Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 19:31:47
Fleischmann Anna ombouw. door wob
Vandaag om 19:24:13
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 19:19:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:18:00
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:14:08
booster vraag door rvredebregt
Vandaag om 18:43:59
Aanpassen baanplan bestaande baan door Ferdinand Bogman
Vandaag om 17:56:46
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 17:11:39
Tams app door rvredebregt
Vandaag om 17:06:15
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 16:52:03
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
Vandaag om 16:28:45
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 16:24:01
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 16:16:18
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Merlin674
Vandaag om 15:57:00
Sfeer op je modelbaan door hervé
Vandaag om 15:40:47
EL11 NSB sound file door bellejt
Vandaag om 15:19:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:47:21
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:46:57
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 13:20:55
Trix BR94 ontspoort door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 12:41:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door R1954
Vandaag om 12:41:36
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 11:49:58
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:46:25
Edelweisz in model door sncf231e
Vandaag om 11:45:55
Interieur ideeën voor gebouwen door Martin Domburg
Vandaag om 11:39:52
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
Vandaag om 11:19:01
Hochdraußen van Mischa door MischaCT
Vandaag om 10:44:11
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 10:32:20
Mobadaten.info uit de lucht door Hasenwald
Vandaag om 10:17:40
Piko 1136 van AC naar DC door Automatic-rock
Vandaag om 09:40:08
  

Auteur Topic: maximum helling percentage?  (gelezen 6617 keer)

ArtMan

  • Offline Offline
  • Berichten: 429
maximum helling percentage?
« Gepost op: 28 October 2006, 21:16:01 »
Vraagje:

Wat is het maximum percentage dat ik een traject kan laten stijgen (dalen)?

Sorry als deze vraag al eerder gesteld is maar met een zoekopdracht kreeg ik het antwoord er niet uit.

ik gebruik Märklin C rails (H0)

Alvast vriendelijk dank voor jullie reacties!

RJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Re: maximum helling percentage?
« Reactie #1 Gepost op: 28 October 2006, 21:17:49 »
2.5%-3%

3 cm per meter dus.

ArtMan

  • Offline Offline
  • Berichten: 429
Re: maximum helling percentage?
« Reactie #2 Gepost op: 28 October 2006, 21:20:46 »
Wat een heerlijk forum is dit toch. Lekker snel antwoordt  :-* :)

Bedankt

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: maximum helling percentage?
« Reactie #3 Gepost op: 28 October 2006, 22:13:31 »
Wat RJ zegt klopt helemaal!

Maar bedenk wel dat in stijgende bochten (zeker de scherpe bochten) dat hellingspersentage nog minder moet zijn!
Treinen hebben daarin veel wrijving van de wielen en daarom meer moeite met omhoog komen.

Dat geld ook voor alle wagons die ze moeten trekken, dat word dan ook alleen maar zwaarder door de wrijving.

m..v.g.

Mark
« Laatst bewerkt op: 31 October 2006, 22:26:08 door mmhajvth »
love to build realistic     let's be kind.

ArtMan

  • Offline Offline
  • Berichten: 429
Re: maximum helling percentage?
« Reactie #4 Gepost op: 28 October 2006, 23:36:57 »
Aaii, goede tip van die bocht. Ik denk zeker dat het belangrijk is om daar rekening mee te houden met je BR03.....

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4695
Re: maximum helling percentage?
« Reactie #5 Gepost op: 31 October 2006, 22:19:26 »
Ook heb hier nog wat vraagtekens over, en dan met name over de tandradlocomotief 4306 van FM.
Ik heb er twee van deze locomotiefjes (jeugdsentiment) en vlgs de catalogus mag de hellingspercentage 35% zijn.

Zijn er medebouwers die hier ervaring mee hebben en is dit gezien het model locomotief en wagonnetjes die erachter hangen realistisch.
Voor mijn gevoel moet je dan toch meer wagons hebben waarbij de zitplaatsen iets meer als een trap in elkaar zitten.

Met name de realiteit is voor mij een belangrijk punt

Arthur  :)

Arthur is helaas in januari 2025 overleden

Anoniem

  • Gast
Re: maximum helling percentage?
« Reactie #6 Gepost op: 31 October 2006, 22:47:46 »
Dat kan inderdaad wel wat steil lijken voor de rijtuigjes van Fleischmann, een constante stijging van 35% doet je Preisertjes wel achterover vallen. Aan de andere kant zie je niet zo vaak tandradbanen met die "getrapte" wagens (dat is meer iets voor kabelspoorwegen) en zijn de stations vaak ook vlak, zodat de wagens een "normaal" uiterlijk hebben. Er zijn ongetwijfeld uitzonderingen te bedenken, maar ik zou niet verder gaan dan 15 à 20%. Ook niet te vlak, het beste kun je kijken wat goed oogt.

Wel in de gaten houden dat wanneer een tandradbaan constant stijgt de locomotief altijd aan de dalzijde staat, ook wanneer de trein bergop rijdt ;). Bij een tracé dat afwisselend stijgt en daalt is dat natuurlijk niet het geval.

marco

  • Offline Offline
  • Berichten: 711
Re: maximum helling percentage?
« Reactie #7 Gepost op: 31 October 2006, 23:22:01 »
Dan moet je toch eens hier een kijkje nemen:

http://de.wikipedia.org/wiki/Rennsteigbahn

Dat steile stuk was ooit tandrad, later niet meer ....


NS TP 3 en 4
Fl/Ro H0 Tandradbaan - Gipfelrauschbahn
DRup/RocRail/Linux

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10768
Re: maximum helling percentage?
« Reactie #8 Gepost op: 01 November 2006, 08:21:42 »
@marco: Ik hoop niet dat je promile en procent door elkaar haalt...
Een helling van 61,2 promille is 'slechts' 6,1 procent.
No dress rehearsel, this is our life.

marco

  • Offline Offline
  • Berichten: 711
Re: maximum helling percentage?
« Reactie #9 Gepost op: 01 November 2006, 09:02:00 »
nee, ging erom dat in grootspoor 6% te doen is (DR diesel BR 118 met zo'n 150 ton aan gewicht erachter).
NS TP 3 en 4
Fl/Ro H0 Tandradbaan - Gipfelrauschbahn
DRup/RocRail/Linux

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10768
Re: maximum helling percentage?
« Reactie #10 Gepost op: 01 November 2006, 09:16:02 »
Okeee, dan gaat goed!
No dress rehearsel, this is our life.

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: maximum helling percentage?
« Reactie #11 Gepost op: 01 November 2006, 10:03:48 »
nee, ging erom dat in grootspoor 6% te doen is (DR diesel BR 118 met zo'n 150 ton aan gewicht erachter).

150 ton ? Dat zijn dus 4 a 5 goederenwagens. Meer niet. Dat stelt dus niet zoveel voor.

Maarten.

Anoniem

  • Gast
Re: maximum helling percentage?
« Reactie #12 Gepost op: 01 November 2006, 11:19:28 »
6% werkt inderdaad wel, maar slechts met zeer korte treinen en aangepaste loks (met een stuk of 750 remsystemen enzo ;D), en het blijft een uitzondering. In de meeste gevallen gaat men niet verder dan 4%.

mstsfreak

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Re: maximum helling percentage?
« Reactie #13 Gepost op: 09 November 2006, 12:50:43 »
Die 3% is een theoretisch getal hoor!! Als het spoor niet te bochtig is, kun je best iets steiler gaan hoor.  Bij mij is de hellingshoek ongeveer 5-6% en de treinen hebben hier geen moeite mee. Ligt er natuurlijk aan hoeveel wagons je wilt trekken. Bij mij zijn het maximaal 4-5 "Silberlinge" geduwt of getrokken.
Ik rij spoor N Minitrix / FLM met selectrix.



Davy

  • Gast
Re: maximum helling percentage?
« Reactie #14 Gepost op: 09 November 2006, 16:24:51 »
Ik zou zeggen bij Marklin 5 of 6% op rechte stukken en de helling niet in een bocht laten beginnen.
En de helling bij begin en eind langzaam laten afvlakken. En hou er rekening mee dat de ene Marklin loc nog een trein van 4 meter dan nog omhoog trekt zonder problemen, maar dat de andere het bij 10 of 16  assen of zo er dan al de brui aan geeft.

Ik heb twee hellingen in mij baan zitten. 1 is 5 a 6% maximaal en daar komen sommige locs tegen hun limiet bij een bepaald aantal assen. De andere helling is 3,5% en levert minder problemen op.