Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Gerard van de Weijer
Vandaag om 18:48:37
Nederlands-materieel in Spoor-1 door FritsT
Vandaag om 18:48:05
Mijn geweatherde modellen door Martijn193
Vandaag om 18:43:44
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 18:34:24
Artitec 6300 door Jos B.
Vandaag om 18:23:16
MoBaBro.de door W. Thomas
Vandaag om 18:21:53
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Ronald69
Vandaag om 17:55:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eelco Storm
Vandaag om 17:54:46
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 17:49:25
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Ad Cleijsen
Vandaag om 17:48:38
Pendel module Viessmann 5214 door bask185
Vandaag om 16:55:07
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 16:39:37
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 16:22:48
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Jeroen Water
Vandaag om 16:09:47
Een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
Vandaag om 16:04:50
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 16:03:49
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 15:52:07
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door borotof
Vandaag om 15:36:47
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 15:29:40
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 15:20:15
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 15:13:40
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 15:09:18
Configureren van YD8116 via web browser door Jan Pieter
Vandaag om 14:35:23
Voetgangersspoorbrug te gebruiken voor Nederlandse baan? door Benelux795
Vandaag om 14:29:37
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 14:20:49
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 14:07:25
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 14:01:24
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Hans1963
Vandaag om 13:29:36
Nahmertaler Kleinbahn door Lucien
Vandaag om 12:55:48
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 12:19:52

Auteur Topic: multimuis en verder...  (gelezen 2175 keer)

Kieft01

• Offline Offline
  • alle herbegin is moeilijk
multimuis en verder...
« Gepost op: 08 April 2009, 13:25:44 »
Na allerlei topics gelezen te hebben kom ik tot de volgende conclusies:

*Met multimuis kun je alleen locs en wissels bedienen (met de bijbehorende decoder van ROCO)
*Wil je terug/bezet melders kunnen gebruiken dan heb je de interface van Wim/Kars nodig plus een pc-programma (bv koploper)

Blijven de volgende vragen:

1) klopt bovenstaande?
2) kunnen  alle S88 bezet en /of terugmelders aangesloten worden in serie met de module van Wim of alleen de modules van Wim/Kars?
3) wanneer heb je een extra booster plus trafo nodig? (hoeveel locs, wissels etc.)

N-Koploper-Multimaus-Roco/Lenz-Roco/Minitrix-Dell laptop-nieuw-2021

Steven Hoven

• Offline Offline
Re:multimuis en verder...
« Reactie #1 Gepost op: 08 April 2009, 13:44:18 »
1) Yep, zie www.roco.cc
2) In principe alles, zie handleiding
3) Een stuk of 6 locs trekt de MM wel (bij mij in elk geval, hangt niets anders aan), je moet rekenen op plm. 0,5A per loc. Voor wisseldecoders kun je een soort nemen die extern (aparte trafo, plm. 3 tientjes) wordt gevoed.
Steven

N-spoorder, MM, Peco, S88XPressNetLI, Koploper
Ook N-spoorder? Check ook eens www.n-spoorforum.nl

henk

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 08 April 2009, 13:48:33 »
1. Het klopt wel, maar je hebt niet per se de interface van Karst en Wim nodig. Je kunt ook Rocomotion kopen. Dat is de interface plus terugmelding en besturingsprogramma van Roco zelf. Verder kun je iedere Xpressnet interface gebruiken, bijvoorbeeld die van Lenz. Alleen moet er dan wat anders voor de terugmelding worden bedacht, bijvoorbeeld direct naar de computer.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Steven Hoven

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 08 April 2009, 13:57:05 »
Goede correctie Henk. Rocomotion heeft echter wel een ander prijskaartje dan het product van Wim & Karst. Hoe het in gebruik is t.o.v. Koploper weet ik niet, er zijn geloof ik wel een paar Rocomotion gebruikers op het forum.
Steven

henk

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 08 April 2009, 14:04:14 »
Rocomotion is hardware en software. Het werkt niet met Koploper, omdat Roco het protocol niet wil vrijgeven. Rocomotion heeft zeker een ander prijskaartje, ook al omdat per se van de dure Roco terugmelders gebruik moet worden gemaakt. 60 euro zoiets voor 8 terugmeldpunten zonder ingebouwde stroomdetectie.
Een voordeel is dat de Rocomotion hardware het uitlezen van decoders met de Multimaus mogelijk maakt.
Het werkt naar ik heb begrepen feilloos.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

p.heinst

• Offline Offline
    • DutchRoco
« Reactie #5 Gepost op: 08 April 2009, 14:27:26 »
Bij gebruik van Rocomotion lees je de decoders ook niet uit met de multimaus, hiervoor leverd Roco bij Rocomotion ook het programma Trainprogrammer gratis bij, hiermee kun je via de computer en de interface Rocomotion de decoders uitlezen en programeren (ook ander merken dan Roco),

Het nadeel is bij Rocomotion dat je van terugmelders van Roco gebruik moet maken en deze zijn inderdaat nogal een beetje aan de dure kant, ze werken overigens zeer goed ook bij gebruik van reedscontacten dus stroomdetectie is niet noodzakelijk.
Rocomotion interface kost ongeveer €200.- dat is incl. het programma en Trainprogrammer en Train animator, vergelijkbaar met de intellibox en de gratis koploper ben je met rocomotion beslist niet duurder uit, de keuze maakt ieder voor zich.

Ik werk al vanaf het begin dat Rocomotion op de markt is met het programma en dat naar volle tevredenheid.

Gr Piet
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #6 Gepost op: 08 April 2009, 15:45:23 »
1. Het klopt wel, maar je hebt niet per se de interface van Karst en Wim nodig. Je kunt ook Rocomotion kopen. Dat is de interface plus terugmelding en besturingsprogramma van Roco zelf. Verder kun je iedere Xpressnet interface gebruiken, bijvoorbeeld die van Lenz. Alleen moet er dan wat anders voor de terugmelding worden bedacht, bijvoorbeeld direct naar de computer.

Juist, dat kan dan weer met een HSI-S88 waarbij je weer terug komt op de goedkopere S88 modules. Alleen is deze combinatie wel weer veel duurder dan de eerdergenoemde oplossing via de s88XPressNetLI.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Kieft01

• Offline Offline
  • alle herbegin is moeilijk
« Reactie #7 Gepost op: 08 April 2009, 16:21:42 »
Juist, dat kan dan weer met een HSI-S88 waarbij je weer terug komt op de goedkopere S88 modules. Alleen is deze combinatie wel weer veel duurder dan de eerdergenoemde oplossing via de s88XPressNetLI.

Mvg
Wim.

Conclusie:  jouw modules zijn de opossing, alleen...........  wanneer heb je weer tijd en zin om een serie te maken?? ;) ;)
Las ook ergens iets over zelfbouw ervan, is dat een optie?
N-Koploper-Multimaus-Roco/Lenz-Roco/Minitrix-Dell laptop-nieuw-2021

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #8 Gepost op: 08 April 2009, 18:39:50 »
Beste Ben,

Keulen en Aken zijn ook niet op één dag gebouwd.
Maar als je geen geduld hebt, zal ik als ik jouw was ook maar geen Rolls bestellen, want daar kan de levertijd ook wel eens van tegenvallen.

Zodra er weer nieuwe printen zijn, is zelfbouw zeker een optie, tot die tijd zal men dus geduld moeten hebben, zo simpel is het.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

burtonbouwer

• Mijn smaak is eenvoudig; ik ben altijd tevreden met het beste (Bron: Oscar Wilde)
  • Offline Offline
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
« Reactie #9 Gepost op: 10 April 2009, 10:03:01 »
Ik wil graag het betoog van P.Heinst onderschrijven. Ik ben zeer tevreden over de werking van het pakket rocomotion (= computerinterface + software), de terugmeldingmodules etc. Niks mis mee. Rocomotion softeware is een vereenvoudigde versie van traincontroller, echter voor de gemiddelde amateur hobbyist ruim voldoende voor wat betreft capaciteit en inzetbaarheid. Een eventuele latere stap naar boven is de software traincontroller van Railroad en Co. kopen (zie www.freiwald.com). Hier werkt de interface van rocomotion feilloos mee en dan zijn de mogelijkheden eindeloos.
Schaal H0 (1:87), MM, Rocomotion 10785, TrainController Gold ver. 8.0 F2, lichtsluis voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite op zichtbare deel, DR4024 servos

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #10 Gepost op: 10 April 2009, 12:43:38 »
Gelukkig zijn we in de gelegenheid, om te kunnen kiezen. Een ieder is namelijk helemaal vrij in zijn keus.

Bedenk echter dat je met de s88XPressnetLI niet vast zit aan de een bepaald software programma, en dat je dus ook daarmee gewoon TrainController kunt gebruiken.  ;)

Mvg

Wim.

Steven Hoven

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 10 April 2009, 13:50:23 »
Het nadeel van Rocomotion vind ik dat je met huid & haar vastzit aan Roco. Voordeel is dat je nagenoeg zeker weet dat het hele spul goed zal samenwerken.
Als je vergelijkt met een intellibox of zo maakt de prijs inderdaad weinig uit, vergeleken met een S88XpressnetLI scheelt het wel fors. Bovendien kun je daarmee makkelijker hardware van derden gebruiken.
« Laatst bewerkt op: 10 April 2009, 13:56:50 door Steven Hoven »
Steven