Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Prestige Models : ervaringen door EddyK
Vandaag om 13:08:53
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door jerrytrein
Vandaag om 12:58:53
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door sncf231e
Vandaag om 12:55:31
Vreemd probleem door RobVille
Vandaag om 12:51:25
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Dick55
Vandaag om 11:57:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Montanbahn
Vandaag om 11:32:55
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 11:19:14
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
Vandaag om 11:13:47
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:13:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:02:57
Fleischmann Anna ombouw. door defender
Vandaag om 11:00:27
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:58:33
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door bellejt
Vandaag om 10:52:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R v/d Hoven
Vandaag om 10:46:07
Terugverende koppeling door ex-DR V100
Vandaag om 10:27:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door R v/d Hoven
Vandaag om 09:58:15
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 08:56:31
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 08:24:07
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 06:55:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frits C
Vandaag om 06:37:17
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
  

Auteur Topic: Zandvoort aan Zee  (gelezen 5898 keer)

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5567
Zandvoort aan Zee
« Gepost op: 02 April 2009, 23:13:14 »
Als aanstaande herintredende modelspoorder speel ik met de gedachte het station (in ieder geval het interessante, haakse sporenplan) van Zandvoort aan Zee te gaan bouwen. Jaar: rond 1980. Zandvoort was toen het eindpunt van de Intercity uit Maastricht / Heerlen. Heb de eerste Plan E en Plan W al aangeschaft, samen met de nieuwe VAM-wagens (waarvan er twee als depotstation Zandvoort hebben!) en twee 2400'en. Naast de tekeningen op Sporenplan.nl heb ik van MIBA een fotokopie van een artikel uit een boekje van hen uit 1991 ontvangen met de situatie 1980. Naast getrokken treinen (met 1100, 1200of 1300) kunnen natuurlijk ook treinstellen Mat '46, Hondekop en Plan T/V het station aandoen, al was het maar als 'Strandextra'. Het bescheiden goederenvervoer bestaat uit VAM-wagens, een tweeassige ketelwagen voor de lokale olieboer (die in mijn optiek ook nog enkele hardnekkige kolenklanten krijgt) en vervoer dat ik bij enkele mooie modellen (zoals de 'groentewagens') ga verzinnen. Zelfs de SSN zou kunnen langskomen met de 41 of de NVBS met een afscheidsrit van de 1000. Mijn vraag is: heeft iemand nog afbeeldingen van het emplacement uit de periode rond 1980? 
Groet, Frank

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2227
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re:Zandvoort aan Zee
« Reactie #1 Gepost op: 02 April 2009, 23:46:30 »

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5567
Re:Zandvoort aan Zee
« Reactie #2 Gepost op: 04 April 2009, 20:54:31 »
Gerard, bedankt. Geeft extra info en een steun aan mijn plannen. Frank
Groet, Frank

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2579
Re:Zandvoort aan Zee
« Reactie #3 Gepost op: 04 April 2009, 21:20:14 »
Leuk plan Spoorzeven! Het sporenplan op Zandvoort aan Zee is idd interessant te noemen. Rongenwagens en Ibehs Interfrigowagens meen ik daar ook eens gezien te hebben. Wie weet ook een verdwaalde Pieter Bon ketelwagen?
Kortom volop mogelijkheden. Op modelspoorbeurzen aan de stands van fotomateriaal kan je nog aan foto's komen van Zandvoort aan Zee uit de jaren 60/70/80!


Jeroen
We're all riders on this train.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5567
Re: Zandvoort aan Zee
« Reactie #4 Gepost op: 29 December 2014, 16:31:35 »
Na jaren van tekenen (ook leuk), heb ik eindelijk het sporenplan gereed. Zandvoort als basis is denk ik wel te herkennen en er zit een vleugje Weert in ('eis' van mij), wellicht alleen te herkennen voor de ingewijde. Ik ben er nog niet uit of een deel bovenleiding krijgt (heb inmiddels wel alle NS e-locs: 1000, meerdere 1100, uiteraard de 1219, een 1300 en twee 1500-en alsmede Plan V en hondekoppen). Van rechts komen twee sporen (ofwel twee keer enkelspoor of dubbelsporig). Aan het begin komt een AHOB in een weg waartegen uithaalspoor 37 en locspoor 31 eindigen. De sporen 1, 2 en 3 zijn de perronsporen (het perron tussen 1 en 2 is wel smal, maar dat is niet uniek). Opstelsporen reizigersmaterieel zijn de sporen 4 en 5 en spoor 6 is gedacht voor weg en werken. De sporen 7 en 8 zijn de aankomst- en vertreksporen voor de buurtgoederentreinen en de sporen 9, 10 en 11 rangeersporen. Langs spoor 12 zit een kolen- en oliehandel. Spoor 14 is de aansluiting van een koelloods (Walthers, het spoor loopt er doorheen). Spoor 17 is de aansluiting van een kleine industrie en 19 uithaalspoor voor locs. Via spoor 13 (met twee onbewaakte overwegen) wordt het andere deel van het emplacement bereikt met sporen voor de goederenloods (21 en 22), een grote graansilo (Walthers) staat langs spoor 20 en de sporen 24 en 25 liggen langs de losweg met verhoogde kop-en zijlading. Railmateriaal: Profi, want daar heb ik nog veel van. Het is wel duidelijk: ik ben het rangeertype. Naar rechts een eenvoudig schaduwstation of een aansluiting voor doorzichtige vitrinekokers (makkelijk, je keert de trein zo om). De bedoeling is volgend jaar daadwerkelijk te starten. Tot die tijd doe ik het met kijken naar een deel van de verzameling in de vitrines.

Groet, Frank

Corné81

  • Offline Offline
  • Berichten: 698
  • DCC 1:87 NS (1996)
Re: Zandvoort aan Zee
« Reactie #5 Gepost op: 29 December 2014, 16:47:50 »
ziet er goed uit ! we gaan het volgen  (y)
Gelijkstroom 1:87 NS(1981)

raymond erdtsieck

  • Offline Offline
  • Berichten: 3709
  • N Spoor Freak
Re: Zandvoort aan Zee
« Reactie #6 Gepost op: 29 December 2014, 18:47:10 »
Ben erg benieuwd Frank, nog maar een paar dagen en de bouw kan beginnen ;D

Zonder dollen ben echt erg benieuwd hoe het gaat worden, ik kwam als kind heel vaak met mijn ouders in Zandfoort aan Zee, uiterraard met de trein :D

Succes met bouwen!!!

Groet,
Raymond
No Pain No Gain!

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5567
Re: Zandvoort aan Zee
« Reactie #7 Gepost op: 30 December 2014, 13:38:52 »
Vrees dat het wel tegen de zomervakantie zal zijn dat er iets valt te tonen. In ieder geval heb ik al drie bouwdozen van Walthers min of meer af.
Groet, Frank

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1541
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Zandvoort aan Zee
« Reactie #8 Gepost op: 30 December 2014, 13:49:08 »
Ben benieuwd heel benieuwd. Vroeger bij een bezoek aan het circuit weleens met de trein naar circuit Zandvoort geweest. Als ik me niet vergist nog een 1100 met ICR rijtuigen  (y). In mijn beleving lagen daar toen heel veer sporen. En naast het perron ook een grote overkapping, maar hoe dat precies zat. Het zal eind jaren 80 begin  jaren 90 geweest zijn. Ik was niet ouder dan 10.

Ben zelf ook bezig met de VAM station zoals het in Zandvoort stond. Stond een bouwbeschrijving in het april nummer van Railhobby. Het is mijn eerste zelfbouw gebouw, en dat valt nog niet meer  ;)