Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat wordt op dit object op het perron geklikt? door MOVisser
Vandaag om 00:25:52
'Permaloog' met electronenbuizen door Martin Hornis
Vandaag om 00:19:41
Train o Matic smart power pack door Blausee-Mitholz
22 December 2025, 23:53:34
Rondom Charlois door Alewijn
22 December 2025, 23:07:40
Goede wensen voor 2026 door Hans Reints
22 December 2025, 22:58:54
Even voorstellen Niels uit Den Haag door RallyAstra
22 December 2025, 22:53:11
Roco 42616 door Ronald69
22 December 2025, 22:39:39
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
22 December 2025, 22:21:30
Vreemd verschijnsel BR 80 017 (startset) Roco door wob
22 December 2025, 22:11:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
22 December 2025, 22:05:54
Aachenau West door wob
22 December 2025, 22:00:45
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
22 December 2025, 21:45:50
Raadplaatje door Sikko
22 December 2025, 21:36:57
Au bord de la Cèze door Frank 123
22 December 2025, 21:17:03
Digikeijs 4024 servodecoder bewegingsuitslagen niet te programmeren door San-Markos
22 December 2025, 20:15:31
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
22 December 2025, 19:35:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door defender
22 December 2025, 19:00:36
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
22 December 2025, 18:57:14
Voiture-restaurant « Libre-Service » - Jouef HJ4208 - HO 1/87 - CIWL - EP IV door sncf231e
22 December 2025, 18:55:58
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door RetroJack
22 December 2025, 18:48:37
Modelspoorbaan van Einte door NS264
22 December 2025, 18:45:05
herrmann door Eric B
22 December 2025, 18:42:22
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
22 December 2025, 18:35:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Daan!
22 December 2025, 18:34:54
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door RdJ
22 December 2025, 16:25:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
22 December 2025, 16:21:50
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door spoorijzer
22 December 2025, 15:52:51
Zee. Land. door Huup
22 December 2025, 15:46:46
Mijn geweatherde modellen door Paulus
22 December 2025, 15:43:44
Mooi weer om buiten te spelen door minilocomaster
22 December 2025, 15:43:12
  

Auteur Topic: Detectie en beveiliging Fidle Yard?  (gelezen 2351 keer)

Aspelix

  • Gast
Detectie en beveiliging Fidle Yard?
« Gepost op: 05 April 2009, 21:39:16 »
Beste mensen,

Ik wil in mijn baan een verticale fidle yard opnemen, die tevens dienst doet als vitrine en schaduwstation.
Hiertoe heb ik 2 balken tussen vloer en plafond geplaatst, waartussen ik de vitrine op en neer wil laten bewegen. Om dit te bewerkstelligen, dacht aan de aanschaf van een fiets-takel, die naderhand gemotoriseerd wordt.
De ideeën ben ik aan het uitdocteren en ik loop dan op tegen de volgende punten:
=> Is elk spoor een blok? Of bevat één blok meerdere parallelle sporen, die omgeschakeld worden?
=> Ik wil elk spoor van een bezetmelder voorzien;
=> Een vitrinespoor moet pas geactiveerd kunnen worden, als het gelijk ligt aan de toeleidende sporen.

De plannen:
=> Lokmaus 2+
=> besturing in de toekomst met Koploper.

Is er iemand met ideeën, tips, waarschuwingen?

Alvast mijn dank.

Groeten, Ruurd

Wim Rosbender

  • Wullem NS
  • Offline Offline
  • Berichten: 743
Re:Detectie en beveiliging Fidle Yard?
« Reactie #1 Gepost op: 05 April 2009, 21:59:21 »
Ruurd,

Ik zal er eens over mee gaan denken,,

Met de terugmelders lijkt mij geen probleem op het eerste oog.

Groet, Wullem NS

FreekH

  • Offline Offline
  • Berichten: 532
Re:Detectie en beveiliging Fidle Yard?
« Reactie #2 Gepost op: 05 April 2009, 22:34:38 »
De Duitse firma Müt verkoopt iets dergelijks: een LokLift.

Kijk eens op http://www.muet-digirail.de/modellbahn/public_html
misschien brengt dat je nog op ideeen.

Freek.

Aspelix

  • Gast
Re:Detectie en beveiliging Fidle Yard?
« Reactie #3 Gepost op: 06 April 2009, 00:40:56 »
Ik had er in een of ander blad over gelezen en heb de constructie bij Wim Rosbender aanschouwd. Errug mooi gedaan. (de hele baan trouwens.... (y) )

Mijn idee wat de kast betreft, is een tweetal dikke zijwanden (waarin de hijsogen komen) gelijmd op 12 mm multiplex, en tussen de zijwanden 8 of 9 sporen, dus 9 of 10 planken, multiplex 12 mm, geschroefd en gelijmd;

Is 12 mm dik genoeg of moet ik voor 15 mm kiezen?
Bepalend is de diepte van de staanders: 69 mm.
Rechtgeleiding d.m.v. latten aan de staanders en kast-zijkant;
maximale lengte van de kast buitenwerks, excl. geleiding 1990 mm
maximale hoogte van de kast buitenwerks 670 mm + 1 (etage-hoogte + plank)

In de laagste stand van de vitrine moet de hoogste etage aangesloten liggen. De hoogte tussen bovenkant baan en bovenkant bed is 670 mm.

Mijn kennis van algebra is niet geheel up to date meer, maar ik kom uit op de volgende vergelijking:

Stel:
Aantal sporen = etages dat onder de baan kan zakken = n
Totaal aantal sporen: s = n+1
het aantal planken is (n +1) * n en de hoogte is 670 mm.

Bereken:
de hoogte per etage bij een plankdikte van d = 12 mm
Idem d = 15 mm

dan geldt:
=> (n +1) * n  = 670
=> n2 + n = 670
=> n2 + n - 670 = 0
=> n2 = 670 - n

En toen wist ik het verder niet meer..... :o

Hoe zat dat ook alweer?
Splits n op in 2 getallen die samen 1 zijn en vermenigvuldigd (-670) zijn ?

Dan merk je toch wel, dat je inmiddels 40 jaar ouder bent geworden.....Pfffft... :o :'(
en er niet meer regelmatig mee hebt hoeven rekenen......

Wie oh wie helpt mij uit deze brand... (y)

Bij voorbaat dank.... (y)

Groet, Ruurd
« Laatst bewerkt op: 06 April 2009, 00:55:24 door Ruurd Benthem »

Aspelix

  • Gast
Re:Detectie en beveiliging Fidle Yard?
« Reactie #4 Gepost op: 06 April 2009, 00:57:44 »
De Duitse firma Müt verkoopt iets dergelijks: een LokLift.

Kijk eens op http://www.muet-digirail.de/modellbahn/public_html
misschien brengt dat je nog op ideeen.

Freek.

Dank je Freek,

Het heeft mijn idee bevestigd, om het toch maar liever zelf te maken....
Dat wordt een wat minder grote greep in de buidel....

Groet, Ruurd

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Detectie en beveiliging Fidle Yard?
« Reactie #5 Gepost op: 06 April 2009, 01:31:11 »
Je formule is niet verder te vereenvoudigen, er komen gebroken getallen uit.
Ik was lui dus heb het de computer laten doen...
n = -26.38918693 ∨ n = 25.38918693
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1525
    • Mijn fotosite
Re:Detectie en beveiliging Fidle Yard?
« Reactie #6 Gepost op: 07 April 2009, 11:18:34 »

Hallo Ruurd,

Interessant idee, heb er zelf ook al mee gespeeld. Maar waarom de hele vitrine laten bewegen? Je zou een liftspoor naast de vitrine kunnen maken, zoals de brug op een traverse, maar dan in verticale richting. Op die manier blijft het te takelen gewicht beperkt en bovendien zou je dan misschien de boel kunnen besturen als een draaischijf. Het op- en neer bewegende deel is dan de brug en de vitrinesporen zijn de loodssporen. Voor een juiste en nauwkeurige positionering zou je gebruik kunnen maken van lange draadeinden als spindel.

Misschien heb je er wat aan,

groet, Carlo
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Aspelix

  • Gast
Re:Detectie en beveiliging Fidle Yard?
« Reactie #7 Gepost op: 07 April 2009, 15:34:44 »
Hallo Carlo,

Dank je voor je tip.
Er is slechts één - helaas doorslaggevend  :(- argument om de vitrine te bewegen: De ruimte laat die constructie niet toe.  :'(
De betreffende kamer is 3,45 m lang. De vitrine komt op ca. 50 cm van de tussenwand met de woonkamer te hangen en aan de andere kant komt een boog naar de achtergevel. De straal van die boog is standaard ca. 90 cm en afhankelijk weer van de beschikbare ruimte wordt dat de binnenboog dan wel de buitenboog.
Vanuit de woonkamer komt het zuidelijke vitrinespoor via een wisselstraat vanaf het emplacement in de woonkamer en gaat door de tussenwand de vitrine in.
Aan de noordelijke kant van de vitrine komt een aansluiting in/bij een boog in het hoofdspoor.

Zoals ik het nu voor ogen heb, wordt de lengte van deze vitrine ca. 2 meter en overspant daarmee de bedden in de slaapkamer.
Nee, ik stal daar niet alleen maar slaapwagens... ;D

Op een andere plaats, in de woonkamer, wil ik een kortere vitrine op een zelfde manier plaatsen voor kortere treinen zoals hondekoppen, Koploper, TEE, korte boemeltjes enz.
Het is wel mijn bedoeling om beide te voorzien van contragewichten, waardoor het verplaatsen een stuk gemakkelijker zal zijn.

Groeten, Ruurd
« Laatst bewerkt op: 07 April 2009, 15:38:32 door Ruurd Benthem »

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1525
    • Mijn fotosite
Re:Detectie en beveiliging Fidle Yard?
« Reactie #8 Gepost op: 07 April 2009, 16:28:35 »
Hallo Ruurd,

Ja, helder verhaal. Die ruimte toch altijd hè? Of beter gezegd het gebrek daaraan.... In ieder geval succes met bouwen!

groet, Carlo
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo