Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci
door
Hollandserhbfan
Vandaag
om 10:29:58
Molenbaan (werktitel)
door
Valentijn
Vandaag
om 10:24:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Wil uit ZO drenthe
Vandaag
om 10:19:00
Schwarzburg-Neuffen-Bahn
door
Ronald Halma
Vandaag
om 10:13:57
Wat was jullie allereerste loc?
door
Wil uit ZO drenthe
Vandaag
om 10:06:56
Trix DXI van DC naar AC
door
Robert vh Prutsert
Vandaag
om 10:01:59
Terugverende koppeling
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 09:05:05
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke
door
grossraumwagen
Vandaag
om 09:03:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
Vandaag
om 09:02:51
Schets Weistra regeling met arduino UNO
door
bask185
Vandaag
om 08:21:30
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer...
door
Martin Domburg
Vandaag
om 00:23:02
Liliput karwendel expres onderdelen
door
Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht
door
Jos B.
04 August 2025, 23:07:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
04 August 2025, 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal
door
nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
04 August 2025, 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Da's Daz 2
door
defender
04 August 2025, 21:59:07
Vreemd probleem
door
Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens
door
defender
04 August 2025, 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
04 August 2025, 21:47:12
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R)
door
Martin Domburg
04 August 2025, 21:26:42
Aachenau West
door
Overet
04 August 2025, 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
grove den
04 August 2025, 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
04 August 2025, 20:56:59
De Hasseberg (spoor nul op 9mm)
door
spoorijzer
04 August 2025, 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Bert55
04 August 2025, 20:18:33
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Piko 185'er pimpen
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Piko 185'er pimpen (gelezen 3040 keer)
Peter Gootzen
Piko 185'er pimpen
«
Gepost op:
06 April 2009, 19:05:40 »
Hallo,
Ik heb laatste op de Duitse Ebay een Piko 185 in de rode DB uitvoering gekocht voor 33 euro. Voor die prijs kon ik het niet laten. Ik weet dat het model erg vereenvoudigd is, maar ik ga nu eens serieus proberen er wat van te maken. Natuurlijk is een Roco lok veel mooier gedetailleerd, maar die zijn ook vele malen duurder. Bovendien maakt Roco van het type 185.1 nog steeds geen standaard DB-uitvoering, zoals die in het echt wel in grote aantallen rond rijden. In plaats daarvan heeft men een uitvoering met Railion-logos gemaakt, die geschikt is voor het rijden in Zwitserland (en dus 4 panto's heeft). Daarnaast heeft men een voorserie-model uitgebracht, ook met 4 stroomafnemers. Maar een gewone simpele versie met 2 stroomafnemers en DB-logos hebben ze helaas nooit gemaakt. En het is toch ook nog steeds leuk om zelf wat te bouwen.
Om te beginnen ga ik eens de volgende stappen nemen:
1. Stroomafnemers vervangen. De Piko stroomafnemers zijn erg eenvoudig en breekbaar (en lelijk...). Daarom ga ik die vervangen door exemplaren van Roco of Sommerfeldt.
2. De bufferbalk beter detailleren. Op de plaats van de remslangen en de schroefkoppeling zitten nu 5 uitstulpingen van zwart kunststof die daarop moeten lijken. De bufferbalk ga ik eerst helemaal vlak maken en dan gaatjes boren voor remslangen en schroefkoppelingen van bijvoorbeeld Roco of Weinert.
3. Handgrepen langs de deuren aanzetten. Het Piko model heeft alleen aangegoten handgrepen. Deze zullen vervangen gaan worden door vrijstaande exemplaren van metaaldraad.
4. Verlichting aanpassen. Aangezien de lok een eenrichting lok wordt (voorste kop helemaal gedetailleerd, zodat er geen plaats meer is voor een modelkoppeling en de andere zijde minder gedetailleerd maar functioneel), ga ik aan de achterzijde de witte sluitverlichting vervangen voor rode. Door de eenrichting versie is een lichtwissel niet nodig, wat de zaak eenvoudiger maakt.
5. Wielen. De Piko wielen zijn gewoon vlak en blank aan de zijkanten. Dit zie je en dat is niet echt mooi. Ook hebben de Piko assen geen slipbanden. Ik wil er dus ook andere wielen in zetten of de bestaande aanpassen. Hoe ik dat precies ga doen weet ik nog niet.
Hebben jullie tips (misschien uit eigen ervaring) voor een van de boven beschreven stappen of weet je nog andere aanpassingen die het model ten goede zouden komen, dan schrijf het hier maar neer. Wie weet kan ik er wat mee. Ik zal straks eerst eens een foto plaatsen van het kale model zoals het nu is.
Mvg, Peter
en_voyage
***** *
Re:Piko 185'er pimpen
«
Reactie #1 Gepost op:
30 May 2009, 12:21:38 »
Heb je al eens op de site
Bahnwahn
gekeken? Hier kun je meer informatie vinden over wat men zoal aan deze modellen heeft verbouwd. Eigenlijk alle door jou genoemde punten worden beschreven (op de verlichting na).
Zo kun je de panto's vervangen, maar met grijze verf ook zelf een stuk minder plastiek doen lijken. Dit geldt ook voor isolatoren en leidingen op het dak. Sommerfeldt-pantografen zijn een prijziger oplossing en je zult het dak aan moeten pakken om ze te laten passen.
Voor de zijkanten van de wielen zijn er losse zijkantjes te koop. Je kunt de wielen omwisselen door exemplaren van Trix of Roco, maar Piko heeft in de nieuwere series Hobby-locs andere wielen toegepast die al een stuk beter ogen. Deze zijn als los onderdeel na te bestellen en voorkomen een hoop werk om wielen van een ander merk te laten passen.
Voor de verlichting kun je kijken of er bij de producten van Digirails iets bruikbaars zit. Je kunt zelfs nog cabineverlichting overwegen.
Veel succes met de verbouwing en laat eens je vorderingen zien met wat foto's (bijv. voor/na behandeling).
Groeten,
Geoffrey
Peter Gootzen
«
Reactie #2 Gepost op:
15 February 2010, 14:21:15 »
Hallo,
Na lange tijd heb ik dit project weer eens opgepakt. Ik heb inmiddels enkele dingetjes aan de lok gedaan. Ten eerste zijn de lelijke Piko-stroomafnemers vervangen door mooie, fijne exemplaren van Sommerfeldt. Sommerfeldt maakt een compleet setje om een Piko-Hobby-185 te verbeteren qua stroomafnemers. Behalve de stroomafnemers zitten er nieuwe isolatoren bij, die een stuk fijner zijn als die van Piko en een malletje om het gaatje voor de nieuwe panto op de juiste plek te boren. Dat was een half uurtje werk en het is al een enorme verbetering voor de lok. Erg duur was de set ook niet, 16 euro voor 2 stroomafnemers en wat isolatoren vind ik heel redelijk. Bij Roco betaal je 18 euro per stroomafnemer...
Verder heb ik de lok vrijstaande handgrepen langs de deuren gegeven. Piko heeft ze heel dun en nauwelijks zichtbaar aangegoten. Ik had nog deurgrepen van een Roco-101 liggen en die bleken precies de juiste lengte te zijn. Roco levert er altijd 10 bij elke lok, terwijl je er maar 8 nodig hebt voor de lok. En aangezien ik 14 101'ers heb, had ik genoeg grepen over ;-) Ook dit verbetert het aanzien van de lok enorm. De oude aangegoten handgrepen heb ik gewoon laten zitten, ze zijn zo dun aangegoten, dat ze nu geheel bedekt worden door de nieuwe metalen grepen. Om deze metalen grepen erop te krijgen, moest ik dus gaatjes boren. En omdat ik mezelf ken, heb ik de dremel maar niet gebruikt. In plaats daarvan heb ik het boortje tussen mijn vingers genomen en er rustig mee gedraaid. Duurt wat langer, maar wel minder risico op een dikke kras over de zijwand.
Foto's zal ik vanavond even maken en plaatsen.
Mvg, Peter
Peter Gootzen
«
Reactie #3 Gepost op:
15 March 2010, 23:56:20 »
Hallo,
Hier even wat plaatjes van hoe het er nu voor staat.
Als eerste de vergelijking tussen de originele Piko stroomafnemers en de nieuwe Sommerfeldt exemplaren. Ik vind het duidelijk een hele verbetering. Persoonlijk vind ik dat de stroomafnemers nog wat hoog op het dak staan, misschien dat ik de isolatoren nog eens een stukje ga inkorten, zodat de stroomafnemers wat dichter op het dak liggen. Ik heb meteen even het laatste stukje van de dakleiding zilver gemaakt. De dakleiding gaat binnenkort nog een uitgebreidere behandeling krijgen, dus daar kom ik nog wel eens op terug.
Verder heb ik de aangegoten handgrepen langs de deuren dus vervangen door vrijstaande exemplaren. Zoals al eerder beschreven heb ik exemplaren van een Roco 101 genomen, die hadden de juiste lengte en had ik nog genoeg liggen. Ook hier is de verbetering duidelijk lijkt me. De deurklinken moet ik ook nog een keer zilver maken.
De kosten voor dit project zijn tot nu toe beperkt gebleven. De lok was 33 euro via Ebay, het setje met stroomafnemers 16 euro. De handgrepen had ik nog liggen, dus die kosten me niets. Had ik die niet gehad, dan was een stukje zilverdraad in de juiste dikte om zelf te buigen ook niet al te duur geweest. Als er weer vorderingen zijn, dan laat ik die hier weer zien.
Mvg, Peter
Monobrachius
LE II
«
Reactie #4 Gepost op:
16 March 2010, 13:28:52 »
Ga ook eens naar
Railcolor.net
en kijk hoe de lok eruit ziet en welke kleuren anders zijn/er niet op zitten. De dakleidingen een andere kleur geven, hun bevestigingen zwart, de indusi-magneet zilver, de deurklinken had je al genoemd, maar de traptreden zilver en het grijze gat rond de bovenste tree zwart. Voor de rest zitten er op de draaistellen allerlei plakaten in het echt. Een goed voorbeeld van de toeters staat bij bahnwahn.de. Ik heb foto's van een verbouwde Br185 (TX logistik), maar die staan op een computer 200 km hier vandaan. Er zijn nog een paar kleine dingetjes die je onder handen kan nemen, maar die weet ik niet allemaal meer.
En och de pantografen. Die kunnen inderdaad een stuk mooier. Persoonlijk vond ik Roco's te duur (dan kan je ook een Roco-model kopen) en het verschil tussen de Sommerfeldts en de Piko's te klein. Als je de panto een beetje verbuigt en daarna omspuit, ziet hij er al een stuk beter uit. En hé, dat is ook wat Piko tegenwoordig doet.
Succes,
Henk
K.Bay.Sts.B
Peter Gootzen
«
Reactie #5 Gepost op:
16 March 2010, 15:12:42 »
Hallo,
Stroomafnemers van Roco zijn inderdaad veel te duur. 18 euro per stuk is 36 euro voor 1 lok. Ik heb 33 voor de lok betaald, dus dan zouden de stroomafnemers duurder worden dan de lok zelf. Dus die waren inderdaad geen optie. Ik vind alleen persoonlijk het verschil tussen de Piko's en Sommerfeldt's best wel groot. De Piko's vind ik veel te grof en de voet waar ze op staan lijkt nergens op. Maar goed, ieder zijn ding natuurlijk ;-)
De tips op bahnwahn.de heb ik inderdaad al eens helemaal doorgelezen, daar zal ik best veel dingen van gaan doen. De meeste dingen kosten niet of nauwelijks geld, dus dat vind ik de moeite wel waard.
Nou je het over de traptreden hebt, de bedoeling was om deze helemaal open te boren. Kost niets (behalve wat tijd en geduld) en dat zal de lok naar mijn mening erg verbeteren. Ik weet alleen nog niet in hoeverre dit gaat lukken. Hangt ervanaf hoe sterk de kunststof is denk ik. Maar dat zien we wel binnenkort. Ik heb nog een tweede exemplaar van de lok liggen als onderdelenleverancier, dus mocht er een trapje afbreken, dan kan ik er altijd een nieuwe opzetten.
Mocht je binnenkort eens in de buurt van die computer komen, dan hou ik me sterk aanbevolen voor die foto's van die TX 185'er.
Mvg, Peter
«
Laatst bewerkt op: 16 March 2010, 15:14:57 door Peter Gootzen
»
Monobrachius
LE II
«
Reactie #6 Gepost op:
19 March 2010, 11:51:54 »
Laat ik nou niet de foto's kunnen vinden.
Gelukkig ligt er een camera en de loc.
Even snel een paar foto's met wat veranderingen. Ik neem de high-res foto's + nog meer mee, dus die kan ik later nog plaatsen, als er behoefte aan is.
Henk
K.Bay.Sts.B
Print
Pagina's: [
1
]
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord