Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanpassen baanplan bestaande baan door Ronald69
Vandaag om 16:06:19
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door Rick
Vandaag om 16:03:05
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Frits C
Vandaag om 15:48:45
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Rick
Vandaag om 15:09:14
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:06:26
Sfeer op je modelbaan door Ronald Halma
Vandaag om 15:02:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:38:12
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 13:51:22
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
Vandaag om 13:34:11
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 13:30:30
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door odaoda
Vandaag om 13:27:03
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 13:25:09
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
Vandaag om 12:56:38
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door defender
Vandaag om 12:51:30
Module vliegveld Jan van Mourik door defender
Vandaag om 12:45:24
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 12:08:12
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door sncf231e
Vandaag om 11:53:24
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 08:40:21
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:32:57
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
14 August 2025, 21:30:54
Fleischmann Anna ombouw. door defender
14 August 2025, 20:19:47
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
14 August 2025, 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
14 August 2025, 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
14 August 2025, 16:32:24
Da's Daz 2 door Huup
14 August 2025, 15:59:06

Auteur Topic: Wattenbach - (Baanplan N)  (gelezen 3578 keer)

Ferdinand Paternoster

• Offline Offline
Wattenbach - (Baanplan N)
« Gepost op: 10 April 2009, 10:51:00 »
Een goedemorgen allen.

Ik heb hier al eens een banenplan erop gezet, maar wegens prive zaken is die op de schop.

Binnenkort betrek ik mijn woning ( 4 mei ) en kan van 2 slaapkamers 1 kamer maken dmv uitbreken van een muur ( is geen steunmuur ).

Hierdoor kan ik een ruimte creeëren van 930 x 240 cm. (y)

Ik kan een U-baan maken met lange poot van 9,30 mtr, 2 van 2,40 mtr en de been tegenover de lange been rond de 5,5 mtr, alles rond de 70 cm diep, en zo hou ik nog genoeg ruimte over voor werkplaatsje ( Bureau ) en bediendingspaneel

Zit alleen nog met een twijfel.

1- Moet ik een grote doorgangstation maken met opstelsporen en aan de andere kant een klein kopstation/ bergstation.
2- Of moet ik gaan voor een grote kopstation met de nodige opstelsporen en wat daar allemaal bij komt kijken.

Grote doorgangstation of kopstation moet op de lange been komen.

Zou graag straks een beetje willen rangeren, treinen samenstellen en neerzetten, deze opweg sturen dmv handregelaar en hem dan op te laten nemen in het automatische bedrijf van koploper dmv bv F1 toets, heb gelezen dat dit mogelijk is.

Waar ik nog over zit te denken, hoe betrouwbaar kun je het koppelen en ontkoppelen laten verlopen in N-spoor, dmv ontkoppelaars in station enz.

Zat zelfs even te twijfelen of ik niet naar HO moest gaan, maar heb al aardig wat treinen in N de BR103 E10 E111
SBB TEE Ram met sound de Gottardo .

Wil rijden naar duits/ zwiters voorbeeld

Dus als er mensen zijn die me willen helpen door dingen te bekrachtigen of te ontkrachten bv ontkoppelen, die ben ik zeer dankbaar. ;)

Ben bezig met 2 banenplannen ivm twijfel betreft station.

Oja nog een klein vraagje, het schaduw station wat moet er min aan sporen liggen voor een mooie treinen verloop, ik denk dat ik gebruik kan maken van dynamische bloklengte's gezien de lengte die ik tot beschikking heb.

MvrGr Ferdinand
« Laatst bewerkt op: 11 April 2009, 11:43:26 door Hans van de Burgt »
Tijdperk IV- miss ook V erbij ,Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk  N-spoor, Peco code-55, ( beginnende ) DCC gebruiker,IB, Loconet Interface, S88SD16-N, ServoSwitch, OM32, Koploper

Dave81

• Offline Offline
  • Curaçao ->zucht<-
Re:Wattenbach ( N-spoor )
« Reactie #1 Gepost op: 10 April 2009, 10:56:53 »
Omdat je het rangeren belangrijk vind zou ik voor t kopstation kiezen.

Als je een trein met loc hebt zal je moeten loskoppelen en omlopen, en met 9 meter in N kan je voor t station een mooie wisselstraat leggen!

vr gr
Dave
Trossingen Tp 2 Duitsland

Kijk bij wat zijn we aan het bouwen

Saraan

• Offline Offline
    • Brussel-Noord anno 1920
« Reactie #2 Gepost op: 10 April 2009, 11:03:47 »
Een mooi perspectief heb je. Ik zou ook kiezen voor een kopstation, aangevuld met de nabijgelegen opstelsporen met klaarstaande stammen, een depot met locomotieven in standby, en een kleine werkplaats voor kleine herstellingen. En dan een machtig groot schaduwstation om een rijkelijk gevarieerd treinenverloop te hebben. We mogen soms ook dromen, niet?

groetjes,

Ferdinand Paternoster

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 10 April 2009, 11:11:29 »
Hallo, Het rangeren is niet super belangrijk, al het mogelijk is dan is dat super, maar voegt wel iets leuks toe aan het bedrijf.

Maar het ontkoppelen in n-spoor is dat goed te realiseren, want ik wil niet alleen met trek/duw gaan rijden

Als het ontkoppelen geen probleem is dan moet ik voor een kopstation gaan denk ik

Groetjes Ferdinand

ps. Zal wel wat op papier knallen ;D
Tijdperk IV- miss ook V erbij ,Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk  N-spoor, Peco code-55, ( beginnende ) DCC gebruiker,IB, Loconet Interface, S88SD16-N, ServoSwitch, OM32, Koploper

Machinist Johan

• Offline Offline
  • gevorderd beginner
« Reactie #4 Gepost op: 10 April 2009, 11:23:12 »
is het niet mogelijk om op 9mtr lengte een kop en doorgaand station te realiseren?

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 10 April 2009, 12:30:22 »
Ja als de treinlengtes en stations niet al te groot zijn wel. Alleen net als op die stations lange treinen moeten stoppen, 9m lijkt veel en is veel, maar dan nog is lang niet alles op een mooie en realistische manier mogelijk.

Één groot kopstation met opstelterrein kan maar dan zal dat ook zeker op de 9.30m zijde moeten. Maar dan is het gelijk ja maar m'n goederentreinen dan?, ja daar moet je dan weer wat op verzinnen.

Het volgende sporenplan heb ik voor Ferdinand getekend:

Het bestaat uit het volgende:
Rechts onder komen 2 dubbelsporige lijnen het zichtbare deel van de baan op één lijn voor lokaal verkeer( iets wat in een later tijdperk een S-bahnlijn zou kunnen worden) en een lijn voor doorgaande treinen, zowel reizigers als goederen met ook een beperkt aanbod aan regionale treinen.

Van rechts boven komt een industrie lijntje uit het industrie gebied daar met bij het eerste station een klein rangeerterrein met o.a. enkele opstelsporen, 2 locspoortjes en een tankplaat. Dat lijntje loopt dan verder en komt uit op een zijlijn die aftakt van de lokale lijn en dat gaat dan als eerst weer uit het zicht richting schaduwstation. Voor treinen van en naar de zijlijn is er naast een extra perron spoor ook een aantal opstelsporen met omloop mogelijkheid.

De twee dubbelsporige lijnen lopen dan verder en gaan links een bocht in. In die bocht buigen ze iets uit elkaar en begint tussen de 2 lijnen het uithaalspor van het volgende (kop)station al. Wat verder in de bocht kan de doorgaande lijn gaan dalen richting schaduwstation waar hij een eind verder naar toe verdwijnt.

De lokale lijn komt uit in een kopstation waarvan de sporen samen komen bij de draaischijf. Naast 2 perron sporen zijn hier een locdepot en 3 opstelsporen en een omloopspoor te vinden. Het depot is ingericht om ook nog stoomlocs te kunnen behandelen maar dat kan naar iedere smaak worden aangepast.

De bedoeling van dit banenplan was om eigenlijk alles te bieden wat je maar kan bedenken op een niet al te grote schaal en te laten zien dat je op zo'n ruimte meer kan als mega station aanleggen waarmee je de ruimte weer vol propt. Nu hou je de ruimte om alles landschappelijk ook leuk aan te kleden en je krijgt ook het idee van dorp naar dorp of van stad naar stad te rijden.

Korte opsomming van wat er nu in zit:

1; een kopstation
2; een doorgaand station met aftakkende zijlijn
3; opstelterreinen voor reizigers treinen
4; een klein rangeerterrein
5; een kleine haven
6; een industrie terrein
7; een locdepot
8; een vrij kruising
9; een stukje paradebaanvak
10; een dubbelsporige lijn voor lokaal reizigers verkeer*
11; een dubbelsporige doorgaande lijn voor goederen en reizigers verkeer*
12; een aftakkende zijlijn

* 10 en 11 vormen samen wel een 4 sporigbaanvak maar het blijven 2 losse lijnen.

Ferdinand, laat eens zien wat je op tekening hebt staan tot nu toe als ontwerp voor een groot kopstation.

Wat grote van het schaduwstation betreft, je hebt er naar mijn mening 3 a 4 nodig een kleine met 4 a 5 sporen voor de zijlijn.
Eentje met een spoor of 10 voor de lokale dubbelsporige lijn( grotendeels treinen die niet al te grote afstanden afleggen en iedere 2 a 3 uur minimaal langs komen( in het echt)).
En dan één of twee voor de doorgaande dubbelsporige lijn en die mogen wel flink aan de maat zijn 2x 10 tot 15 of 1x 20 tot 30 sporen, over 5 jaar moeten ook al je treinen er nog inpassen.

Groetjes Michiel

PS; het is getekend met paint zoals altijd en het ontwerp is op schaal, dit past.
« Laatst bewerkt op: 10 April 2009, 12:33:49 door neudalhausenstadbahn »
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Zsjoske

• Offline Offline
  • n spoorder
« Reactie #6 Gepost op: 10 April 2009, 12:44:40 »
Hallo Ferdinand,

Uit eigen ervaring: N-spoor is fantasties om lange en realistische treinen te laten rijden ( 35 4-assige container wagons nada problemo )

Wil je echter in N treinen samenstellen en rangeren of in een kopstation omlopen geeft dat vaak meer problemen dan je lief is. ( wordt je niet vrolijk van zeer zeker bij lichte goederenwagons ) Gaat wel, maar je zult je wagons op de millimeter nauwkeurig moeten plaatsen recht boven de ontkoppelaar.

Maak eens een proefstukje en monteer/expirimenteer met div. ontkoppelaars, mocht dit je bevallen ga dan voor een kopstation, zo niet dan de eerste optie "een lang doorgangstation".

Mocht je tips willen over code 55 roept u maarrrrr.

Gr. Jos
Mvg. Jos
Spoor N - z21 met tab bediening geweldig !

Hansepansje

• Offline Offline
    • Perrongeluk - van de regen uit de drup
« Reactie #7 Gepost op: 10 April 2009, 13:04:49 »
Hallo Ferdinand,

Grootse plannen, ze klinken veelbelovend. En de beschikbare ruimte is bijna onbegrensd voor N spoor!
Qua indeling van de ruimte zie ik veel overeenkomsten met m'n eigen baan, en met de plannen voor de toekomst die ik heb.

Wat de keus kop-/doorrijstation betreft: Ik zou voor een doorrijstation gaan, zeker omdat ik meen te lezen dat het rangeren een heel leuke bijkomstigheid is voor jou maar niet het een en al. Bij een kopstation is het rangeren bijna verplicht, bij een doorrijstation is het een leuke mogelijkheid. Een doorrijstation kan heel eenvoudig onderdeel van het automatisch bedrijf zijn, terwijl dat bij een kopstation waar ook getrokken treinen komen toch aanmerkelijk lastiger is.
Oftewel, met een doorrijstation heb je alle opties open. Je zou ook een  combinatie kunnen maken: deels kopsporen en deels doorrijsporen (bijv. hoofdstation Groningen).

Veel genoegen en succes bij het verder uitwerken van je plannen.
Neem daar overigens de tijd voor: het plannen is al leuk om te doen, en een wijziging doorvoeren in je plan is vele malen sneller gebeurd dan het aanpassen van je baan.

Groets, Hans
Dachbodenheim: N-spoor, Fleischmann Piccolo, HCCM elektronica, eigen software

Ferdinand Paternoster

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 10 April 2009, 17:20:45 »
@ Michiel, nog bedankt voor je plan, ben bezig om het een en ander in wintrack te zetten  ;)

@ Hans jij stond al in mijn favorieten, je bent een van mijn voorbeelden over hoe ik qau detail mijn baan zou willen machtig mooi, ga er eens goed voor zitten, en zal beginnen met een mooie doorgangsstation, moet ook even kijken of ik de HKdraaischijf kwijt kan in m'n banenplan.

@ Jos, dat was ook m'n eerste reden om voor n-spoor te gaan, en mijn eerste ruimte was minder groot 4,5 x 3,5 mtr.
Heb aardig wat contact gehad met Michiel ( gewone mail ) en telkens kwam mijn wens naar voren van een personentrein van 12 bakken, wil bv de trein geheel samenstellen waarmee mijn Oma altijd van Oostenrijk naar Nederland kwam, en uiteraard weer terug  :P
Die ging van Milaan naar Amsterdam of zoiets, zij stapte op in innsbrück en bij Rotterdam Centraal eraf, dit was eind 70 begin 80.
En daarbij mega goederentreinen, kalk of kolen  ;D ;D

Deze ruimte kan me een leuke baan verschaffen moet allen oppassen dat het niet vol met sporen wordt geknald, althans bij een mega doorgangstation is dat wel een must, maar de rest rustig houden.

Denk dat ik 1 spiraal ga maken en deze komt op einde van de been van 5,5 mtr, en denk dat ik aan de 9 mtr kant gewoon een helling ga maken en dan 2,5 cm per meter zaken

Groetjes Ferdinand
« Laatst bewerkt op: 10 April 2009, 17:24:09 door Ferdinand Paternoster »

haes

• Offline Offline
  • Hellendoorn en NAM Schoonebeek in FiNe
« Reactie #9 Gepost op: 10 April 2009, 18:24:36 »
Ferdinand,
Ik zelf gebruik de EMMA koppelingen van Klaus Maaser en Jens Emmermann(www.Mago-finescale.de)deze zijn met een magneet goed te koppelen.Ook zou je kunnen overwegen om de amerikaanse koppelinsvariant(kadee of microtrains)
Met de laatste heb ik goede ervaringen en kan je ook voorontkoppelen
Groet, Hans
Hellendoorn station en Schoonebeek Olieverlading in FiNescale/Fremo N normen

C-130H

• Roland
  • Offline Offline
  • Toch maar een Spooky
Re:Wattenbach - (Baanplan N)
« Reactie #10 Gepost op: 11 April 2009, 13:19:50 »
@Hans,

Zijn die koppelingen alleen in N te krijgen?
Ik zou ze wel willen voor H0 :)

Roland
Melkkoeien hebben in Nederland geen oormerken maar een kentekenplaat.

Ferdinand Paternoster

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 11 April 2009, 22:32:35 »
Ferdinand,
Ik zelf gebruik de EMMA koppelingen van Klaus Maaser en Jens Emmermann(www.Mago-finescale.de)deze zijn met een magneet goed te koppelen.Ook zou je kunnen overwegen om de amerikaanse koppelinsvariant(kadee of microtrains)
Met de laatste heb ik goede ervaringen en kan je ook voorontkoppelen
Groet, Hans

Hallo Hans,

Wat bedoel je precies met voorontkoppelen, ben nog niet echt thuis met al die termen  :-[

Groetjes Ferdinand

Ivo R.

• Offline Offline
  • niks
Re:Wattenbach - (Baanplan N)
« Reactie #12 Gepost op: 14 April 2009, 15:40:28 »
Ik heb zelf z'n beetje hetzelfde probleem gehad. Ik ga best vaak op vakantie naar de Bodensee, daar ligt Lindau. dat is een kopstation+ rangeer terrein+ locloods(op het eiland) en op het vasteland is er nog een groot rangeer terrein+ dubbelsporige hoofdbaan naar Friedrichshafen+ nebenbaan(enkelspoor) naar Friedrichshafen+ enkelspoor naar Oostenrijk en Zwitserland. Er komen treinen uit Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland.
ik zou zeggen zoek het maar een keer op in google maps.

gr Ivo
Mooie worden van een Hc: "Bij de NS mag je meedenken, maar niet hardop."