Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

diorama, voor lange treinen. door Benelux795
Vandaag om 07:54:29
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 07:51:23
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Martijn193
Vandaag om 07:39:59
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 07:31:13
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door puntenglijder
Vandaag om 07:26:30
19 Toen door Benelux795
Vandaag om 07:21:12
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Hans van de Burgt
Vandaag om 03:46:41
Schrootplaats door ruudns
25 april 2024, 23:48:05
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
25 april 2024, 23:33:55
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
25 april 2024, 23:09:03
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
25 april 2024, 23:04:33
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
25 april 2024, 22:31:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
25 april 2024, 22:23:03
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door peterha
25 april 2024, 22:20:53
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
25 april 2024, 22:10:05
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
25 april 2024, 21:39:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DavidNS400 Grote sik
25 april 2024, 21:38:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
25 april 2024, 21:09:44
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
25 april 2024, 21:08:37
Station Roodeschool door Torikoos
25 april 2024, 20:52:40
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
25 april 2024, 20:11:23
Les Billards du Vivarais door Frank 123
25 april 2024, 20:07:55
Gewoon wat busfoto's door Keska
25 april 2024, 19:20:28
Aachenau West door wob
25 april 2024, 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
25 april 2024, 19:04:37
20 en 21 april MobExpo door class 37
25 april 2024, 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
25 april 2024, 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
25 april 2024, 17:22:59
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
25 april 2024, 15:58:27
  

Auteur Topic: Buurtgoederentrein uit de jaren 50  (gelezen 11188 keer)

ruben giesbertz

  • Gast
Buurtgoederentrein uit de jaren 50
« Gepost op: 06 april 2009, 15:31:02 »
Ik ben al een tijdje bezig met een realistische buurtgoederentrein te maken uit de jaren 50.
Zoals ik hem nu heb vind ik het best een leuk treintje, maar is die wel realistisch  ???




NS 26503 type CHIZ  (verse zeevis holland)
NS 87426 type LWW  (rongenwagon belade met kevers)
NS 3361   type CHB   (gesloten wagon met remmershuisje)
NS 13803 type CHGZ (wagen voor los gestort graan)
NS 45224 type   ?     (mag Nederland niet verlaten EX DR Kassel)
NS          type DG     (DG in aanbouw wordt de bruine versie)

Nu wil ik graag weten of deze trein realistisch is.
Wat voor soort wagon kan er nog bij of welke moet er weg.
En ook of de kevers op de rongenwagon realistisch zijn.

Ruben

gertjan_duivesteijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 128
Re:Buurtgoederentrein uit de jaren 50
« Reactie #1 Gepost op: 06 april 2009, 20:09:00 »
Ruben,

Veel weet ik niet over de NS in die jaren. Ik ben meer thuis in DB epoche III. De rongen wagen met kevertjes lijkt me echter niet realistisch, zeker niet met de rongen. Dit zal veel eerder een Offs-59 (zie foto) of een Off-52 geweest zijn. De Off-59 is van Fleischmann met kevertjes van Wiking. De Off-52 is er van Märklin (geweest) en door Klein op de markt gebracht. Weet niet of ze nog te krijgen zijn.

DB rond 1960 met focus op internationaal verkeer.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3786
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Buurtgoederentrein uit de jaren 50
« Reactie #2 Gepost op: 06 april 2009, 20:42:32 »
Ook PON kreeg in de jaren vijftig geregeld Kevers en VW T1-busjes aangeleverd op rongenwagens, dus waarom niet.
Hier zie je een voorbeeld (weliswaar op een DB stalen rongenwagen):

Ook hier dus ingestoken rongen!

Verder is het een leuke gemengde Nederlandse goederentrein van rond 1955 Ruben!

succes,
Wim
« Laatst bewerkt op: 06 april 2009, 20:44:24 door sneek »
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntal- und Aartalbahn 1956-1962 (Diez, Balduinstein, Hohenstein), Traincontroller Gold, MultiZentrale Roco.

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:Buurtgoederentrein uit de jaren 50
« Reactie #3 Gepost op: 06 april 2009, 20:43:10 »
Kwam dat voor? Personenautovervoer in de buurtgoederentrein? Kreeg de locale dealer van VW zijn nieuwe auto's per trein aangeleverd? Even met een paar monteurs naar het station om een wagon met een paar kevertjes te lossen? Of werd de importeur alleen bediend per buurtgoederentrein en waren er geen aparte treinen voor de importeur? Voor zover ik weet is dat trouwens al sinds mensenheugenis Pon.

Groeten,

Marco

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3786
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Buurtgoederentrein uit de jaren 50
« Reactie #4 Gepost op: 06 april 2009, 20:47:17 »
Ook leuk
 ;)

maar een beetje trein voor de importeur of naar een exporthaven zag er zo uit:



grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntal- und Aartalbahn 1956-1962 (Diez, Balduinstein, Hohenstein), Traincontroller Gold, MultiZentrale Roco.

ruben giesbertz

  • Gast
Re:Buurtgoederentrein uit de jaren 50
« Reactie #5 Gepost op: 06 april 2009, 20:51:17 »
Zie ik het nu goed dat er op die foto 2 kevers naast elkaar staan op 1 wagon  ???

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3786
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Buurtgoederentrein uit de jaren 50
« Reactie #6 Gepost op: 06 april 2009, 20:54:58 »
dat zie je goed! 8)
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntal- und Aartalbahn 1956-1962 (Diez, Balduinstein, Hohenstein), Traincontroller Gold, MultiZentrale Roco.

ruben giesbertz

  • Gast
Re:Buurtgoederentrein uit de jaren 50
« Reactie #7 Gepost op: 06 april 2009, 20:55:55 »
Dat is gaaf morgen eens kijken of ik zoiets in model kan maken.
Of reden ze niet zo mee in de trein.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3786
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Buurtgoederentrein uit de jaren 50
« Reactie #8 Gepost op: 06 april 2009, 21:01:18 »
ja hoor, als je maar een platte wagen hebt waardoor de banden in die houders een stukje buiten de bodemplaat kunnen staan, dan past het allemaal net naast elkaar. Opel's werden zo in de jaren zestig naast elkaar vervoerd op aangepaste Kbs-rongenwagens, door de DB toen als setjes Rlmms61 ingezet . Heeft Roco een setje in model van (gehad), zie http://www.modellbahnecke.de/bilder/roco/66021.jpg

veel succes met je buurtgoederentrein (ik mis de typisch Nederlandse groentewagens nog!!)
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntal- und Aartalbahn 1956-1962 (Diez, Balduinstein, Hohenstein), Traincontroller Gold, MultiZentrale Roco.

ruben giesbertz

  • Gast
Re:Buurtgoederentrein uit de jaren 50
« Reactie #9 Gepost op: 06 april 2009, 21:04:03 »
Misschien dat ik die van Frico er nog bij doe.
Is eens wat anders dan al dat grijs en bruin  :P

gertjan_duivesteijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 128
Re:Buurtgoederentrein uit de jaren 50
« Reactie #10 Gepost op: 07 april 2009, 19:44:27 »
Ok, ok, ik trek mijn eerdere uitspraak in. Wel degelijk op rongenwagens met rongen dus.
Als je geinteresseerd ben in het transport van auto's in de jaren vijftig kijk dan in de MIBA Report Zugbildung (2) Güterzüge. Hierin is een compleet hoofdstuk aan dit onderwerp gewijd.
Zeker in de begin jaren vijftig vond het transport op K, R en SS wagens plaat. De autotransporters moesten toen het licht nog zien. Als eerste kwam de Off52, gevolgd door de Offs55 en de Offs59.
Ik zou ook zeker in je buurtgoederentrein één of twee kolenwagens voor de lokale kolenboer meenemen.
DB rond 1960 met focus op internationaal verkeer.

Aspelix

  • Gast
Re:Buurtgoederentrein uit de jaren 50
« Reactie #11 Gepost op: 08 april 2009, 02:53:49 »
Een 2-assige ketelwagen van Esso zou ook nog kunnen, net als een laadkistenwagen (Van Gend & Loos !!).
Denk er wel om, dat een 2200 in die tijd nog zonder demper reed en 3 koplampen nog onbekend waren.
Overigens is een groene 600/2000 en een bruine 24/2500 ook inzetbaar, evenals de Hippel in groen (zonder schrikstrepen en/of vishaak uiteraard !) en de Sik.
Groet, Ruurd
« Laatst bewerkt op: 08 april 2009, 02:58:10 door Ruurd Benthem »

Rudolfph

  • Offline Offline
  • Berichten: 990
Re:Buurtgoederentrein uit de jaren 50
« Reactie #12 Gepost op: 08 april 2009, 10:56:05 »
Ik zie geen geluidsdemper of 3e frontsein op die 2200 hoor. ;)

In hoeverre is de samenstelling van dergelijke treinen eigenlijk afhankelijk van het seizoen? In het najaar tijdens de oogst zullen er wel een paar (of meer ;) ) wagens voor landbouwproducten meerijden, en in de winter wat extra kolenwagens, maar verder?

Verder kun je natuurlijk elke soort wagen kwijt in een buurtgoederentrein, wagens moesten natuurlijk op de eindbestemming komen en dat gebeurde altijd met buurtgoederentreinen (of konvooien in de buurt van rangeerstations). Let er alleen wel op dat je niet teveel bijzondere dingen in één trein stopt: 10 gesloten wagens zal niemand van opkijken, 1 transformatorwagen of iets anders uitzonderlijks roept al snel vragen op, zeker als geen grote industrie met spooraansluiting is. Het beste is als je voor elke wagen, zeker een wagen met zichtbare lading, die je in een buurtgoederentrein stopt, een verhaal (route, bestemming, lading etc. Hier dus: waar komen die Kevers vandaan, waar gaan ze naar toe, waarom gaan ze over het spoor en niet via de importeur? Of: wat zit er in die koelwagen, waar gaat het naar toe, hoe wordt het verder vervoerd? Als er geen koelmagazijn op het station is, dan moeten de goederen direct overgeladen worden op het volgende vervoermiddel om bederf tegen te gaan, etc.) hebt. Maar: zo lang je geen kopstation uitbeeld kan je altijd extra wagens in zo'n trein stoppen die nog een paar stations verder moeten. En voor de jaren '50 geldt dat je zo'n beetje elke twee-asser uit die tijd in zo'n trein kan stoppen.

En als ik nog een tip mag geven: op de terugweg hoeft een wagen niet leeg te zijn! Zo werden lege kolenwagens vaak gebruikt om stuthout naar de mijnen te vervoeren.
Gezocht: (kopieën van) NS VPM en VRM en DB Zp AR, AU, BR, BU, CR en CU voor mijn website over treinsamenstellingen: http://treinsamenstelling.wordpress.com/
Bijbehorend forumdraadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=56271

Jojo

  • Offline Offline
  • Berichten: 569
  • Nil nobis est absurdum, quad erat demonstrandum.
Re:Buurtgoederentrein uit de jaren 50
« Reactie #13 Gepost op: 14 april 2009, 14:08:52 »
Ik dacht dat het opschrift "Mag Nederland niet verlaten" na 1947 verdween aangezien die wagens, die eerst van de Oosterburen waren "geleend", daarna formeel werden overgenomen en van volledige NS-opschriften werden voorzien.
De Kevers zouden van mij wat ouder mogen [de Brilkever] om ze beter bij de rest te laten passen, doch het blijft een kniesoor die daar op let.

Spoors

  • Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 1075
    • Koala Creek - Australian Sugar Cane in HOn30
Re:Buurtgoederentrein uit de jaren 50
« Reactie #14 Gepost op: 14 april 2009, 14:26:15 »
... Denk er wel om, dat een 2200 in die tijd nog zonder demper reed en 3 koplampen nog onbekend waren ...

Een derde frontsein kan nog net aan het einde van de jaren vijftig. In 1959 werden de eerste locomotieven aangepast. De Deutsche Bundesbahn stelde het tonen van een A vormig seinbeeld verplicht, derhalve werd bij de oudste 25 locomotieven (2201 - 2225) uit depot Eindhoven een derde frontsein aangebracht tussen de hoog geplaatste sluitseinen.

Groet,

Jeroen