Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
Vandaag om 22:00:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MathynK
Vandaag om 21:59:16
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:47:59
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Eric B
Vandaag om 21:46:40
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:46:22
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 21:17:04
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 21:08:27
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan door Noordster
Vandaag om 20:32:24
Crème daken mitropa rijtuigen epoche 2 door Stefan88
Vandaag om 20:31:18
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Arjen52
Vandaag om 20:30:36
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 20:27:44
Line-up foto's van modellen door Jeroen95
Vandaag om 20:12:18
Digitaal-delta door Biesje
Vandaag om 20:07:34
Minibaan Visserskaai H0 door NS264
Vandaag om 19:59:28
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door bask185
Vandaag om 19:58:39
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 19:30:50
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Gerrit H
Vandaag om 19:17:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:16:31
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 18:53:13
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:52:43
TAMS PZS-2.2 door bask185
Vandaag om 18:49:53
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek door hervé
Vandaag om 18:28:25
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door maartenvdb
Vandaag om 18:23:36
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 17:45:25
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door Biesje
Vandaag om 16:55:39
Bf Kibronn door Jelmer
Vandaag om 16:51:50
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
Vandaag om 15:58:10
Schroefkoppeling voor H0. door Bahn-AG
Vandaag om 14:58:20
Had de NS4903 rangeerlicht? door marco
Vandaag om 14:31:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:24:31
  

Auteur Topic: Rails AC↔DC schakelbaar maken  (gelezen 3464 keer)

axel

  • Offline Offline
  • Berichten: 44
Rails AC↔DC schakelbaar maken
« Gepost op: 24 April 2009, 20:00:00 »
Hallo,

Ik ben van plan om mijn Marklin K-rails om te bouwen zodat ik met AC en DC matrieel kan rijden.
Alleen heb ik een probleem, ik weet niet het moet ???
Weet iemand wel hoe je de rails moet ombouwen

Axel
Nederlands stoom!

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22628
Re:Rails AC↔DC schakelbaar maken
« Reactie #1 Gepost op: 24 April 2009, 20:11:10 »
Niet, heb ik altijd begrepen.
Bij de gewone rails zijn de railstaven sowieso electrisch gescheiden. En dat schijnt bij de huidige generatie wissels met plastic puntstuk ook zo te zijn. Heb je oudere wissels met metalen puntstuk, dan heb je pech. Misschien dat er iets valt te dremelen, maar daar heb ik verder geen kijk op.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Paul VT 11.5

  • Offline Offline
  • Berichten: 1099
Re:Rails AC↔DC schakelbaar maken
« Reactie #2 Gepost op: 24 April 2009, 20:15:16 »
Ombouwen is niet nodig. De L & R rail zijn bij K- rails elektrisch gescheiden.
Dit itt M- en C- rails van M*. Greetz, Paul

axel

  • Offline Offline
  • Berichten: 44
Re:Rails AC↔DC schakelbaar maken
« Reactie #3 Gepost op: 24 April 2009, 20:21:21 »
Dus als ik het goed begrijp hoef ik de nieuwe wissels ook niet om te bouwen.
Nederlands stoom!

Paul VT 11.5

  • Offline Offline
  • Berichten: 1099
Re:Rails AC↔DC schakelbaar maken
« Reactie #4 Gepost op: 24 April 2009, 20:41:37 »
Axel, ook de wissels hoef je niet om te bouwen mits je de nieuwere met plastic puntstuk
gebruikt. Zie ook het antwoord van Henk. Overigens ben ik het advies tegengekomen
om alleen de slanke wissels (k-rail) te gebruiken als je met  een combi van 2r en 3r materieel
wilt rijden op k- rails.

Waar je wel tegen aan zou kunnen lopen, is dat sommige locs met een slechtere stroomafname,
(kleiner (ouder) 2- rail materieel zoals een BR80, Schienenbus (VT95/98) soms stil vallen
op deze wissels.(eigen ervaring) Dit kan je echter ook overkomen met andere merken wissels
zonder geleidend puntstuk. Het kan dus een probleem zijn maar dat hoeft het niet te zijn.

Greetz, Paul

Bart Mestrom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
Re:Rails AC↔DC schakelbaar maken
« Reactie #5 Gepost op: 24 April 2009, 20:44:42 »
Ik ken Axel van school.
Het is bij hem de bedoeling om of 2-rail, of 3-rail te rijden. Maar niet beiden te gelijk.
Hij gaat hoogstwaarschijnlijk met de Intellibox rijden.

Zaanstreekrail

  • Offline Offline
  • Berichten: 373
Re:Rails AC↔DC schakelbaar maken
« Reactie #6 Gepost op: 13 September 2009, 14:38:25 »
je kan dus zowel 2 als 3 rail over K-rails of word er verkeerd begrepen? is dit sneller mogelijk als je bv een multuprotocol decorder gebruikt?

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:Rails AC↔DC schakelbaar maken
« Reactie #7 Gepost op: 13 September 2009, 14:47:04 »
Zelfs een multi-protocol decoder is niet nodig, je kunt Puur Motorola, Puur DCC of Puur Selectrix gebruiken. Dat alles heeft niets met het gebruikte soort of type rails te maken. Het juiste format wordt door de IB bepaald.

Het enigste probleem is dat je de railsstaven voor de lok juist moet hebben staan, dus bij 2-rail de beide railstaven en voor 3-rails de railstaven en de puko's.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Zaanstreekrail

  • Offline Offline
  • Berichten: 373
Re:Rails AC↔DC schakelbaar maken
« Reactie #8 Gepost op: 13 September 2009, 15:12:46 »
je hebt dus 2 soorten rails nodig? je kan dus niet alleen K-rails gebruiken? Je hebt tegenwoordig digitale systemen die samen aan kan, als laastste marklin CS 3.

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:Rails AC↔DC schakelbaar maken
« Reactie #9 Gepost op: 13 September 2009, 15:14:48 »
Je kan wel alleen K-rails gebruiken, maar dan moet je je 2-rail loks voorzien van sleper en de wielen vervangen voor 3-rail wielen. Of andersom met bijv. Roco rails, je 3-rail loks ombouwen naar 2-rail.

Gr. Remco.

Zaanstreekrail

  • Offline Offline
  • Berichten: 373
Re:Rails AC↔DC schakelbaar maken
« Reactie #10 Gepost op: 13 September 2009, 15:29:59 »
ik snap er niks meer van  ???

ik dacht dat je met zowel 2 als 3 rail op 1 baan kon rijden, zonder dat 2 soort rails hoeft te gebruiken

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:Rails AC↔DC schakelbaar maken
« Reactie #11 Gepost op: 13 September 2009, 15:30:57 »
Dat zeg ik toch ? Wat snap je daar niet aan ?

Gr. Remco

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6768
  • Spaar ze allemaal.
Re:Rails AC↔DC schakelbaar maken
« Reactie #12 Gepost op: 13 September 2009, 15:38:53 »
Je kan met beide rijden, maar niet tegelijkertijd.
Zie het bericht van Wim Ros.

Groet Stephan.

Zaanstreekrail

  • Offline Offline
  • Berichten: 373
Re:Rails AC↔DC schakelbaar maken
« Reactie #13 Gepost op: 13 September 2009, 15:54:27 »
mij te ingewikkeld, ik laat het bij het oude

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:Rails AC↔DC schakelbaar maken
« Reactie #14 Gepost op: 13 September 2009, 17:29:30 »
Heel erg verstandig.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net