Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Artitec 6300 door ModelWessel
Vandaag om 17:59:24
Nederlands-materieel in Spoor-1 door FritsT
Vandaag om 17:58:25
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 17:58:05
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Ronald69
Vandaag om 17:55:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eelco Storm
Vandaag om 17:54:46
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 17:49:25
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Ad Cleijsen
Vandaag om 17:48:38
MoBaBro.de door henk
Vandaag om 17:30:17
Pendel module Viessmann 5214 door bask185
Vandaag om 16:55:07
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 16:39:37
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 16:22:48
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Jeroen Water
Vandaag om 16:09:47
Een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
Vandaag om 16:04:50
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 16:03:49
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 15:52:07
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door borotof
Vandaag om 15:36:47
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 15:29:40
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 15:20:15
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 15:13:40
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 15:09:18
Configureren van YD8116 via web browser door Jan Pieter
Vandaag om 14:35:23
Voetgangersspoorbrug te gebruiken voor Nederlandse baan? door Benelux795
Vandaag om 14:29:37
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 14:20:49
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 14:07:25
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 14:01:24
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 13:58:34
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Hans1963
Vandaag om 13:29:36
Nahmertaler Kleinbahn door Lucien
Vandaag om 12:55:48
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 12:19:52
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Daan!
Vandaag om 12:08:21

Auteur Topic: Beveiliging stootblok digitaal  (gelezen 5980 keer)

Kieft01

• Offline Offline
  • alle herbegin is moeilijk
Beveiliging stootblok digitaal
« Gepost op: 23 March 2009, 14:19:35 »
Goedendag allemaal,
dit wortdt mijn eerste vraag op dit forum en wsch. niet de laatste.
Na twintig jaar stilliggen van mijn hobby benik weer begonnen. Het spoorplan is zo goed als klaar, loc zijn er en een redelijke hoeveelheid rails en wissels.

Tevens een roco-mouse aangeschaft. Moet alleen wel nog in de locs een decoder plaatsen. De bediening van de wissels etc. blijft vl. analoog.

Voordat ik echter ga bouwen heb ik de volgende vraag:
Hoe beveilig ik b.v. een stootblok of een baanvak    ??? ??? zodat een loc er niet dwars doorheen gaat? Analoog is mij wel duidelijk maar digitaal (en dus wisselspanning op de baan) niet. Ik kan hier ook niets over in het forum vinden. :(
Stroomloos maken van het laatste stukje kan natuurlijk, maar ik begrijp dat bij een digi-loc altijd enige stroom nodig blijft hebben omdat anders de info kwijt geraakt.

Is er zoiezo een (beginners)uitleg hoe je digitale baan beveiligd.?

Kan op intenet alleen maar algemene uitleg vinden.

Wie heeft er een uitleg of verwijzong voor me?

n.b. voor de duidelijkheid: vl.
N-Koploper-Multimaus-Roco/Lenz-Roco/Minitrix-Dell laptop-nieuw-2021

Bert van Gelder

• Offline Offline
Re: Beveiliging stootblok digitaal
« Reactie #1 Gepost op: 23 March 2009, 14:32:29 »
Hallo Ben,

Leuk dat je weer begonnen bent!

Ook bij een digitale baan kun je gewoon het laatste stukje stroomloos maken. Alleen is dit niet een praktische uitvoering. Niet omdat de loks per se een spanning nodig hebben om de info bewaard te houden. Die wordt ook zonder spanning bewaard! Maar omdat je de lok dan op het stroomloze stuk weer handmatig terug moet duwen (of met een schakelaartje het stukje baan weer onder spanning zet, dat kan ook)

Het hangt een beetje af wat je precies met een digitaal gestuurde baan gaat doen. Ik vermoed dat je zoals een heleboel 'bestuurders' wel een Pc wilt gebruiken voor...je 2e vraag. Om de beveiliging middels software te sturen. Daar heb je iets meer voor nodig.

Maar het draait er om dat dan de Pc de beveiliging voor zijn rekening neemt. En er zijn verschillende soorten software. Een veelgenoemde is KOPLOPER, welke gratis ter beschikking wordt gesteld op www.pahasoft.nl . Ook kun je een online cursus volgen: type maar eens 'maliebaan' en 'koploper' in in Google.

Als je je daar doorheen gelezen hebt, meld je dan eens terug op dit forum. Waarschijnlijk zijn een heleboel vragen beantwoord (en een boel nieuwe ontstaan... :)

Succes, Bert

nighttrain1

• BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
« Reactie #2 Gepost op: 23 March 2009, 14:41:54 »
Je zou met het programma koploper van Paul Haagsma kunnen gaan werken, waar Ook Bert van Gelder het over heeft, MAAR dat ondersteunt de Roco-mouse niet!!! Kijk eens wat Roco voor digitaal programma aanbied.
Of je Roco-mouse verkopen of als het nog lukt een dealtje sluiten met je dealer om de Roco-mouse te ruilen(/kopen) voor iets terug wat wel door koploper wordt ondersteunt.
Kijk eens op de site van Paul: www.pahasoft.nl
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #3 Gepost op: 23 March 2009, 14:52:47 »
Je zou met het programma koploper van Paul Haagsma kunnen gaan werken, waar Ook Bert van Gelder het over heeft, MAAR dat ondersteunt de Roco-mouse niet!!! Kijk eens wat Roco voor digitaal programma aanbied.
Of je Roco-mouse verkopen of als het nog lukt een dealtje sluiten met je dealer om de Roco-mouse te ruilen(/kopen) voor iets terug wat wel door koploper wordt ondersteunt.
Kijk eens op de site van Paul: www.pahasoft.nl

Oh, Richard is dat zo??  Doe eens KLIK of KLIK

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Bert van Gelder

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 23 March 2009, 14:53:39 »
Richard,

Volgens mij kan Ben eea toch gebruiken, maar dan zou hij de s88XpressNetLI moeten gebruiken... Dus niet gelijk verkopen.

Ben, aan de linkerkant, in het hoofdmenu vind je meer informatie over deze actie..

Succes weer, gr,

Bert

edit: Wim was me net voor...

nighttrain1

• BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
« Reactie #5 Gepost op: 23 March 2009, 14:59:41 »
Sorry, voor de fout voorlichting!
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

rjr

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 23 March 2009, 15:06:13 »
Maar deze interface vraagt gelijk weer zo veel extra, terwijl ben volgens mij alleen een simpele oplossing zoekt om de trein niet door een stootblok te rijden.

Analoog kun je dit eenvoudig oplossen met wat diodes waardoor de trein wel weg kan rijden van het stootblok, maar deze niet kan raken. De diodes blokken de spanning in de ene richting ( lok naar stootblok toe ) maar laten de spanning in de andere richting door ( lok van stootblok weg ) hierdoor heb je dus een beveiliging zonder daar verder handmatig iets voor te moeten doen.

Digitaal is dit niet zo eenvoudig, maar zal ook de PC met welk programma dan ook dit niet eenvoudig voor je oplossen aangezien de PC dan continue moet weten welke trein waar is, welke trein waarnaar toe rijd, en dus welke trein een stootblok naderd. En dan nog, als je met de muis zegt tegen de lok doorrijden, kan het software pakket als b.v. koploper wel zeggen stoppen, maar dan overrulled de muis en rijd de lok gewoon door.

Stroomloos maken kan wel, maar dan moet je dus wel zelf met een schakelaar het stukje weer van spanning voorzien als je weg wilt rijden.

Ik denk dat voor dit probleem de analoge oplossing eenvoudiger is.

Groet,
Roelco

Kieft01

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 23 March 2009, 15:12:49 »
ik sta verteld over zoveel reacties in zo'n korte tijd. Hartelijk dank  :) :D (y)

Ik heb me misschien niet helemaal goed uitgedrukt.
Koploper had ik inderdaad van gehoord en dat er een interface nodig is ook duidelijk geworden via dit forum alleen is hij blijkbaar tijdelijk niet leverbaar ??? :( :(

De bedoeling is om in eerste instante de locs digitaal te laten lopen en de rest analoog.

Dus koploper is goed plan maar misschien voor iets latere tijd.

Ik wil echter al wel mijn baan leggen en niet achteraf allerlei isolatielassen moeten toevoegen of weghalen. Analoog kan nu éénmaal niet zonder......
Voordeel van digitaal was dacht ik dat je minder scheidingen hoefde te maken. Behalve dan voorsecties als er veel locs rijden. Of vergis ik me hierin?

Bert: antwoord is duidelijk. Ik begrijp dat je als je het gedeelte weer onder spanning zet je zo weer terug kunt?
Kun je hier zoals bij gelijkspanning ook met een weerstanden werken zodat de snelheid vermindert wordt, cq. met diodes zodat je één kant op blijft kunnen.
n.b. vraag is alweer beantwoord voordat hij gesteld wordt. Bedankt rjr!!
 Voor de zekerheid:  stroomloos maken van een baanvak levert geen problemen op voor de communicatie tussen muis enloc?
« Laatst bewerkt op: 23 March 2009, 15:18:12 door Ben »

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #8 Gepost op: 23 March 2009, 15:14:54 »
Stootblokbeveiliging digital met Multi-Maus. Zet met de Multi-Maus de snelheid op nul voor de lok die bijna tegen het stootblok aanrijd. Laat hem daar staan selecteer een andere lok op de Multi-Maus en ga daar mee verder rijden.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

EricV

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 23 March 2009, 15:24:03 »
Zo simpel is het. Dat was volgens mij één van de grondredenen om digitaal te rijden: elke lokomotief kan individueel worden bestuurd. En dus gewoon ergens stil blijven staan op verzoek van de 'machinist'.

Mvg,
Eric

rjr

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 23 March 2009, 15:25:59 »
Wim,

Die beveiliging is wel heel eenvoudig:) maar net zo goed als de gebruiker van de muis. Als die in de handen van mijn dochter ligt gaat het nog wel eens mis. Bij een stootblok niet direct een probleem, bij mijn brug wel. Daar werk ik dus wel met een stuk dat stroomloos wordt als de brug open is, zodat de trein nooit naar beneden kan vallen.

En Ben,
als de lok op dat deel staat is er dus geen communicatie meer tussen muis en lok/decoder. Die wordt pas hersteld als het spoor weer stroom krijgt.

Groet,
Roelco

Saraan

• Offline Offline
    • Brussel-Noord anno 1920
« Reactie #11 Gepost op: 23 March 2009, 15:31:01 »
Bestaan er geen modules die regelmatig een algemeen "snelheid 0"-commando uitsturen, zodat om het even welke locomotief dat de sectie binnenrijdt stopt?

Kieft01

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 23 March 2009, 15:36:06 »
Oplossing van Wim kan inderdaad, en bij mezelf zal dat inderdaad meestal wel goed gaan maar bij mijn zoon denk ik niet voor al te lange tijd... ;)

Samengevat: als ik de locs digitaal wil laten rijden en de baan analoog dan kan dat als ik voor beveiligingen baandelen (hand of elektronisch bedient) stroomloos maak!?

Blijft nog even de vraag met de weerstand: kan dit bij wisselspanning?(zodat er wat natuurlijker geremd wordt)

Is het inderdaad zo dat je bij een volledig digitale baan alleen scheidingen heb in secties ivm met de hoeveelheid locs tegelijkertijd en dat je de rest via een programma of handmatig regelt? (stoppen voor sein, wissel etc.)

Goede vraag trouwens van Saraan.... ben benieuwt

EricV

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 23 March 2009, 15:41:52 »
Ben,

als je je baan nu al wilt voorbereiden op computerbeveiliging dan denk ik dat het verstandig is om je nu te verdiepen in de programma's die dat voor je kunnen verzorgen. Anders kom je achteraf vast weer voor verrassingen te staan.

Natuurlijk remmen is iets wat je erg goed in de ontvanger van een lok kunt instellen: remvertraging. Alweer een voordeel van digitaal rijden. Daar heb je dus geen weerstand meer voor nodig.

Kieft01

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 23 March 2009, 15:50:05 »
Hallo Eric,
bedankt duidelijk.
Onder programma's versta je b.v. koploper en dergelijke?

Moet me dus daar maar eens in gaan verdiepen.
Misschien dat dan wel heel de baan maar in drieën hoeft..  scheelt een hoop gedoe ;) :)

Alleen jammer dat alle elktronica nog zo duur is, wisselschakelaars, terugmelders etc.....

Met meer dan dertig wissels, twee stations en wsch. een stuk of 5-10 locs wordt het dan wel erg prijzig :(