Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door grossraumwagen
Vandaag om 23:12:53
Veevervoer ss/ ns door grossraumwagen
Vandaag om 23:11:25
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
Vandaag om 22:54:27
6 en 7 september terug naar toen door Overet
Vandaag om 22:47:06
Minder wissels door Thom
Vandaag om 22:27:50
Stalen D 4 deurs spoor 0 door arnout
Vandaag om 21:52:54
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:48:22
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 21:46:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door cor_b
Vandaag om 21:10:00
Digitale kraan Roco 46801 door VAM65
Vandaag om 20:23:33
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 19:55:37
LIMA IRM Cardanassen door Silvolde
Vandaag om 19:52:10
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:34:23
Kato 2026 door Gino
Vandaag om 19:16:07
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 19:14:38
Welke winkel voert deze merken? door spoorzeven
Vandaag om 18:54:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 18:50:20
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:32:56
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:11:57
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door janw
Vandaag om 18:11:31
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Wim Vink
Vandaag om 17:31:45
PB Models, ICR-rijtuigen door Ben
Vandaag om 17:10:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 16:02:59
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 15:58:04
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 14:38:09
Albert's fantasie in schaal 0e door spoorijzer
Vandaag om 14:11:16
Waar is dit? door Eric v C
Vandaag om 12:18:17
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door spoorijzer
Vandaag om 11:51:21
Een Rotterdams gebouw door Gerco van Beelen
Vandaag om 11:43:23
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:57:52
  

Auteur Topic: Rails AC↔DC schakelbaar maken  (gelezen 3439 keer)

axel

  • Offline Offline
  • Berichten: 44
Rails AC↔DC schakelbaar maken
« Gepost op: 24 April 2009, 20:00:00 »
Hallo,

Ik ben van plan om mijn Marklin K-rails om te bouwen zodat ik met AC en DC matrieel kan rijden.
Alleen heb ik een probleem, ik weet niet het moet ???
Weet iemand wel hoe je de rails moet ombouwen

Axel
Nederlands stoom!

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22556
Re:Rails AC↔DC schakelbaar maken
« Reactie #1 Gepost op: 24 April 2009, 20:11:10 »
Niet, heb ik altijd begrepen.
Bij de gewone rails zijn de railstaven sowieso electrisch gescheiden. En dat schijnt bij de huidige generatie wissels met plastic puntstuk ook zo te zijn. Heb je oudere wissels met metalen puntstuk, dan heb je pech. Misschien dat er iets valt te dremelen, maar daar heb ik verder geen kijk op.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Paul VT 11.5

  • Offline Offline
  • Berichten: 1099
Re:Rails AC↔DC schakelbaar maken
« Reactie #2 Gepost op: 24 April 2009, 20:15:16 »
Ombouwen is niet nodig. De L & R rail zijn bij K- rails elektrisch gescheiden.
Dit itt M- en C- rails van M*. Greetz, Paul

axel

  • Offline Offline
  • Berichten: 44
Re:Rails AC↔DC schakelbaar maken
« Reactie #3 Gepost op: 24 April 2009, 20:21:21 »
Dus als ik het goed begrijp hoef ik de nieuwe wissels ook niet om te bouwen.
Nederlands stoom!

Paul VT 11.5

  • Offline Offline
  • Berichten: 1099
Re:Rails AC↔DC schakelbaar maken
« Reactie #4 Gepost op: 24 April 2009, 20:41:37 »
Axel, ook de wissels hoef je niet om te bouwen mits je de nieuwere met plastic puntstuk
gebruikt. Zie ook het antwoord van Henk. Overigens ben ik het advies tegengekomen
om alleen de slanke wissels (k-rail) te gebruiken als je met  een combi van 2r en 3r materieel
wilt rijden op k- rails.

Waar je wel tegen aan zou kunnen lopen, is dat sommige locs met een slechtere stroomafname,
(kleiner (ouder) 2- rail materieel zoals een BR80, Schienenbus (VT95/98) soms stil vallen
op deze wissels.(eigen ervaring) Dit kan je echter ook overkomen met andere merken wissels
zonder geleidend puntstuk. Het kan dus een probleem zijn maar dat hoeft het niet te zijn.

Greetz, Paul

Bart Mestrom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
Re:Rails AC↔DC schakelbaar maken
« Reactie #5 Gepost op: 24 April 2009, 20:44:42 »
Ik ken Axel van school.
Het is bij hem de bedoeling om of 2-rail, of 3-rail te rijden. Maar niet beiden te gelijk.
Hij gaat hoogstwaarschijnlijk met de Intellibox rijden.

Zaanstreekrail

  • Offline Offline
  • Berichten: 373
Re:Rails AC↔DC schakelbaar maken
« Reactie #6 Gepost op: 13 September 2009, 14:38:25 »
je kan dus zowel 2 als 3 rail over K-rails of word er verkeerd begrepen? is dit sneller mogelijk als je bv een multuprotocol decorder gebruikt?

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:Rails AC↔DC schakelbaar maken
« Reactie #7 Gepost op: 13 September 2009, 14:47:04 »
Zelfs een multi-protocol decoder is niet nodig, je kunt Puur Motorola, Puur DCC of Puur Selectrix gebruiken. Dat alles heeft niets met het gebruikte soort of type rails te maken. Het juiste format wordt door de IB bepaald.

Het enigste probleem is dat je de railsstaven voor de lok juist moet hebben staan, dus bij 2-rail de beide railstaven en voor 3-rails de railstaven en de puko's.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Zaanstreekrail

  • Offline Offline
  • Berichten: 373
Re:Rails AC↔DC schakelbaar maken
« Reactie #8 Gepost op: 13 September 2009, 15:12:46 »
je hebt dus 2 soorten rails nodig? je kan dus niet alleen K-rails gebruiken? Je hebt tegenwoordig digitale systemen die samen aan kan, als laastste marklin CS 3.

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:Rails AC↔DC schakelbaar maken
« Reactie #9 Gepost op: 13 September 2009, 15:14:48 »
Je kan wel alleen K-rails gebruiken, maar dan moet je je 2-rail loks voorzien van sleper en de wielen vervangen voor 3-rail wielen. Of andersom met bijv. Roco rails, je 3-rail loks ombouwen naar 2-rail.

Gr. Remco.

Zaanstreekrail

  • Offline Offline
  • Berichten: 373
Re:Rails AC↔DC schakelbaar maken
« Reactie #10 Gepost op: 13 September 2009, 15:29:59 »
ik snap er niks meer van  ???

ik dacht dat je met zowel 2 als 3 rail op 1 baan kon rijden, zonder dat 2 soort rails hoeft te gebruiken

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:Rails AC↔DC schakelbaar maken
« Reactie #11 Gepost op: 13 September 2009, 15:30:57 »
Dat zeg ik toch ? Wat snap je daar niet aan ?

Gr. Remco

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6736
  • Spaar ze allemaal.
Re:Rails AC↔DC schakelbaar maken
« Reactie #12 Gepost op: 13 September 2009, 15:38:53 »
Je kan met beide rijden, maar niet tegelijkertijd.
Zie het bericht van Wim Ros.

Groet Stephan.

Zaanstreekrail

  • Offline Offline
  • Berichten: 373
Re:Rails AC↔DC schakelbaar maken
« Reactie #13 Gepost op: 13 September 2009, 15:54:27 »
mij te ingewikkeld, ik laat het bij het oude

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:Rails AC↔DC schakelbaar maken
« Reactie #14 Gepost op: 13 September 2009, 17:29:30 »
Heel erg verstandig.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net