Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door sncf231e
Vandaag om 15:25:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 15:17:37
Sfeer op je modelbaan door tijgernootje
Vandaag om 15:13:58
DVT: Belgische (militaire) "Dagelijkse Verlofgangers Trein": samenstelling? door VictorPM
Vandaag om 15:10:08
Nachttreinen Oost Europa door ns.1200
Vandaag om 15:05:42
20 jaar BNLS door tijgernootje
Vandaag om 15:04:31
Viesmann 5214 pendelautomaat vraag door Robvl
Vandaag om 14:59:28
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door puntenglijder
Vandaag om 14:50:05
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door tijgernootje
Vandaag om 14:42:02
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 14:41:21
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Marc tramt
Vandaag om 14:37:15
Lima IRM pimpen door StefanNL_Plays
Vandaag om 14:34:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Marc tramt
Vandaag om 14:33:22
Locomotiefverlichting brand met Rocomuis niet, met JMRI wel..... door Scratchbuilt
Vandaag om 14:33:16
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 14:26:32
US diorama in H0 door tijgernootje
Vandaag om 14:04:02
wisselaandrijving MTB door rhberk
Vandaag om 14:00:44
Swalbenburg, N modulebaan door tijgernootje
Vandaag om 13:52:37
Heljan containerkraan werkt niet naar behoren door MOVisser
Vandaag om 13:48:09
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:42:37
Pfarrerwinkel bahn door tijgernootje
Vandaag om 13:35:10
Raadplaatje door Nullem
Vandaag om 12:36:56
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Frans Peeters
Vandaag om 12:19:56
Roco Plan T door gtw6016
Vandaag om 12:18:12
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 12:13:31
The Micro Model Railway Dispatch door Scratchbuilt
Vandaag om 11:55:35
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 11:55:16
Microstepper motoren voor armseinpalen door Bert Senden
Vandaag om 10:41:57
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Martijn1974
Vandaag om 10:20:56
Roco 290 digtaliseren door Lobomotion69
Vandaag om 02:58:55

Auteur Topic: stotterterapie  (gelezen 2115 keer)

wikumodelbouw

• Offline Offline
stotterterapie
« Gepost op: 25 March 2009, 20:55:41 »
 Hallo ik heb een trix lok BR 215  maar deze loopt slecht over engelse wissels. (Stroomafname blijft slecht)
Nu heb ik iets gelezen op Foodland .nl over stotterterapie.
In de lok heb ik een tran dcx51-2 decoder zitten.
Kan ik bij deze decoder ook deze terapie toepassen.
Zo ja waar vind ik dan de massa van deze decoder. De PLUS is zo te zien op foodland de blauwe draad.

Gr
Wilbert

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: stotterterapie
« Reactie #1 Gepost op: 25 March 2009, 21:00:39 »
Dan moet je dus naar je baan kijken, want de Tran decoder heeft een ingebouwde voorziening, die het gedrag bij stroom uitval behandeld.
Deze decoder onthoud 3 sec lang zijn laatste instellingen van snelheid e.d. Daar kan een condensator niet tegen op.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

wikumodelbouw

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 25 March 2009, 21:16:48 »
Hoi Wim,

Hallo Wim,

Je wil dus zeggen dat de engelse wissels niet goed liggen .
Komt dit dan voor als de trein een beetje van de rails getild wordt als hij over de wissels rijdt.
Als de trein stil blijft staan en ik geef er een tikje tegen gaat hij weer verder.
Ik dacht dat de condensator als elektronisch vliegwiel diende en dat de wielen dus een tikje doordraaien waardoor de lok net over een "dood"
punt heen tilt.

gr
wilbert

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #3 Gepost op: 25 March 2009, 21:23:18 »
Misschien is het wel een combinatie van trein en wissel. Maar als het alleen op die plaats op je baan is zal ik die plaats onderhanden nemen.
De schakeling die jij gevonden hebt is goed voor enkele miilisecondes.
Wil je een schakeling die wel even doorrijd de UPS van LENZ moet je dan hebben.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

wikumodelbouw

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 25 March 2009, 21:26:30 »
Hallo Wim,

Oke bedankt, ik heb 2 lokomotieven met dit probleem over deze wisselstraat.
De rest loopt perfekt (15 stuks) op langzame snelheid over dit punt.
Ik zal inderdaad dus aan lenz Gold met power cap gaan denken.

Gr
Wilbert

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #5 Gepost op: 26 March 2009, 13:59:46 »
Dan kun je beter eens naar de lokjes zelf kijken, misschien zijn de stroomafnemers wel vuil of versleten, of verbogen. Eerst kijken of je het simpel kan oplossen, voor je weer geld uitgeeft misschien wel voor niets.

Mvg
Wim.

wikumodelbouw

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 26 March 2009, 16:53:32 »
Ik ga het vanavond eens even bekijken.

Bedankt

Gr
Wilbert

Jan B

• Offline Offline
Re:stotterterapie
« Reactie #7 Gepost op: 28 March 2009, 20:39:52 »
Hallo allemaal

Ik heb een klein 2 assig stoomlocje ANNA Flm 4000 die gaat als je langzaam rijd stilstaan op de wissels.
Nu komt er een Zimo MX63 erin waarbij volgens beschrijving stotterterepie kunt toepassen.
Nu staat er op blz 32   2 afbeeldingen: 1 met alleen condensator en spoeltje en 1 met condensator weerstand diodes enz... welke moet ik toepassen, en wat is het verschil tussen die beide??

Gr Jan

PS: Weet iemand ook de beschrijving van Zimo in het NL??

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #8 Gepost op: 28 March 2009, 20:52:51 »
Jan, kun je dat niet beter in een eigen topic starten? ::)

Jan B

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 28 March 2009, 21:29:44 »
hallo Ronald

Ik dacht we hebben het hier over stotteren van locs,dus dacht ik hier kan ik mijn vraag ook vragen.

Jan

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #10 Gepost op: 28 March 2009, 21:37:15 »
Jan, waarom het moet worden toegepast, wanneer het moet worden toegepast, en waarvoor het is staat in de tekst bij de plaatjes.

Citaat
When using a 220uF or possibly a 470uF capacitor no other parts are really required for “simple” loco con-trol; although installing a choke coil (100 mH / 100 mA, available from ZIMO) is recommended in the posi-tive wire to guarantee that the decoder can be updated with the update module MXDECUP and that the ZIMO loco number identification works.
If larger capacitors are used, which is actually a good idea, extra circuitry is required. The condenser is re-charged through the 100 ohm resistor. This is to prevent a shut down of the command station during start-up. If a large number of loco’s so equipped are on the layout the command station could interpret the current flow to these capacitors as a short circuit. The diode (e.g. 1N4007) is required to bypass the resistor when power is needed by the decoder.
NOTE: If signal stops by “asymmetrical DCC signal” (= Lenz ABC, implemented in ZIMO decoders early 2005) is employed, the resistor-diode combination is necessary in any case (even when using small capaci-tors) to ensure that the decoder can detect the asymmetry of the signal!
The purpose of the resistor 3K3 shown in the drawing above (not required in all cases) is: even though a large condenser supplies the motor and lights for just a few tenths of a second (1000uF) or a few seconds (e.g. 4700uF) the remaining power, although at a voltage level below what is required by the motor and lights, is sufficient power to keep the decoders memory alive for quite some time (several min-utes). This is sometimes a rather undesired effect. For example: If a running loco is taken from the track and the speed then set to zero, the loco would briefly run at the previous speed when it is set back on the track after about a minute. Using the above-mentioned resistor would erase the memory after just a few seconds.

Mvg
Wim.

Jan B

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 28 March 2009, 21:58:56 »
Dag Wim

Als ik het zo lees (mijn engels is niet zo heel denderent) heb je met schema 1 met alleen condesator en spoel snelle kans dat de centrale (ik heb een Twin Center) kortsluiting dicteert ivm opladen condensator.
Je kunt dus beter schema 2 gebruiken waarmee je ook grotere condensator kunt gebruiken.
Heb ik dat zo goed begrepen??

Jan

henk

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 29 March 2009, 12:14:00 »
Je hebt het prima door. Je hebt eigenlijk altijd een grotere condensator nodig dan 220 of 470 microfarad. Zelfs het Anna-motortje wil pas heel even doordraaien bij pakweg 4700 microfarad.

Veel beter zijn dergelijke schakelingen met zogenaamde Gold Caps. De capaciteit daarvan is gemakkelijk 100 keer hoger. Helaas moet de decoder speciaal zijn voorbereid.
De schakeling van Lenz heeft Gold Caps en is bedoeld voor gebruik bij de gold decoders. Helaas is de schakeling nogal prijzig, 40 euro zoiets.
Eurotrein van Maarten van der Burgt is sinds kort vertegenwoordiger van T4T en dat bedrijfje maakt vergelijkbare schakelingen. Die schakelingen zijn veel en veel goedkoper, maar helaas is de bijbehorende decoder weer erg prijzig. Ter vergelijking. De kleinste energieopslagunit van T4T kost 15 euro en heeft een capaciteit van 0,5 farad ofwel 500.000 microfarad. Dat moet voor vrijwel alle H0 modellen afdoende zijn. Ik ben eigenlijk benieuwd of die unit op een Lenz decoder past.
« Laatst bewerkt op: 29 March 2009, 13:12:42 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.