Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Yet Another Servo Decoder
door
Dennis1984
Vandaag
om 22:00:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
MathynK
Vandaag
om 21:59:16
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 21:47:59
mDDM, waarom 3 draaistellen?
door
Eric B
Vandaag
om 21:46:40
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 21:46:22
NS-1000 in spoor-1
door
FritsT
Vandaag
om 21:17:04
Fleischmania Nostalgia
door
Noordernet
Vandaag
om 21:08:27
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan
door
Noordster
Vandaag
om 20:32:24
Crème daken mitropa rijtuigen epoche 2
door
Stefan88
Vandaag
om 20:31:18
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief
door
Arjen52
Vandaag
om 20:30:36
Rondom Charlois
door
hervé
Vandaag
om 20:27:44
Line-up foto's van modellen
door
Jeroen95
Vandaag
om 20:12:18
Digitaal-delta
door
Biesje
Vandaag
om 20:07:34
Minibaan Visserskaai H0
door
NS264
Vandaag
om 19:59:28
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec.
door
bask185
Vandaag
om 19:58:39
Project seaside Germany
door
Ronald Halma
Vandaag
om 19:30:50
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Gerrit H
Vandaag
om 19:17:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Mispoes
Vandaag
om 19:16:31
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
spoorijzer
Vandaag
om 18:53:13
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 18:52:43
TAMS PZS-2.2
door
bask185
Vandaag
om 18:49:53
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek
door
hervé
Vandaag
om 18:28:25
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal
door
maartenvdb
Vandaag
om 18:23:36
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 17:45:25
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1
door
Biesje
Vandaag
om 16:55:39
Bf Kibronn
door
Jelmer
Vandaag
om 16:51:50
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Eric B
Vandaag
om 15:58:10
Schroefkoppeling voor H0.
door
Bahn-AG
Vandaag
om 14:58:20
Had de NS4903 rangeerlicht?
door
marco
Vandaag
om 14:31:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 14:24:31
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Rails AC↔DC schakelbaar maken
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: Rails AC↔DC schakelbaar maken (gelezen 3464 keer)
axel
Offline
Berichten: 44
Rails AC↔DC schakelbaar maken
«
Gepost op:
24 April 2009, 20:00:00 »
Hallo,
Ik ben van plan om mijn Marklin K-rails om te bouwen zodat ik met AC en DC matrieel kan rijden.
Alleen heb ik een probleem, ik weet niet het moet
Weet iemand wel hoe je de rails moet ombouwen
Axel
Gelogd
Nederlands stoom!
henk
Offline
Berichten: 22628
Re:Rails AC↔DC schakelbaar maken
«
Reactie #1 Gepost op:
24 April 2009, 20:11:10 »
Niet, heb ik altijd begrepen.
Bij de gewone rails zijn de railstaven sowieso electrisch gescheiden. En dat schijnt bij de huidige generatie wissels met plastic puntstuk ook zo te zijn. Heb je oudere wissels met metalen puntstuk, dan heb je pech. Misschien dat er iets valt te dremelen, maar daar heb ik verder geen kijk op.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Paul VT 11.5
Offline
Berichten: 1099
Re:Rails AC↔DC schakelbaar maken
«
Reactie #2 Gepost op:
24 April 2009, 20:15:16 »
Ombouwen is niet nodig. De L & R rail zijn bij
K- rails
elektrisch gescheiden.
Dit itt M- en C- rails van M*. Greetz, Paul
Gelogd
axel
Offline
Berichten: 44
Re:Rails AC↔DC schakelbaar maken
«
Reactie #3 Gepost op:
24 April 2009, 20:21:21 »
Dus als ik het goed begrijp hoef ik de nieuwe wissels ook niet om te bouwen.
Gelogd
Nederlands stoom!
Paul VT 11.5
Offline
Berichten: 1099
Re:Rails AC↔DC schakelbaar maken
«
Reactie #4 Gepost op:
24 April 2009, 20:41:37 »
Axel, ook de wissels hoef je niet om te bouwen mits je de nieuwere met plastic puntstuk
gebruikt. Zie ook het antwoord van Henk. Overigens ben ik het advies tegengekomen
om alleen de slanke wissels (k-rail) te gebruiken als je met een combi van 2r en 3r materieel
wilt rijden op k- rails.
Waar je wel tegen aan zou kunnen lopen, is dat sommige locs met een slechtere stroomafname,
(kleiner (ouder) 2- rail materieel zoals een BR80, Schienenbus (VT95/98) soms stil vallen
op deze wissels.(eigen ervaring) Dit kan je echter ook overkomen met andere merken wissels
zonder geleidend puntstuk. Het kan dus een probleem zijn maar dat hoeft het niet te zijn.
Greetz, Paul
Gelogd
Bart Mestrom
Offline
Berichten: 1495
Re:Rails AC↔DC schakelbaar maken
«
Reactie #5 Gepost op:
24 April 2009, 20:44:42 »
Ik ken Axel van school.
Het is bij hem de bedoeling om of 2-rail, of 3-rail te rijden. Maar niet beiden te gelijk.
Hij gaat hoogstwaarschijnlijk met de Intellibox rijden.
Gelogd
Zaanstreekrail
Offline
Berichten: 373
Re:Rails AC↔DC schakelbaar maken
«
Reactie #6 Gepost op:
13 September 2009, 14:38:25 »
je kan dus zowel 2 als 3 rail over K-rails of word er verkeerd begrepen? is dit sneller mogelijk als je bv een multuprotocol decorder gebruikt?
Gelogd
Wim Ros
BHV
Offline
Berichten: 7819
Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re:Rails AC↔DC schakelbaar maken
«
Reactie #7 Gepost op:
13 September 2009, 14:47:04 »
Zelfs een multi-protocol decoder is niet nodig, je kunt Puur Motorola, Puur DCC of Puur Selectrix gebruiken. Dat alles heeft niets met het gebruikte soort of type rails te maken. Het juiste format wordt door de IB bepaald.
Het enigste probleem is dat je de railsstaven voor de lok juist moet hebben staan, dus bij 2-rail de beide railstaven en voor 3-rails de railstaven en de puko's.
Mvg
Wim.
Gelogd
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n.
http://rosoft.boards.net
Zaanstreekrail
Offline
Berichten: 373
Re:Rails AC↔DC schakelbaar maken
«
Reactie #8 Gepost op:
13 September 2009, 15:12:46 »
je hebt dus 2 soorten rails nodig? je kan dus niet alleen K-rails gebruiken? Je hebt tegenwoordig digitale systemen die samen aan kan, als laastste marklin CS 3.
Gelogd
Remco.
Offline
Berichten: 6325
Re:Rails AC↔DC schakelbaar maken
«
Reactie #9 Gepost op:
13 September 2009, 15:14:48 »
Je kan wel alleen K-rails gebruiken, maar dan moet je je 2-rail loks voorzien van sleper en de wielen vervangen voor 3-rail wielen. Of andersom met bijv. Roco rails, je 3-rail loks ombouwen naar 2-rail.
Gr. Remco.
Gelogd
Zaanstreekrail
Offline
Berichten: 373
Re:Rails AC↔DC schakelbaar maken
«
Reactie #10 Gepost op:
13 September 2009, 15:29:59 »
ik snap er niks meer van
ik dacht dat je met zowel 2 als 3 rail op 1 baan kon rijden, zonder dat 2 soort rails hoeft te gebruiken
Gelogd
Remco.
Offline
Berichten: 6325
Re:Rails AC↔DC schakelbaar maken
«
Reactie #11 Gepost op:
13 September 2009, 15:30:57 »
Dat zeg ik toch ? Wat snap je daar niet aan ?
Gr. Remco
Gelogd
prutser
Offline
Berichten: 6768
Spaar ze allemaal.
Re:Rails AC↔DC schakelbaar maken
«
Reactie #12 Gepost op:
13 September 2009, 15:38:53 »
Je kan met beide rijden, maar niet tegelijkertijd.
Zie het bericht van Wim Ros.
Groet Stephan.
Gelogd
Adieu
Zaanstreekrail
Offline
Berichten: 373
Re:Rails AC↔DC schakelbaar maken
«
Reactie #13 Gepost op:
13 September 2009, 15:54:27 »
mij te ingewikkeld, ik laat het bij het oude
Gelogd
Wim Ros
BHV
Offline
Berichten: 7819
Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re:Rails AC↔DC schakelbaar maken
«
Reactie #14 Gepost op:
13 September 2009, 17:29:30 »
Heel erg verstandig.
Mvg
Wim.
Gelogd
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n.
http://rosoft.boards.net
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Rails AC↔DC schakelbaar maken