Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Dordrechtse Dwarsliggerwagens door j.ossebaar
Vandaag om 17:00:14
Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 16:58:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 16:56:48
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door Rob Ellerman
Vandaag om 16:22:52
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:12:43
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 16:05:18
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 16:00:15
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Aachenau West door wob
Vandaag om 14:30:54
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 14:27:09
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
  

Auteur Topic: Welke wisseldecoder?  (gelezen 10503 keer)

ELPeter

  • Offline Offline
  • Berichten: 31
  • "Long for Paradise"
Re: Welke wisseldecoder?
« Reactie #30 Gepost op: 08 December 2014, 16:47:24 »
Bert, geweldig dat was inderdaad wat ik weten wilde.

Dirk,
Citaat
Het helpt ook om de veertjes van de Fleischmann aandrijvingen te verwijderen en de contacten door te solderen.
Ik heb de aandrijvingen nog niet hier, maar zal ze eens bekijken. Dank je wel voor de tip.

Timo, dank je wel voor je suggesties.
Iets wat ik me inderdaad ook aan het bedenken ben geweest.
Ik zou of knopjes moeten kopen of de Maus gebruiken.
Omdat ik sta voor stap aan het opbouwen ben, ben maar een arme jongen  ??? , dacht ik dat het aansluiten/besturen op/via de Maus wel makkelijk was. Omdat ik die toch al had.

Ik ben ook aan het bedenken dat ik inderdaad vooralsnog niet verder wil digitaliseren. In ieder geval niet via een pc. Dat vind ik saai. (Ik hoop niet dat ik hier iemand mee voor de borst stuit, sorry)

De optie met knoppen is inderdaad leuk omdat je dan zelf actief met de baan bezig bent.

Al met al opties om te overwegen. In ieder geval zijn de aanstuureenheden onderweg hierheen. Daarna zie ik effe verder.

Dank jullie allemaal.

;) Peter
« Laatst bewerkt op: 08 December 2014, 16:51:30 door ELPeter »
Je mag reclame maken maar niet reclameren.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re: Welke wisseldecoder?
« Reactie #31 Gepost op: 08 December 2014, 19:20:48 »
Is in ieder geval een stuk goedkoper als je je wissels met schakelaars bediend. En zeker als je nog neit verder wilt digitaliseren een mooi oplossing. Via de MultiMAus is het een stuk omslachtiger omdat je steeds eerst het wisselnummer moet selecteren om te bedienen.
Gr.
Eric

ELPeter

  • Offline Offline
  • Berichten: 31
  • "Long for Paradise"
Re: Welke wisseldecoder?
« Reactie #32 Gepost op: 08 December 2014, 22:30:04 »
Het bedieningsgemak via de Maus ben ik inderdaad nog niet helemaal van overtuigd.
Als is zo anders dan 'vroeger'.

Het draadje gaat eigenlijk over welke wisseldecoder en ik wel daar niet te ver van afwijken.
Al met al aspecten om in gedachte te houden als je denkt over wissels digitaliseren.

Ik zal verder gaan in mijn eigen draadje hierover.
Dank jullie wel voor alle vooral ook duidelijke info.
Top!
 (y)
Peter
Je mag reclame maken maar niet reclameren.

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2050
Re: Welke wisseldecoder?
« Reactie #33 Gepost op: 09 December 2014, 08:37:46 »


Ik ben ook aan het bedenken dat ik inderdaad vooralsnog niet verder wil digitaliseren. In ieder geval niet via een pc. Dat vind ik saai. (Ik hoop niet dat ik hier iemand mee voor de borst stuit, sorry)

De optie met knoppen is inderdaad leuk omdat je dan zelf actief met de baan bezig bent.


De een hoeft de ander niet uit te sluiten hier hoor.
Ik vind alleen met de PC rijden ook saai, Dus bedient mijn PC de hoofdbaan. 26 sporen voor mijn opbergstations, 4 sporen van mijn doorgaande station, en de baan er omheen. Tot en met het binnen komen op mijn kopstation. Daar stopt de trein, en vanaf daar neem ik het met knopjes op mijn bedieningspaneel en de draaiknop op mijn MM over. Totdat er weer een trein klaar staat voor vertrek de hoofdbaan op. Die vertrekt dan via een simpele druk op 1 van de knopjes en de PC neemt het vandaar weer over. Als er ruimte is op de wisselstraten en de blokken mijn station uit vertrekt de trein vol automatisch.

Voorwaarde hiervan is wel dat de computer de wissels ook kan bedienen, dus wel bediening van wissels door wissel decoders.

Hierbij hoef ik zelf geen muis te bedienen, geen toetsenbord aan te raken, en het kijken op het beeldscherm doe ik enkel zo nu en dan ter controle. b.v. als er ergens een kortsluiting is kijk ik op het scherm waar de treinen zich bevinden om dan te bepalen waar de meeste kans op een kortsluiting zou zijn.

Maar zoals je aangeeft, langzaam opbouwen, en dan is dit best iets waar je nog eens op uit kunt komen. Iets voor nu uitsluiten betekend niet dat je het over een aantal jaren ook niet meer gebruiken mag.

Roelco