Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
Vandaag om 23:41:23
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Pauldg
Vandaag om 23:05:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:53:58
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 22:35:03
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door janw
Vandaag om 21:44:27
Led schakeling ed. door Albert de Heer
Vandaag om 21:43:07
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 21:05:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 20:55:24
NS-1000 in spoor-1 door daempfer
Vandaag om 20:42:19
Au bord de la Cèze door Paul1969
Vandaag om 19:23:18
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 18:47:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:35:58
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
Vandaag om 17:49:16
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
Vandaag om 17:32:31
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 17:23:46
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 17:03:11
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 16:41:42
't Boemeltje door Huup
Vandaag om 16:20:13
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 16:03:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 15:20:48
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 14:36:26
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 14:31:05
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Hennie
Vandaag om 14:28:53
Bollenwagen, diverse vragen door grossraumwagen
Vandaag om 14:03:58
Klompentrein door grossraumwagen
Vandaag om 13:15:21
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Martijn193
Vandaag om 13:11:02
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 12:11:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:59:26
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 10:34:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 10:18:35
  

Auteur Topic: maximum helling percentage?  (gelezen 6788 keer)

ArtMan

  • Offline Offline
  • Berichten: 428
maximum helling percentage?
« Gepost op: 28 October 2006, 21:16:01 »
Vraagje:

Wat is het maximum percentage dat ik een traject kan laten stijgen (dalen)?

Sorry als deze vraag al eerder gesteld is maar met een zoekopdracht kreeg ik het antwoord er niet uit.

ik gebruik Märklin C rails (H0)

Alvast vriendelijk dank voor jullie reacties!

RJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Re: maximum helling percentage?
« Reactie #1 Gepost op: 28 October 2006, 21:17:49 »
2.5%-3%

3 cm per meter dus.

ArtMan

  • Offline Offline
  • Berichten: 428
Re: maximum helling percentage?
« Reactie #2 Gepost op: 28 October 2006, 21:20:46 »
Wat een heerlijk forum is dit toch. Lekker snel antwoordt  :-* :)

Bedankt

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: maximum helling percentage?
« Reactie #3 Gepost op: 28 October 2006, 22:13:31 »
Wat RJ zegt klopt helemaal!

Maar bedenk wel dat in stijgende bochten (zeker de scherpe bochten) dat hellingspersentage nog minder moet zijn!
Treinen hebben daarin veel wrijving van de wielen en daarom meer moeite met omhoog komen.

Dat geld ook voor alle wagons die ze moeten trekken, dat word dan ook alleen maar zwaarder door de wrijving.

m..v.g.

Mark
« Laatst bewerkt op: 31 October 2006, 22:26:08 door mmhajvth »
love to build realistic     let's be kind.

ArtMan

  • Offline Offline
  • Berichten: 428
Re: maximum helling percentage?
« Reactie #4 Gepost op: 28 October 2006, 23:36:57 »
Aaii, goede tip van die bocht. Ik denk zeker dat het belangrijk is om daar rekening mee te houden met je BR03.....

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4694
Re: maximum helling percentage?
« Reactie #5 Gepost op: 31 October 2006, 22:19:26 »
Ook heb hier nog wat vraagtekens over, en dan met name over de tandradlocomotief 4306 van FM.
Ik heb er twee van deze locomotiefjes (jeugdsentiment) en vlgs de catalogus mag de hellingspercentage 35% zijn.

Zijn er medebouwers die hier ervaring mee hebben en is dit gezien het model locomotief en wagonnetjes die erachter hangen realistisch.
Voor mijn gevoel moet je dan toch meer wagons hebben waarbij de zitplaatsen iets meer als een trap in elkaar zitten.

Met name de realiteit is voor mij een belangrijk punt

Arthur  :)

Arthur is helaas in januari 2025 overleden

Anoniem

  • Gast
Re: maximum helling percentage?
« Reactie #6 Gepost op: 31 October 2006, 22:47:46 »
Dat kan inderdaad wel wat steil lijken voor de rijtuigjes van Fleischmann, een constante stijging van 35% doet je Preisertjes wel achterover vallen. Aan de andere kant zie je niet zo vaak tandradbanen met die "getrapte" wagens (dat is meer iets voor kabelspoorwegen) en zijn de stations vaak ook vlak, zodat de wagens een "normaal" uiterlijk hebben. Er zijn ongetwijfeld uitzonderingen te bedenken, maar ik zou niet verder gaan dan 15 à 20%. Ook niet te vlak, het beste kun je kijken wat goed oogt.

Wel in de gaten houden dat wanneer een tandradbaan constant stijgt de locomotief altijd aan de dalzijde staat, ook wanneer de trein bergop rijdt ;). Bij een tracé dat afwisselend stijgt en daalt is dat natuurlijk niet het geval.

marco

  • Offline Offline
  • Berichten: 721
Re: maximum helling percentage?
« Reactie #7 Gepost op: 31 October 2006, 23:22:01 »
Dan moet je toch eens hier een kijkje nemen:

http://de.wikipedia.org/wiki/Rennsteigbahn

Dat steile stuk was ooit tandrad, later niet meer ....


NS TP 3 en 4
Fl/Ro H0 Tandradbaan - Gipfelrauschbahn
DRup/RocRail/Linux

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10752
Re: maximum helling percentage?
« Reactie #8 Gepost op: 01 November 2006, 08:21:42 »
@marco: Ik hoop niet dat je promile en procent door elkaar haalt...
Een helling van 61,2 promille is 'slechts' 6,1 procent.
No dress rehearsel, this is our life.

marco

  • Offline Offline
  • Berichten: 721
Re: maximum helling percentage?
« Reactie #9 Gepost op: 01 November 2006, 09:02:00 »
nee, ging erom dat in grootspoor 6% te doen is (DR diesel BR 118 met zo'n 150 ton aan gewicht erachter).
NS TP 3 en 4
Fl/Ro H0 Tandradbaan - Gipfelrauschbahn
DRup/RocRail/Linux

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10752
Re: maximum helling percentage?
« Reactie #10 Gepost op: 01 November 2006, 09:16:02 »
Okeee, dan gaat goed!
No dress rehearsel, this is our life.

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: maximum helling percentage?
« Reactie #11 Gepost op: 01 November 2006, 10:03:48 »
nee, ging erom dat in grootspoor 6% te doen is (DR diesel BR 118 met zo'n 150 ton aan gewicht erachter).

150 ton ? Dat zijn dus 4 a 5 goederenwagens. Meer niet. Dat stelt dus niet zoveel voor.

Maarten.

Anoniem

  • Gast
Re: maximum helling percentage?
« Reactie #12 Gepost op: 01 November 2006, 11:19:28 »
6% werkt inderdaad wel, maar slechts met zeer korte treinen en aangepaste loks (met een stuk of 750 remsystemen enzo ;D), en het blijft een uitzondering. In de meeste gevallen gaat men niet verder dan 4%.

mstsfreak

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Re: maximum helling percentage?
« Reactie #13 Gepost op: 09 November 2006, 12:50:43 »
Die 3% is een theoretisch getal hoor!! Als het spoor niet te bochtig is, kun je best iets steiler gaan hoor.  Bij mij is de hellingshoek ongeveer 5-6% en de treinen hebben hier geen moeite mee. Ligt er natuurlijk aan hoeveel wagons je wilt trekken. Bij mij zijn het maximaal 4-5 "Silberlinge" geduwt of getrokken.
Ik rij spoor N Minitrix / FLM met selectrix.



Davy

  • Gast
Re: maximum helling percentage?
« Reactie #14 Gepost op: 09 November 2006, 16:24:51 »
Ik zou zeggen bij Marklin 5 of 6% op rechte stukken en de helling niet in een bocht laten beginnen.
En de helling bij begin en eind langzaam laten afvlakken. En hou er rekening mee dat de ene Marklin loc nog een trein van 4 meter dan nog omhoog trekt zonder problemen, maar dat de andere het bij 10 of 16  assen of zo er dan al de brui aan geeft.

Ik heb twee hellingen in mij baan zitten. 1 is 5 a 6% maximaal en daar komen sommige locs tegen hun limiet bij een bepaald aantal assen. De andere helling is 3,5% en levert minder problemen op.