Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Meerdere sounddecoders doen het alleen heel zacht door Marcel112
Vandaag om 20:22:16
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:13:50
Raadplaatje door Lars Smelter
Vandaag om 20:04:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 19:38:33
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 19:20:09
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 19:05:04
Stub switches door Hans1963
Vandaag om 18:52:56
'Permaloog' met electronenbuizen door Peter Kleton
Vandaag om 18:44:17
Spoor- en tramweg parafernalia door Menno
Vandaag om 18:39:09
Roco smeerolie door TonM
Vandaag om 18:37:06
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door Peter J K
Vandaag om 18:19:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 18:13:44
Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 18:10:42
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door AlbertG
Vandaag om 17:43:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:38:01
Goede wensen voor 2026 door bollen neus
Vandaag om 17:26:10
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Peter J K
Vandaag om 17:19:44
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 15:52:23
Pfarrerwinkel bahn door wob
Vandaag om 15:18:39
Onderdelen gezocht voor de Fleischmann Piccolo BR38 door stoombr38
Vandaag om 15:01:09
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Gerrit H
Vandaag om 14:11:04
Piko EUROCITY 2869 traxx door the_gold
Vandaag om 13:56:02
HO wisselnietjes gezocht..... door Jean
Vandaag om 12:17:17
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door DJV
Vandaag om 12:05:12
Achtergrond met AI door Pauldg
Vandaag om 11:55:59
Voiture-restaurant « Libre-Service » - Jouef HJ4208 - HO 1/87 - CIWL - EP IV door odaoda
Vandaag om 11:47:30
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Eric B
Vandaag om 10:54:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:59:07
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 09:06:23
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
19 December 2025, 22:24:19
  

Auteur Topic: Motorpost wisselstroom naar gelijkstroom  (gelezen 9553 keer)

Martijn_1987

  • Offline Offline
  • Berichten: 416
  • Bestijg nooit de trein zonder uw valies met dromen
    • Mijn foto’s op Flickr
Motorpost wisselstroom naar gelijkstroom
« Gepost op: 31 March 2009, 17:16:57 »
Hallo,

een korte vraag. Ik heb de MP 3026 van Märklin gekocht en nu wil ik hem ombouwen naar gelijkstroom. Weet iemand hoe dit moet, en zou die iemand mij tips kunnen geven. Ik ben daar totaal niet in thuis.

bedankt!

Martijn bijvoet

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4666
Re:Motorpost wisselstroom naar gelijkstroom
« Reactie #1 Gepost op: 31 March 2009, 22:14:08 »
Stuur me even een PB met je emailadres, dan zal ik je een document toesturen waar de complete ombouw in besproken wordt.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Bartje81

  • Offline Offline
  • Berichten: 1232
Re:Motorpost wisselstroom naar gelijkstroom
« Reactie #2 Gepost op: 31 March 2009, 22:49:29 »
Hoi Sander,

Mijn mP moet ook nog eens omgebouwd worden, dus ik heb ook wel interesse in dat artikel.  (y)

Alvast bedankt.  ;)


Bart


Biem

  • Offline Offline
  • Berichten: 816
Re:Motorpost wisselstroom naar gelijkstroom
« Reactie #3 Gepost op: 01 April 2009, 09:53:19 »
Misschien kan dat artikel hier worden geplaatst  ;), ik moet er tzt ook nog eentje ombouwen
Groeten uit Hoogeveen

Bart Mestrom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
Re:Motorpost wisselstroom naar gelijkstroom
« Reactie #4 Gepost op: 01 April 2009, 13:53:18 »
Ja, ik denk dat er veel mensen zijn die het artikel kunnen gebruiken.

eelco

  • Offline Offline
  • Berichten: 61
Re:Motorpost wisselstroom naar gelijkstroom
« Reactie #5 Gepost op: 01 April 2009, 14:14:57 »
Als dit artikel ook geldt voor een 1600 ben ook ik geinteresseerd

groet,

Eelco
Ook op Texel rijden modeltreinen.

wisselstromer

  • Offline Offline
  • Berichten: 143
Re:Motorpost wisselstroom naar gelijkstroom
« Reactie #6 Gepost op: 01 April 2009, 14:42:40 »
Hallo sander,
Dat documentje is nog van de "gallerie  een mP3 naar mP2 " zeker ;)

Gr,Patrick

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4666
Re:Motorpost wisselstroom naar gelijkstroom
« Reactie #7 Gepost op: 01 April 2009, 16:26:11 »
Patrick,

helemaal juist.
Wie wat bewaard heeft wat.

Zojuist verstuurt naar een ieder die mij een PM had gestuurt.

mvg,
 Sander
« Laatst bewerkt op: 01 April 2009, 16:29:49 door Sander Lageveen »
mvg,
 Sander

Biem

  • Offline Offline
  • Berichten: 816
Re:Motorpost wisselstroom naar gelijkstroom
« Reactie #8 Gepost op: 01 April 2009, 19:19:51 »
ik begrijp dus uit bovenstaande dat het artikel niet hier geplaatst wordt, jammer, maar er zal wel een reden voor zijn
Groeten uit Hoogeveen

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4666
Re:Motorpost wisselstroom naar gelijkstroom
« Reactie #9 Gepost op: 01 April 2009, 19:20:48 »
Biem,

ik probeer om het hier te plaatsen. Dat heeft even tijd nodig, dit mede ivm de omzet naar de nieuwe website.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Biem

  • Offline Offline
  • Berichten: 816
Re:Motorpost wisselstroom naar gelijkstroom
« Reactie #10 Gepost op: 01 April 2009, 19:25:09 »
@Sander, super,alvast bedankt,  ik wacht dan nog even rustig af  (y)
Groeten uit Hoogeveen

Jos Gillard

  • Offline Offline
  • Berichten: 36
Re:Motorpost wisselstroom naar gelijkstroom
« Reactie #11 Gepost op: 01 April 2009, 19:29:26 »
Hallo,

een korte vraag. Ik heb de MP 3026 van Märklin gekocht en nu wil ik hem ombouwen naar gelijkstroom. Weet iemand hoe dit moet, en zou die iemand mij tips kunnen geven. Ik ben daar totaal niet in thuis.

bedankt!

Martijn bijvoet

Hallo

Dit is hier als eens meer besproken , onderhandere in deze  ;)

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=4208.0

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4666
Re:Motorpost wisselstroom naar gelijkstroom
« Reactie #12 Gepost op: 01 April 2009, 22:43:11 »
Jos,

jou draad heeft betrekking tot decoder inbouw, en daar gaat deze vraag niet over.
Deze vraag gaat over ombouw van 3-rail naar 2-rail.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Jos Gillard

  • Offline Offline
  • Berichten: 36
Re:Motorpost wisselstroom naar gelijkstroom
« Reactie #13 Gepost op: 01 April 2009, 23:10:20 »
Jos,

jou draad heeft betrekking tot decoder inbouw, en daar gaat deze vraag niet over.
Deze vraag gaat over ombouw van 3-rail naar 2-rail.

mvg,
 Sander

Ook dat ja, maar ook het aan passen van de stroom af name voor DC.
Het gaat hier namelijk om een uit AC omgebouwd model, waarvan de assen op het motordraaistel van wielen zonder antislipbandjes zijn voorzien .  :-\
Hiermee bedoel ik dan mijn bijdrage met foto's.

Jos
« Laatst bewerkt op: 01 April 2009, 23:12:41 door Jos Gillard »

ltenhoopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 19
Re:Motorpost wisselstroom naar gelijkstroom
« Reactie #14 Gepost op: 02 April 2009, 00:52:42 »
Hallo,

Ik heb toevallig laatst drie Motorposten omgebouwd naar 2-rail gelijkstroom. Vrij low-cost en nog geen 2 uur werk per trein. Ik heb de treinen hier nu even niet bij de hand dus ik hoop er ca volgende week op terug te komen. De highlights: De loop-assen heb ik vervangen door oude asjes van een Roco Plan W (buiten dienst met dank aan Artitec) en op de aangedreven assen heb ik het wieltje zonder tandwiel vervangen door een geïsoleerd wieltje van diezelfde plan W, je moet hem daarvoor heel voorzichtig iets opboren, hij moet wel strak op het asje klemmen. Toen elk wiel van stroomafname voorzien en het motortje heb ik omgebouwd naar gelijkstroom door de twee delen van de electromagneet van de motor met elkaar te verbinden tot éen grote spoel (ik denk door de twee draadje die al bij elkaar komen aan elkaar te laten, dit moet ik even nakijken), en deze spoel staat meen ik met een gelijkrichter in serie met de rotor van het motortje. Parallel of het gebruik van maar één deel van de electromagneet gaf een hoger stroomverbruik en minder trekkracht. De gelijkrichter is nodig op ófwel de elektromagneet ófwel de rotor omdat het anders met beide stroomrichtingen dezelfde kant op draait. De ledjes zijn ook vrij eenvoudig aangesloten met wat diodes en condensatoren, dat moet ik ook even nakijken maar het led-printje hoeft zo in ieder geval niet aangepast te worden. Er zijn vast professionelere oplossingen maar ze rijden in ieder geval uitstekend. Wel veel herrie maar dat ligt niet aan de ombouw denk ik...  ;)

Groeten, Laurent