Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 22:55:06
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
Vandaag om 22:48:56
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 22:47:46
Sfeer op je modelbaan door wob
Vandaag om 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
Vandaag om 22:05:41
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 22:01:58
Dat overkomt mij niet. door MOVisser
Vandaag om 21:43:59
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:27:28
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 21:17:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 20:56:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
Vandaag om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:29:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 20:21:40
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12

Auteur Topic: diefstal op beurzen  (gelezen 7212 keer)

dennie

• Offline Offline
diefstal op beurzen
« Gepost op: 05 April 2009, 16:53:39 »
Diefstal op beurzen lijkt wel steeds erger te worden.
Maar soms zijn  de deelnemers zelf schuld.
Tijdens de stoomtreindagen/ weekend van 6 juli 2008 in simpelveld,was een loods ingericht als expo/ verkoopgedeelte.

Het was zeer gezellig die dag ,totdat 1 verkoper even wat werd gevraagd en dus werd afgeleid.Terwijl de 2de verkoper (van dezelfde stand) ook bezig was werd er een v200 gestolen.Echter onder drukte valt het niet direkt op,en je kunt er ook niet erachter gaan want dief heeft vrij spel door de drukte.

Bij navraag van andere deelnemers/beurzen is het steeds erger het worden met dezelfde methode.

En ik moet zeggen ik heb het zelf ook aan den lijve ondervonden.
Op zondag 29 maart 2009 was de eigen 2de landgraafse beurs.

Om 10 uur opgegaan voor de bezoekers was nog rustig .
Rond  10.30 uur werd het goed druk en om 11 uur was het raak 1 duitse handelaar melde zich ,1 loc van marklin gestolen.
Echter deze deelnemer vond ik wel sneu(de diefstal dan) maar deels ook zelf schuld.Waarom de handelaar had een kraam van ruim 11 meter en dan maar 1 verkoper.

Zelf heb ik ook op een beurs gestaan, en helaas 1 wagonnetje afhandig geworden.
dus deelnemers let goed op uw spullen

Lvdwerf

• Gast
Re:diefstal op beurzen
« Reactie #1 Gepost op: 05 April 2009, 17:43:21 »
Dennie,

Even in reactie op je opmerking dat het deels eigen schuld was. Diefstal is nooit eigen schuld in mijn ogen. Iedereen hoort gewoon het fatsoen te hebben om van andermans spullen te blijven. In jouw optiek zou het dus geoorloofd zijn om zomaar iemands spullen mee te nemen als hij er even niet op let.
Er zijn ook vele verkopers die het helemaal niet op prijs stellen als je zomaar doosjes open maakt om de inhoud te bekijken of rijtuigen oppakt om te bekijken.

mvg,

Lennert

Bart Mestrom

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 05 April 2009, 17:56:25 »
Ik vind het zielig hoe bepaalde mensen zich gedragen.

De een werkt hard om geld te sparen om een nieuwe loc te kunnen kopen.
De ander neemt hem gewoon mee.

Zielig.

Railhopper

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 05 April 2009, 18:04:08 »
ik vind het ook erg zielig.zou het ook niet kunnen.

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 05 April 2009, 18:15:37 »
Lennert, dat is wel wat utopisch gedacht, al kan ik me je verontwaardiging voorstellen. het is de werkelijkheid dat er gestolen wordt, dus je moet altijd blijven opletten.

De eerste keer dat ik in Houten was, zag ik een loc op een tafel liggen, een 1200. Ik dacht een 1220 van Lima, maar kon hem/haar niet goed bekijken, ik pakte dus het doosje op, maar voelde al aan het gewicht dat het geen Lima was... Ik had trouwens wel even oogcontact met de verkoper gemaakt, maar hij keek toch wel wat benauwd bij mijn gedoe. Ik vroeg wat ie moest kosten. En toen viel bij mij het kwartje... het was dus een Philotrain. Die doos heb ik vol eerbied, met excuses en met twee handen voorzichtig neergelegd terug op de tafel, ik heb mijn en sindsdien heb ik nooit meer een loc of wagon aangeraakt.

Nee het is niet prettig voor de verkoper dus niet aanraken.

Heren verkopers, geef dieven geen kans, let gewoon goed op, ook bij elkaar, en ook bezoekers kunnen een grote rol spelen bij het opletten op dit soort wangedrag. Zie je dat mensen zich verdacht gedragen, waarschuw dan anderen, zodat je er niet alleen tegenover staat. Ook bezoekers zelf kunnen bestolen of gerold worden, dus wees alert op elkaars en je eigen eigendommen.
Ik heb al een trein

Ben

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 05 April 2009, 18:19:52 »
In jouw optiek zou het dus geoorloofd zijn om zomaar iemands spullen mee te nemen als hij er even niet op let.

Ik geloof niet dat dat wordt gezegd. Het gaat erom dat als je een kraam hebt van 11 mtr en deze bemand is door één iemand je niet moet opkijken als je eind van de dag het één en ander mist. Op deze wereld zijn namelijk altijd mensen die het niet zo nauw nemen met "mijn en dein."

Gr, Ben.

dennie

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 05 April 2009, 18:39:13 »
hallo lennert.
Nee bedoel van hoe langer je kraam is hoe meer je moet opletten en dus niet 1 man voor de verkoop.
Kijk hele grote beurzen hebben standhouders ruim 20 meter maar zijn dan ook zeker met 4 of man aanwezig.
Als het nou rustig is van bezoekers dan zullen dieven niet toeslaan, echter is het nou topdrukte zodat je er niet doorkomt,kunnen de verkopers geen overzicht hebben en de bezoeker die naast je staat die weet niet of het object al betaald is of niet.

Lvdwerf

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 05 April 2009, 18:44:17 »
Dennie,

Toch stuit die opmerking van jou dat het z'n eigen schuld is erg tegen de borst. Okee hij had misschien beter met meer man aanwezig kunnen zijn maar wellicht door omstandigheden kon het even niet anders. Het feit is gewoon dat diefstal nooit eigen schuld is, al loop ik met een aanplakbiljet op m'n voorhoofd rond van "steel mijn producten". Ik hoop dat je nu snapt wat ik bedoel.

mvg,

Lennert

Dion

• powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
« Reactie #8 Gepost op: 05 April 2009, 19:37:41 »

Er zijn ook vele verkopers die het helemaal niet op prijs stellen als je zomaar doosjes open maakt om de inhoud te bekijken of rijtuigen oppakt om te bekijken.

mvg,

Lennert

Dit klopt helaas wel, echter als koper wil ik mijn evt. koopwaar wel goed kunnen bekijken en dit houd ook in de andere zijde van het model. Zeker spullen op een beurs bij "vreemde handelaren" of wat onbekendere of waar ik niet kom of even snel naar toe kan als er iets niet klopt.
Het vertrouwen moet wederzijds zijn en als een model niet uit de doos mag of het wordt niet opprijs gesteld of wat dan ook dan laat ik het liggen.

Wat betreft het diefstal verhaal dit zal je nooit geheel kunnen uitsluiten, waar ik niet mee wil aangeven ga je gang en haal het weg.
groetjes Dion

Robin

• Bahnhoofd
  • Offline Offline
  • Treinbewaking
    • Mijn Voorlopige Baanplan
« Reactie #9 Gepost op: 05 April 2009, 20:09:55 »
Schandalig, dat er zoiets diefstal bestaat. Het is ergens gewoon een kromme gedachte om iets mee te nemen zonder te betalen. Zeker ik, als jongere, vind het erg lastig te bevatten dat er zulke mensen zijn... Ik ben eerlijk, en dan gaat er in 1 jaar ál mijn verjaardagsgeld + wat spaargeld aan op om een motorpost te kunnen kopen, en een andere gozert kan er makkelijk voor werken, maar neemt hem gewoon mee zonder te betalen.   :-\
Deze mensen zijn te triest voor woorden, en verpesten het voor de rest.

MVG, Robin

P.S. Zelf ben ik gelukkig met modelspoor nog nooit bestolen, maar toen ik een keer terug kwam van een dagje treinen met een Kruidvat-dagkaart, stond ik na een lange zaterdag om 0:20 op het station met een fietssleutel in mijn handen, waarvan de bijpassende fiets was verdwenen. Dat is gewoon *#^@%*$# Dat je dan met een lang gezicht je ouders uit bed kunt bellen met het verzoek om je op te halen omdat je fiets pleite is.
De bouw van de TheoRhätische Bahn begint binnenkort...

Maasdam

• Britse treinen echte treinen
  • Offline Offline
  • Class 57xx Pannier tank 3711 BR
    • NASM 1873
« Reactie #10 Gepost op: 05 April 2009, 20:38:42 »
Als handelaren het vervelend vinden dat mensen aan hun koopwaar zitten moeten ze vetrines gaan gebruiken. Kunnen mensen zonder het product aan te raken kijken. Zeker als het gaat om een zeer duur model als een Philotrain. Het is zeer simpel, ik koop, ik kijk en keur de waar, zal het met grote voorzichtigheid doen. Als je als handelaar daar niet tegen kunt moet je niet verkopen. Daar aan toevoegend, vind ik dat je als koper altijd even moet vragen of je een model mag zien en onderzoeken. Nee gaat de koop niet door simpel.

Diefstal komt overal voor, kijk niet op als ze dingen meenemen zelfs als het niet druk is. In een werk project, waar wij samen met mensen met een verstandelijke beperking, een copy shop, boekbinderij exploiteerde, kwam het ook voor. We verkochten ook kleine kantoor artikelen etc. Niemand in de winkel een hele mevrouw deftig en zeer bespraakt, jatte toch mooi onder onze neus een Parka mee. Geen andere klant in de winkel, 2 man achter de balie 1 hielp de ander stond erbij. Ze was gewiekst, uit de camera beelden bleek dat ze onder haar tas dubbelzijdig plakband had. Zij plaatste die zo op het doosje met pen. Les geleerd daarna ging alles achter glas.

Mijn ouders leerde je blijft met je handen af van ander mans spullen, dat dit niet voor iedereen geld tja dat is zo oud als de mensheid zelf. Dus bescherm je waar, geef ze geen kans. Hoe jammer het ook is je blijft zelf als handelaar ook verantwoordelijk.

Groetjes Ben.
« Laatst bewerkt op: 05 April 2009, 20:43:42 door Maasdam »

Florisw

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 05 April 2009, 21:31:36 »
Ik ben het geheel met Ben eens. Kopers moeten de kans krijgen hun waar te keuren dus verkopers moeten daar coulant in zijn. Daarentegen stoor ik me (en vele verkopers met mij) mateloos aan klanten die een trein uit de doos halen, constateren dat de trein idd nog nieuw is en hem vervolgens niet kopen. Als je nog twijfelt over een model, ga dan als klant eerst nadenken of je hem wil hebben en haal deze pas als laatste controle uit de doos. Zit er idd een lelijke kras of flinke gebruikssporen die je door de doos niet kon zien, dan is het een ander verhaal...

On topic: Over diefstal gesproken. Bij ons is in bijna 9 jaar tijd 1 keer gestolen (Fleischmann loc van 80 euro). Tip voor alle standhouders. Vul lege gaten altijd op na de verkoop van treinmodellen, bezuinig nooit op verkoophulp en leg op de voorste rij van de tafel (die extra gevoelig is voor kleine kinderen en dieven) nooit dure treinmodellen of leg er grote sets neer die niet zomaar ongezien kunnen worden meegenomen. Wees tenslotte altijd behulpzaam als er bij de buren wordt gestolen.

Rein Wijnja

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 05 April 2009, 22:03:37 »
Ik troost mezelf altijd maar met de gedachte aan het gezegde: "gestolen goed gedijt niet"

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 05 April 2009, 22:23:02 »
Mijn minidiorama heeft in 2007 op Eurospoor en daarna op Railz gestaan. Er stonden o.a. enkele Preisertjes op en één auto met verlichting van Busch. Toen ik hem ophaalde waren er 2 poppetjes verdwenen en de auto, die vastgelijmd stond op 4 wielen, was losgetrokken waarbij één wiel geheel was verdwenen en de carrosserie en onderplaat los van elkaar waren gekomen. Geen gevalletje ´kijken met de handen dus´ lijkt me...
Ik was niet verbaasd hierover, noch verrast. Het hoort er helaas bij en ik had er met bouw al rekening mee gehouden; alles goed vastzetten en geen losse spullen op het baantje. Het is niet leuk maar wel de realiteit. Ook tussen mensen met onze leuke hobby zitten types met losse vingers.
No dress rehearsel, this is our life.

roadster36

• Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #14 Gepost op: 06 April 2009, 00:17:15 »
ik was afgelopen weekend op een beurs voor oldtimers (auto`s)
Daar hadden handelaren een grootmazig visnet over hun koopwaar
ik vond dit een goede oplossing
gr jan