Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Alweer is de Weller soldeerbout defect
door
eichddraig
Vandaag
om 19:39:02
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 19:34:23
Veevervoer ss/ ns
door
klusser
Vandaag
om 19:27:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wies
Vandaag
om 19:21:02
Kato 2026
door
Gino
Vandaag
om 19:16:07
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
bask185
Vandaag
om 19:14:38
Welke winkel voert deze merken?
door
spoorzeven
Vandaag
om 18:54:08
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
Vandaag
om 18:50:20
Digitale kraan Roco 46801
door
ceuleer
Vandaag
om 18:43:22
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
Vandaag
om 18:32:56
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud)
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 18:11:57
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen
door
janw
Vandaag
om 18:11:31
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
puntenglijder
Vandaag
om 17:35:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
puntenglijder
Vandaag
om 17:32:30
Alt-Wutachtalbahn 2025
door
Wim Vink
Vandaag
om 17:31:45
PB Models, ICR-rijtuigen
door
Ben
Vandaag
om 17:10:11
Minder wissels
door
Huup
Vandaag
om 16:22:30
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
FritsT
Vandaag
om 16:11:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
sncf231e
Vandaag
om 16:02:59
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen
door
MathynK
Vandaag
om 15:58:04
Fleischmania Nostalgia
door
spoorijzer
Vandaag
om 14:38:09
Albert's fantasie in schaal 0e
door
spoorijzer
Vandaag
om 14:11:16
LIMA IRM Cardanassen
door
henk
Vandaag
om 12:49:33
Waar is dit?
door
Eric v C
Vandaag
om 12:18:17
La Fabrique des petits réseaux (1:87)
door
spoorijzer
Vandaag
om 11:51:21
Een Rotterdams gebouw
door
Gerco van Beelen
Vandaag
om 11:43:23
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 10:57:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 10:57:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 09:36:44
Overstap naar HTM
door
bernhard67
Vandaag
om 09:09:34
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Plaatsing sluitseinijzers
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: Plaatsing sluitseinijzers (gelezen 5651 keer)
Dennis
Gast
Plaatsing sluitseinijzers
«
Gepost op:
16 March 2009, 15:58:58 »
Ik wil op de laatste wagen van mijn D10 sluitseinen plaatsen op ijzers.
Zoals te zien is in het prachtige boek zoals op de foto is te zien.
alleen op de foto is het niet de bagagewagen maar een gewoon rijtuig wat als laatste rijd.
Bij mij rijd nu net de bagagewagen als laatste wagon.
Kan iemand mij vertellen waar ik de ijzers moet aanbrengen op het model?
De foto staat op pagina 250.
Grts,
Dennis
«
Laatst bewerkt op: 16 March 2009, 16:02:20 door Dennis
»
Gelogd
Klaas Zondervan
Online
Berichten: 26771
Re: Plaatsing sluitseinijzers
«
Reactie #1 Gepost op:
16 March 2009, 16:31:05 »
Dennis, vertel er even bij welk boek dat is. Want op de foto is dat niet te zien.
Waarom laat je de bagagewagen als laatste rijden? Ik het net ergens gelezen dat de bagagewagen altijd direct achter de loc zat. Als de loc moest omlopen, dan ging de bagagewagen mee naar de andere kant.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Dennis
Gast
Re: Plaatsing sluitseinijzers
«
Reactie #2 Gepost op:
16 March 2009, 16:34:39 »
Sorry Klaas helemaal vergeten.
Het gaat om het boek van de heer albers 1947/1986.
Het laatst uitgebrachte fotoboek.
En waarom als laatst, geen idee?
Ik had de achtezijde voorzien van een modelschroefkoppeling, vandaar.
Maar mocht de bagagewagen alleen achter de loc kunnen dan plaats ik hem achter de loc.
iemand die dit kan bevestigen?
Grts,
Dennis
«
Laatst bewerkt op: 16 March 2009, 17:02:14 door Dennis. Reden: Foute boekvermelding
»
Gelogd
Dennis
Gast
Re: Plaatsing sluitseinijzers
«
Reactie #3 Gepost op:
18 March 2009, 14:32:09 »
Niemand???
Vooral het verhaal dat er nooit een bagagewagen achterop reed interesseerd me.
Grts,
Dennis
Gelogd
Ekklesia
Gast
Re: Plaatsing sluitseinijzers
«
Reactie #4 Gepost op:
18 March 2009, 14:42:46 »
Dennis,
Voor zover mij bekend is reden achter de stoomloc's altijd een bagagerijtuig, dit was een veiligheid voorschrift.
Bij de Rheingold zat aan beide uiteinden een bagagewagen, daar een stoomloc en bagagewagen niet op een draaischijf pasten.
Groenten Rob
Gelogd
Dpc Fo
Offline
Berichten: 1515
Re: Plaatsing sluitseinijzers
«
Reactie #5 Gepost op:
18 March 2009, 14:51:11 »
Rob zit volgens mij een heel eind in de goede richting. In de tijd dat de rijtuigen nog grotendeels van hout waren, was het voorschrift dat het eerste voertuig achter de zware en stevige stalen loc geen reizigers mocht herbergen. Vandaar de D altijd achter de loc. Als er splinters kwamen, dan maar liever in een bagagewagen dan een rijtuig met reizigers. Bovendien was er dan een goede communicatie tussen locpersoneel en de conducteur in de bagagewagen, zowel visueel als met een treinkoord en tenderbel. Toen eenmaal de rijtuigen ook van staal waren, en dus het risico op versplintering veel minder was, verviel het voorschrift dat het eerste rijtuig nooit reizigers mocht bevatten. Overigens kwam het wel voor dat er wel een rijtuig direct achter de loc hing, maar dan was dit afgesloten voor het publiek.
groeten, Carlo
Gelogd
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn
Groeten, Carlo
Dennis
Gast
Re: Plaatsing sluitseinijzers
«
Reactie #6 Gepost op:
18 March 2009, 15:31:52 »
Heren,
Ik dank u vriendelijk.
De D10 is van de generatie van na het voorschrift, dus het kan
Nu nog de plaats van.
Heeft iemand een detail foto o.i.d?
Grts,
Dennis
Gelogd
Ivo tB
Offline
Berichten: 5538
Re: Plaatsing sluitseinijzers
«
Reactie #7 Gepost op:
18 March 2009, 16:23:44 »
Beste Dennis,
Als je goed kijkt zit er in het boek van Alberts ook nog een foto, waarin je de D keurig achterop ziet lopen. Daarmee heb je nog geen antwoord op je sluitseinijzervraag. Ik zal eens kijken of daar geen plaatje van te vinden is. Helaas fotografeert men vooral loks en geen rijtuigen.
Groeten,
Ivo
Gelogd
mvg,
Ivo
*
Klaas Zondervan
Online
Berichten: 26771
Re: Plaatsing sluitseinijzers
«
Reactie #8 Gepost op:
18 March 2009, 16:40:42 »
Als iemand een antwoord kan geven op de vraag, dan is het modelspotter. Die komt hier ook op het forum, maar niet zo vaak.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Dennis
Gast
Re: Plaatsing sluitseinijzers
«
Reactie #9 Gepost op:
18 March 2009, 16:42:12 »
Ivo,
Het is inderdaad heel erg vervelend dat men bijna alleen loc`s interessant vond
Daar in tegen heb ik nu alweer uren plezier in het doorzoeken van mijn boeken op de juiste plaatjes
Ben benieuwd of jij wat hebt staan?
Modelspotter maakt volgens mij geen onderdeel meer uit van het forum
Grts,
Dennis
Gelogd
sneek
Offline
Berichten: 3865
Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Plaatsing sluitseinijzers
«
Reactie #10 Gepost op:
18 March 2009, 17:46:35 »
sluitseinijzers tot halverwege de jaren vijftig aan de bovenzijde van de kopwanden, daarna halverwege de kopwanden (gevaar van electrocutie bij het opzetten van de sluitseinen onder de bovenleiding).
Het bagagerijtuig reed achter de loc. Slechts de vooroorlogse Rheingold reed wel met bagagerijtuig voor en achter.
grtz,
Wim
Gelogd
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!
(Be)schrijver van spoorhistorie
Dennis
Gast
Re: Plaatsing sluitseinijzers
«
Reactie #11 Gepost op:
18 March 2009, 18:43:50 »
Halverwege de jaren 50 pas??
Wat laat, je zou eerder verwachten.
Bedankt voor de info.
Maar waarom reed deze wagen altijd achter de loc?
Ivo wat jij zei, welke pagina is dat?
Grts
Gelogd
TonM
Offline
Berichten: 2602
Re: Plaatsing sluitseinijzers
«
Reactie #12 Gepost op:
18 March 2009, 18:53:49 »
Dennis,
Volgens mij was de plaatsing van sluitseinijzers niet zozeer afhankelijk van het type rijtuig, maar van de landen waarin de rijtuigen waren toegelaten. Zo had Duitsland andere voorschriften voor het soort en de plaats van sluitseinijzers dan Nederland. Daarom zie je op de Nederlandse internationale rijtuigen uit die tijd ook verschillende soorten sluitseinijzers op verschillende plaatsen zitten.
Dus kan je volgens mij op jouw bagagerijtuig de sluitseinijzers gewoon op dezelfde plaats zetten als waar ze op het rijtuig van de foto zitten.
Grtz,
TonM
Gelogd
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Online
Berichten: 12479
Re: Plaatsing sluitseinijzers
«
Reactie #13 Gepost op:
18 March 2009, 19:16:13 »
Hier zie je een voorbeeld van de bevestiginsmiddelen voor internationaal gebruik.
Boven zitten div houders voor dag en nachtseinen terwijl het staartsein gewoon rond de bufferhuls was opgehangen.
SK
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
AB 7216
Offline
Berichten: 1635
Re: Plaatsing sluitseinijzers
«
Reactie #14 Gepost op:
18 March 2009, 21:42:49 »
Hoi Dennis,
Officieel mochten er ivm brandgevaar geen rijtuigen met reizigers direct achter een stoomlokomtief geplaatst worden, hierdoor stond bijna altijd een bagagewagen achter de loc.
Bij stalen rijtuigen was dit niet van toepassing.
in het boek Rheingold van Friedhelm Ernst staan verscheidene foto's van de Rheingold uit 1952 waarbij de bagagewagen achterop loopt.
Meestal was in deze trein ook nog een turkooize stalen postrijtuig uit 1931 opgenomen (P7901-7903)
hierbij een foto van een gelijke bagagewagen in Wahlburg genomen aug 2008.
Je kunt de montage van de sluitseinijzers nog zien zitten op de driehoek boven aan de dakrand, de ijzers zelf kwamen gelijk aan de dakrand
een en ander gelijk aan de AB7216 van de SGB, waar ken ik dat nummer nu van
Groeten Arjen
Gelogd
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Plaatsing sluitseinijzers