Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 12:42:42
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Pauldg
Vandaag om 12:38:05
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Arjan6511
Vandaag om 12:36:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:27:17
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door Henk Veenstra
Vandaag om 12:22:25
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Bert Jolink
Vandaag om 12:16:06
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Hans Reints
Vandaag om 12:04:42
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 12:00:34
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:58:37
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door Eric v C
Vandaag om 11:50:56
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Henk Veenstra
Vandaag om 11:20:45
Einde Koemo ballast ??? door Rick
Vandaag om 11:16:57
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:41
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door grossraumwagen
Vandaag om 10:18:47
Treinreizen met m'n vader door defender
Vandaag om 09:36:49
Update: baan in de tropen door tuurtje
Vandaag om 09:30:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 09:15:54
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:05:18
Station Roodeschool door Cor--24
Vandaag om 08:29:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
23 april 2024, 22:31:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Scratchbuilt
23 april 2024, 22:30:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
23 april 2024, 22:14:29
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 21:44:11
Ton bouwt goederenwagens door TonM
23 april 2024, 21:33:46
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:59:05
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
23 april 2024, 20:45:40
DR4024 door Michaël dB
23 april 2024, 20:11:53
  

Auteur Topic: Hoe ziet onze ideale beurs er uit?  (gelezen 8489 keer)

Anoniem

  • Gast
Re: Hoe ziet onze ideale beurs er uit?
« Reactie #15 Gepost op: 30 oktober 2006, 21:17:29 »
Ik ben heel makkelijk: óf ik rouleer mijn beursbezoeken met Duitse, Franse, Belgische, Engelse en Nederlandse beurzen óf indien dat niet kan (pecunia  ::)) zeur ik niet. Althans niet voor het echie, natuurlijk zeur ik altijd maar dat zou ik ook doen als ik op de ideale beurs rondliep...it's a way of life ;D.

Alle gekheid op een stokje: zodra de middelen er zijn, ga ik een keer niet naar Eurospoor maar naar Genk, Stuttgart of Parijs. Dat is best een goede oplossing om het krappe aanbod op te rekken.

Eric van Spelde

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
Re: Hoe ziet onze ideale beurs er uit?
« Reactie #16 Gepost op: 31 oktober 2006, 11:51:10 »
Een ideale beurs zoals door sommige hier voorgesteld is een utopie.

<knip>

Als je commentaar heb bedenk dan eerst eens wat jou inbreng zou kunnen zijn en of je het op kan brengen ieder jaar iets nieuws te maken. Je inbreng moet natuurlijk wel iedere keer op een hoger pijl staan want anders beginnen diez....kers weer te ouweh...... dat ze allemaal al eens eerder gezien hebben, zij teleurgesteld zijn en de beurzen achter vliegen in kwaliteit.

Denk hier maar eens over na!

Groetjes van SK die een ieder in zijn (modelspoor) waarde wil laten


Vind ik een beetje kort door de bocht, Hans.

Wat mij opvalt dat het steeds dezelfde zijn (jij zelf niet uitgezonderd) die zich bekommeren om de kwaliteit van zowel het uitgebeelde zelf als de presentatie naar het publiek, en dat er hele volksstammen rondlopen die al jaren dezelfde onafgewerkte meters bak meezeulen; nooit kiezen voor een onderwerp of een logische samenstelling van verschillende onderwerpen, maar gewoon alles wat de individuele clubleden 'wel leuk' vinden bij elkaar op één baan sodemieteren; railmateriaal gebruiken dat waarschijnlijk niet meer goed genoeg was voor de eigen baan 'thuis', hun boterhamzakjes op de baan laten slingeren, 'verlichting' en 'achtergrond' (of zelfs maar een verfje voor de buitenzijde van hun modulebakken) een vies woord vinden en ook op geen enkele wijze met het publiek wensen te communiceren. En het jaar na jaar presteren om daar op geen enkele wijze verbetering in te (willen) brengen.

Dit zijn doorgaans niet de individuele modelbouwers en de modelspoorgroepjes die alles uit eigen middelen bekostigen, integendeel - het zijn vaak de 'rijke' verenigingen (veel leden = veel contributie en een groot 'maatschappelijk draagvlak', terwijl slechts een klein gedeelte ervan daadwerkelijk bouwt) met een eigen, door de gemeente toegewezen clubruimte en veelal ook nog wat subsidie/bijdragen uit de Nationale Clubactie e.d.!


Ik ga er vanuit dat deze verenigingen die al voor de honderdvijftigste keer meedraaien op Rail/Eurospoor et cetera niet met dezelfde visuele beperking behept zijn als Ray Charles, Stevie Wonder en Jules de Corte, en misschien zelfs ook wel eens een modelspoorblad openslaan. Zij zien dus net zo goed dat hun bijdrage op geen enkele manier representatief is voor de huidige stand van de modelspoorbouw, en dat anderen veel meer werk maken van de presentatie aan/interactie met het publiek. Bomt niet, want zij kunnen lekker een weekend 'spelen' op kosten van de organisatie...

Ik heb het al eerder gezegd: van een 'internationale' modelspoortentoonstelling verwacht ik een zeker niveau, per slot van rekening wordt ook niet iedereen zomaar toegelaten tot de Fomule 1 of het WK volleybal. Je zult eerst wat moeten laten zien. En kan de organisator niet genoeg 'serieuze' modelspoorgroepen/banen/demo's aan zich binden, dan maar een hal minder of wat meer ruimte op/tussen de stands (is vaak nogal krap bemeten, en aan het uiteindelijk resultaat gaat vaak heel wat heen en weer gebel/mail aan vooraf omdat de organisatie op één of andere manier denkt dat je een baan van tien meter lengte ook wel op zes meter kwijt kunt...).

Voor wat betreft betreft het argument 'het zijn grotendeels toch maar dagjesmensen/ kinderen/ mensen die er geen verstand van hebben, als we de treinen lekker laten racen dan staat het publiek gelijk twee rijen dik (waarom neem je dan geen autoracebaan mee, die is er meer geschikt voor en het publiek kan ook nog meedoen)' - op een '' internationaal' autotuningevenement begin vorig jaar stond het publiek (d.w.z. pubers van vijftien die nog ver van hun rijbewijs verwijderd zijn) ook vijf rijen dik tegen de dranghekken toen ene Barbara uit Tilburg na een korte en nauwelijks artistiek verantwoorde 'striptease' in haar blote m*ts over het showpodium paradeerde.
Je moet echter wel heel goed in de gaten houden met wat voor indruk je publiek naar huis gaat. Je mag je publiek namelijk nooit onderschatten. We waren met zijn allen eind jaren tachtig, begin jaren negentig net een beetje bezig het niet-modelbouwende publiek ervan te overtuigen dat dit een enorm interessante en veelzijdige hobby is waar je in de loop der jaren een ontwikkelingsproces ondergaat dat maakt dat je er niet zomaar op uitgekeken raakt, en dat beeld gaan dan we op de twee grootste beurzen die ons land kent weer net zo hard afbreken. Ik heb me op Eurospoor - een soort kruising tussen een kerstmarkt en een Turkse bazaar, maar dan met treintjes - kostelijk vermaakt. Maar wanneer ik als geïnteresseerde leek
in de wetenschap dat dit de grootste modelspoortentoonstelling in Europa is met 20.000 vierkante meter etc. etc. -  met andere woorden beter dan dit wordt het niet - naar Utrecht was getogen, dan was de kans toch vrij groot geweest dat ik de hobby had afgeschreven als en tijdverdrijf voor wat kinderlijke mannen (nog steeds een schromelijk gebrek aan vrouwen binnen de hobby - zou het totale gebrek aan gevoel voor kleur, proportie, natuurlijkheid, kortom esthetiek op veel banen daarvan en gevolg, of de oorzaak zijn?) met enigzins beperkte geestelijke vermogens en morsige oude mannetjes die hun kindertijd met de blikken trein die door moeder zonder pardon met de vuilnisman werd meegegeven toen ze het huis uitgingen, weer willen beleven.

Laten we wel wezen, de maatschappij is veranderd sinds de hoogtijdagen van de 'speelgoedtrein' in de jaren vijftig. Er is veel meer keuze in vrijetijdsbesteding, en mensen die zich tevreden stellen met een minimum aan interactie en eigen inbreng kunnen zich 24 uur per dag, 7 dagen per week, hun hele leven lang kapot amuseren zonder dat ze ook maar in de buurt van een hobbyzolder hoeven komen. Met andere woorden, wie anno 2006 in een hobby 'duikt' is so wie so al iemand met een wat meer actieve en individuele instelling, iemand die zich graag laat uitdagen en prikkelen, waarbij 'iets willen bereiken' geen vies begrip meer is.
Is de modelspoorhobby zoals die bijvoorbeeld op Eurospoor aan en breed publiek wordt gepresenteerd, prikkelend en uitdagend genoeg? Ik denk het niet. Iedereen binnen de modelspoorwereld heeft het over vergrijzing en beperkte aanwas van nieuw bloed en de hoge prijzen van (kant en klaar) modelspoormateriaal die daarvoor verantwoordelijk zouden zijn. Onzin - iedere hobby is duur, maar bij iedere hobby zijn ook mogelijkheden om een gebrek aan pecunia door een overmaat aan eigen inzet en creativiteit te compenseren (kijk daarvoor maar eens wat Floris met wat styreen en limonadeblikjesblik op de rails zet). Het probleem is, dat in vergelijking met wat er tegenwoordig nog meer 'te koop' is op de wereld, de modelspoorhobby nog steeds wordt gezien als een wat kinderachtige bezigheid. En moeten we in het licht van sommige commentaren waarbij 'alles kan, alles mag' en het onder het vloerkleed willen vegen van niveauverschillen binnen de hobby, niet een heel klein beetje constateren dat de criticasters by and large gelijk hebben? Laat ik het zo stellen, als ik op Eurospoor zo eens om me heen kijk dan word ik niet vrolijk van het profiel van de gemiddelde hobbyist. De modelspoorhobby lijkt inderdaad met uitsterven bedreigd.

En dan kijk ik naar het clubje (jonge) mensen dat wél zijn monde durft open te trekken en man en paard noemt, en constateer dat dit groepje voor ongeveer 100% valt binnen de 'pool' van modelspoorbouwers die hier en elders ook wat laat zien. En daarom denk ik dat het uiteindelijk allemaal wel goed komt met de hobby... :D

« Laatst bewerkt op: 31 oktober 2006, 12:54:38 door Eric van Spelde »

Wim Waleboer

  • Offline Offline
  • Berichten: 196
  • Pluk de dag
    • Fotoalbum
Re: Hoe ziet onze ideale beurs er uit?
« Reactie #17 Gepost op: 31 oktober 2006, 12:29:52 »
Modelbanen halen uit Buitenland brengt nogal wat met zich mee, wat denk je van ONKOSTEN ,logies en km geld en dat komt allemaal bij het entree kaartje waarvan we nu al vinden dat het veel te duur is.
Ik heb b.v afgelopen weekeind in Frankrijk gestaan op een expo en daar waren we de enigste Nederlanders verder twee Belgen rest lokaal en de entree prijs slechts 4 euro p/p en 2 voor kinderen.
Onkosten waren voor rekening van de Stad.Burg en schepenen.
MAAR OERGEZELLIG.
Alleen zo kleinschalig dat ik er niet voor zou rijden 228km geen en 228 terug.
Modulair SalzBurgerLandesBahn en 500m2 LGBbaan
http://salzburgerlandesbahn.multiply.com/

conradm

  • Offline Offline
  • Berichten: 124
    • ToerKoe.nl
Re: Hoe ziet onze ideale beurs er uit?
« Reactie #18 Gepost op: 31 oktober 2006, 12:44:24 »
De ideale beurs:
-Voldoende kwalitatief hoogwaardige banen.
-Beperkte handel
-Redelijke presentatie van fabrikanten

om bij het eerste punt te beginnen, aan welke criterea zou een baan moeten voldoen:
-één duidelijk thema (land/streek, tijdperk)
-Verzorgd uiterlijk (achtergrond en publiekszijde)
-Iets toevoegen aan het geheel (dus niet alleen stoom of nevenlijntjes. niet alleen maar H0 maar ook andere formaten)
-orginaliteit (denk ook eens aan smalspoor of diorama ipv H0 naar duits voorbeeld)

het tweede punt, de handel. Die mag natuurlijk niet ontbreken maar 20 stands waar ik voor de zelfde prijs het zelfde Roco of Marklin materiaal kan kopen daar zit geloof ik nietmand op te wachten.
Juist de handelaren die zich richten op een bepaald marktsegment zijn zeer welkom.

het laatste punt; een stand van een fabrikant is meestal een welkome aanvulling. Wie wil er niet de nieuwste producten 'live' zien.

Tot zo ver, kan nog wel twee uur door gaan....maar dan zouden jullie toch echt moeten gaan betalen ;-)



Geoffrey Korstanje

  • prutser
  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
Re: Hoe ziet onze ideale beurs er uit?
« Reactie #19 Gepost op: 31 oktober 2006, 12:51:52 »
Voor mij persoonlijk:

De nederlandse modelspoordagen in Rijswijk.
Geheel mijn thema. Ook demonstraties en verkoop(maar niet teveel)

Dus voor mij bestaat deze beurs reeds.

Har

  • Offline Offline
  • Berichten: 52
    • WWWebsite
Re: Hoe ziet onze ideale beurs er uit?
« Reactie #20 Gepost op: 31 oktober 2006, 12:55:04 »
Ik sleut me helemaal aan bij Geoffrey. Tevens zijn de toegangsprijs en de horeca prijzen wat acceptabeler. Dit geldt overigens ook voor de wachttijden bij de toegang en de horeca.

conradm

  • Offline Offline
  • Berichten: 124
    • ToerKoe.nl
Re: Hoe ziet onze ideale beurs er uit?
« Reactie #21 Gepost op: 31 oktober 2006, 12:56:22 »
mee eens, Rijswijk is best OK.

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: Hoe ziet onze ideale beurs er uit?
« Reactie #22 Gepost op: 31 oktober 2006, 13:23:29 »
je ziet zoveel mensen termen als " kwalitatief hoge banen"  enz gebruiken.

Als ik al die mensen zou laten defineren wat, als voorbeeld, " kwalitatief hoge banen" inhoud dan krijg ik van al die mensen een verschillend antwoord varierend van "een baan op 130 cm hoogte" tot " een baan die zich kenmerkt door de vele net afgewerkte details" om maar eens wat te noemen.

Zolang we die termen niet gedefinieerd hebben blijven we praten over beurzen die wel al dan niet goed zijn. En spreekt iedereen elkaar tegen terwijl ze soms best het zelfde bedoelen.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

conradm

  • Offline Offline
  • Berichten: 124
    • ToerKoe.nl
Re: Hoe ziet onze ideale beurs er uit?
« Reactie #23 Gepost op: 31 oktober 2006, 14:22:32 »
Zal ik dan maar een beginnetje maken:

Kwaliteit van een baan kan je natuurlijk op verschillende punten beoordelen;
-Orginaliteit, Realisme& Thema
-Afwerking
-Presentatie

Orginaliteit; een algemene baan naar duits voorbeeld is net iets minder orgineel dan een Nederlandse baan van een speciale omgeving in een bepaalde tijd.

Ook het wel of niet gebruiken van standaard (fabrieks) onderdelen kan hierin meegewogen worden.


Afwerking;  zijn er geen kale plekken of zijn er preisertjes flauw gevallen? Ook het verschil tussen netjes zelf geballast of F* profi telt hier mee.

Presentatie;Algehele verzorging,  heeft de baan een achtergrond. Is de baan goed verlicht.

Tot zo ver....nu jullie



Eric van Spelde

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
Re: Hoe ziet onze ideale beurs er uit?
« Reactie #24 Gepost op: 31 oktober 2006, 14:53:38 »
Ik denk dat ik al een aardig aanzetje gaf door voorbeelden te geven van het tegendeel :D.

Maar goed, minimale kwaliteitseisen zouden toch moeten zijn:

* Een voor de bezoeker (evt. met uitleg) te herkennen thema, of een aantal zonder al te veel fantasie te hoeven gebruiken bij elkaar passende thema's.

* Thema moet enigzins consequent zijn uitgewerkt - als je pretendeert een 'Nederlandse' baan neer te zetten en 95% van je gebouwen is overduidelijk van Duitse afkomst, dan klopt het plaatje niet.

* Modelbouwtechnieken en materialen op zijn minst volgens de algemeen aanvaarde huidige standaard - als de modelspoorwinkels al twintig jaar geen messing code 150 rail met dertig graden wissels en puntstukken waar je complete treinen in kan laten verdwijnen, H0-bomen van 4 centimeter hoogte bestaande uit een pluk groen gekleurd beddenschuim op een stokje, gekleurd zaagsel als 'gras' en modelhuisjes waarin een Preisermannetje gegarandeerd z'n kop stoot, meer verkopen en jij gebruikt je nog steeds op je 'model'baan, dan heeft deze hoogstens een nostalgische waarde.

* Daarmee verbonden: schaal consequent aanhouden of er mee 'spelen' om meer diepte in het landschap te suggereren, maar in ieder geval geen N-huisjes in de directe omgeving van een H0-spoorlijn...

* Rollend materieel behorend bij het thema en rijdend op een manier die suggereert dat we inderdaad met een trein te maken hebben en niet met een soort zwaartekrachtloos object dat moeiteloos van stilstand tot warp speed en terug in éénhonderdste seconde gaat.

*Constructies van tunnels, bruggen e.d. moeten een beetje kloppen met de werkelijkheid. Als een kind van tien zit dat het in het echt nooit zo kan (en kinderen zijn tegenwoordig in velerlei opzicht wat 'wijzer' dan wij misschien vroeger waren) dan kan je gaan zitten mokken van 'en IK bepaal dat het natuurgetrouw is'- maar volgens mij doe je an toch gewoon iets niet goed.

* Boogstralen in overeenstemming met het karakter van de spoorlijn en het gebruikte materieel. Dertig centimeter-rijtuigen zien er gewoon bezopen uit als ze door een radius van veertig centimeter moeten.

* Geen volledig zichtbare rondjes (tenzij de de Stadtbahnring om Berlijn of zoiets bouwt) of keerlussen volgens het hondekluifprincipe. Niets zo illusieverstorend als een trein die vol in het zicht zo'n beetje dubbelklapt om een paar weilanden en de locomotief het station alweer binnenrijdt terwijl de laatste wagen zich nog in tegengestelde richting op het andere spoor bevindt. Bovendien heb ik nooit een landschappelijk verantwoorde aankleding van een open en bloot liggende keerlus gezien. En waarom doe je het dan in Godsnaam? Een schotje met een paar bomen ervoor waarachter de trein verdwijnt richting weetikveel lijkt me niet alleen een stuk eleganter, maar ook eenvoudiger.

* Geen in het zicht liggende kale/onafgewerkte plekken op de baan. Zeker niet wanneer ze een jaar later nog steeds kaal en onafgewerkt zijn.

* Het houtwerk van de bakken netjes geschilderd/afgewerkt. Liefst nog een bordje er op met wat het voorstelt. 

* Zeker bij schalen kleiner dan 0 zijn een goede verlichting en achtergrond onontbeerlijk. Anders verzuipt het tefereel in de niet-vormgegeven omgeving.

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Hoe ziet onze ideale beurs er uit?
« Reactie #25 Gepost op: 31 oktober 2006, 15:09:04 »
Citaat
Ik denk dat ik al een aardig aanzetje gaf

Eric, dit gaat prima zo, ik hou wel van dit soort "aanzetjes". Lekker om te lezen en voorzien van leuke voorbeelden :)
Groet Jaap

P.S., Zelf kan ik niet zoveel zeggen anders hoor ik direkt daar heb je 'Bergmans' weer ;D
« Laatst bewerkt op: 31 oktober 2006, 15:10:58 door JaJo »
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Anoniem

  • Gast
Re: Hoe ziet onze ideale beurs er uit?
« Reactie #26 Gepost op: 31 oktober 2006, 15:22:53 »
Eric, ik kan mij grotendeels wel vinden in je criteria voor een "kwalitatief goede baan", hoewel zo'n term nooit volledig geobjectiveerd kan worden. Ik wil nog toevoegen:

* Rollend materieel behorend bij het thema mag wat mij betreft vrij ver gaan. Dat houdt natuurlijk in "geen TGV naast stoom" (al heeft dat in Frankrijk niet eens zoveel gescheeld ;D) maar indien mogelijk kun je je bij een niet-fictief voorbeeld ook beperken tot het materieel dat in werkelijkheid door je station komt / kwam. Het rijden op een (eventueel in tijd gecomprimeerde, maar van het voorbeeld afgeleide) dienstregeling is in dat opzicht een pluspunt, al kan dat snel vervelen en zie je daarom ook vaak dagplanningen in de trant van "van 12 tot 14 uur rijden wij volgens dienstregeling". Voor mij ook prima en houdt een grote groep mensen tevreden. Tailchasing daarentegen vind ik altijd een beetje jammer.

* Vermijd landschappelijke onlogica. Vrij vaak zie je in een voor de rest plat landschap ineens een enorme kloof omdat dat grote viaduct zo mooi is.

* Over de kale / onafgewerkte plekken: dat moet kunnen vermits de baan op dat punt nog in aanbouw is en dat ook aangegeven staat (met een bordje of iets dergelijks).

* De baan hoeft geen rariteitenkabinet te zijn. Als een vreemde of onlogische situatie voorkomt in het grootbedrijf - type spoorlijn door een huis enzo - dan kun je dat uiteraard uitbeelden, maar het is dan raadzaam om ergens een uitleg of foto van het grootbedrijf op te hangen.

* Natuurlijk sporenverloop is een must. Geen 5 meter kaarsrecht om vervolgens met R1 negentig graden linksaf te knallen en aan de volgende rechte lijn te beginnen. Hierbij is gebruik van verkanting en overgangsbogen ook een pluspunt.

* En vooral: niet alles bomvol met sporen....

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Hoe ziet onze ideale beurs er uit?
« Reactie #27 Gepost op: 31 oktober 2006, 15:37:57 »
Bomvol met sporen zou mijn inziens nog kunnen. Als het dan geografisch en plaologisch maar kloppend is. Kijfhoek naboodsen lijkt me toch een leuk onderwerp maar doe het dan wel waarheidsgetrouw. En kom niet aan met gemiddelde spoorlengte van 90cm, en wissels van 15 graden. Om nog maar te zwijgen over de vaak pal naast geplaatste binnenstad dat in werkeijkheid natuurlijk he-le-maal nooit voorkomt!

Verder wil ik een punt maken met stdenbouwkunde.
Stedenbouwkunde om een station moet kloppen. Dus niet 3.5 vakwerkhuizen en we zijn de stad weer uit.
Nee Kijk naar de werkelijkheid en zorg er voor dat het station een reden heeft om daar te liggen.

Wanneer je dan toch een station aan de rand van de stad wilt kan je 2 dingen doen.
- Tijdperk I of II gaan rijden. in die tijd lagen stations ook daadwerkelijk aan de rand van de stad in een weiland.
- Bouw geen Centraal station maar een station dat in werkelijkheid ook aan de rand van de stad ligt.

m.v.g.

Mark
« Laatst bewerkt op: 31 oktober 2006, 15:39:28 door mmhajvth »
love to build realistic     let's be kind.

conradm

  • Offline Offline
  • Berichten: 124
    • ToerKoe.nl
Re: Hoe ziet onze ideale beurs er uit?
« Reactie #28 Gepost op: 31 oktober 2006, 15:45:19 »
Kijfhoek naboodsen lijkt me toch een leuk onderwerp maar doe het dan wel waarheidsgetrouw.

klinkt goed, wanneer beginnen we??

Ja het blijft lastig voor de meeste bouwers om een echte stad na te boodsen. Ze zijn denk ik bang dat je door de huizen het spoor niet meer ziet.....het zelfde geld voor bossige omgevingen, wanneer zie je nu echt een modeltrein door een bos gaan???

Conrad.


henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21671
Re: Hoe ziet onze ideale beurs er uit?
« Reactie #29 Gepost op: 31 oktober 2006, 15:46:50 »
Daar krijg je allemaal mooie banen van. Maar een beurs vol met dergelijke banen is ook niet compleet.

Nog een kwalitatief hoogstaande baan.
Een spaanplaat met daarop een dubbel railovaal en wat ingewikkelde inhaalsporen. Naast de sporen zijn op strategische plaatsen goed zichtbaar de wisseldecoders, seindecoders en terugmeldencoders gemonteerd. Goed zichtbaar is ook hoe een en ander fysiek met elkaar in verband staat. Naast de baan een man met een computer die helder en duidelijk kan uitleggen hoe je dat nou doet, een digitale baan automatiseren met een computer. Daarna weet je wat je op de beurs moet kopen om thuis zelf aan de slag te gaan.
Zoiets heeft een hoge beurskwaliteit en is een stuk zeldzamer dan de ideale banen die in de voorgaande berichten werden omschreven.

Persoonlijk zie ik op een beurs nog het liefst lekker grote schalen met goed zichtbare modeltechniek. Scenery mag, mits het uitzicht op de rijdende treinen niet wordt bedorven.
« Laatst bewerkt op: 31 oktober 2006, 15:57:14 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.