Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
iTrain baanontwerp
door
Hermansmit@live.nl
Vandaag
om 13:29:47
Roco BR 93 stroomafname
door
Die Bahn
Vandaag
om 13:23:55
kan de yamorc 6016es-cs een digikeijs dr4088 cs vervangen?
door
ruudns
Vandaag
om 13:22:07
La Fabrique des petits réseaux (1:87)
door
RhB-Mikey
Vandaag
om 12:44:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Quinzeedied
Vandaag
om 12:39:50
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 12:38:20
Yet Another Servo Decoder
door
AP3737
Vandaag
om 12:09:36
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje
door
spoorijzer
Vandaag
om 11:50:34
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
R1954
Vandaag
om 11:30:30
Bahnstrecke 5867
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 11:30:13
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 11:27:26
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:18:48
US diorama in H0
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:18:11
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht
door
dh3201
Vandaag
om 11:07:18
Deining in Dönsdorf
door
Overet
Vandaag
om 10:18:56
Uhlenbrock Intellibox 3
door
bellejt
Vandaag
om 10:13:14
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
spoorijzer
Vandaag
om 09:47:10
Da's Daz 2
door
spoorijzer
Vandaag
om 09:46:49
Station Roodeschool
door
spoorijzer
Vandaag
om 09:36:15
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij)
door
MathynK
Vandaag
om 09:32:15
Update: baan in de tropen
door
Hans Grasmaijer
Vandaag
om 08:41:33
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
MOVisser
Vandaag
om 08:38:07
Modelspoorbaan van Einte
door
Jelmer
Vandaag
om 08:21:44
Raadplaatje
door
dennie
Vandaag
om 08:12:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 08:05:56
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven''
door
einte
Vandaag
om 07:38:30
Configureren GCA50/GCA50a
door
**Jelle**
Vandaag
om 00:05:57
De projecten van Ruben (NL H0)
door
Ruben90
17 August 2025, 23:06:34
Uhlenbrock Iris
door
saskia
17 August 2025, 23:05:52
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer
door
MarcoK1999
17 August 2025, 22:22:43
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
N.F.L.S, Anjum en andere spoorse zaken in 0
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: N.F.L.S, Anjum en andere spoorse zaken in 0 (gelezen 9429 keer)
e_p
Offline
Berichten: 701
N.F.L.S, Anjum en andere spoorse zaken in 0
«
Gepost op:
12 April 2009, 12:35:35 »
Ik ben op zoek naar het sporenplan van Denekamp, ik denk dat dit het kleinste emplacementje is, dus geschikt om in nul te bouwen. Andere kleine plannetjes ook welkom! Ewijcksluis wordt bijvoorbeeld ook bekeken
«
Laatst bewerkt op: 13 July 2014, 23:56:28 door Bert van Gelder. Reden: titel
»
Gelogd
groet,
e-p
nu ook een blog!
http://nulspoor.blogspot.com/
mikevl24
Offline
Berichten: 216
Re: N.F.L.S, Anjum en andere spoorse zaken in 0
«
Reactie #1 Gepost op:
12 April 2009, 12:59:41 »
oow dat is balen, ik heb hem net weggedaan met opruimen.
maar ik zal even kijken of ik heb nog kan vinden.
Gelogd
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9888
Re: N.F.L.S, Anjum en andere spoorse zaken in 0
«
Reactie #2 Gepost op:
12 April 2009, 13:03:03 »
uw hebt un PM.
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
e_p
Offline
Berichten: 701
Re: N.F.L.S, Anjum en andere spoorse zaken in 0
«
Reactie #3 Gepost op:
12 April 2009, 13:38:49 »
ha floris, dank! Heb jij ook de wijziging van het plannetje in beeld? Wellicht red dat de breedte van 60cm van de modulebak
Gelogd
groet,
e-p
nu ook een blog!
http://nulspoor.blogspot.com/
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9888
Re: N.F.L.S, Anjum en andere spoorse zaken in 0
«
Reactie #4 Gepost op:
13 April 2009, 22:17:40 »
dit is alles wat k heb...
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
e_p
Offline
Berichten: 701
Re: N.F.L.S, Anjum en andere spoorse zaken in 0
«
Reactie #5 Gepost op:
19 April 2009, 17:35:23 »
ondertussen in het boek Tractietereinen en locomotiefloodsen.... Het gewel(dadige) nfls station ANJUM tegen gekomen. Dat gaat hem worden. Wie heeft er tekeningen van station, locloods en retiradegebouwtje?
Gelogd
groet,
e-p
nu ook een blog!
http://nulspoor.blogspot.com/
Beusi
Offline
Berichten: 812
Pindakaas is lekker
Re: N.F.L.S, Anjum en andere spoorse zaken in 0
«
Reactie #6 Gepost op:
19 April 2009, 21:46:52 »
Zou het sporenplan ook geplaats kunnen worden? Want kleine emplacementjes zijn altijd leuk!
Gelogd
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9888
Re: N.F.L.S, Anjum en andere spoorse zaken in 0
«
Reactie #7 Gepost op:
19 April 2009, 21:51:36 »
stationsgebouw is niet moeilijk qua tekeningen: neem deze foto
http://stationsweb.brinkster.net/afbeelding.asp?dir=anjum&num=1
en de waldorp erbij, je weet de maten van de loc dus dan reken je t station zo om, dan heb je al een aardige gok. Of je gaat erheen en meet t zo op
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
e_p
Offline
Berichten: 701
Re: N.F.L.S, Anjum en andere spoorse zaken in 0
«
Reactie #8 Gepost op:
19 April 2009, 22:52:16 »
lekker rondkijken op deze site waar ook dit plattegrondje op staat:
http://home.wanadoo.nl/nfls/index_ns_nfls.html
http://www.xs4all.nl/~bng0021/ws/ns_nfls_foto/odr_1967_10_188_anjum.gif
Gelogd
groet,
e-p
nu ook een blog!
http://nulspoor.blogspot.com/
e_p
Offline
Berichten: 701
Re: N.F.L.S, Anjum en andere spoorse zaken in 0
«
Reactie #9 Gepost op:
05 May 2009, 21:07:18 »
Ik ben een stukje verder gekomen met Anjum, zelfs het goederenloodsje is al klaar op het schilderen na. Helaas geen kleuren op tekening, dus wie durft er wat te zeggen?
mijn inschatting: dak zink, boeiboord wit, rabat lichtgroen/ donker groen of grijs/d. groen?
(meer op mijn blogspot)
«
Laatst bewerkt op: 13 July 2014, 19:01:44 door guest7823
»
Gelogd
groet,
e-p
nu ook een blog!
http://nulspoor.blogspot.com/
roadster36
Offline
Berichten: 5554
Team Mitropa
Re: N.F.L.S, Anjum en andere spoorse zaken in 0
«
Reactie #10 Gepost op:
05 May 2009, 22:54:14 »
tja op de ene foto is hij lichter dan het bakstenen hoofd gebouw
op de andere foto is het anders om das ff lastig ,wel leuk sporenplan
Overigens ben je er zeker van dat dit een goederenloodsje was
vaak stond er een dergelijk bouwsel op het station voor opslag van lamp olie ,carbid , lantaarns en aanverwante spoorse zaken
ook een retirade is nog een mogelijkheid(retirade is een deftig oud hollands woord voor openbaar toilet)
gr jan
«
Laatst bewerkt op: 05 May 2009, 23:05:56 door roadster36
»
Gelogd
Spoors
Smalspoor Fröbelaar
Offline
Berichten: 1076
Re: N.F.L.S, Anjum en andere spoorse zaken in 0
«
Reactie #11 Gepost op:
06 May 2009, 08:44:57 »
Het lijkt me niet een zinken dak ... te duur voor een eenvoudige houten goederenloods. Asfaltpapier lijkt me meer voor de hand liggend ... en ja, dat werd al aan het begin van de vorige eeuw geproduceerd.
Groet,
Jeroen
Gelogd
Gert Arkema
Offline
Berichten: 4218
Rhenopa / Bruggen-IG:
Re: N.F.L.S, Anjum en andere spoorse zaken in 0
«
Reactie #12 Gepost op:
06 May 2009, 09:19:05 »
Eens met Spoors, ik zag het eerst ook aan voor een zinken dak, maar dat is inderdaad te duur voor zo'n hutje. Asfaltpapier is een goede suggestie, en dan vastgespijkerd met houten latten. Dat verweerde vrij snel, na een paar jaar mocht je de zaak alweer vervangen. Vooral de latten rotten snel weg en dan lekt het dak. Overigens doet lichtval heel veel voor een foto, dat zal de lichte kleur van het dak verklaren.
Als ik de foto's zo zie, e-p, neem dan voor de planken (rabat is iets anders) okergeel of middengrijs.
Standaard uiterlijk voor gewone gebouwen waren in die tijd;
Standgroen, een donkere groen tegen zwart aan, prachtig voor voordeuren, maar verschiet en verslijt snel vanwege de warmte-inwerking. Nog steeds leverbaar; Boonstoppel HG.
Creme-wit. Goed bestand tegen weersinvloeden mede door de lichte kleur, maar voor een goederenloods niks.
Okergeel, ook een standkleur, vrij goed bestand tegen weersinvloeden, maar iets minder voorhanden dan creme-wit en standgroen. Vergrijst wel wat in het gebruik, maar dat is niet erg. Overigens, het is geen helgeel, meer tussen RAL1002 en 1014 in
Donkerrood (ossenbloedrood). meer een verf voor oude (= middeleeuwse, vochtig doorslaande) gevels
Voor gebouwen buiten het dorp;
Geteerd; zwartgrijs. Heb ik gebruikt voor een brandloodsje die ver op het emplacement stond. Niet handig met reizigers en schone kleren. Vergrijst overigens ook redelijk snel tot een donker soort grijs. Ik denk dat de loods in Tzummarum geteerd is.
Overigens zou je de loods ook 'gewoon' goederenwagengrijs kunnen doen, het is tenslotte een spoorgebouwtje.
succes verder
Gelogd
groet Gert
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.
e_p
Offline
Berichten: 701
Re: N.F.L.S, Anjum en andere spoorse zaken in 0
«
Reactie #13 Gepost op:
06 May 2009, 22:54:24 »
Ik zie nu dat ik wat karig was met info, Zowel van het station, goederenloods en retirade heb ik orginele tekeningen. Omdat er in het station geen ruimte voor goederen was, in de retirade naast sta en zitplaatsen ook een bergplaats was van 1,6x1,4m , denk ik dat dit niet een ´hok´ was maar wel degelijk een goederenloodsje zoals aangegeven op tekening. Afmeting 6x4m, en een goothoogte van 2,7m, nokhoogte 4,7m, In het loodsje twee ruimten, 4x 1,75 ´bergplaats´ (troephok) en 4 x4,25m `goederenloods`. En geen gepotdekselde delen, maar heus rabat. Verder was de NFLS niet van de chique of luxe (nuchtere friezen) maar toch wel van stevig en niet te benauwd. Kijk maar naar locomotieven. Vandaar mijn idee van zink, en zoals Gert al aangeeft die latten zijn zo weggerot, en niet nodig, dubbel omslaan en vastzetten met nagels is een technisch betere oplossing.
Station Marrum is in 2003 gerestaureerd, volgens het algemene beeld wat Gert schets
http://www.stationsweb.nl/afbeelding.asp?dir=marrumwesternijkerk&num=37
maar op de alleroudste foto´s zie ik niet zoveel wit, een kleurstelling zoals te zien bij
It Dockumer Lokaeltsje van Fokko Feenstra (mooie baan!) valt dan toch veel voor te zeggen
«
Laatst bewerkt op: 13 July 2014, 19:02:16 door guest7823
»
Gelogd
groet,
e-p
nu ook een blog!
http://nulspoor.blogspot.com/
Moddemeijer
Offline
Berichten: 164
Re: N.F.L.S, Anjum en andere spoorse zaken in 0
«
Reactie #14 Gepost op:
06 May 2009, 23:31:19 »
Lees eens het stukje over de Nederlands-Westfaalsche Stoomtram-Maatschappij (NWSM). Dit staat in Trammend door Twente van Guus Ferreé pag. 9-45. Uitgeverij Pirola Schoorl.
Foto's van Denekamp staan op pag. 19, 23, 30 en 38
Omdat de gehele lijn Gronau-Glane-Losser-Tol-Oldenzaal-Rossum-Beuningen-Denenkamp gelijktijdig gebouwd is, kan je kijken of ergens langs de lijn nog gebouwen behouden zijn gebleven. Het station Denekamp omvatte, een lokloods, een goederenloods, een stationsgebouwtje en een toiletgebouwtje. Alle gebouwen zijn opvallend klein! Het sporenplan aan de eindpuntszijde is van de foto's af te lezen. De andere kant laat zich raden.
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
N.F.L.S, Anjum en andere spoorse zaken in 0