Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 17:02:15
Wat was jullie allereerste loc? door R1954
Vandaag om 17:01:29
Yamorc:loconet goes loco door Karst Drenth
Vandaag om 16:53:10
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 16:47:54
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 16:41:52
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:33:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door FransW
Vandaag om 16:19:29
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
Vandaag om 16:17:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MarcNL
Vandaag om 15:21:46
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
Vandaag om 14:49:58
Vitrinekast door Hasenwald
Vandaag om 14:34:01
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 13:34:12
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
Vandaag om 13:15:07
Mooi weer om buiten te spelen door Eric B
Vandaag om 13:02:12
Da's Daz 2 door Keska
Vandaag om 12:53:48
Sounddecoder in Roco BR101 door bellejt
Vandaag om 12:29:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 12:26:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:37:31
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
Vandaag om 10:55:10
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:39:29
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 10:37:30
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 10:34:01
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 09:32:05
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 07:48:44
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 02:25:29
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
02 August 2025, 22:30:44
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
02 August 2025, 22:12:27
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
02 August 2025, 21:55:45
't Boemeltje door RobVille
02 August 2025, 21:36:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
02 August 2025, 20:24:06
  

Auteur Topic: Kalktreinen  (gelezen 23650 keer)

Bart Zegers

  • Offline Offline
  • Berichten: 858
    • Mijn gescande foto's op Flickr
Re:Kalktreinen
« Reactie #60 Gepost op: 13 October 2011, 19:54:27 »
Ik denk dat ze toen nog wel normaal reden, in 2007 in ieder geval wel.
Met vriendelijke groet, Bart

Van NS 600 naar Strukton 300609
Een Roco NS

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8241
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Kalktreinen
« Reactie #61 Gepost op: 13 October 2011, 19:58:30 »
Ik heb net wat beter in mijn digitale archief gekeken, en het was 2007*.
Dan zullen ze dat wel zijn (y)

*(Wat vliegt de tijd :-X)
Vr. groeten,
Bob

Bart Zegers

  • Offline Offline
  • Berichten: 858
    • Mijn gescande foto's op Flickr
Re:Kalktreinen
« Reactie #62 Gepost op: 13 October 2011, 20:03:01 »
De tijd vliegt zeker ja  >:(.
Met vriendelijke groet, Bart

Van NS 600 naar Strukton 300609
Een Roco NS

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8241
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Kalktreinen
« Reactie #63 Gepost op: 13 October 2011, 20:08:53 »
Uh, waarom " >:(" ...
ik dacht eerst 2008 omdat de Stoomstichting toen ook die grensovergang genomen had, vandaar mijn vergissing.
Vr. groeten,
Bob

Bart Zegers

  • Offline Offline
  • Berichten: 858
    • Mijn gescande foto's op Flickr
Re:Kalktreinen
« Reactie #64 Gepost op: 13 October 2011, 20:13:23 »
Sorry Bob, die  >:( was omdat de tijd zo vliegt. Dan heb je zo weinig tijd voor de hobby  ;D. Niks tegen jou natuurlijk!
Met vriendelijke groet, Bart

Van NS 600 naar Strukton 300609
Een Roco NS

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8241
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Kalktreinen
« Reactie #65 Gepost op: 13 October 2011, 20:16:47 »
Ik Schrok al ;D
Vr. groeten,
Bob

Dolf44

  • Offline Offline
  • Berichten: 843
Re:Kalktreinen
« Reactie #66 Gepost op: 13 October 2011, 22:47:34 »
Zelfs deze combinatie is realistisch  ;D


Zsjoske

  • Offline Offline
  • Berichten: 160
  • n spoorder
Re:Kalktreinen
« Reactie #67 Gepost op: 14 October 2011, 00:46:53 »
Pff.. Lang verhaal. Mijn herinnering/beleving 3 producten trein.

Zo werd ‘in de goede tijd’ de 3 producten trein 30/32 wagons vanuit Vise/Lixe altijd door de zwaarste Belgische 6 assige diesel machines – soms zelfs in dubbel tractie - naar Maastricht gebracht en gestald op een van de -toen nog niet geëlektrificeerde- aan de oost zijde gelegen opstelsporen.(hoogstwaarschijnlijk iets met omlopen v.d. Belgische lok)

De 3 producten trein was niet geliefd zowel bij het spoorpersoneel evenals de bevolking.
Voor de Belgen was een wagon pas vol als ie vol was en vaak veel te zwaar beladen (zakte zelfs herhaald door zijn assen, zie ongelukken op het spoor) de kalk kwam dan ook regelmatig boven de wagons uit en veel inwoners van Maastricht klaagden over stof/kalk overlast welke uit de wagons waaide.

Waar weet ik dit van, nou heb een ver familie lid ‘gehad’ welke machinist was op een rangeerlok en deze vertelde vaak wat verhalen. O.a. meerder al of niet geschakelde 2200 of 2400 kregen deze trein niet van zijn/haar plaats. De wagons/trein moest dan in meerde delen worden gesplitst om klaar gezet te worden op een wel geëlektrificeerd opstelspoor, zodat er elektrische lok voor kon. Dat had nog al wat haken en ogen, zoals veel loop/steekwerk om de wagons weer in een juiste volgorde klaar te zetten. Zijn destijds heel wat Heiligen wakker geworden. 8)

Zover ik me kan herinneren, van zijn verhalen, was alleen een 1300 is staat om deze zware trein de lange helling Bunde – Elsloo op te trekken. Toen de vraag wat minder werd en de treinen korter misschien een 1200 of zelfs een 1000 ?? maar nooit een of meerdere 2200 of 2400.

Gr. Jos








 
Mvg. Jos
Spoor N - z21 met tab bediening geweldig !