Doel:€250.00
Donaties:€65.00

Per saldo:€-185.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-03-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nieuwe baan in schaal nul: station Kloosterp door BartvD
Vandaag om 18:41:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door lrrw
Vandaag om 18:39:48
Roco Wissel polariseren en aansluiten op wisseldecoder door henk
Vandaag om 18:38:49
's-Heer Heinkenspolder door Reinier Z.
Vandaag om 18:34:52
Rivarossi Panoramarijtuig, door MTE, wordt "niet" geproduceerd: toch wel door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:31:18
Baanbouw Bosje77 door bosje77
Vandaag om 18:30:03
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 18:29:58
Projekt 083-338 door tijgernootje
Vandaag om 17:53:34
Treinen op zijlijnen, bij elkaar geraapt spul. door HaHoHo
Vandaag om 17:53:17
H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland) door Willem1951
Vandaag om 17:36:01
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 17:35:53
Bouwen van modellen bestaande uit gips door MOVisser
Vandaag om 17:33:16
Puntstuk Roco wissels door Wout br52
Vandaag om 17:30:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Cédric
Vandaag om 17:25:37
Modules van Kees Gorter door 44
Vandaag om 17:24:51
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:21:56
Transfer afwrijven? door henk
Vandaag om 17:19:43
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:15:01
Zestiger jaren plastic lijmen? door bellejt
Vandaag om 17:09:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:00:19
Roco lok in startset na 3 uur defect. door Bert van Gelder
Vandaag om 16:17:44
Montage bouwkit Weinert BR 93 door wob
Vandaag om 15:48:58
Probleem: ramen 'beslaan' door Floris Dilz
Vandaag om 15:37:06
Oersik etsplaat spoor 0 van Erwin, beginnersbouwverslag door Tulpendaal
Vandaag om 15:30:49
Treinongeval Rijnstrecke door Gérard Drost
Vandaag om 15:28:42
Hookyville (schaal N) door Hookies
Vandaag om 15:25:42
Modelspoorbaan Fleischmann door NS1220
Vandaag om 14:43:39
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door NS1220
Vandaag om 14:33:05
Verfraaien D-trein rijtuigen door Ronald69
Vandaag om 14:25:06
Ondergrond maken voor stoomdepot en werkplaats, maar waarmee? door puntenglijder
Vandaag om 14:16:40
  

Auteur Topic: Fleischmann Ae6/6, N  (gelezen 9369 keer)

Materieeltest

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 34
Fleischmann Ae6/6, N
« Gepost op: 18 maart 2009, 12:46:39 »
Fleischmann Ae 6/6, N
door Robert Wienesen

Het voorbeeld

Geschiedenis [1][2][4]
De geschiedenis van dit loktype begint eigenlijk in 1949 toen de SBB opdracht gaf voor een nieuwe elektrische lok die de Gotthard moest kunnen bedwingen. In de aanloop naar de bestelling van deze loks was namelijk pijnlijk duidelijk geworden dat de huidige generatie loks (Be 6/8 II, Be 6/8 III (krokodil), Be 4/6, Ae 4/6 en Ae 4/7) eigenlijk te weinig power in huis had om de zware personen- en goederentreinen in hun eentje de berg op te sleuren. Dat betekende voorspanbedrijf en dus extra lokwissels, vertragingen en extra machinisten, de pijn in de portomonee dus.

De eerste voorserie lok werd op 4 september afgeleverd om gelijk retour afzender te gaan. De rede, de lok was 4 ton te zwaar en moest dus maar even gaan Sonja Bakkeren. Uiteindelijk was het streefgewicht op 26 september 1952 bereikt en begon officieel het tijdperk van de Ae 6/6 op het Zwitserse spoorwegnet.

In de gloriejaren trokken ze de meest prestigeuze treinen over de Gotthard en er leek geen einde aan te komen. In 1972 was het echt uit met de pret en werden de loks meer en meer verdreven door haar opvolgers van de Re 6/6 serie, welke sneller en sterker was en in treinschakeling kon rijden. De Ae 6/6 verdween naar de laaglanden van Zwitserland en mocht zich daar bewijzen als een universele lok. Ze heeft zelfs nog een tijdje met (test)treinen van de Züricher S-bahn rondgereden omdat er nog niet voldoende loks beschikbaar waren.



SBB Cargo Ae 6/6, 11465 "Oerlikon" met korte cementtrein te Blausee-Mitholz (30 Mei 2004) © Johan de Reuver.

Tegenwoordig rijdt de Ae 6/6 (inmiddels Ae 610 alle toebehorend aan SBB Cargo) vooral zware maar langzame goederentreinen omdat de maximumsnelheid van 120 km/h te laag is voor de huidige IC treinen. Slechts bij hoge uitzondering staan ze nog voor passagierstreinen.

Het voorbeeld van het Fleischmann model is lok "Chur" 11443 een lok uit de tweede afleveringsserie van 24 loks welke allemaal een stadswapen dragen een geen sierstrips meer hadden. Het betreft een model van deze lok in de afleveringstoestand, dus met stadswapen, groene kleur lokkast, zilveren dakopbouw en licht grijze draaistellen en baanschuivers.

Het model
Zo pats van het doosje op het testspoortje maakt de lok een goede indruk. De kleurstelling is passend voor de lok voor begin tijdperk III. Hetgeen betekent dat de lok een dennengroene kast, een grijze onderbouw en een aluminium kleurige dak + opbouw hadden. Daar zit dan ook een klein schoonheidsfoutje, de panto's. Die zijn wel eens waar redelijk filigraan maar hebben een antraciet grijze kleur die meer past bij een tijdperk IV lok. Eeuwig jammer natuurlijk dat die keuze is gemaakt, kan je weer gaan lopen kwasten.


Fleischmann Ae 6/6 te Boppard. Niet helemaal zo pats uit het doosje maar wel mooi.

Als tweede manco kan men het front noemen. Hoewel het bij een rijdende lok niet zo op zal vallen. Het Zwitserse wapenschild past niet bij de gekozen uitvoering. "Stads"-loks hadden een simpel wapenschild, min of meer U-vormig. Deze lok heeft een "Kantons"-lok wapenschild wat een meer massief uiterlijk heeft. Wat ook wel jammer is (maar vanuit het perspectief van de fabrikant te begrijpen is), is het feit dat het front- en stadswapen opgedrukt zijn en geen reliëf hebben.

Het laatste kleine schoonheidsfoutje zit in de ramen, de sponning rondom het zijraam is zo smal uitgevoerd dat door de reflectie van het plastic in het licht deze lijkt te ontbreken. Iets wat de lok een wat apart verschijningsbeeld kan geven.

Topactie van fleischmann is wel dat ze vervangende, gesloten baanruimers meeleveren (twee stuks) in de verpakking van de lok. Ze zijn te vervangen zodra de kap van de lok gehaald is en plaatsing is even lekker pielen Echter het komt de indruk van het model zeker ten goede. Vooral omdat dit loktype vooral solo-diensten rijdt. Dat betekent dus een zijde dicht en de andere geschikt voor schaaldiensten met een standaard N koppeling.


De daktuin van de Ae 6/6, de pantografen storen door hun kleur erg. Wel fijn uitgevoerd.

Eigenschappen
Het openen van de lok geschied door het verwijderen van de buffers aan weerzijde van de lok. Op zich wel prettig want je hoeft dus niet meer te rommelen met bankpassen paperclips etc om de kap naar buiten te buigen. Zodra de buffers verwijderd zijn haal je de kap er zo vanaf.

Binnen tref je dan een printplaat aan met centraal daarin een groot gat en een stekkerverbinding voor decoder volgens NEM 651 (zespolig). Aan weerzijde is een enkele witte led aangebracht welke doormiddel van lichtleiders de frontverlichting doet oplichten. Het gevolg van deze constructie is jammer genoeg dat het A-sein ongelijkmatig belicht wordt (onderste twee pitten minder als de bovenste enkele pit) en dat een lichtwissel naar Zwitsers voorbeeld (3x wit in de rijrichting, 1x wit links als sluitsein) niet mogelijk is.


Frontaanzicht, let op de sponning van de zijruitjes van de cabine en het wapen.

De lok heeft een driepolige motor met een groot vliegwiel welke via een wormwiel met de draaistellen en de zich daarin bevindende tandwielen verbindt. De draaistellen worden verankerd door een klein metalen staafje waarop het eerste tandwiel zich bevind tov het wormwiel. Dit is een voor Fleischmann gebruikelijke constructie, en dat maakt de draaistellen gemakkelijk te verwijderen mocht onderhoud noodzakelijk zijn.
De lok wordt aangedreven op 4 van de 6 assen, de binnenste en buitenste op een draaistel. De middelste as is afgeveerd en de binnenste assen van de draaistellen hebben elk een antislipbandje (2 totaal). Stroomafname vindt plaats op de 6 assen van het model.
Het model heeft ook nog een schakelaar voor bovenleidingsbedrijf, deze zit aan de binnenzijde van de lok op de printplaat[3]. Stroomafname vindt dan plaats via de twee pantograven op het dak.

Het model heeft een betrekkelijk gering gewicht van ca 85 gram voor de grootte maar dat komt doordat zowel de draaistellen als de kap van de lok van kunststof zijn gemaakt. Door de plaatsing van de stekkerverbinding, deze ligt bovenop de printplaat, is er minder ruimte voor het chassis. Dit veroorzaakt een onnodige gewichtsreductie in de lok doordat er nu een ruimte van 8 bij 1,6 bij 0,5 cm aan loze ruimte in de lok zit. Das doodzonde en had veel charmanter opgelost kunnen worden.


Het binnenleven van de fleischmann-lok, vliegwiel en decoderstekker aanwezig.
De koppelingen van het model zijn uitgevoerd volgens NEM 355. Dat betekent dat de koppelingen gemakkelijk vervangen kunnen worden door profikoppelingen
9545 of andere daarin passende koppelingen[4].

De rijeigenschappen vanuit de verpakking zijn erg goed, de lok is goed te regelen en kan goed kruipen over de rails. De eindsnelheid is niet bijzonder hoog, het is geen race-monster te noemen. Het past een beetje in de huidige trend die ook bij andere fabrikanten zichtbaar is, de eindsnelheid benaderd steeds meer de juiste schaalsnelheid. De lok kan dus niet met 400 km/h over de baan heen knallen.

Voor wat betreft de trekkracht, de lok heeft een beperkt eigen gewicht en zal moeite hebben met sterke stijging, zeker als er scherpe bochten in liggen. De lok trok te Boppard (ja ok, het is geen Gotthard maar het klinkt wel bijna hetzelfde) een zevental graanwagens (28-assen) zonder enige problemen.


Detailopname van de vering en wat van de bedrukking, fijn en loepzuiver.

Decoder
De lok is gedigitaliseerd met een DHL-160 decoder van Viessmann (Sx/DCC-protocol). In dit geval is het plug and play. Er is ruimte zat voor de decoder om de eerder aangegeven rede. En nog veel belangrijker, geen gerotzooi met een soldeerbout om condensatoren e.d. te verwijderen. Fleischmann heeft duidelijk wat geleerd van de Herkules en de Desiro welke niet geschikt waren voor Selectrix van de fabriek af.

De decoder laat zich goed regelen en de lok rijdt soepel z'n rondjes.

Verzorging
De lok wordt geleverd in een standaard fleischmann verpakking voor N -loks. Dat betekent een witte kunststof inlay met een stuk plastic folie om de lok te beschermen. Zeer effectief en de lok is goed te zien in z'n verpakking. Het doosje zelf is bestand tegen een stootje (hard doorzichtig plastic). De handleiding is zoals gebruikelijk ietwat kort en bondig bij fleischmann[3].

Overig
De Ae 6/6 is ook uitgebracht als tijdperk V-VI uitvoering van SBB Cargo met alias Ae 610. Deze Ae 610 stond primair als exportmodel geduid maar is in principe ook in Nederland te bestellen. Een lijstje van de tot op heden uitgebrachte/aangekondigde varianten (stand febr 2009):

  • 7372 01 Ae 6/6, SBB CFF FFS, "Stadslok" in Groen/Grijs/Aluminium, Tp. III
  • 7372 02 Ae 610, SBB Cargo, Rood/Blauw/Antraciet, Tp. V
  • 7372 03 Ae 6/6, SBB CFF FFS, Rood/Antraciet, Tp IV-V
  • 7372 04 Ae 6/6, SBB CFF FFS, "Kantonslok" in Groen/Grijs/Aluminium, Tp. III

De aankomende ÖBB 1010 (7373 01 en 7373 02) wordt op basis van dezelfde constructie gemaakt en zal dit jaar (2009) op de markt komen[4].

Conclusie
Samenvattend kan gesteld worden dat het een goed model is met wat kleine kanttekeningen op het gebied van detaillering. Het model krijgt van mij een ruime voldoende tot goed (zeg tussen de 7,5 en een 8 ) omdat de loopeigenschappen goed zijn, de trekkracht redelijk goed en de verdere bedrukking wel loepzuiver is.

De Details:

Algemeen
Merk: Fleischmann
Type: Ae 6/6 (Ae 610)
Schaal: N
Tijdperk: III[1] [4]
Catalogusnrs: 7372 01 (Ae 6/6 groen) 7372 02
2-rail analoog bij aflevering

Frame: Metaal[4]
Opbouw: Kunststof[4]
Gewicht: +/- 85 gram
Min. Radius: geschikt voor R1
Koppeling: : standaard N-spoorkoppeling, NEM 355 adapter aanwezig
Prijs: € 192,50

Testuitvoering: 7372 01
Stroomafname: alle assen (6) [4], 2 antislipbandjes
Motor: 5 polig met vliegwiel
Verlichting: A-sein wisselend met de rijrichting
Decoder: stekkerverbinding 6 polig volgens NEM 651[4]
Krachtoverbrenging: wormwielen en tandwielen

Vliegwiel: ja dus
Trekkracht:

Demontage: Buffers verwijderen om de kap te verwijderen. Voor verdere demontage is een schroevendraaier noodzakelijk[3].
Zelf aan te brengen onderdelen: geen

Maten (1:1[2] ; 1:87 ; model) *gemeten met een geodriehoek
Lengte over de buffers: 18'400 mm ; 115 mm; *115 mm
Hoogte: 4500 mm ; 28,1 mm ; +/- *29 mm
Breedte: 2970 mm ; 18,5 mm ; +/-*18 mm
Wieldiameter: onbekend

Rijeigenschappen
Vmax: Analoog is de topsnelheid niet extreem
V voorbeeld: 125 km/h (tegenwoordig 120 km/h) [2]
Vmin: kan kruipen, goed dus.

Bronnen:
[1] Eberhard, F., Gonzenbach, H., Loki Spezial: Faszination Ae 6/6, (2008), Lokpress AG Zürich
[2] http://de.wikipedia.org/wiki/SBB_Ae_6/6, stand 8 januari 2009
[3] Fleischmann, Papieren Inlay verpakking
[4] Fleischmann, Noviteitencatalogus 2008

Fotoverantwoording:
Foto van het grote voorbeeld: Johan de Reuver (http://home.hccnet.nl/jh.de.reuver/index.html)
Foto's van het model door Robert Wienesen
« Laatst bewerkt op: 28 juni 2009, 10:36:46 door Peter van der Leek »

Jos001

  • Offline Offline
  • Berichten: 1266
  • N en G rijder
Re: Fleischmann Ae6/6, N
« Reactie #1 Gepost op: 23 maart 2009, 22:17:26 »
Mooi lokje, alleen jammer dat de buffers en sneeuwschuiver er erg plastic uitzien. Verder technisch en qua detaillering echte Fleischmann kwaliteit.

Groetjes,
Jos
N-spoor, digitaal met TC
G-spoor, digitaal met LGB-MZS

Lokpaint

  • Gast
Re: Fleischmann Ae6/6, N
« Reactie #2 Gepost op: 23 maart 2009, 22:47:49 »
Hoi.

inderdaad een mooi lokje. Buffertjes zijn inderdaad erg plastic. Bij de donkergrijze variant zal dit wel minder opvallen denk ik.

Wat me echt tegenvalt zijn de grijze zijvensters. Dit had mooier opgelost kunnen worden. Een doorzichtig venstertje met een dun interieurplaatje hadden er volgens mij ook wel ingepast.

Bart

Robert_N-Nm

  • Offline Offline
  • Berichten: 1384
  • Fan van Zwitsers Spoor N(m)
    • RhB in N-spoor (blog)
Re: Fleischmann Ae6/6, N
« Reactie #3 Gepost op: 24 maart 2009, 13:32:24 »
Hoi,

Het is een model met wat minpuntjes, ik zal het niet ontkennen. Sterker nog op het sNs forum is vooral de groene versie behoorlijk door het slijk getrokken. De SBB Cargootjes zijn uiterlijk gezien wel beter. Nu is het wel zo dat de details minder opvallend zijn bij een rijdend model dus wat bij een statieportret ontbeert valt niet op als de lok vrolijk rondtourt.

Verder moet de lok eigenlijk een pimpbeurt hebben. Het onderstel moet inderdaad een penseeltje lucht hebben alsmede de buffers. Ook hoort het loopgedeelte onder de voorruit zilver/alu van kleur te zijn (zie ook hier) net als de panto's. Vooral die loopdingen zie ik niet zo zitten (dus suggesties iemand?). Uiteraard zou ook het zwitsers wapen vervangen moeten worden maar goed, ooit eens een keer.

MvG
Robert
Fan van Zwitsers spoor N(m)

Jeroni

  • BAM!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2132
  • Créateur du corridor
Re: Fleischmann Ae6/6, N
« Reactie #4 Gepost op: 27 maart 2009, 14:53:10 »
Minpuntjes of niet, ik vind het verslag heel leuk geschreven, waarde Robbie!

michiel1995

  • Offline Offline
  • Berichten: 129
Re:Fleischmann Ae6/6, N
« Reactie #5 Gepost op: 11 april 2009, 19:43:04 »
Hallo

Sorry maar ik kom bij het hooft menu uit als ik op die link klik

Groetjes michiel

Robert_N-Nm

  • Offline Offline
  • Berichten: 1384
  • Fan van Zwitsers Spoor N(m)
    • RhB in N-spoor (blog)
Re:Fleischmann Ae6/6, N
« Reactie #6 Gepost op: 11 april 2009, 19:48:17 »
Hoi,

Alle materieelverslagen zijn tijdelijk offline gehaald vanwege onderhoud aan het forum. Ze zullen tzt wel weer online komen (ken de planning verder niet overigens dus ik kan ook geen termijnen noemen).

MvG,
Robert
Fan van Zwitsers spoor N(m)