Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanpassen baanplan bestaande baan door Ronald69
Vandaag om 16:06:19
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door Rick
Vandaag om 16:03:05
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Frits C
Vandaag om 15:48:45
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Rick
Vandaag om 15:09:14
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:06:26
Sfeer op je modelbaan door Ronald Halma
Vandaag om 15:02:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:38:12
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 13:51:22
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
Vandaag om 13:34:11
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 13:30:30
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door odaoda
Vandaag om 13:27:03
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 13:25:09
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
Vandaag om 12:56:38
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door defender
Vandaag om 12:51:30
Module vliegveld Jan van Mourik door defender
Vandaag om 12:45:24
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 12:08:12
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door sncf231e
Vandaag om 11:53:24
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 08:40:21
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:32:57
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
14 August 2025, 21:30:54
Fleischmann Anna ombouw. door defender
14 August 2025, 20:19:47
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
14 August 2025, 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
14 August 2025, 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
14 August 2025, 16:32:24
Da's Daz 2 door Huup
14 August 2025, 15:59:06
  

Auteur Topic: Benjamin - (Baanplan H0)  (gelezen 14334 keer)

Benjamin

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
  • Enthousiaste beginner
Benjamin - (Baanplan H0)
« Gepost op: 14 March 2009, 09:15:53 »
Beste forumlezers,

Mijn 1e concept baanplan is af en ik wil graag jullie mening/reactie. Het baanplan is gebaseerd op een voorbeeldbaanplan die ik in mijn andere draadje heb ontvangen. Geel is schaduwspoor en blauw level 1. De baan is 300 bij 122.

Ik heb nog wel een aantal vragen die ik graag beantwoord wil hebben:

1. Ga ik de stijging naar level 1 halen met een hellingspercentage van 3 à 4 %? Ik heb bewust nog geen hoogte tekens opgenomen in het baanplan, maar ik wil graag weten of het kan en met welke hoogte het schaduwspoor gemaakt moet worden?

2. Ik heb de koploper en ik wil in de toekomst de IRM van Rivarossi aankopen. Ga ik met deze treinen de bochtwissels en kleine bogen halen? Heb al wel met de koploper en kleine test gedaan, maar ik heb nog niet alle rails. Dus kan nog niet alles testen.

3. Op level 1 heb ik nu alleen nog een station met enkele sporen. Hoe zou het staan als ik bovenop ook nog één keerlus maak? Opzich ben ik best tevreden met het baanplan, maar er kan vast wel wat op een andere manier.

4. De sporen van het station zijn ook niet allemaal evenredig aan elkaar. Er zitten wat andere stukken rails tussen, omdat ze anders niet op elkaar aansloten. Heeft iemand andere opties?

Ben benieuwd naar de reacties. Mijn vorderingen gaan gestaag, maar ik zit bijna op het goede spoor ;)

Benjamin

« Laatst bewerkt op: 29 March 2009, 08:43:53 door Hans van de Burgt »

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: Benjamin baanplan HO
« Reactie #1 Gepost op: 14 March 2009, 09:47:30 »
Benjamin,

je hebt heel veel rails op een kleine ruimte vind ik, smaken verschillen natuurlijk, ikzelf vind het plan te vol.

Om een goede onderdoorgang te krijgen moet je minimaal een cm of 9 verschil hebben, dan kunnen je treinen ergens goed onderdoor.
Er even vanuitgaand dat een rail een lengte heeft van pakweg 20 cm (ruim aangehouden), dan komen jou hellingen op "10 railstukken x 20 cm" dat is 2 meter.
Dit is te kort, jou hellingen zijn veel te stijl. Je komt gewoon ruim een meter te kort voor je hellingen.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Bram w

  • Offline Offline
  • Berichten: 883
Re: Benjamin baanplan HO
« Reactie #2 Gepost op: 14 March 2009, 09:54:07 »
Benjamin,eerder beginnen met stijgen kan niet,want dan kom in
de knoop met de keerlus.groet Bram.

r0n

  • Offline Offline
  • Berichten: 200
Re: Benjamin baanplan HO
« Reactie #3 Gepost op: 14 March 2009, 10:20:36 »
als iets niet past kan je eens kijken of je er geen flexrails tussen kan zetten. Deze zijn op maat te maken en heb je ook minder overgangen in je rails.

Rob Bogers

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
    • Mijn modelbouwhobby
Re: Benjamin baanplan HO
« Reactie #4 Gepost op: 16 March 2009, 10:58:56 »
Back to the drawingboard, want dit plan gaat echt niet lukken. Tekenen misschien wel maar het bouwen niet. Behalve dat het plant ook te vol is, zijn er maar weinig zichtbare rails te zien en dat kan snel vervelen.
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

Benjamin

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
  • Enthousiaste beginner
Re:Benjamin - (Baanplan H0)
« Reactie #5 Gepost op: 29 March 2009, 21:26:03 »
Mijn vorige baanplan heb ik naar de prullenbak verwezen. Nu heb ik een bestaand baanplan uit een Marklin HO C-rail boekje als uitgangspunt gebruikt.

Enige vraag die ik heb, haalt bijv. de koploper de bocht van de keerlus en R1 bochten in het algemeen? Wil in de toekomst de IRM van Rivarossi aanschaffen, haalt die het ook?

Ben benieuwd naar de andere reacties in het algemeen?


Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4556
Re:Benjamin - (Baanplan H0)
« Reactie #6 Gepost op: 29 March 2009, 21:32:40 »
JA die halen het allbei. Dat komt omdat deze in lengteschaal zijn verkort. Ze IRM is dus niet precies h0(1:87) maar 1:100. Voor de koploper geldt een lengteschaal van 1:93,5. Door R1 bochten te gebruiken beperk je jezelf in je materieelpark. Als voorbeeld neem ik de LSM ICR die niet door R1 kunnen. Als het kan zou ik de baan dus met R2, R3 uitvoeren. Dit scheelt in de breedte niet zo heel veel.

Je baanplan is al beter.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re:Benjamin - (Baanplan H0)
« Reactie #7 Gepost op: 29 March 2009, 21:51:36 »
Benjamin, bedenk je wel dat je met 1 keerlus niet kunt volstaan. Kijk maar eens, nadat je de keerlus hebt gereden, kun je niet meer opnieuw door de keerlus (zonder 'achteruit' rijden). Daarom heb je eigenlijk 2 keerlussen nodig, die tegengesteld liggen.

Sander

Benjamin

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
  • Enthousiaste beginner
Re:Benjamin - (Baanplan H0)
« Reactie #8 Gepost op: 31 March 2009, 19:20:56 »
Dat klopt, maar daar heb ik een schaduwspoor voor uitgewerkt, die had ik nog niet gepost, maar onderstaand zie je hoe het schaduwspoor wordt. Het schaduwspoor had ik in eerste instantie gemaakt. Het baanplan moest hier op aansluiten incl. een keerlus.

Ben benieuwd naar je reactie.




Rob Bogers

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
    • Mijn modelbouwhobby
Re:Benjamin - (Baanplan H0)
« Reactie #9 Gepost op: 01 April 2009, 09:27:58 »
Dat is mooi zo'n schaduwstation maar als je dit maar in 1 richting maakt dan houdt het snel op met rijden want je moet steeds tegen de richting in naar het schaduwstation en vice versa. Dit geeft snel enorme opstoppingen. Mijns insziens geen goed plan. Je moet minimaal in twee richtinegn van en naar het schaduwstation kunnen komen. Dit geldt ook voor jouw bovenbaan. Ook hier moeten twee richtingen gemaakt worden. Misschien heeft iemend anders een andere mening en oplossing. Wat heb jij met keerlussen, dit houdt alleen maar op.
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

Benjamin

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
  • Enthousiaste beginner
Re:Benjamin - (Baanplan H0)
« Reactie #10 Gepost op: 01 April 2009, 13:10:47 »
Twee keerlussen, oke, maar hoe ga ik dat voor elkaar krijgen op een ruimte van 122 bij 300?

Rob Bogers

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
    • Mijn modelbouwhobby
Re:Benjamin - (Baanplan H0)
« Reactie #11 Gepost op: 01 April 2009, 13:18:38 »
Ik heb het niet gehad over twee keerlussen. Maar als je een schaduwstation maakt met maar 1 ingang is dat vragen om problemen en opstoppingen. Misschien is jouw oppervlakte wel te klein voor wat je wilt bereiken. Lengte is mooi maar je zult ook voldoende breedte moeten hebben om wat jij wilt voor elkaar te krijgen. Misschien is N-spoor een optie. Op deze oppervlakte is het haast onmogelijk (mijn mening) om met H0 een mooie baan te krijgen, sorry.
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

Hookies

  • Offline Offline
  • Berichten: 1112
    • De bouw van Hookyville in schaal N (updated 25 januari 2010)
Re:Benjamin - (Baanplan H0)
« Reactie #12 Gepost op: 01 April 2009, 13:31:05 »
Misschien kun je twee sporen naar het schaduwstation sturen. Eén voor de treinen van de hoofdbaan naar het schaduwstation en op het andere spoor gaan ze weer terug naar de hoofdbaan.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 | Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | tijdperk: laat IV en V, museumlijn uit III | Hoofdzakelijk Duits georiënteerd.

Rob Bogers

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
    • Mijn modelbouwhobby
Re:Benjamin - (Baanplan H0)
« Reactie #13 Gepost op: 01 April 2009, 13:41:24 »
Ja, dat bedoel ik nu. Je zult hoe dan ook twee sporen moeten leggen van en naar het schaduwstation om geen opstoppingen te krijgen. daar komt nog bij dat maar maximaal 3% en dat is 3 cm per meter kan en mag stijgen/dalen. Dus je hebt zowiezo al 3 meter nodig om 9 cm te stijgen of te dalen.
« Laatst bewerkt op: 01 April 2009, 15:25:46 door Rob Bogers »
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden