Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Göhrener Viaduct door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:24:15
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
Vandaag om 22:05:41
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 22:01:58
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 21:46:09
Dat overkomt mij niet. door MOVisser
Vandaag om 21:43:59
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:27:28
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 21:17:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 20:56:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
Vandaag om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:29:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 20:21:40
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
NS 1700 transfers door Olaf
Vandaag om 19:41:08
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
  

Auteur Topic: Milieu op het spoor: Hybride loc van Alstom test in de Rotterdamse haven  (gelezen 2537 keer)

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5335
  • Team Mitropa - OHMB
Vandaag in de Telegraaf:
In de Rotterdamse haven rijdt vanaf maandag een hybride locomotief. Alstom Transport, de bouwer, wil de loc in het Rijnmondgebied testen. Deze rangeerlocomotief, die wordt gereden door Rotterdam Rail Feeding, bespaart naar verwachting 40 procent brandstof. Daarmee stoot hij ook de helft minder CO2, NOx en fijnstof uit en is hij stiller.
De praktijk moet uitwijzen of dat ook echt zo is. Het grote verschil met traditionele rangeerlocomotieven is dat bij deze locs de grote dieselmotor continu draait. De hybride loc heeft een andere aandrijftechniek. Hij heeft een kleinere dieselmotor en als de trein lang stilstaat schakelt de generator uit
De praktijk moet uitwijzen of dat ook echt zo is. Het grote verschil met traditionele rangeerlocomotieven is dat bij deze locs de grote dieselmotor continu draait. De hybride loc heeft een andere aandrijftechniek. Hij heeft een kleinere dieselmotor en als de trein lang stilstaat schakelt de generator uit.

Ik heb op de site van Alstom ook een plaatje gevonden:


Er valt binnenkort weer wat te pimpen ;D
RETROBAHN A.G.

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5277
    • grootspoorfoto's
Re:Milieu op het spoor: Hybride loc van Alstom test in de Rotterdamse haven
« Reactie #1 Gepost op: 06 April 2009, 12:26:26 »
Die is ook al weer een paar weken in Nederland.
Voor grootspoorfoto's zie site

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6687
Re:Milieu op het spoor: Hybride loc van Alstom test in de Rotterdamse haven
« Reactie #2 Gepost op: 06 April 2009, 13:59:42 »
De hybride loc heeft een andere aandrijftechniek. Hij heeft een kleinere dieselmotor en als de trein lang stilstaat schakelt de generator uit
Deze lok heeft geen dieselmotor maar een electromotor gevoed door accu's. Als de lok niet rijdt wordt aldus geen energie verbruikt. De accu's worden naar behoefte opgeladen door een dieselgenerator.

Gr, Ben.

guest7823

  • Gast
Re:Milieu op het spoor: Hybride loc van Alstom test in de Rotterdamse haven
« Reactie #3 Gepost op: 06 April 2009, 14:18:41 »