Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 16:42:59
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door marco
Vandaag om 16:39:58
Sfeer op je modelbaan door puntenglijder
Vandaag om 16:39:32
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 16:39:02
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 16:36:51
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 16:29:09
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 16:24:09
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 16:07:49
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door Arjan6511
Vandaag om 15:38:38
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:38:11
NS 1700 transfers door Bahn-AG
Vandaag om 15:31:55
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
Vandaag om 15:29:18
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 15:24:49
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 14:42:23
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:40:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:28:28
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door Hans Reints
Vandaag om 14:10:16
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
Vandaag om 14:09:47
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:06:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:24:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Niels64
Vandaag om 13:16:43
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:07:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 11:46:46
Verlichting feller, Roco zimo door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:46:21
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 11:44:44
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:52:53
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:44:46
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:41:20
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
Vandaag om 10:33:18
Roco Plan T door Sven
Vandaag om 10:29:53

Auteur Topic: Dortmund-Intermodellbau-Wie war es?  (gelezen 10837 keer)

ATB

• Offline Offline
  • Modelrailroading is fun
Re:Dortmund-Intermodellbau-Wie war es?
« Reactie #15 Gepost op: 24 April 2009, 00:59:04 »
Vandaag (gisteren eigenlijk) ook in Dortmund geweest. Als reguliere bezoeker van al tig jaren heb ik me een beetje in de luren laten leggen. Stonden vroeger de modelbanen in Hal 5, nu staan ze vooral in Hal 7. En deze hal had ik dus bijna overgeslagen. Dom, dom, dom.  Onderstaande plaatjes uit hal 5 wil ik jullie niet onthouden en de NAM-wagon van Liliput in Hal 7 ook niet. Veel plezier als jullie er ook naar toe gaan.

Ted is op 25 augustus 2023 overleden

René

• Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #16 Gepost op: 24 April 2009, 08:42:01 »
Tot mijn verbazing lees ik hier nog niets over de kwaliteit van de banen en ook geen klachten over de veeeeel te hoge prijzen.
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

Ben

• Online Online
« Reactie #17 Gepost op: 24 April 2009, 08:50:19 »
Misschien zijn de prijzen niet veeeel te hoog. Heb mijn Roco 221 (hagelnieuw met bon), zie eerder, gescoord voor €152. Rocoprijs is €199, winkelprijs €179, beursprijs €162.

Dus waar hebben we het over. :D

Gr, Ben.

Gert1

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 24 April 2009, 08:50:59 »
De prijzen: parkeren 5 euro en dan staan er maarliefst drie mannen op het parkeerterrein om je een plek te wijzen. Onlangs ben ik naar de RAI geweest. Qua tentoonstellingsruimte ongeveer net zo groot als de Westfalenhallen. Parkereren op een rommelig terrein op 2 kilometer afstand 14 euro en als je onder de RAI wilde staan dik 20 euro. Tel uit je verlies...

Dan de toegangsprijs: 11 euro. Netjes. Eurospoor en Rail zijn duurder.
De prijzen voor de aangeboden waar zijn natuurlijk totaal afhankelijk van waar je belangstelling ligt.

De tentoongestelde banen halen inderdaad niet bepaald het niveau van wat wij gewend zijn op Rail en Ontraxs. Ik moet de eerste Duitse modeltreintentoonstelling met hoog niveau van tentoongestelde banen nog meemaken. Iemand tips?

mvg,
Gert

ATB

• Offline Offline
  • Modelrailroading is fun
« Reactie #19 Gepost op: 24 April 2009, 09:44:28 »
Intermodellbau in Dortmund (in het verleden ;D ;D ;D)
Ted is op 25 augustus 2023 overleden

Olivier77

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 24 April 2009, 10:50:44 »
Hallo,
Ik ben er gisteren geweest.
+- 2h15 vanuit Antwerpen (ik heb de meest noordelijke autostrade genomen).
De handel vond ik niet echt de moeite, ik denk dat Houten goedkoper is.
Wel wat klein gereedschap en zo gekocht, 3 servo's voor 12 €.
Er staan maar een paar mooie banen.
De rest van de beurs vind ik toch ook altijd de moeite.
Veel Belgen en Nederlanders gezien (gehoord).
Ik ben er gebleven tot 18 H.
Ook een télégeleide helikopter gekocht.

Mvg

Olivier
Digitale 3-rail, K-rails,

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #21 Gepost op: 24 April 2009, 12:56:55 »
Citaat
Tot mijn verbazing lees ik hier nog niets over de kwaliteit van de banen en ook geen klachten over de veeeeel te hoge prijzen

Zoals al gezegd; entree en parkeren is bijna goedkoop te noemen. Niveau banen is misschien anders dan hier, maar zeker niet slecht. Het jammere aan Dortmund (lees de Duitse MOBA die het treinengedeelte organiseert) is dat men de kwaliteit steeds verder afkalft om zo waarschijnlijk de kosten te drukken. Men haalde in het verleden meer uit Nederland en Engeland. Mooi voorbeeld was de koude douche van vorig jaar waarbij een Amerikaanse baan uit de States werd gehaald en er daardoor geen geld meer was voor verdere buitenlandse deelnemers. Toen was dan ook al het verdere gevuld met banen van Duitse verenigingen die er qua niveau ver onder zaten als wat er normaal gestaan zou hebben.
Handel; soms was het duur, soms niet. De boeken die ik kocht zijn in de US omgerekend hetzelfde of misschien ietsje duurder door de verzending. Dus voor zulke dingen is Dortmund zeker geschikt. Ook in de andere hallen zoals de modelbouw schommelde de prijzen. Maar er is veel wat gewoon goedkoper is als hier, getuige de mensen uit Groningen die ik op de parkeerplaats tegenkwam en die de (enkele) reis van 300km er graag voor over hadden...... En als ik zie wat er zo aan ieders schouder hing aan tassen en koopwaar is het "veel te hoge prijzen" niet echt een hard feit.

Citaat
Als reguliere bezoeker van al tig jaren heb ik me een beetje in de luren laten leggen. Stonden vroeger de modelbanen in Hal 5, nu staan ze vooral in Hal 7

Dan ben je al zeker 2 jaar niet meer geweest, want zolang geleden is deze omslag al...... ;D ;)

Citaat
De tentoongestelde banen halen inderdaad niet bepaald het niveau van wat wij gewend zijn op Rail en Ontraxs. Ik moet de eerste Duitse modeltreintentoonstelling met hoog niveau van tentoongestelde banen nog meemaken. Iemand tips?

IGM Kaarst, Gert. Elke 2 jaar in Maart, klein maar altijd goede kwaliteit zo niet erg hoog. Maar natuurlijk niet met dit te vergelijken qua formaat.

Dortmund is een echte zoekbeurs. Lekker door de hallen struinen en kijken of er iets is van je gading. Gereedschap is er altijd goed te krijgen (zeker de dingetjes die je slecht kunt vinden of krijgen in eigen plaats of land) en ook firma's die je normaal niet zo snel tegenkomt vindt je in Dortmund. Dat maakt het in mijn ogen een uniek evenement. Bovenop het feit dat je een prachtige afspiegeling van modelbouw in het algemeen hebt.

Dus ik ga zeker in komende editie's! ;) Voor wie nog gaat; geniet, en veel plezier.
« Laatst bewerkt op: 24 April 2009, 13:00:05 door Ronald Halma »

Thomas

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 25 April 2009, 18:13:47 »
De prijzen: parkeren 5 euro en dan staan er maarliefst drie mannen op het parkeerterrein om je een plek te wijzen. Onlangs ben ik naar de RAI geweest. Qua tentoonstellingsruimte ongeveer net zo groot als de Westfalenhallen. Parkereren op een rommelig terrein op 2 kilometer afstand 14 euro en als je onder de RAI wilde staan dik 20 euro. Tel uit je verlies...

Dan de toegangsprijs: 11 euro. Netjes. Eurospoor en Rail zijn duurder.
De prijzen voor de aangeboden waar zijn natuurlijk totaal afhankelijk van waar je belangstelling ligt.

mvg,
Gert

Correctie, de parking is 4 euro ;)

Ik heb enkele wagonnetjes mee die ik nog zocht, wat kleiner materiaal een een paar boekjes. Verder vind ik het jammer dat België de wegenwerken slecht aanduidt,in het heenrijden (niet langs wegenwerken) 2u45 over geredne. In het terugkeren, juist geen 5 uur! Een volledig uur gedaan voor 8 km. En dan 's avonds nog een slecht geweest van pizza die ik daar gegeten had, slecht bevallen geweest is.

Verder tof dagje  (y)

Ruud K

• Offline Offline
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #23 Gepost op: 25 April 2009, 21:55:54 »
Heb vandaag een superdag gehad in Dortmund. Veel groenspul gekocht en mooie jaren zestig automodellen. Zal allemaal te zien zijn in mijn bouwdraadje van de Schwarzburg Neuffen Bahn.
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Huup

• Offline Offline
  • May your coffee kick in before reality does.
« Reactie #24 Gepost op: 25 April 2009, 23:25:56 »

mvg,
Gert

Beetje zoeken?

Ik heb in een 'super-mittag' 2 hallen kunnen zien. Prettig vind ik de aanwezigheid van in Nederland niet aanwezige of slecht te leveren firma's (Weinert, Bavaria).
Dez keer had ik iemand mee die schepen als hobby had. Nooit zoveel over die dingen gehoord en ook nooit zolang daar doorgebracht. :)

Gr/H
« Laatst bewerkt op: 25 April 2009, 23:30:42 door DE_II »

Joost.

• Offline Offline
    • Foto Website
« Reactie #25 Gepost op: 25 April 2009, 23:32:11 »
Tja, het is net wat je er voor over hebt. Kaartje 8,50(met korting) Reis vanaf Hbf 1,35. Prijzen op de beurs waren bij sommige stands giga hoog maar bij andere(Micha's bahnhof/Walter licht) erg laag. Bij die 2 heb ik dan ook mijn inkopen gedaan. Er lagen Be 4/6'en voor 70 Euro ~ac. Nieuwe Roco wagens met staalbelading 14 euro. Lege nieuwe Hupac wagens 15 euro. K heb er spijt van dat ik niet meer heb meegenomen. Al met al een geslaagde dag. Heerlijk gegeten ook nog en super mooi Ritje met de Re 1.

Gr Joost

Dion

• powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
« Reactie #26 Gepost op: 25 April 2009, 23:34:15 »
Vandaag in Dortmund geweest samen met mijn vrouw en was een zeer aangename dag.

Een uurtje of 4 rond gedwaald tussen allerlei zaken die met modelbouw hebben te maken.
Want treinen zijn dan wel de hobby maar andere zaken in Dortmund waren ook zeker de moeite waard.

Van sommige zaken waar ik interesse in heb waren modelen te zien en sommige zaken waar ik niet in geinteresseerd was hebben mij toch erg verrast.

Bij Roco eens navraag gedaan over de dubbeldeksrijtuigen van de DB-AG, DSB en CFL denk dat de geintresseerde een lange adem moeten gaan hebben.

Bij Brawa mijn eigen vergaapt aan de mooie gesloten goederenwagens g10, wat een mooi model alleen de prijs.

Bij NMJ enige tijd doorgebracht en mijn EL17 van de Flamsbana besteld. Tevens gekwijld bij het proto type wat in de vitrine staat.
Helaas is de EL 17 nog niet leverbaar maar dit zal waarschijnlijk gebeuren in juli.
Verder daar de nieuwe NSB en SJ goederenwagens bekeken die binnenkort gaan uitkomen.
Wat maakt deze(NMJ) kleinserie fabrikant mooie zaken en nogeens niet veel duurder als de grote jongens.

Nog veel meer gezien maar dat is te veel om op te noemen.

De handel vond ik wat aan de magere kant. Maar desondanks toch nog iets naar mijn gading gevonden.
Ik ging o.a. kijken voor LSmodels rijtuigen voor mij CNL maar kan niets vinden.

groetjes Dion

Christoph

• Offline Offline
    • Zwetdorf in model
« Reactie #27 Gepost op: 26 April 2009, 08:11:43 »
afgelopen Donderdag laat terug gekomen uit Dortmund, het was weer geweldig.
De dag begon om 6.00 uur, vertrek en gelijk voorbij Rotterdam de file in. Maar uiteindelijk iets over 10en in Dortmund bij de westfalenhallen aangekomen.
Diverse banen en verkoopstandjes gekeken, verder het belangrijkste voor mij. De fabrikanten, bij Roco de BR24 bekeken en gevraagd waarneer deze leverbaar is. Volgens Roco over ongeveer 3 á 4 weken, wordt dus een mooi vakantie cadeautje. Tevens ook staan kwijlen bij Brawa op de goederenwagens, wat zijn ze mooi.
Even bij de witte dozen fabrikant (Märklin) gekeken, ik wou de BR24 bekijken maar deze stond te verweg. Is dus niet goed gelukt.
Bij Weinert gekeken en een catalogus meegenomen, nu de kabelgoten opzoeken voor m'n modelbaan die ze hebben en dan maar ergens bestellen of volgend jaar meenemen.

S'middags om 12.30 uur natuurlijk een lekkere braadworst, was net voor de drukte want na mij ontstond er een rij.

Uiteindelijk na een mooie lange dag om 17.45 uur weer achter in de file aansluiten om Dortmund uit te komen, deze file was overigens niet zo lang. Na iets gegeten te hebben vlak voor de grens bij Emmerich weer om 23.00 uur thuis.

Groeten,

Christoph

OskarKCS

• Offline Offline
  • Car System Baantje
« Reactie #28 Gepost op: 26 April 2009, 15:22:50 »
Vrijdag geweest, omstreeks 10u daar. De 2de keer in 15 jaar dat je bij hal 1 gewoon zonder lange (geen) rijen naar de kassa kon lopen. Normaal lopen we naar de kassa's bij hal 5.
Toen begonnen in hal 6 waar me meteen op viel dat sommige handelaarsstands kleiner waren dan de laatste jaren en de stand van Roco was er niet.
Toen via Hal 7 naar hal 8 en daar stond een stand die in tweeën was gesplits, een helft voor Roco en de andere voor Fleischmann gezien ze nu van dezelfde eigenaar zijn.
Bij de Faller stand viel me op dat de nieuwste vrachtwagens van METAAL zijn. Die goedkope dingen die overal liggen bouwt Faller nu om tot FCS en verkopen ze dan in de startsets. Het gaat om de GLS en de DHL vrachtwagen zomder koplampen en dergelijke, een trieste zaak vind ik zelf. zie de foto's.
Ook nog even bij Poldermodel geweest en een praatje gemaakt met Filip, aardige beneluxspoorder.
Nog wat gekocht en toen nog ff snel door de andere hallen gewandelt en toen om 18:00u weer naar de auto en vervolgens weer naar huis.
Het was voor mij net als elk jaar weer geslaagd, het blijft voor mij een fijne beurs.

Groet, Oskar.

De foto's, Ze zijn interlinkt dus gewoon op de eerste klikken en dan iedere keer op next klikken.

DEEL 1  1e foto

DEEL 2  1e foto

En de laatste 3 foto's:

Een foutloos verleden is géén garantie voor een foutloze toekomst!

René

• Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #29 Gepost op: 26 April 2009, 20:11:24 »
Vandaag ook zelf geweest. Opvallend was dat het toch rustiger was dan de andere jaren op zondag. Misschien is het, het weer of misschien iets anders. Erg vond ik het niet, er liep nog genoeg volk. De prijzen; de toegang is met 11 euro netjes en parkeren voor 4 of 5 euro ook. De kwaliteit van de banen was wisselend. Er waren zeker mooie banen en diorama's bij maar ook weer veel metermakers zonder achtergrond en verlichting. Wat dat betreft vergelijkbaar met Eurospoor, met het verschil dat er hier van de organisatie uit voor wanden, schermen en bergruimten wordt gezorgd zodat je door de bomen het bos nog kunt zien, niet door de banen naar de volgende drie banen kijkt en de campings aan het oog onttrokken worden.
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl