Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Taigagaai
Vandaag om 22:57:51
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 22:56:05
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 22:49:49
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:43:01
Aanstaande zaterdag en zondag Modelbeurs in De Goorn NH door wmrail
Vandaag om 22:19:20
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door 741230
Vandaag om 22:02:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VulcanRaven
Vandaag om 21:08:50
Yet Another Servo Decoder door spock
Vandaag om 21:02:54
Artitec 6300 door ModelWessel
Vandaag om 20:57:33
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
Vandaag om 20:55:12
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Rick
Vandaag om 20:35:22
Raadplaatje door Rick
Vandaag om 20:29:44
Rocky Rail 6400 door W. Dagevos
Vandaag om 20:23:54
sein decoder Z21 10837 programeren door n-driver
Vandaag om 20:18:02
Z21 Pro Link en Wifi door n-driver
Vandaag om 20:13:43
Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 19:46:22
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door HOHans
Vandaag om 19:44:52
Project seaside Germany door Frank 123
Vandaag om 19:35:40
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
Vandaag om 19:28:58
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:23:43
MoBaBro.de door henk
Vandaag om 19:22:58
Nederlands-materieel in Spoor-1 door FritsT
Vandaag om 19:20:09
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 19:18:31
Mijn geweatherde modellen door Casmir
Vandaag om 19:09:06
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door 1200blauw
Vandaag om 19:06:46
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 18:49:17
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 17:49:25
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 16:22:48
Een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
Vandaag om 16:04:50
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door borotof
Vandaag om 15:36:47

Auteur Topic: Aansluiten twee koplampen op railbus voor digitaal gebruik.  (gelezen 1948 keer)

Hobojohn

• Offline Offline
Aansluiten twee koplampen op railbus voor digitaal gebruik.
« Gepost op: 15 March 2009, 22:24:48 »
Dag allemaal,

Op mijn (messing) railbus moeten voor twee brandende koplampen, net als bij een auto.
Ze moeten vervolgens niet uitgaan als ik achteruitrij.
Hoe leg ik een en ander verantwoord aan.

Gewoon de plus en de min van beide lampjes bij elkaar.(parallele schakeling) Een stelletje vervolgens op de blauwe draad,  de andere twee samen op de bij elkaar gevoegde gele en witte decoderdraadjes?
Of is dit niet verantwoord met het oog op de belasting van de decoder?
Ik ben zelfs van plan om de verlichting met 1.5 V lampjes , 15 Ma te maken. (Die zijn heel klein en passen precies in de koplampen).
Dat betekent het gebruik van een zware weerstand, zo'n 900 Ohm. (15 Volt op de rails).

Zit ik zo goed?
Dank voor jullie gewaardeerde reacties.

Groet
Jan 

Remco.

• Offline Offline
Re: Aansluiten twee koplampen op railbus voor digitaal gebruik.
« Reactie #1 Gepost op: 15 March 2009, 22:29:20 »
Hoi John,

Als je bijv. een lokpilot 3 neemt, deze kun je programeren. Dan sluit je je lampjes aan op de functieuitgang en stelt in dat ze altijd aan staan zowel voor als achteruit.

Dan sluit je bijv. voor aan op de paarse draad en massa en achter op de groene en massa. ( Beide leds samen in serie ) Ik gebruik hiervoor altijd een 1k5 ohm weerstandje en dat werkt prima!

Gr. Remco.

Marcel (BR643 Talent)

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 16 March 2009, 14:04:20 »
Waarom op de paarse en groene draden? Gewoon de lampjes aan de voorkant van de trein op de witte draad aansluiten, en eventueel de lampjes aan de achterkant (als je daar lampjes hebt) op de gele draad. Je kunt dan in de decoder wel instellen dat ze altijd aan blijven. Niet de witte en gele decoderdraden bij elkaar voegen, want dat zou weleens het einde van je decoder kunnen betekenen.

Als je 1.5 V lampjes gebruikt, dan zou ik de twee lampjes in serie zetten. Je sluit dan een serie van twee lampjes en een weerstand (bijvoorbeeld 1 kOhm) aan tussen de blauwe en de witte (of gele) draad. Daarna met de decoder instellen dat ze blijven branden onafhankelijk van de rijrichting en eventueel de helderheid aanpassen.

... Dat betekent het gebruik van een zware weerstand, zo'n 900 Ohm. ...

Het gewicht van een weerstand van 900 Ohm of 1 kOhm zal toch geen probleem zijn? Zo zwaar zijn die dingen niet! ;)

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #3 Gepost op: 16 March 2009, 15:53:51 »
Ik denk dat Hobojohn meer doelt op het dissiperend vermogen, maar ook dat is inderdaad niet schrikbarend hoog.

Remco.

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 16 March 2009, 16:11:32 »
Waarom op de paarse en groene draden? Gewoon de lampjes aan de voorkant van de trein op de witte draad aansluiten, en eventueel de lampjes aan de achterkant (als je daar lampjes hebt) op de gele draad. Je kunt dan in de decoder wel instellen dat ze altijd aan blijven.

Omdat ik niet kan ruiken hoe handig John is en of zijn railbusje digitaal is voorbereid. Mogelijk zitten de gele en witte draad al ergens op aangesloten en werkt het niet zoals hij wil.

Via paars en groen weet ik in ieder geval zeker dat het werkt. Daarom dus ;)

Gr. Remco.

Marcel (BR643 Talent)

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 16 March 2009, 17:00:37 »
Menno,

Ik begrijp natuurlijk dat Jan niet doelt op het gewicht van de weerstand ;)

Als hij de twee lampjes en de weerstand in serie zet, en aansluit op 15 V, dan staat er over de weerstand nog ongeveer 12 V en loopt daar (net als door de lampjes) een stroom van 15 mA doorheen. Het vermogen dat in we weerstand gedissipeerd wordt is dan 180 mW. De meeste weerstanden, met uitzondering van SMD, kunnen dat wel aan.

Groeten, Marcel

Hobojohn

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 16 March 2009, 19:03:57 »
Hallo allemaal.
Jullie zullen wel gemerkt hebben: ik ben een betrekkelijke leek op decodergebied.
Ik heb het al doende geleerd en veel naar anderen kijken.
Bij het inbouwen van decoders heb ik mijn lesgeld wel betaald.
Vandaar dat ik mijn vraag  maar even op het forum zet. De deskundigen komen dan aan het woord nietwaar?

De railbus is niet digitaal voorbereid, in die zin dat er geen ínterface inzit.
Maar dat hoeft ook niet. Het is een messing bus, made in Korea.

Ik heb wel  vaker de gele en de witte met elkaar doorverbonden. Amerikaanse stoomlokomotieven hebben namelijk maar één voorlamp. En het is wel leuk dat deze niet uitgaat als je achteruit rijdt.
Ik zet er altijd wel een 20 ohm weerstand tussen (bij 14 volt lampjes). Op zowel de gele draad als de witte. Geleerd van een Amerikaan. Je krijgt dan constant lighting (niet: Lightning, dan is het te laat).
Datzelfde effect wil ik nu ook bij mijn busje.
Nu niet met één lamp maar met twee.

Dissipierend vermogen. Wat een mooie term. Doet ook vast goed in bijvoorbeeld een toespraak!
Wat ik bedoel: als je van 15 Volt naar 1.5 Volt moet dan moet er een weerstand tussen met veel 'weerstand'  Jullie noemen dat 1 Kohm  Ik noem dat dan in mijn elektronica-van-de-kouwe-grond-taal: "zwaar". We bedoelen hetzelfde: met een hoog dissipierend vermogen

Tenslotte lampjes in serie: mij is verteld dat zodra één lampje de geest geeft de andere het kort daarna ook begeeft vanwege de 'sterkere stroom" (die kouwe grond ook....) vandaar mijn idee: doe het parallel.
Heb ik toch nog wat aan de natuurkundelessen van vroeger, dacht ik toen.........

Dank jullie allemaal voor de reacties tot nu toe.

Groet
Jan

« Laatst bewerkt op: 16 March 2009, 19:06:44 door Hobojohn »

Marcel (BR643 Talent)

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 16 March 2009, 19:45:58 »
Jan,

Ik denk dat ik inmiddels genoeg decoders en andere elektronica onderdelen gesloopt heb om mezelf deskundige te kunnen noemen ;)

De gele en witte draad met elkaar verbinden zou zeker met een weerstand op beide draden niet echt een probleem hoeven zijn, maar nodig is het bij de meeste decoders niet. Je kunt namelijk gewoon door het programmeren van de decoder aangeven of je wilt dat de verlichting richtingsafhankelijk brandt of constant (bijvoorbeeld bij het inschakelen van F0). De andere draad heb je dan nog over voor de andere kant, of voor iets anders leuks.

De weerstandswaarde en het vermogen van een weerstand zijn twee verschillende dingen. De weerstandswaarde R (in Ohm) geeft de relatie tussen de stroom I (in Ampere) door en de spanning V (in Volt) over de weerstand aan: V = I * R
Op moment dat er stroom door een weerstand loopt (dan staat er dus ook een spanning over de weerstand), wordt door de weerstand elektrische energie omgezet in warmte: P = V * I
Die waarde P (in Watt) is het vermogen wat in de weerstand 'gedissipeerd' wordt. Aangezien de weerstand daardoor warm wordt, en je natuurlijk niet wilt dat je weerstand het door oververhitting begeeft, moet je zorgen dat je een weerstand gebruikt die voldoende energie kan verwerken.

Nu terug naar jouw lampjes: of je ze parallel of in serie zet maakt op zich niet zoveel uit. Als je ze in serie zet hoef je van 15 V maar terug naar 3 V (de twee lampjes in serie) en is de totale stroom 15 mA. Parallel moet je van 15 V inderdaad terug naar 1,5 V en de totale stroom is dan 30 mA. Je gooit in het geval van serieschakeling dus minder energie weg in de weerstand (die dan dus ook een lager dissiperend vermogen kan hebben). Als één lampje stuk gaat, dan gaat bij serieschakeling het andere lampje gewoon uit (de gloeidraad in het ene lampje is dan gebroken, waardoor er geen stroom meer doorheen kan).
« Laatst bewerkt op: 16 March 2009, 21:10:07 door Marcel (BR643 Talent). Reden: typo »

Hobojohn

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 16 March 2009, 20:51:01 »
Marcel,

Ik snap wat je bedoeld met de lampjes. Het is slim gebruik maken van de mogelijkheden die  de elektronica je biedt. Nu je het zo stelt: ook dat heb ik vroeger wel eens geleerd dat zoiets een van de voordelen van het in serie schakelen was. Simpel rekenen. Ik was beter in andere dingen.

Ik ga het binnenkort toepassen!
Dank!

Jan

Alexander1973

• Offline Offline
Re:Aansluiten twee koplampen op railbus voor digitaal gebruik.
« Reactie #9 Gepost op: 18 April 2009, 13:11:39 »
@ Marcel Spanning in de Electrotechniek wordt niet aangegeven met een V maar met een U.

Dus:

U = I x R
I = U : R
R = U : I

Alexander.
99.9% van de computerproblemen zit tussen de bureaustoel en het toetsenbord!!!
Ecos = Synoniem voor een plastic knijperdoos met een hoge defectenstand.

maartenvanderburgt

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 21 April 2009, 16:47:34 »
Ik ben zelfs van plan om de verlichting met 1.5 V lampjes , 15 Ma te maken. (Die zijn heel klein en passen precies in de koplampen).
Dat betekent het gebruik van een zware weerstand, zo'n 900 Ohm. (15 Volt op de rails).

Je gebruikt een decoder. Waarom dan een weerstand ?? Gewoon de uitgang dimmen en klaar is Kees.

Maarten.

IC 2000

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 21 April 2009, 18:43:05 »
@ Marcel Spanning in de Electrotechniek wordt niet aangegeven met een V maar met een U.

Dus:

U = I x R
I = U : R
R = U : I

Alexander.

Vroegâh, ja hoor daar zijn we weer, Vroegâh werd het wel aangeduidt met een V ;), daarom kunnen er wel eens aanduidings verschillen voorkomen, tenminste als ik mijn Natuurkundeboek mag geloven.