Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanpassen baanplan bestaande baan door Ronald69
Vandaag om 16:06:19
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door Rick
Vandaag om 16:03:05
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Frits C
Vandaag om 15:48:45
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Rick
Vandaag om 15:09:14
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:06:26
Sfeer op je modelbaan door Ronald Halma
Vandaag om 15:02:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:38:12
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 13:51:22
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
Vandaag om 13:34:11
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 13:30:30
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door odaoda
Vandaag om 13:27:03
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 13:25:09
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
Vandaag om 12:56:38
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door defender
Vandaag om 12:51:30
Module vliegveld Jan van Mourik door defender
Vandaag om 12:45:24
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 12:08:12
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door sncf231e
Vandaag om 11:53:24
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 08:40:21
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:32:57
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
14 August 2025, 21:30:54
Fleischmann Anna ombouw. door defender
14 August 2025, 20:19:47
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
14 August 2025, 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
14 August 2025, 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
14 August 2025, 16:32:24
Da's Daz 2 door Huup
14 August 2025, 15:59:06
  

Auteur Topic: Antwerpen CS - (Baanplan H0)  (gelezen 2975 keer)

Shinkansen200

  • Offline Offline
  • Berichten: 162
  • ありがとうございました新幹線200系!
Antwerpen CS - (Baanplan H0)
« Gepost op: 30 March 2009, 16:59:11 »
Na veel wikken en wegen, heb ik besloten mijn huidige baan af te breken en opnieuw te beginnen.

En na een hoop ontwerpen te hebben gemaakt waar ik niet echt tevreden over was, heb ik nu eindelijk iets waar ik wat mee kan.

afmetingen: 370 X 210 cm
Schaal: H0
Thema: groot kopstation, opstelterrein, Tram (meterspoor), Antwerpen
Tijdperk: eind jaren 80 begin jaren 90
Land: België
treinbesturing: DCC.
rails: Piko A (hoofdspoor), Tillig H0m
Kleinste boog hoofdspoor: R3 (484mm)
Kleinste boog Tramnet: 204mm (is dat überhaupt mogelijk met Tillig flex?)

het kopstation ligt op een verhoogde baan, en is losjes gebaseerd op het station van Antwerpen.
ter hoogde van het opstelterrein zal de hoofdbaan afdalen, en onder het terrein door steken naar het schaduwstation.
De Tram komt op straatniveau, en zal het stratenpatroon volgen.

hoofdspoor:

Tram:

schaduwstation


Nou realiseer ik met dat ik het laatste deel van het tramnet nog moet aanpassen, aangezien het anders met het dalende hoofdspoor in de weg zit.

ook is het nu nog best lastig om als je aan komt rijden op het tegenovergestelde perron terecht te komen, daarvoor moeten de treinen voor die sporen een kort stukje op het rechter spoor rijden.
is dit acceptabel? ziet iemand ook problemen met het schaduw station, of zijn hier nog verbeteringen aan te brengen?

ook zo ik graag horen wat mensen van dit plan vinden.

Sander
« Laatst bewerkt op: 30 March 2009, 22:50:45 door Hans van de Burgt »
Tokaido/Sanyo Shinkansen 1987-1999 (schaal N)

W. Thomas

  • Offline Offline
  • Berichten: 1240
  • 145 025 met de ambrogio KLV door Köln süd
    • flickr foto's van treinen
Re:Antwerpen CS
« Reactie #1 Gepost op: 30 March 2009, 17:35:34 »
hoi sander

leuk baanplan.
Maar 1 vraag, Hoelang zijn jouw treinstammen? ???
de sporen in het schaduw station lijken me wat kort.
en waar de hoofdbaan begint te dalen tot dat ze onder het opstelterrein
is maar een kort stuk, wordt dan best wel een stijle helling.
Ik zou het dan zo maken.

Makkelijk als je zelf anyrail hebt ;D
Hoop dat je hier wat aan hebt.

groeten wesley
Keine Minsch dä es perfek'

Voor al mijn treinen foto's http://www.flickr.com/photos/37440353@N08/
en mijn modelbaan in aanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37661.0.html

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re:Antwerpen CS
« Reactie #2 Gepost op: 30 March 2009, 17:43:39 »
Sander, voor het kopstation een stukje rechts rijden omdat je anders niet bij een aantal perronsporen komt zal geen probleem zijn. Het enige is dat je dat spoor wat zwaarder belast als het andere spoor, er moeten iets meer treinbewegingen overheen maar zolang dat allemaal in de dienstregeling past is het goed.

Wat je tramlijn betreft, ook al overwogen gewone stukken rails te gebruiken?, bij mij op het werk bestaat de tramlijn ook grotendeels gewoon uit rechte en gebogen railramen van een meter of 12 lengte schat ik. Het gaat dan om alle stukken groefspoor, de paar stukken met normale spoorstaven en een ballastbed zijn wel met dwarsliggers en losse spoorstaven gelegd.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Shinkansen200

  • Offline Offline
  • Berichten: 162
  • ありがとうございました新幹線200系!
Re:Antwerpen CS
« Reactie #3 Gepost op: 30 March 2009, 18:03:56 »
Citaat van: br 186
Maar 1 vraag, Hoelang zijn jouw treinstammen?

dat zal max 6 tot 7 1:87 rijtuigen worden. en Ik snap waar je naar toe wilt, die twee uitwijkende sporen zijn bedoelt om nog een extra tweewagenstel neer te kunnen zetten.
maar misschien moet ik het schaduwstation inderdaad nog even verder uitwerken.

Citaat
Hoop dat je hier wat aan hebt.

heb ik zeker wat aan, heb dat stuk meegenomen in het ontwerp (y)

Citaat van: neudalhausenstadbahn
voor het kopstation een stukje rechts rijden omdat je anders niet bij een aantal perronsporen komt zal geen probleem zijn. Het enige is dat je dat spoor wat zwaarder belast als het andere spoor, er moeten iets meer treinbewegingen overheen maar zolang dat allemaal in de dienstregeling past is het goed.

mooi zo, dat is inderdaad wel goed te overzien.

Citaat
Wat je tramlijn betreft, ook al overwogen gewone stukken rails te gebruiken?

heb ik ook overwogen, maar dat gaat wat lastig aangezien ze in Antwerpen meterspoor gebruiken voor de tram.
en de meeste fabrikanten hebben 357mm als minimum radius, terwijl een trambaan, in de binnenstad, nog krappere bochten nodig heeft.
en flex rails van de meeste merken gaat ook maar tot 357mm als ik het goed heb.

bedankt voor de reacties!

Sander
Tokaido/Sanyo Shinkansen 1987-1999 (schaal N)

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re:Antwerpen CS
« Reactie #4 Gepost op: 30 March 2009, 18:09:09 »
Sander, neem eens een stukje flexrail, kijk wat hij hebben en kan kijk of je evt. de dwarsliggers wat kan aanpassen waardoor de bochten krapper kunnen worden.

Andere optie is meer werk, zelf passende railramen maken door ze op dwarsliggers van printplaat te solderen.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

erwin janssens

  • Offline Offline
  • Berichten: 594
  • Mol-Cargo is under construction
Re:Antwerpen CS
« Reactie #5 Gepost op: 30 March 2009, 22:51:11 »
Hoi Sander, een mooie uitdaging , een hele mooie zelfs, en ik kan het weten want ik heb eveneens Antwerpen-Centraal ( voor een deel) nagebouwd.

Mijn 10-sporig kopstation ligt eveneens op niveau +1 en mijn kopstations-sporen zijn 3.00 meter lang en de gehele koepel is 1.20 meter breed.

Ga je de koepel ook nabouwen, een hele klus hoor, maar eens die af is DE blikvanger van je baan.

Zo ziet het er bij mij uit....









Voor verdere vragen mag je mij altijd storen hé.

En veel succes met de bouw.