Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Cor--24
Vandaag om 14:29:40
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
  

Auteur Topic: Hoe ziet onze ideale beurs er uit?  (gelezen 8442 keer)

Henk N

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
Hoe ziet onze ideale beurs er uit?
« Gepost op: 29 oktober 2006, 12:03:30 »
Hoe je een beurs beleeft is natuurlijk subjectief. Maar als ik de reacties lees op zowel Rail als Eurospoor, bespeur ik toch een rode draad van teleurstelling. Op beide beurzen worden banen gezien die al eerder te zien waren; grote clubbanen worden veelal afgedaan met meters maken en grasmatrijden; de tweede handsverkoop hoeft niet want we hebben immers Houten, enzovoort.
De vraag is dan:
Hoe moet het er dan wél uit zien. Hoe ziet onze ideale beurs er uit?

HenkN
Station Simpelaar, de bouw van een baan.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Hoe ziet onze ideale beurs er uit?
« Reactie #1 Gepost op: 29 oktober 2006, 12:14:01 »
Expometrique!
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1537
Re: Hoe ziet onze ideale beurs er uit?
« Reactie #2 Gepost op: 29 oktober 2006, 12:19:51 »
Eurospoor vind ik een leuke beurs.
altijd veel bekende en aardige handel.
Dit is ook een van de beurzen waar ik
altijd als bezoeker kom als we er niet
met de club staan.
Gezien de 2007 poster staan we er
volgend jaar weer ;-).
Dit was ook weer mijn eerste beurs dit
jaar.

Blausee_Mitholz

  • Gast
Re: Hoe ziet onze ideale beurs er uit?
« Reactie #3 Gepost op: 29 oktober 2006, 12:20:26 »
Wel hier een bericht van een thuisblijver.

In de begintijd was Eurospoor interessant. Zowel modelbanen als handel.
Wat modelbanen betreft, altijd nieuwe banen kan niet. Kost veel geld en tijd. Het is wel mogelijk een modelbaan te veranderen zodat je de ontwikkelingen kunt zien.

Wat handel betreft voorheen waren op Eurospoor interessante handelaren aanwezing. Ik noem enkele namen zoals Olaerts en de Zwitser Wemoba. Bij Olaerts heb ik des tijds diverse leuke koopjes gedaan. Wemoba had altijd interessant spul bijzich wat hier moelijk te verkrijgen valt. Deze beide handelaren laten zich om wat voor reden dan spijtig genoeg al enige jaren niet meer zien op Eurospoor.

In de begintijd was Eurospoor op vrijdag altijd tot sávonds 20:00 uur opnen. Menigmaal heb ik toen vrijdags een halve snipperdag genomen, was om 14:00 uur op de beurs en had je nog een leuke tijd tot 20:00 uur.

Je kunt niet overal heen dus laat ik Eurospoor maar lopen (ik heb nog ghetwijfelt om te gaan). Volgende week is er Houten voor de handel en over twee weken de Messe te Köln. Beide interessanter dan Utrecht. En ehu Wemoba bezoek ik in CH zelf dus daar kom ik ook niet te kort aan (3 weken geleden nog een lok gekocht aldaar.

Alex_is_lang

  • Offline Offline
  • Berichten: 198
Re: Hoe ziet onze ideale beurs er uit?
« Reactie #4 Gepost op: 29 oktober 2006, 12:26:37 »
Mis de engelse modeldiorama's.
Veel handelaren met de zelfde verkoopwaren.
Wat me vooral opviel is dat veel grote namen er niet meer zijn.
Opvallend maar komt denk ik ook dat ik jaren niet veel beurzen bezocht heb zoals eurospoor , veel grote demobanen om meters op te vullen.

Mij is vertelt dat rijswijk een goed verzorgde beurs is, ben van plan om daar in januari eens een kijkje te gaan nemen.

mvg Alexander

Nulspul

  • Offline Offline
  • Berichten: 227
Re: Hoe ziet onze ideale beurs er uit?
« Reactie #5 Gepost op: 29 oktober 2006, 12:46:40 »
[quote

Mij is vertelt dat rijswijk een goed verzorgde beurs is, ben van plan om daar in januari eens een kijkje te gaan nemen.

mvg Alexander
[/quote]

Nou daar staan bijna dezelfde handelaren en banen als in houten en eurospoor.

Bertus
Vriendelijkheid kost geen geld

Alex_is_lang

  • Offline Offline
  • Berichten: 198
Re: Hoe ziet onze ideale beurs er uit?
« Reactie #6 Gepost op: 29 oktober 2006, 12:57:16 »
Het wereld van handelaren zal klein zijn , op computerbeurzen zijn het ook altijd de zelfde die je tegenkomt.

Alexander

Henk N

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
Re: Hoe ziet onze ideale beurs er uit?
« Reactie #7 Gepost op: 29 oktober 2006, 12:58:07 »
Laten we proberen bij het onderwerp te blijven.
Een vergelijk tussen Rail en Eurospoor is niet aan de orde (daarvoor is een ander draadje).
Hoe ziet onze ideale beurs er uit?
Om in ons land te blijven; Kunnen wij als ideeënbron fungeren voor de organisatoren van Rail en Eurospoor zodat we in de toekomst geen twee min of meer identieke beurzen krijgen én dat er beurzen georganiseerd worden die dát bieden wat we nu missen.
Kortom: Hoe ziet onze ideale beurs er uit?

Henk
« Laatst bewerkt op: 29 oktober 2006, 18:23:53 door Henk Nieborg »
Station Simpelaar, de bouw van een baan.

Gripen

  • Offline Offline
  • Berichten: 382
Re: Hoe ziet onze ideale beurs er uit?
« Reactie #8 Gepost op: 29 oktober 2006, 12:58:44 »
Wat mij betreft zijn er 2 soorten beurzen.

1) Handel: zoals in Houten maar mag wat mij betreft nog groter. Lekker simpel, gezellig en een lage entree.

2) Produktnieuws: Importeurs en fabrikanten die hun nieuwe produkten voorstellen. Mogelijkheid om voorbestellingen te doen en gratis catalogi.
Daarnaast banen van hoge kwaliteit  uit de hele wereld en niet de gemiddelde clubbaan die we overal weer tegenkomen.
Moet ook handel bij zijn maar geen stands met ouwe bagger. Alleen nieuw en goed 2ehands spul uiteraard voor een redelijke prijs anders is het weer niet de moeite waard om op een beurs te kopen.

Ik ben jaren geleden een keer op Rail geweest en toen had het ongeveer vorm 2. Ik heb begrepen dat dat inmiddels verleden tijd is?

H0 - Multimaus - Tillig Elite - TP I-V

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1509
  • Britse ModuleBaan, Msg Ht
    • Mijn Flickr pagina
Re: Hoe ziet onze ideale beurs er uit?
« Reactie #9 Gepost op: 29 oktober 2006, 13:43:59 »
De ideale beurs draait wat mij betreft voornamelijk om de banen. Een soort show van creativiteit. Dit zijn banen die inspirerend zijn voor de bezoekers. Deze banen zouden enkele of alle van de onderstaande aspecten moeten hebben:
  • Mooi, waarheidsgetrouw landschap
  • Waarheidsgetrouwe spoorsituaties
  • Tijdsperk en landgebonden
  • Rijden en rangeren volgens een soort (eenvoudige) dienstregeling (i.p.v. doelloos rondjes rijden)
  • Bouwers die plezier uitstralen bij wat ze presenteren
Verder zou er meer gevarieerd moeten worden qua banen. Het alleen veranderen van wat details van een baan (zeker bij een modulebaan) valt voor het gros van de bezoekers niet onder de noemer 'andere baan'.

Handel zou zich moeten beperken tot winkeliers met leuke aanbiedingen en winkeliers met aparte dingen, gereedschappen en dergelijke (zoals GM&S). 2e hands hoeft van mij niet zo.

Daarnaast zou het de plaats moeten zijn waar fabrikanten productnieuws laten zien.

Kort samengevat: Zoiets als Rail een aantal jaar terug.

Werner

Swaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 589
Re: Hoe ziet onze ideale beurs er uit?
« Reactie #10 Gepost op: 29 oktober 2006, 20:28:04 »
Mijn ideale beurs? Eentje met veel geld erin ;D..Maar das weer un andere beurs :P

marco

  • Offline Offline
  • Berichten: 581
Re: Hoe ziet onze ideale beurs er uit?
« Reactie #11 Gepost op: 29 oktober 2006, 20:38:47 »
Dan is mijn vraag, wie is 'onze' ... Ik kan het als kritisch kijker prima naar mijn zin hebben op een beurs als Eurospoor. Het laat nou eenmaal meerdere facetten cq praktijk voorbeelden van modelspoor zien. Het past dan misschien niet altijd  in 'ons' straatje.... maar wat weerhoudt 'ons' er dan van om onze superieure creaties te tonen op een beurs ?

groet,
marco-
Oldskool Fleischmann H0 Tandradbaan & NS TP 3/4.

Gooierhaven

  • Offline Offline
  • Berichten: 321
Re: Hoe ziet onze ideale beurs er uit?
« Reactie #12 Gepost op: 29 oktober 2006, 20:49:58 »
Als ik de reactie op allerlei fora lees, kan ik maar een conclusie trekken: men wil wekelijks naar Houten. Maar dat wil ik absoluut niet!

Ik wil banen zien en met mijn baan deelnemen aan evenementen in binnen- en buitenland. Liefst niet te grootschalig en te commercieel.

Een evenement als de Udense Modelspoordagen kan mij meer bekoren dan Rail of Eurospoor. De banen hoeven echt niet perfect te zijn. Sterker nog liever geen franje van frieslijsten, muzikale omlijsting en dergelijke. Maar wel leuke details en realistisch treinverkeer. Dus reële snelheid en treinsamenstelling. En dan val ik niet over een foutief computernummer of een ontbrekend logo.
Als er dan ook nog mensen met een open geest rondlopen, die begrijpen dat niet iedereen merk X of schaal 3 het beste vindt, heb je in mijn ogen een ideale beurs.
Voordeel van deze evenementen is ook nog eens dat de entree meestal goedkoop is.

En de commercie dan?
Voor mij is de reguliere vakhandel, Houten en af en toe een lokale ruil(?)beurs voldoende. Laat de fabrikanten alsjeblieft hun geld besteden aan de ontwikkeling van de modellen, een goede informatievoorziening aan de handelaren en vakbladen en een goede internetsite. Deelnemen aan evenementen zoals Rail of Intermodellbau is misschien alleen voor kleinseriefabrikanten een optie.

O ja, de combinatie met auto- en scheepsmodelbouw vind ik ook altijd een evenement ten goede komen.

Tot slot: dit is slechts mijn mening en niemand hoeft het me mee eens te zijn.

Jan

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re: Hoe ziet onze ideale beurs er uit?
« Reactie #13 Gepost op: 30 oktober 2006, 20:55:12 »
Een ideale beurs zoals door sommige hier voorgesteld is een utopie.
De twee belangrijkste redenen waarom zo,n beurs niet te organiseren is; zijn de factoren tijd en geld! (Het valt mij meerdere malen op dat de meeste criticasters die zich hier bewegen, geen geld (het moet altijd goedkoper =lees gratis zijn= geen tijd hebben, (moeten nog naar school) en zij vooral niets gebouwd hebben (woon nog thuis en heb geen ruimte))))
Zij vergeten dat om iets nieuws te bouwen, zeker vanaf het  beginnen van denken tot aan de laatse grashalm plaatsen, er zeker enkele jaren en een hele zooi pecunia aan voorbij en vooraf gaan.
Als je commentaar heb bedenk dan eerst eens wat jou inbreng zou kunnen zijn en of je het op kan brengen iederjaar iets nieuws te maken. Je inbreng moet natuurlijk wel iedere keer op een hoger pijl staan want anders beginnen diez....kers weer te ouweh...... dat ze allemaal al eens eerder gezien hebben, zij teleurgesteld zijn en de beurzen achter vliegen in kwaliteit.

Denk hier maar eens over na!

Groetjes van SK die een ieder in zijn (modelspoor) waarde wil laten
« Laatst bewerkt op: 30 oktober 2006, 23:01:20 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Hoe ziet onze ideale beurs er uit?
« Reactie #14 Gepost op: 30 oktober 2006, 21:12:19 »
Ik vind dit wel een interesant draadje wilde ik graag als eerste kwijt.

Dan de mening over een ideale beurs:
Eurospoor en ook Rail vond ik dit jaar niet slecht. Oke het kan misschien nog wel beter maar dat kan bijna altijd.

Wat ik nog wel er bij zou willen is inderdaad wat nieuwe bouwwerkjes. En dan hoeven die helemaal niet groot te zijn! Want ik zie liever een gedetaileerde diorama dan een "kilometer grasmat".
Ook wel mooi zou wat nieuw uitgebracht N spoor zijn (IRM ofzo, droom droom) Maar goed dat zal eers voorlopig dromen blijven.
Verder lijkt het me ook wel heel leuk om min of meer 1 op 1 op beurzen workshops te geven dat je met je eigen handen dingentje leert bouwen. gewoon van die gedetaileerde kleinigheidejes als een struikje en een electra kast voor naast het sein ofzo.) Beetje leren omgaam met materiaal dus.

Maar nogmaals ben ik best tevreden over beurzen van nu.

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.