Hoi Evert,Klaarblijkelijk heb ik erg zitten slapen: Hoezo Zwolle-Stadskanaal? Via welk traject dan? Praat mij even bij....Jan
Na het afblazen van de Zuiderzeespoorlijn zijn er allemaal wilde plannen hier in het noorden.
Na het afblazen van de Zuiderzeespoorlijn zijn er allemaal wilde plannen hier in het noorden.1 aanleg Heerenveen-Drachten-Groningen (drijvende kracht Connexion)2 reactivering Zuidbroek-Veendam-(Stadskanaal)3 aanleg Veendam-Emmen al dan niet via het oude tracé4 tram Groningen Hoofdstation-Zernike5 tram Groningen Hoofdstation-Kardinge6 tram Groningen Hoofstation-Meerstad7 tram Groningen-Assen8 vertrammen van de Noordelijke Nevenlijnen rond Groningen9 tram Zwolle-Meppel (deze week gelanceerd)10 verbeteren Groningen-Oldenburg-BremenPunt 2 en 4 lijken gerealiseerd te worden. De rest???Het ontwerp van het nieuwe station in Emmen lijkt een voorbereiding voor punt 3.
Ik heb, zo lezend, de neiging mijn frustratie even te lozen over het spoor-tracee-beleid van de afgelopen -zeg- veertig jaar. Op mijn netvlies staat nog een NS2200, die met wat vracht achter zich ten zuiden van Drachten richting Groningen reed. Eind jaren zeventig was men er als de kippen bij, de heleboel af te breken....
Het was er allemaal, maar het was zo verouderd en moest allemaal nodig weg!Ook in mijn huidige woonplaats is het tracee Raalte-Ommen soms nog te volgen...