Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanpassen baanplan bestaande baan door Ronald69
Vandaag om 16:06:19
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door Rick
Vandaag om 16:03:05
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Frits C
Vandaag om 15:48:45
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Rick
Vandaag om 15:09:14
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:06:26
Sfeer op je modelbaan door Ronald Halma
Vandaag om 15:02:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:38:12
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 13:51:22
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
Vandaag om 13:34:11
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 13:30:30
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door odaoda
Vandaag om 13:27:03
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 13:25:09
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
Vandaag om 12:56:38
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door defender
Vandaag om 12:51:30
Module vliegveld Jan van Mourik door defender
Vandaag om 12:45:24
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 12:08:12
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door sncf231e
Vandaag om 11:53:24
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 08:40:21
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:32:57
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
14 August 2025, 21:30:54
Fleischmann Anna ombouw. door defender
14 August 2025, 20:19:47
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
14 August 2025, 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
14 August 2025, 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
14 August 2025, 16:32:24
Da's Daz 2 door Huup
14 August 2025, 15:59:06

Auteur Topic: Susteren - (Baanplan H0)  (gelezen 5512 keer)

Jimmy

• Offline Offline
Susteren - (Baanplan H0)
« Gepost op: 01 April 2009, 22:32:37 »
Hallo medespoorders,

Na lang al mee gelezen te hebben op dit geweldige forum, heb ik me toch maar eens aangemeld en wil ik jullie mijn baanplan tonen.
het verhaal is het volgende:

In 2001 ben ik met mijn vader begonnen met het bouwen van een modulebaan om op beurzen te staan. Deze baan is inmiddels gerealiseerd en we staan dan ook sinds 2004 jaarlijks hiermee op beurzen in Limburg (Sittard (MVZL), Roermond (MSM) en Maastricht (de Percee)). Onze baan is opgebouwd uit een 6-tal segmenten van 1m breed en 1,20 lang. De baan is puur voor de fun gebouwd en is dan ook niet gebouwd in een bepaald thema. Feit is echter dat het bouwen van deze baan en de reacties van het publiek op beurzen ons ontzettend veel plezier in de hobby geeft, en daar doe je het tenslotte voor.

Deze baan is in schaal Ho en wordt volledig analoog aangestuurd. Overal is er gebruikt gemaakt van FLM profi rail en er rijdt voornamelijk nederlands rollend materieel.

Nu waren we afgelopen winter op zoek naar een nieuwe uitdaging en hebben besloten om een 2de modulebaan erbij te bouwen. De nieuwe baan zal vooral voor ons 1 groot leerproject worden. Deze gaat namelijk digitaal aangestuurd worden en in een later stadium met de PC bediend worden. de rails zal bestaan uit FLM profi rail (goede ervaringen mee) en de digitale aansturing voorlopig uit een Roco multimaus met littfinski wisseldecoders. Later wil ik gebruik gaan maken van een S88Xpressnet setje.

Aangezien wijzelf in Nieuwstadt (allersmalste punt van Limburg) wonen, leek het ons een leuk idee om een sporenplan uit de buurt te nemen. Na wat speurwerk kwam ik uit op sporenplan.nl en vond daar het sporenplan van station susteren.

De 3 situaties van boven naar beneden:

- Uitgangssituatie zoals het in werkelijkheid is.
- Geheel omgedraaid en de 2 doodlopende sporen verwijderd
- Stationsgedeelte schuin gelegd (onder het motto: doe eens gek)

De hele baan is al verder uitgewerkt en hieronder zien jullie de Cad tekening van een volgens ons leuk baanplan.

Nu ben ik eens benieuwd naar jullie reacties, commentaar, adviezen, enz...
Schroom jullie niet, ook met kritiek kan fatsoenlijk omgegaan worden.

Gr, Michael
« Laatst bewerkt op: 02 April 2009, 14:54:41 door Hans van de Burgt »

Antoontje

• Bingellander
  • Offline Offline
Re:Susteren (Ho)
« Reactie #1 Gepost op: 01 April 2009, 22:44:21 »
Hoi Jimmy Michael,

Welkom op het forum, al heb je duidelijk meer ervaring dan ik...
Een beetje een vreemde gedachtengang, eerst de moeite doen om een echt  ;) sporenplan te zoeken om er daarna een eigen fantasietje van te maken? Maar je zult vast je redenen hebben.
Mijn vraag is eigenlijk: kun je wat grotere pics plaatsen, en dan vooral die CAD tekening? Tegen die zwarte achtergrond is het wat moeilijk te bestuderen op deze schaal. Bedankt.

Groet,

Antoontje.
Ik spoor WEL helemaal!

Jimmy

• Offline Offline
Re:Susteren ( Baanplan Ho)
« Reactie #2 Gepost op: 01 April 2009, 22:57:15 »
Als je de afbeelding in een nieuw venster opent wordt ie wat groter. Ik begrijp even niet waarom deze zo klein nu in het forum staat.
De bronafbeelding is groot ;D

Wat die ervaring betreft: Ik ben 20jaar en vanaf mijn 4de ben ik met deze hobby bezig. Uiteraard krijg ik alle hulp die ik nodig heb van mijn vader.
Dit is wel mijn eerste grote baan die ik helemaal zelf ontwerp en zal gaan beheren (ook het financieele plaatje helaas :-X)

2 roco digitale startsets met multimaus heb ik al, en zo goed als alle rails is er ook al.
De cad tekening is 3 weken geleden in schaal 1:1 geplot (1m breed, 6m lang) en heeft een afwijking van 1mm op 5meter rails ;D

Dit heb ik gedaan om een goed beeld te krijgen van de afmetingen en de potentie van de baan.

Al met al lijkt me dit een goede start van de nieuwe baan

Antoontje

• Bingellander
  • Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 01 April 2009, 23:33:08 »
Als je de afbeelding in een nieuw venster opent wordt ie wat groter. Ik begrijp even niet waarom deze zo klein nu in het forum staat.
De bronafbeelding is groot ;D

Ah, dan heb je waarschijnlijk de verkeerde link gebruikt (je kreeg er drie). Eentje daarvan linkt naar het origineel, jij hebt in plaats daarvan de link gebruikt die een verkleinde versie rechtstreeks in de post plaatst.
Het openen in een nieuw venster werkt inderdaad met rechtsklik. Bedankt.

Het eerste dat me opvalt is dat je (rechtsom) van de gele naar de blauwe baan kunt, maar niet meer terug. Linksom geldt het andersom.

Antoontje.

edit: toevoeging laatste alinea.
« Laatst bewerkt op: 01 April 2009, 23:37:05 door Antoontje »
Ik spoor WEL helemaal!

marcel

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 02 April 2009, 07:56:45 »
Hey,

Grappig, een baanplan op een situatie bij mij in de buurt, woon wat noordelijker namelijk.
Ik dacht eerst dat het een enorm baanplan zou zijn omdat ik direct denk aan het rangeer terrein, maar het is een leuk ontwerp.

In de vorige post werd al gezegd dat er een overloop wissel er niet is aan de linkerzijde, dat is wel handig denk ik.

Nu komt mijn volgende gedachte, hoe wil je gaan rijden met je treinen, met name goederen.
Komt er nog iets zodat je met een reden een goederentrein moet gaan splitsen, rangeren of zoiets dergelijks?

Mvg, Marcel
Mvg, Marcel

Jimmy

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 02 April 2009, 10:22:32 »
Het eerste dat me opvalt is dat je (rechtsom) van de gele naar de blauwe baan kunt, maar niet meer terug. Linksom geldt het andersom.

Inderdaad, die opmerking heb ik ook van vaders kant al eens gehad. Ik heb dit inmiddels aangepast door in beide bochten overloopwissels te leggen.

Ik heb net nog 4 extra bochtwissels op de kop weten te tikken ;D

RobbertJan

• Offline Offline
  • Mcn NSR Groningen.
« Reactie #6 Gepost op: 02 April 2009, 11:18:02 »
Hoi,

Ik zag net het baanplan en ik zie dat je het kopspoortje er uit hebt gehaald aan de zijde van "Echt"
Dit kopje licht er inderdaad niet meer als zodanig maar het wissel (de engelsman) en
het bijbehorende sein komende vanaf dat kopje staan er nog wel.
Het spoor achter het sein is op zijn hoogst nog 5 meter en dan liggen er 2 gekruisde bielzen in
het spoor.

Misschien een leuk detail?

Leuk baanplan!
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Jimmy

• Offline Offline
Re:Susteren - (Baanplan H0)
« Reactie #7 Gepost op: 02 April 2009, 17:01:35 »
@marcel: De personentreinen zullen uiteraard aan het station stoppen en/of erdoorheen rijden.
Het goederenvervoer wil ik laten rijden op de binnenbaan en dan stoppen op het bovenste spoor na het station.
Waarschijnlijk komt daar een kleine losplaats voor de wagons.

Mocht later blijken dat het gecombineerd rijden van personen en goederenvervoer te moeilijk is, of misschien niet realistisch genoeg uitziet, dan zal waarschijnlijk de keuze gemaakt worden om alleen personentreinen te laten rijden.

@Robbert: Inderdaad de kruising ligt er nog en stopt een stukje verderop. Als ik dit erin maak, heeft dit dan wel een praktische reden?
Het mag dan wel een leuk detail zijn, maar ik vindt het in dat geval wel belangrijk dat er gebruik van gemaakt kan worden. Misschien een lok op uitrangeren ofzo?

Gr, Michael

RobbertJan

• Offline Offline
  • Mcn NSR Groningen.
« Reactie #8 Gepost op: 02 April 2009, 17:44:16 »
Dan zou je inderdaad het spoor een lengte kunnen geven van pakweg 25 á 30 cm er zo
in ieder geval een dieselloc op kwijt te kunnen, en dan een stootjuk op het einde.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Bart Mestrom

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 12 April 2009, 07:06:20 »
Wat is eigenlijk de grootte van de ruimte van deze baan?

Susteren ligt hier niet zo ver vanaf. Misschien leuk om emplacement sittard er in te verwerken.

Daar heb ik dmv sporenplan een wintrack versie van gemaakt.
Op elk eind zit een keerlus.

Iedereen die het wintrack file wilt, pm me maar.

Jimmy

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 12 April 2009, 17:59:02 »
De baan is 6m lang en 1m breed. Lijkt mij niet voldoende om het emplacement van Sittard op kwijt te kunnen.
Ik vind het idee wel wat hebben. Als ik in schaal N zou werken dan was het waarschijnlijk ook zoiets geworden.

Nu doet zich laat volgend jaar wel het feit voor dat onze andere modulebaan een metamorfose ondergaat.... en daar is wat meer plaats ;D

Mag ik de wintrack file aub ;D

Jimmy

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 16 April 2009, 23:43:24 »
Nou we zijn weer een stuk verder.... het houtwerk is zo goed als af.
Zaterdag gaan we verder en dan hoop ik jullie alle houtwerk te kunnen tonen.

Tot nu toe: module 1, 2 en 5

P.s.: Railzen zitten niet vast ofzow....