Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 13:25:24
Project X...... door Tjalling
Vandaag om 13:13:54
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door spoorijzer
Vandaag om 13:12:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 12:55:55
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:26:50
Modulebaan.nl - kleine keerlussen µMh0UB's door NS264
Vandaag om 12:23:34
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Frans Peeters
Vandaag om 12:18:23
UP Mikado. Messing model schaal-0. De zaag er in. door FritsT
Vandaag om 11:59:38
Show je werkplek door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 11:58:26
Vervangen wissels flm profi door Luc2000
Vandaag om 11:51:50
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door Ronald Halma
Vandaag om 11:23:42
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 11:17:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:16:31
Een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:03
Nahmertaler Kleinbahn door spoorijzer
Vandaag om 11:06:43
De dingen die je kan maken uit een plaat. door MOVisser
Vandaag om 10:50:42
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
Vandaag om 10:47:57
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door verst107
Vandaag om 09:52:50
NS 8800 in spoor 0 door bollen neus
Vandaag om 09:20:09
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 08:32:10
Hoe een schaduwstation automatiseren door Dirk
Vandaag om 08:10:52
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
08 October 2025, 22:26:30
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Hans1963
08 October 2025, 22:18:48
Een leuke vrachtwagen door Modellbahnwagen
08 October 2025, 21:43:30
C12c rijtuig door roco
08 October 2025, 21:12:06
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Cc72000
08 October 2025, 20:48:54
Raadplaatje door chrvdv37402
08 October 2025, 19:49:55
info gezocht over ETS aandrijfunits door Pauldg
08 October 2025, 19:41:05
De prachtige reeksen van Bemo door Ronald Halma
08 October 2025, 19:05:14
Layne, Somewhere South. door Noordernet
08 October 2025, 18:40:14

Auteur Topic: Antislipbandjes  (gelezen 5934 keer)

hoefhaan

• Gast
Re:Antislipbandjes
« Reactie #15 Gepost op: 30 March 2009, 17:42:35 »
of is het toch;

pih :)
phih ;)
pie :D
pee ;D

MMMark

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 30 March 2009, 19:14:02 »
asb-tjes allemaal aan één zijde zetten is wel het laatste wat je moet doen.
Hierdoor gaat het draaistel scheef trekken en worden de rijeigenschappen alleen maar slechter.

Ik heb ze allemaal al aan 1 kant zitten. En zoals ik al zei, hij rijdt als een zonnetje door de bogen. Niks scheeftrekken.
Misschien dankzij het enorme gewicht van de loc (Roco TEE Ram). Met lichtere modellen heb je er misschien wel last van.

Met de stroomafname lijkt ook niks mis. Maar er zijn dan ook nog twee wielen zonder asb over. Bovendien neemt het andere koprijtuig ook rijstroom af.
NL - HO - analoge pendelbaan (Viessmann art. 5214)

p.heinst

• Offline Offline
    • DutchRoco
« Reactie #17 Gepost op: 30 March 2009, 20:11:03 »
Sander,

Een schrijffoutje is zo gemaakt, en ik moet er bij zeggen dat het Nederlands een vak is waar ik een bloedhekel aan heb gehad en nu wat minder maar is bij mij nog altijd het zwakste vak.
Gelukkig heb in Nederlands nooit les moeten geven, maar goed ook, dan zouden er nog meer opmerkingen komen van diverse forum leden.
Je kunt niet alles weten, gelukkig maar.

Groetjes piet
« Laatst bewerkt op: 31 March 2009, 11:33:32 door p.heinst »
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem

alexboom

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 30 March 2009, 21:03:32 »
Heeft dit nu ook nog te maken met het type rails dat gebruikt word?
Zelf rijd ik op dit moment nog met Geoline rails maar heb inmiddels ook al wat piko A-track in mijn bezit voor de uiteindelijke baan.

De Geoline is dacht ik code 83 en voelt op de bovenkant wat rond aan, de piko A-track code 100 voelt vrij scherp aan op de zijkanten van de bovenkant en lijkt een wat groter oppervlakte daardoor te hebben, dit zou dus voor beter grip kunnen zorgen.
Of is dit een verkeerde gedachte?

Mijn Geoline test ovaal raakt het snelst bevuild steeds op het eerste rechte stuk na een bocht, ik vermoed dat dit komt door die asb daar de wielen/assen het minste wrijving veroorzaken en het vuil daar dan achterlaten.
Mvg Alex

MMMark

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 30 March 2009, 22:13:20 »
Heeft dit nu ook nog te maken met het type rails dat gebruikt word?

Het ene type rail zal meer grip geven dan het andere. En het hangt ongetwijfeld ook van de boogradius af.

Idealiter is er precies zoveel grip dat binnen- en buitenwiel in verschillende richtingen slippen:  het binnenwiel wordt a.h.w. meegetrokken en het buitenwiel teruggetrokken. Een gecompliceerd krachtensysteem.
« Laatst bewerkt op: 30 March 2009, 22:16:16 door MMM (Mark) »

Ed K.

• Offline Offline
  • Ideale combinatie van mijn hobbies
« Reactie #20 Gepost op: 31 March 2009, 11:08:07 »
@ Alex
Als je de wielen bekijkt zul je zien dat ze ietwat conisch zijn, het "loopvlak"is dus niet recht maar is schuin. Het maakt dus niet uit wat voor vorm de bovenkant van de rail heeft, het raakt de rail altijd maar op 1 punt of je moet rails hebben die de zelfde schuinte hebben als de wielen maar die zijn volgens mij niet te koop.
@Mark
Een aangedreven wielas waarvan de wielen in verschillende richtingen slippen is onmogelijk, er is namelijk een starre verbinding tussen de wielen, er zit geen differentieel tussen en zelfs als die er tussen zou zitten is het nog niet mogelijk. Wielen op een aangedreven starre as slippen altijd in de zelfde richting. Het is wel zo dat het wiel in de buitenbocht altijd meer slipt dan het wiel in de binnenbocht.
Gr. Ed
NS 1930/1958 Stoom en Diesel H0, DCC, MultiMaus, S88ExpressNetLi, Koploper. Lid MSC Zutphen

MMMark

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 31 March 2009, 12:31:30 »
Het is wel zo dat het wiel in de buitenbocht altijd meer slipt dan het wiel in de binnenbocht.

Ik zie 3 mogelijkheden:
1. het binnenwiel wordt meegesleept (d.w.z. slipt mee)
2. het buitenwiel wordt tegengehouden (d.w.z. slipt terug)
3. beide tegelijk.

Ed K.

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 31 March 2009, 13:01:53 »
@ Mark
Mogelijkheid 1: Het binnenwiel slipt als het buitenwiel de meeste grip heeft.
Mogelijkheid 2: Het buitenwiel slipt als het binnenwiel de meeste grip heeft.
Mogelijkheid 3: Is onmogelijk, als ze beide slippen heb je: a: geen aandrijving meer of b: een as die vastgelopen is en niet meer draait.
In beide gevallen slippen de wielen in de zelfde richting.
Gr. Ed
NS 1930/1958 Stoom en Diesel H0, DCC, MultiMaus, S88ExpressNetLi, Koploper. Lid MSC Zutphen

MMMark

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 31 March 2009, 14:16:27 »
In beide gevallen slippen de wielen in de zelfde richting.

Laten we even afspreken wat we met 'slippen in een bepaalde richting' bedoelen.
Onder 'heenslippen' versta ik dat het hart van het wiel per omwenteling meer afstand aflegt dan de omtrek van het wiel; onder 'terugslippen' minder afstand.
Hoe we het ook noemen, in bogen is het altijd slippen geblazen, d.w.z. extra weerstand, energieverspilling en verslechterd rijgedrag.

Ed K.

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 31 March 2009, 14:36:49 »
@Mark
Ik ben het met je eens dat in een bocht altijd 1 wiel slipt, namelijk het wiel met de minste weerstand.
Maar wat niet kan op een starre as, is dat 1 wiel heenslipt en het andere wiel terug.
Gr. Ed

p.heinst

• Offline Offline
    • DutchRoco
« Reactie #25 Gepost op: 31 March 2009, 14:57:37 »
Mark

Het wiel met de minste weerstand zal slippen, klopt in het algemeen maar wat nu als de vrijwingsweerstand tussen de wielen en de rails aan beide zijde gelijk zijn, dit is in theorie praktijk zal dat in een bocht niet voorkomen omdat het buitenste wiel een groter afstand aflegd en dat gaat dan weer makelijker. Denk maar een aan hefboomwerking, hoe groter de afgelegde weg hoe makkelijker.

Op een starre as kan niet het ene wiel heen en het andere terug slippen, maar wat wel kan in een bocht dat het binnenwiel een beetje afgeremd wordt en aan het buitenwiel een beetje getrokken wordt om meer afstand af te leggen, mogelijk niet de juiste term maar als voorbeeld moet dat wel duidelijk zijn.
Verder vind ik dat het onderwerp wel afdwaald van de uiteindelijk vraag bij de start van dit draadje.

Gr Piet

Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem

Lvdwerf

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: 31 March 2009, 15:08:27 »
hmm in het echt slipt een trein wiel ook niet en ik vermoed dat dit bij een model niet anders zal zijn. Het loopvlak van een wiel is licht conisch, als je een bocht in rijdt dan zal het wiel naar binnen of naar buiten verplaatsen waardoor de omtrek veranderd en dus ook de omtreksnelheid.

MMMark

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 31 March 2009, 15:10:35 »
@Mark
Maar wat niet kan op een starre as, is dat 1 wiel heenslipt en het andere wiel terug.

Een 'starre as' betekent dat de wielen niet t.o.v. elkaar kunnen draaien. Dat snap ik. En ook dat juist daarom geslipt moet worden, door het ene wiel, door het andere wiel of door allebei. Maar in het laatste geval kan dat niet anders dan in verschillende richtingen (d.w.z. het ene terug, het andere heen)

p.heinst

• Offline Offline
    • DutchRoco
« Reactie #28 Gepost op: 31 March 2009, 15:19:47 »
Lennert,
Hier mee zou je best gelijk kunnen hebben, heb dit nog nooit bekeken in het echt.

Mark,
Mogelijk is hierbij een verwarring van wat terug en vooruit is bij het slippen.
Kan met je meegaan als je bedoeld dat de wielen vooruit draaien maar dat de slipkrachten (vrijwingsweerstand) tegengesteld is, dus de een vooruit en de andere achteruit.

Gr Piet

Lvdwerf

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: 31 March 2009, 15:22:36 »
@ piet,

Ik heb deze uitleg zo een keer gekregen bij mijn stage bij nedtrain in tilburg, ik vond het toen ook terug in een boek wat ik heb geloof ik. Ik kan wel even kijken of ik het terug kan vinden.
Dit is namelijk ook de reden dat in krappe bogen dat helse kabaal geproduceerd word, dit komt dan omdat de flens tegen de spoorstaaf gaat lopen. Een zeer vervelend effect is dat de buitenste spoorstaaf ook harder slijt.