Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 10:48:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 10:43:36
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: Nieuw station Emmen-zuid  (gelezen 33572 keer)

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3730
  • de hondsrug baan
Nieuw station Emmen-zuid
« Gepost op: 23 maart 2009, 12:50:36 »
Hallo Allemaal,

deze site kwam ik tegen http://www.architecz.nl/emmen-zuid.html op internet over het nieuw te bouwen station van Emmen-zuid, daarmee komt het station van Emmen Bargeres te vervallen.


als ik het goed heb komt het station op deze plek (zie boom links).

mvgr Evert Masselink
« Laatst bewerkt op: 08 november 2010, 14:48:26 door Huub van Ginhoven. Reden: Titel van hoofdletter voorzien. »

jan dutij

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
Re: nieuw station Emmen-zuid
« Reactie #1 Gepost op: 23 maart 2009, 18:26:39 »
Hoi Evert,

Klaarblijkelijk heb ik erg zitten slapen: Hoezo Zwolle-Stadskanaal? Via welk traject dan?  Praat mij even bij....

Jan

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re: nieuw station Emmen-zuid
« Reactie #2 Gepost op: 23 maart 2009, 18:54:45 »
Het verplaatsen van station Bargeres speelt al een jaar of tien, maar dat het helemaal bij het asielzoekerscentrum komt is wel een behoorlijk stuk opzij.

Ze hebben zelfs al een compensatieregeling voor de daar aangetroffen veldspitsmuis Link.

Groet Stephan.

Jeroen1975

  • GTW in de tuin
  • Offline Offline
  • Berichten: 1482
  • 45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
    • Jeroen's Treinen Site
Re: nieuw station Emmen-zuid
« Reactie #3 Gepost op: 23 maart 2009, 20:00:20 »
Hoi Evert,

Klaarblijkelijk heb ik erg zitten slapen: Hoezo Zwolle-Stadskanaal? Via welk traject dan?  Praat mij even bij....

Jan

Stadskanaal is de oorspronkelijke het eindpunt van de lijn via Emmen. Zie ook www.stationsweb.nl

Zwolle is KM 0 en Stadskanaal km 107

Groeten Jeroen
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek

Moddemeijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 164
Re: nieuw station Emmen-zuid
« Reactie #4 Gepost op: 23 maart 2009, 20:07:32 »
Na het afblazen van de Zuiderzeespoorlijn zijn er allemaal wilde plannen hier in het noorden.

1 aanleg Heerenveen-Drachten-Groningen (drijvende kracht Connexion)
2 reactivering Zuidbroek-Veendam-(Stadskanaal)
3 aanleg Veendam-Emmen al dan niet via het oude tracé
4 tram Groningen Hoofdstation-Zernike
5 tram Groningen Hoofdstation-Kardinge
6 tram Groningen Hoofstation-Meerstad
7 tram Groningen-Assen
8 vertrammen van de Noordelijke Nevenlijnen rond Groningen
9 tram Zwolle-Meppel (deze week gelanceerd)
10 verbeteren Groningen-Oldenburg-Bremen

Punt 2 en 4 lijken gerealiseerd te worden. De rest???
Het ontwerp van het nieuwe station in Emmen lijkt een voorbereiding voor punt 3.

Railhopper

  • Offline Offline
  • Berichten: 2354
Re:nieuw station Emmen-zuid
« Reactie #5 Gepost op: 04 april 2009, 13:19:26 »
Volgens mij ging de aanleg Veendam-Emmen al dan niet via het oude tracé, niet meer door om dat het niet rendabel.
omdat lijn 300 en 305 Qliner's sneller zijn.. en goedkoper...  :'(

Mo

  • Offline Offline
  • Berichten: 146
  • H0 Nederland in aanbouw...
Re:nieuw station Emmen-zuid
« Reactie #6 Gepost op: 04 april 2009, 17:57:28 »
De ene dag lees je dit in de lokale kranten van Noord-Nederland en de volgende dag staat er weer iets geheel anders... Blijft toch altijd een beetje afwachten natuurlijk.

Inderdaad lijkt het zo dat de eerste tramlijn (hoofdstation - Zernike) in Groningen er nu daadwerkelijk gaat komen. Er wordt zelfs al gesproken over het versneld aanleggen van de tweede tramlijn (hoofdstation - UMCG - Kardinge). Het heropenen van de spoorlijn naar Veendam gaat zeker ook wel door.
Verder zijn er een hoop wilde ideeën, zoals die opgesomd zijn in het lijstje van tien. Maar daar zijn nog wel wat dingen aan toe te voegen. Zo wordt de spoorlijn Zwolle - Kampen omgebouwd tot een elektrische tramlijn (met meerdere haltes). En rond Assen wordt er zelfs gedacht aan een heus rondje Assen met de trein (of tram). In dat idee rijden de treinen dan vanuit Groningen via Assen Noord, Assen Centrum, Assen Zuid en Assen West (Kloosterveen) weer richting Groningen. Wilde plannen...
Net zo'n wild plan is het aanleggen van spoor tussen Emmen en Veendam. Zoals ik al zei, is het (bijna) elke dag weer wat anders wat je leest en hoort. Maar het is nu even afwachten hoe het gaat lopen met de concessie op de spoorlijn Zwolle - Emmen. Na jaren NS gaat dit nu over enkele jaren een andere maatschappij worden. Wellicht dat een andere maatschappij hier best wel wat in ziet. Denk bijvoorbeeld aan Arriva. Die heropenen nu de lijn Groningen - Veendam en er wordt regelmatig serieus gesproken over Groningen - Heerenveen. Misschien dat een nieuwe lijn van Groningen naar Emmen (of zelfs verder richting Twenthe) wel net zo'n serieus idee kan worden. De tijd zal het wel leren.

Maurice

Railhopper

  • Offline Offline
  • Berichten: 2354
Re:nieuw station Emmen-zuid
« Reactie #7 Gepost op: 04 april 2009, 18:22:33 »
Ze praten al zo lang over de spoorlijn Emmen-Veendam-Groningen (y).
en ook over de verdubbeling van Emmen-Zwolle, ik ben er van overtuigd dat zal gaan gebeuren, zelfs het nieuwe station Emmen Zuid word voorbereid op de verdubbeling (y),en dat er een extra peron is zelfs al plaats gemaakt (y)

ik zal dan ook de bouw van het nieuwe station op de voet volgen, woon er nog geen 5min van af :P

jan dutij

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
Re:nieuw station Emmen-zuid
« Reactie #8 Gepost op: 05 april 2009, 11:01:26 »
Ik heb, zo lezend, de neiging mijn frustratie even te lozen over het spoor-tracee-beleid van de afgelopen -zeg- veertig jaar. Op mijn netvlies staat nog een NS2200, die met wat vracht achter zich ten zuiden van Drachten richting Groningen reed. Eind jaren zeventig was men er als de kippen bij, de heleboel af te breken....en zie de plannen nu! Zo liep ik vijftien jaar geleden, toen ik in Exloo woonde, vaak met de hond en over het voormalige tracee tussen Valthe en Borger...En dat is natuurlijk ( behalve in de Randstad, waar de grond inmiddels al vier keer " over de kop" is gegaan en zie de soap over de Amsterdamse Metro, in nog zoveel streken het geval. Als ik dan vervolgens de discussies lees ( niet hier, maar in de" grote" media en de politiek), over het bevorderen van het openbaar vervoer, voor het milieu en tegen de file's, en " vrije bus-of trambanen" word ik een tikkie boos/beroerd... Het was er allemaal, maar het was zo verouderd en moest allemaal nodig weg!Ook in mijn huidige woonplaats is het tracee Raalte-Ommen soms  nog te volgen...Maar...in het Noorden gloort er dus weer enige hoop, als het tenminste niet bij allemaal fancy-plannen blijft....
JanD

Jeroen1975

  • GTW in de tuin
  • Offline Offline
  • Berichten: 1482
  • 45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
    • Jeroen's Treinen Site
Re: nieuw station Emmen-zuid
« Reactie #9 Gepost op: 05 april 2009, 11:36:23 »
Na het afblazen van de Zuiderzeespoorlijn zijn er allemaal wilde plannen hier in het noorden.

Daar is niets mis mee toch? Job Cohen stond al met zijn handje omhoog om dat geld wat bestemd was voor de zuiderzeelijn te ontvangen. En waarschijnlijk allemaal in de letterlijke bodemloze put wat noordzuidlijn te stoppen.(overwilde plannen gesproken). Met dat geld kan je toch beter groningen, drenthe overijssel voorzien van een goede spoorverbinding, dan dat het in een lokaal projectje verdwijnd. Voor treinspotters ook leuk, een mooie trein door een mooi drents landschap is toch niet verkeerd.

Groeten Jeroen
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek

toolhuis

  • Offline Offline
  • Berichten: 19
Re: nieuw station Emmen-zuid
« Reactie #10 Gepost op: 06 april 2009, 11:43:47 »
Na het afblazen van de Zuiderzeespoorlijn zijn er allemaal wilde plannen hier in het noorden.

1 aanleg Heerenveen-Drachten-Groningen (drijvende kracht Connexion)
2 reactivering Zuidbroek-Veendam-(Stadskanaal)
3 aanleg Veendam-Emmen al dan niet via het oude tracé
4 tram Groningen Hoofdstation-Zernike
5 tram Groningen Hoofdstation-Kardinge
6 tram Groningen Hoofstation-Meerstad
7 tram Groningen-Assen
8 vertrammen van de Noordelijke Nevenlijnen rond Groningen
9 tram Zwolle-Meppel (deze week gelanceerd)
10 verbeteren Groningen-Oldenburg-Bremen

Punt 2 en 4 lijken gerealiseerd te worden. De rest???
Het ontwerp van het nieuwe station in Emmen lijkt een voorbereiding voor punt 3.

hoe veel ruimte heb je wel niet om dit te doen zeg

Railhopper

  • Offline Offline
  • Berichten: 2354
Re:nieuw station Emmen-zuid
« Reactie #11 Gepost op: 14 januari 2010, 16:31:44 »
Spoorlijn Emmen-Zwolle aanbesteed
donderdag 14 januari 10:46
EMMEN - De provincies Drenthe en Regio Twente gaan de treindiensten Zwolle-Emmen en Almelo- Mariënberg gezamenlijk aanbesteden. De aanbesteding start vandaag. De nieuwe vervoerder, die vijftien jaar op de genoemde trajecten actief zal zijn, zal nieuwere treinstellen inzetten.
De provincies Drenthe en Overijssel zijn verantwoordelijk voor de treindienst Zwolle-Emmen. De Regio Twente is dat voor de treindienst Almelo-Mariënberg. Beide trajecten gaan samen onder de naam Vechtdallijnen. Een mogelijke eerste stap is het doortrekken van de treindienst Almelo- Mariënberg naar Hardenberg. De NS rijdt nu nog op de lijn Emmen-Zwolle, terwijl Syntus op het traject tussen Almelo en Mariënberg actief is.
Bij de aanbesteding wordt er ook een aantal vernieuwingen doorgevoerd. Zo worden de opdrachtgevers verantwoordelijk voor het resultaat. De provincies Overijssel en Drenthe, Regio Twente en de nieuwe vervoerder werken samen aan de realisatie van reizigersgroei. Daarvoor wordt een gezamenlijk ontwikkelteam opgericht. In de aanbesteding wordt gestreefd naar meer treinen in de spits en het doortrekken van de treindienst Almelo-Mariënberg naar Hardenberg. De gekozen vervoerder start met het uitvoeren van de dienstregeling vanaf december 2012.

bron Emmen.nu

Jossie46

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
Re:nieuw station Emmen-zuid
« Reactie #12 Gepost op: 14 januari 2010, 17:47:33 »
Even inhakend op Mo.

In het plan van de regiogemeente Groningen-Assen (GA) is het de bedoeling in een tijdsbestek tot 2030
de bereikbaarheid per OV te verbeteren. Een "rondje Assen" zit er niet in. In Assen-Noord komt geen station maar
is een transferium gerealiseerd (groot busknooppunt) Net als de huidige buslijn 4 Marsdijk (wijk in Assen) krijgt/heeft Kloosterveen
ook zo'n dienst. Wél komen er twee nieuwe stations in Assen. 1) het huidige station zal worden vervangen, (gelukkig!!) Waarbij perron 1 weer dienst krijgt als perron voor de lightrail-trein. Het stationsplein zal drastisch worden aangepakt. Waarbij de voorkeur uitgaat van een naar benedenlopend plein, met de winkels e.d dus "onder de grond". Op deze manier wordt én de veiligheid verbeterd én is er geen tot weinig overlast meer voor het doorgaande verkeer.

In het plan is er een tweede station gepland, Assen-Zuid. In eerste instantie zou deze "halte" alleen open zijn bij grote evenementen op het TT-circuit. En ook hier zou een aansluiting komen voor de lightrail-trein.

Er was inderdaad ook een plan (valt onder het project kolibri) om een sneltram te laten rijden van Groningen naar Assen. Hier is op dit moment nog weinig duidelijkheid over.

Wél zeker is dat Assen hard gaat werken aan haar uitstraling en bereikbaarheid. Zo komen er ook nieuwe vaarroutes en verschillende nieuwe wegen, denk aan een "stadspaviljoen" of het knooppunt A28/N33 dat een belangrijk knooppunt moet gaan worden voor het bedrijfsleven in Noord-Nederland. In dit plan noemt Assen zichzelf dan ook "Poort naar het Noorden".


Er zijn ondertussen schetsen gemaakt, maar een doorslaggevend besluit is er nog niet over wat voor station we gaan krijgen. Zodra hier duidelijkheid over is zal ik mij hierverder over uitwijden op dit forum.

Deze informatie heb ik overigens verkregen uit het Masterplan "FlorijnAs". En met enkele vragen aan de betreffende wethouders. Als er meer vragen zijn hoor ik die wel.
Jossie46 | H0 | Tijdperk IV / V | NS-Materieel

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re:nieuw station Emmen-zuid
« Reactie #13 Gepost op: 14 januari 2010, 21:03:11 »
Ik heb, zo lezend, de neiging mijn frustratie even te lozen over het spoor-tracee-beleid van de afgelopen -zeg- veertig jaar. Op mijn netvlies staat nog een NS2200, die met wat vracht achter zich ten zuiden van Drachten richting Groningen reed. Eind jaren zeventig was men er als de kippen bij, de heleboel af te breken....
Groningen - Drachten is midden 1985 pas opgeheven (afscheidsritten door NVBS met Wadlopers).
Het was er allemaal, maar het was zo verouderd en moest allemaal nodig weg!Ook in mijn huidige woonplaats is het tracee Raalte-Ommen soms  nog te volgen...
Groningen - Drachten was echt een tramlijn, slingerend en door (centrum)straten. Dat trekt in ieder geval geen automobilisten van een "parallelle" A7 weg.
Overigens ging die A7 ten tijde van de opheffing al over de lijn heen met een viaduct dat geschikt is voor dubbelspoor (en vermoedelijk bovenleiding), nu heet het blijkbaar "Natuurpad": http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s_q&hl=nl&geocode=&q=drachten&sll=52.469397,5.509644&sspn=6.119143,16.831055&ie=UTF8&hq=&hnear=Drachten,+Smallingerland,+Friesland&ll=53.145715,6.240664&spn=0.005882,0.016437&t=h&z=17.

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3730
  • de hondsrug baan
Re:nieuw station Emmen-zuid
« Reactie #14 Gepost op: 04 maart 2010, 19:25:02 »
deze week is met de werkzaamheden begonnen van het nieuwe station Emmen zuid en recontructie van de nieuwamsterdamsestraat, deze straat komt onder het station te liggen, de overweg is vanaf maandag gesloten, eind van dit jaar moet alles klaar zijn.


treinstel 957 rijd waar eind van dit jaar het nieuwe station ligt.
mvgr Evert.
« Laatst bewerkt op: 04 maart 2010, 19:38:11 door mass am see »