Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Peter Soonius
Vandaag om 21:32:12
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Mcn1986
Vandaag om 21:29:44
Mijnbouw Indonesië door Peter Soonius
Vandaag om 21:26:45
Conrat door ruudns
Vandaag om 21:21:03
tandwiel lux modellbau door bellejt
Vandaag om 20:12:09
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 20:10:28
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
Vandaag om 19:28:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 19:18:35
Raadplaatje door Dave.......
Vandaag om 19:14:19
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:12:10
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 19:06:47
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
Vandaag om 19:03:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ben
Vandaag om 18:49:03
Da's Daz 2 door NS264
Vandaag om 18:37:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:32:58
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
Vandaag om 18:30:41
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
Vandaag om 18:25:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
Vandaag om 17:47:49
19 Toen door ES44C4
Vandaag om 17:20:58
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 17:15:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 17:03:11
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 16:57:23
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
Vandaag om 15:57:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:23:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 15:03:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:26:11
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:15:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 12:07:16
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Jelmer
Vandaag om 10:03:46
  

Auteur Topic: Sommerfeldt bovenleidingen  (gelezen 6570 keer)

Railhopper

  • Offline Offline
  • Berichten: 2366
Sommerfeldt bovenleidingen
« Gepost op: 29 October 2006, 18:00:22 »
Hallo iedereen

Ik had een vraagje,  ik wil graag met bovenleidingen van Sommerfeldt  gaan werken. wie weet hoe dit in zijn werk gaat. hoefje alleen de portalen en de rijdraad te kopen  of moet je meerdre dingen er bij kopen ??? ???

ik hoop dat iemand dit weet  :)

Railhopper

N.B Het Gaat om een module van 250 cm ;D
« Laatst bewerkt op: 29 October 2006, 18:12:46 door Railhopper »

Erin P. van Beveren

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
    • Nederlandse modelspoorwegen, en een beetje USA.
Re: Sommerfeldt bovenleidingen
« Reactie #1 Gepost op: 29 October 2006, 18:40:52 »
Hallo Railhopper,

De masten / portalen zijn compleet maar moeten wel in elkaar gezet worden.

Het is een bouwdoos zeg maar. Of het nu om een enkele of dubbele mast gaat. De masten / portalen komen kompleet met isolatoren.

Indien je een naar Nederlands of Belgisch voorbeeld modelbaan / module hebt, dan kan je er nog een afspan inrichting los bij kopen.

Indien je Duits of andere landen als voorbeeld hebt zijn er meer accesoires te verkrijgen.

En indien je de bovenleiding onder spanning zet en er echt mee werkt dan zijn er isoleer stukjes voor de rijdraden te verkrijgen.

Dat is het dacht ik wel. Oh ja er is ook nog een mal te kopen die de afstand van de plaatsing t.o.v. het rails bepaald, maar dat heeft op zich niets te maken met de daadwerkelijke bovenleiding.

Veel plezier er mee, ik ben zelf een half jaar geleden met wat Belgische bovenleiding van Sommerfeldt aan het werk gegaan, het Nederlandse maak ik zelf van messing.

Erwin
« Laatst bewerkt op: 29 October 2006, 18:46:02 door Erwin P. van Beveren »
1:87 NL en B modelbaan en USA vitrine. Beroep wagenmeester bij CSX transportation, en zelfstandig fotograaf. (USA)

Railhopper

  • Offline Offline
  • Berichten: 2366
Re: Sommerfeldt bovenleidingen
« Reactie #2 Gepost op: 29 October 2006, 18:57:04 »
Hoi Erwin :D

bedankt voor je informatie, :D :D
 ik wil naar Nerderlands voorbeeld gaan bouwen. het is bedoelt voor een module  , er komt geen stroom op te staan.

had ik nog een vraagje welke draad moet ik nemen want op de site van TT
zie ik veel verschillende draden staan   :'(

Railhopper


Erin P. van Beveren

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
    • Nederlandse modelspoorwegen, en een beetje USA.
Re: Sommerfeldt bovenleidingen
« Reactie #3 Gepost op: 30 October 2006, 11:25:21 »

Niet zoals ik de verkeerde 30x bestellen. :(

Maar voor een goed antwoord zal ik de catalogus er voor bij moeten halen, maar waar die nu weer is weet ik niet. Zal wel ergens in een doos zitten met bovenleiding spul.

In iedergeval heb je, meen ik twee soorten draad, fijn en grof om het zo maar even te zeggen. De fijne is dun en moet gesoldeerd worden, de groffe is als ik het goed hebt 0.2 mm dikker en heeft van die ronde gebogen uiteinden waardoor het niet gesoldeerd bevestigd kan worden. Hier heb ik nog geen ervaring mee.

Wat de lengtes van de draden betrefd, dat hangt af van de situatie op je module. Boog radius ed.

Erwin

PS er is een rijdraad die maar voor de helft compleet is met hangers, en de andere helft is zonder hangers en heeft alleen de rijdraad en hangdraad, die heb ik dus 30x gekocht zonder goed op te letten.

Voor nummers moet ik  toch even de catalogus vinden.
1:87 NL en B modelbaan en USA vitrine. Beroep wagenmeester bij CSX transportation, en zelfstandig fotograaf. (USA)

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re: Sommerfeldt bovenleidingen
« Reactie #4 Gepost op: 30 October 2006, 12:12:53 »
Concrete verschil tussen de standaard en de  zogenaamde profidraad is  gewoon de dikte.  De Profidraad is  inderdaad  dunner en zou fijner ogen. 
Hou wel rekening dat ze ook kwetsbaarder  is.   

Zowel de  standaard als de profidraad  moet je zo wie zo vastsolderen aan de masten.  Klein beetje aantippen met soldeer volstaat hier.

Interessant is hier de  handleiding en caralogus die door Sommerfeldt wordt uitgegeven.  Heeft veel voorbeelden en tips mbt tot de aanleg en aanspannen en tevens  welke  rijdraden in welke  bochten moeten komen.  Koop zeker  de  mal voor de  juiste  afstandplaatsing van de  masten

groetjes

Peter /Gent
die zelf een deel van zijn bovenleidingmasten probeert te  maken  ;D
Petdig1

Erin P. van Beveren

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
    • Nederlandse modelspoorwegen, en een beetje USA.
Re: Sommerfeldt bovenleidingen
« Reactie #5 Gepost op: 31 October 2006, 15:00:14 »
Okee ik heb de catalogus gevonden, mocht je wat nummers willen weten.

Peter, weet jij mischien waar rijdraad nummer 149 voor gebruikt wordt? Dat is die van 450 mm lengte en maar voor de helft compleet, een uiteinde is dus open.

Ik zelf denk als laatste draad in een tunnel waar je hem uit het zicht bevestigd op een hogere afstand om de pantograaf op te vangen?

Op zich geen ramp want ik maak er een Belgisch rijdraad van en als ik dan toch aan het solderen ben, dan kan ik gelijk het open gedeelte bewerken.

Erwin
1:87 NL en B modelbaan en USA vitrine. Beroep wagenmeester bij CSX transportation, en zelfstandig fotograaf. (USA)

L1train

  • Offline Offline
  • Berichten: 57
Re: Sommerfeldt bovenleidingen
« Reactie #6 Gepost op: 31 October 2006, 16:41:13 »
De rijddraad die aan één uiteinde open is wordt gebruikt bij een afspaninrichting.

Railhopper

  • Offline Offline
  • Berichten: 2366
Re: Sommerfeldt bovenleidingen
« Reactie #7 Gepost op: 31 October 2006, 20:36:55 »
Hoi Erwin :)

dus ik moet ze altijd vast solderen ook al komt er geen stroom op te staan  ??? ???

Railhopper

Erin P. van Beveren

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
    • Nederlandse modelspoorwegen, en een beetje USA.
Re: Sommerfeldt bovenleidingen
« Reactie #8 Gepost op: 01 November 2006, 01:41:50 »
@L1train
Bedankt dan weet ik dat ook weer. Toen ik ze ontving van de post dacht ik eerst met een defecte produktie te maken te hebben.

@Railhopper
Volgens Peter wel, en hij schrijft dat dat niet moeilijk is, gewoon even aan tippen. Ikzelf heb de rijdraden nog niet gebruikt en dus nog geen ervaring mee, wat het monteren betrefd.

Ik heb alleen de masten klaar op dit moment. Solderen doe ik zo ie zo, maar ik was in de veronderstelling dat het niet nodig was bij de groffe draden omdat die van die ogen aan de uiteinden hebben.

Zo zie je maar, hebben we allebij weer wat geleerd.

Erwin

PS dit is een link naar mijn bovenleiding zoals het er uit ziet. De onderste twee portalen zijn zelfbouf van messing profiel. De Belgische zijn van Sommerfeldt.

http://www.nlms.info/articles/railwayinfrastructure/catenary_nl.htm
« Laatst bewerkt op: 01 November 2006, 01:43:44 door Erwin P. van Beveren »
1:87 NL en B modelbaan en USA vitrine. Beroep wagenmeester bij CSX transportation, en zelfstandig fotograaf. (USA)

Railhopper

  • Offline Offline
  • Berichten: 2366
Re: Sommerfeldt bovenleidingen
« Reactie #9 Gepost op: 26 November 2006, 18:42:28 »
de eerste 8 enkel masten zijn binnen en volgende week komen de Bovenleidingportaal 2 sporen binnen


Railhopper
_______________________________________
Acts/vos loc er bij  :D :D :D :D
« Laatst bewerkt op: 26 November 2006, 18:47:04 door Railhopper. Reden: foutje »

BDS2006

  • Gast
Re: Sommerfeldt bovenleidingen
« Reactie #10 Gepost op: 26 November 2006, 20:06:35 »
zijn er ook bogen voor 4 spoors?

Railhopper

  • Offline Offline
  • Berichten: 2366
Re: Sommerfeldt bovenleidingen
« Reactie #11 Gepost op: 26 November 2006, 20:57:24 »
volgens mij niet, maar dit weet ik ook niet zeker


Railhopper
___________________________________________________
Acts/Vos loc binnen  :D :D :D

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re: Sommerfeldt bovenleidingen
« Reactie #12 Gepost op: 30 November 2006, 23:25:33 »
[PS dit is een link naar mijn bovenleiding zoals het er uit ziet. De onderste twee portalen zijn zelfbouf van messing profiel. De Belgische zijn van Sommerfeldt.

http://www.nlms.info/articles/railwayinfrastructure/catenary_nl.htm
[/quote]

Mooi werk Erwin.    Mag gezien worden.  Ben zelf bezig met Zwitserse masten  en het eerste protoype is klaar.   Nog een paar kleine aanpassingen en dan kan ik ze in serie gaan produceren.   Alleen de  draadhangers en isolatoren heb ik van Sommerfeldt gekocht.  De rest volledig in messing werk. 

Proefstuk in bijlage



groetjes
Peter
Petdig1