Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Misha
Vandaag om 08:29:49
Ronald doet de Fork Challenge! door 741230
Vandaag om 08:05:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 07:45:12
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 00:31:59
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door R1954
26 July 2025, 23:52:32
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
26 July 2025, 23:45:17
Welke kleur is Roco oud bruin? door MadhouseNL
26 July 2025, 23:37:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 July 2025, 23:18:40
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
26 July 2025, 22:54:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
26 July 2025, 22:44:59
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
26 July 2025, 21:56:59
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
26 July 2025, 21:42:38
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Sylvester
26 July 2025, 20:24:27
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
26 July 2025, 20:00:50
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
26 July 2025, 19:04:24
Raadplaatje door Klaas Zondervan
26 July 2025, 18:48:57
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
26 July 2025, 17:44:09
Rheinburg, TP V/VI door rail4marcel
26 July 2025, 17:42:27
Lokpilot 4 defect door bellejt
26 July 2025, 17:40:40
Seuthe gaat stoppen door Eric B
26 July 2025, 17:04:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
26 July 2025, 17:02:03
Da's Daz 2 door BartvD
26 July 2025, 16:55:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
26 July 2025, 16:45:15
Aachenau West door Arjan6511
26 July 2025, 16:41:30
Roco 63432 loksound 2 vraag door bellejt
26 July 2025, 14:12:27
Mijn geweatherde modellen door hervé
26 July 2025, 13:48:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
26 July 2025, 13:29:17
schok bij vertrek door Bahn-AG
26 July 2025, 12:13:30
Bauarbeiten im gange door 741230
26 July 2025, 12:08:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
26 July 2025, 12:02:09
  

Auteur Topic: Treinen langs en op station Ede-Wageningen  (gelezen 30455 keer)

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5276
    • grootspoorfoto's
Re:Treinen langs en op station Ede-Wageningen
« Reactie #30 Gepost op: 03 May 2009, 16:41:31 »
Dat denk ik ook wel. :P Voor de rest is het een beetje uitproberen met sluitertijd, isowaarde en als je camera dat heeft AV waarde hier kun je de foto's iets mee onder of overbelichten.
Voor grootspoorfoto's zie site

Aspelix

  • Gast
Re:Treinen langs en op station Ede-Wageningen
« Reactie #31 Gepost op: 03 May 2009, 17:24:33 »
Dat denk ik ook wel. :P Voor de rest is het een beetje uitproberen met sluitertijd, isowaarde en als je camera dat heeft AV waarde hier kun je de foto's iets mee onder of overbelichten.
  ??? ???

Onjuist, Marcel,  >:(
Dit zijn nou van die kok en de lepel verhalen waar ik doordziek van wordt en die anderen op het verkeerde been zetten, het bos insturen enz.  >:( >:(
Met (AV) kun je de scherptediepte beïnvloeden. Je stelt met AV (= Aperture Value) de diafragma-opening in. De camera gaat dan automatisch de sluitertijd aanpassen aan de gevraagde lichtwaarde.
Kortom:
Bij meer scherptediepte volgt een langere sluitertijd en dus meer (kans op) beweging.
Terwijl bij minder scherptediepte (grotere diafragma-opening !) wordt nou net automatisch een kortere sluitertijd ingesteld.

Alleen in de M-stand kun je dat allemaal handmatig (= Manueel) instellen.
Maar dan is het raadzaam meer te weten van het funcitoneren van een camera dan alleen het verdraaien van een knopje.

Groet, Ruurd

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5276
    • grootspoorfoto's
Re:Treinen langs en op station Ede-Wageningen
« Reactie #32 Gepost op: 03 May 2009, 18:16:57 »
Nou sorry hoor maar ik laat me niet zomaar de grond in boren. Bij mijn camera een Canon EOS 400D heb je de stand TV die de meeste treinspotters ook gebruiken. Daarmee kun je de sluitertijd beinvloeden die zet je dan op 1/500ste dan heb je bij alle weersomstandigheden een onbewogen plaat. Verder kun je dan de witbalans op zonnig zetten. Met een kleiner knopje AV kun je onder en overbelichten. Tot slot heb je ook nog de ISO waarde die je kunt instellen voor meer of minder licht.
Voor grootspoorfoto's zie site

Aspelix

  • Gast
Re:Treinen langs en op station Ede-Wageningen
« Reactie #33 Gepost op: 04 May 2009, 01:47:37 »
Marcel,

Ik vermoedde al dat jij een Canon hebt. Niets mis mee, integendeel. (y)
Maar nu vertel jij veel meer over de ins en outs van jouw Canon camera, dan in jouw eerdere posting. Sterker nog: Nu vertel je pas, hoe je dat op JOUW camera moet doen.

Ik vertel alleen maar grondregels, die voor IEDERE camera gelden. Analoog, mechanisch, automatisch, electronisch, met lens, zonder lens.
Als jij de mogelijkheden van JOUW camera - zonder te weten wat een ander gebruikt - neerplant op de camera van iemand anders, krijg je dit soort reacties van iemand, die er dagelijks mee omgaat en constateert dat je verkeerde informatie geeft.

Ten eerste gaf je halve informatie,
ten tweede ging je er van uit, dat jouw camera dat doet en dus iedere camera dat wel zal doen.

Nee dus.

Het is niet mijn bedoeling, om jou of wie dan ook de grond in te boren, maar wel om de juiste informatie te verstrekken.

Ok?  ;D

No hard feelings hoor  (y)

Groeten, Ruurd
« Laatst bewerkt op: 04 May 2009, 01:50:18 door Ruurd Benthem »

Bruce!!!

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
  • MK III
Re:Treinen langs en op station Ede-Wageningen
« Reactie #34 Gepost op: 04 May 2009, 17:11:20 »
Alles weer opgelost??


benne gisteren naar het Openluchtmuseum geweest
en heb daar ook (hopelijk) een paar mooie kiekjes gemaakt

Tram in aankomst




achterkant van de SIk

Heb hier meerdere van maar die staan op de andere computer

Passat driver:)

Aspelix

  • Gast
Re:Treinen langs en op station Ede-Wageningen
« Reactie #35 Gepost op: 04 May 2009, 17:49:01 »
En een rem van de Tret....Oeps....Tram van de RET....!

De foto's zien er goed uit, Bruce (y)

Je bent op de goede weg.

Ga zo door.
Groet, Ruurd

Bruce!!!

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
  • MK III
Re:Treinen langs en op station Ede-Wageningen
« Reactie #36 Gepost op: 04 May 2009, 20:23:17 »
Ja vind ze zelf ook mooi gelukt  :)

zal morgen effe wat meer foto's van de  openluchtmuseum plaatsen
Passat driver:)

Jorick

  • Rijdt schaal 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 162
    • Jorick de Lange.nl
Re:Treinen langs en op station Ede-Wageningen
« Reactie #37 Gepost op: 06 May 2009, 00:49:33 »
Ooit, een lange, lange tijd geleden, heb ik een site in elkaar geknutseld voor een wedstrijdje. De site is voor beginnende fotografen. Het is ff een stukje theorie (met mooie plaatjes als voorbeeld), maar uiteindelijk moet iedereen kunnen begrijpen wat de basis is van het TV, AV en P verhaal. Hieronder de link:

http://mediatheek.thinkquest.nl/~lld632/camera.php?naam=algemeen

Lees het ff door, probeer er wat mee met de camera in de woonkamer, en geniet van het maken van foto's!

Op de plaatjes van Bruce heb ik, op het alreeds gegeven commentaar, weinig aan toe te voegen. Ik zie wel een duidelijke vooruitgang in jouw foto's komen, dus ik verwacht dat je op korte termijn nog betere platen zal maken!

Ow ja, heb er uiteindelijk de 2e plaats mee gehaald, en van het gewonnen geld toen de spik-splinter-nieuwe EOS 20D mee gekocht!  (y)

Bruce!!!

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
  • MK III
Re:Treinen langs en op station Ede-Wageningen
« Reactie #38 Gepost op: 06 May 2009, 21:05:15 »
Hoi Jorick,

Heb al het een en ander doorgelezen maar nog lang niet alles
Zal je werk natuurlijk ook even de tijd voor nemen om te bekijken
Heb nog hoop te leren!!

Bedankt voor de infomatie

Passat driver:)

Bruce!!!

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
  • MK III
Re:Treinen langs en op station Ede-Wageningen
« Reactie #39 Gepost op: 11 May 2009, 19:16:58 »
Ben afegelopen zondag naar een lijntje geweest vlakbij de panerameweg
Helaas reden er geen goederen (omdat een brand bij emmerich was geweest hoorde IK)



toet-schik- en is gelukkig een beetje gelukt


kort daarna kwam er nog 1


jammer van dat hek niks aan te doen


wel scheef maar ziet er best leuk uit


Kaarsrecht!


Plan v van connexion (valleilijn)


Komt er weer een aan en de laatse voor vandaag


dat is mijn spoor

Ben benieuwd wat jullie van deze foto intercity's vinden ?



Passat driver:)

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Treinen langs en op station Ede-Wageningen
« Reactie #40 Gepost op: 13 May 2009, 00:31:22 »
Hoi Bruce,
De foto's worden al beter! Paar tips nog:
Die Plan V foto heb je net iets teveel van voren genomen, terwijl de trein te ver weg was.

Die maakte ik twee jaar terug een paar overwegen verder op richting Wolfheze (waar de weg Wolfheze-Renkum die scherpe bocht maakt)

Verder: treinen zoveel mogelijk vanaf de voorkant fotograferen. En vanwege de zon daar altijd aan de zuidzijde van het spoor staan. Met een beetje opletten kun je meestal wel een plek vinden waar je de trein net mooi tussen 2 portalen kunt fotograferen, met wat inzoomen enzo kun je ook voorkomen dat je hele stukken hek meepakt die afleiden van de andere leuke dingen die er te zien zijn. Zo heb ik op mijn bovenstaande mat'64 foto bewust WEL het seinstelsel '46 sein rechts meegepakt (deze is sinds nov 2008 verdwenen, maar er zijn er nog 2-3 langs dit stuk spoor, fototip!)
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Aspelix

  • Gast
Re:Treinen langs en op station Ede-Wageningen
« Reactie #41 Gepost op: 13 May 2009, 02:58:29 »
Citaat van: Bruce
Ben benieuwd wat jullie van deze foto intercity's vinden ?

Wat ver weg, maardat komt vanzelf goed, als jij de ontspanvertraging van de camera beter hebt leren kennen.
De ontspanvertraging is de tijd tussen het indrukken van de knop en het afgaan van de sluiter.
Dat is iets, dat in de tijd moet groeien en dat komt echt wel goed.
Prima vooruitgang. (y)

Ook je uitlichting wordt met de dag beter. Hiermee wordt bedoeld, hoe de donkerder en lichtere delen verlicht worden. Dat moet in evenwicht zijn.
De uitlichting van de plan V is knudde,  :(  sorry, 't is hard, maar waar, terwijl de latere foto's goed zijn: De partijen in het donkere gedeelte zijn duidelijk en scherp, terwijl ook de lucht goed is. (y) (y)

Groeten en ga zo door.

Ruurd

Luc

  • Offline Offline
  • Berichten: 129
Re:Treinen langs en op station Ede-Wageningen
« Reactie #42 Gepost op: 13 May 2009, 10:24:35 »

jammer van dat hek niks aan te doen
Jawel: een andere plek opzoeken. Fotografie is niet alleen het beheersen van de techniek, maar ook het maken van een goede compositie. Rond Ede=Wageningen heb je genoeg plekken waar je geen last hebt van dergelijke hinderende objecten.

Bruce!!!

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
  • MK III
Re:Treinen langs en op station Ede-Wageningen
« Reactie #43 Gepost op: 13 May 2009, 19:25:32 »
Hallo,

@Jab van Ree De plan v die ik heb gefotografeerd 
ging van me af waardoor ik de achterkant van de plan v foto grafeerde.

@Ruurd eigelijk helemaal gelijk over de plan v mischien iets inzoomen en meer bij het rails denk dat dan er iets beters komt.

@Luc het ging me om die spoorbomen
vandaar zei ik dat jammer was van de hek

Ik zie dat ik toch even de ontspanvertraging effe onder de knie moet hebben
Passat driver:)

Aspelix

  • Gast
Re:Treinen langs en op station Ede-Wageningen
« Reactie #44 Gepost op: 13 May 2009, 23:39:01 »
Citaat
Ik zie dat ik toch even de ontspanvertraging effe onder de knie moet hebben

Bruce, dat is, helaas voor jou in het bizonder, en ook voor ons een beetje natuurlijk ;D , niet effe.

Dat is veel foto's maken en vooral rustig en héél bewust doen wat je wilt doen.
Net zolang, tot je dat Fingerspitzengefühl hebt ontwikkeld.
Neem daar vooral de rust voor.

Dat was punt één.
Punt twee is, dat je moet leren zien én moet leren hoe met een zoomlens om te gaan.
Leren zien dat heb je al aardig onder de knie.
De zoomlens is een ander geval.

Niet alleen verander je de brandpuntsafstand, gelijk daarmee verander je de beeldhoek van de lens en dáármee weer het weergave-effect.

Ik kan hier een heel lang verhaal ophangen (ik heb geen zin om het in te typen  :( :( ), maar geef je wel als tip:
Haal bij de fotovakhandel een folder over zoomlenzen van spiegelreflexcamera's. Hierin staan altijd foto's met het effect van de verschillende instellingen.
Bestudeer die. Heb je daar vragen over, stel die evt. per PB, niente problema ;D .

Verder even wat oefen tips:

Maak 5 foto's in elk een andere zoom-stand, van één en hetzelfde, stilstaande, geparkeerde onderwerp.
Noteer wat je gedaan hebt en vooral de zoomstand in mm en wat je aan de foto's ziet.
Om het bij treinen te houden:
Neem hiervoor:
-> een 16/17/1800
-> een ICR-bak
-> een VIRM
-> een koploper
-> een plan-V

Doe dit op twee manieren:
1-> Staand, op ooghoogte
2-> in hurkzit, zgn. kikvorsperspectief.

Dat zijn ongeveer 50 foto's.
Maak hier een tabelletje van met daari:
-> De foto
-> de gebruikte brandpuntsafstand
-> jouw waarneming op de foto.

Deze voertuigen raad ik je aan, omdat de vormen ervan op de foto door de verschillende zoomstanden veranderingen ondergaan.

Verder is deze materie is té uitgebreid om hier te behandelen.

Joh, dit gaat je lukken, zeker weten (y) (y)

toi toi toi

Ruurd
« Laatst bewerkt op: 13 May 2009, 23:44:49 door Ruurd Benthem »