Maar toch is het zo. Ik ken een winkelier die ze ook in de aanbieding had en vervolgens een telefoontje kreeg van Artitec om per direct te stoppen met die aanbieding. Zelfde geldt overigens voor Eurotrein en Roco. In princiepe zou dat inderdaad niet mogen kunnen maar het gebeurd toch echt.

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #44 Gepost op: 20 May 2009, 11:28:33 »
Olie op het vuur?  ;) Ik hoop het niet.

Voor diegenen die de Grootendorst DE versie te duur vinden (4 rijtuigen voor 320 euro) of wachten op Artitec te lang duurt is er nog een alternatief:

Set van 4 plan E DE rijtuigen bij MK modelbouw voor 240 euro, inclusief de juiste opschriften en alle extra leidingen en installaties op de kopwanden. Moet je ze alleen wel zelf bouwen en heb je messing rijtuigen ipv kunststof. En de detaillering is wel verschillend. Voor de grootste verschillen kun je kijken in het draadje plan E, maar dan anders bij Wat zijn we aan het bouwen. Omdat ik nog steeds niet kan selecteren in deze lijsten, kan ik zo snel geen link aanmaken :-[

Ander alternatief is 4 Artitecs kopen voor 200 euro  + kosten voor transfers en verf en dan zelf omspuiten, maar dan heb je niet de juiste kopwanden en die naden op het dak ;D ;D

Kortom plan E DE rijtuigen nu te koop bij Grootendorst en zelf te bouwen via 2 verschillende methoden. Dit laatste vind ik het leukste aan de hobby, maar ik ben dan ook meer een bouwer dan een rijder, geloof ik ;).

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*