Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Thom
Vandaag om 00:38:33
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door Ronald Halma
Vandaag om 00:27:14
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht door KNed
Vandaag om 00:15:53
Aachenau West door ceuleer
23 July 2025, 23:55:03
Sfeer op je modelbaan door Prutsert
23 July 2025, 23:41:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
23 July 2025, 23:40:21
Intellibox probleem door BenPluim
23 July 2025, 23:34:08
Mijn geweatherde modellen door Tedo
23 July 2025, 23:28:22
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
23 July 2025, 23:23:58
De projecten van Ruben (NL H0) door hmmglaser
23 July 2025, 23:19:22
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Klaas Zondervan
23 July 2025, 23:08:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
23 July 2025, 23:05:43
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
23 July 2025, 22:18:48
Een NS 5500 knutselen door vpeters1984
23 July 2025, 21:29:29
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
23 July 2025, 21:16:08
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
23 July 2025, 20:55:55
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
23 July 2025, 20:55:10
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
23 July 2025, 20:38:14
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
23 July 2025, 20:29:42
Gewoon wat busfoto's door RikM
23 July 2025, 20:08:03
Station Roodeschool door Torikoos
23 July 2025, 19:26:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
23 July 2025, 19:07:01
Line-up foto's van modellen door ArjanB
23 July 2025, 17:55:11
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
23 July 2025, 16:40:28
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
23 July 2025, 16:19:44
Göhrener Viaduct door MaraNCS
23 July 2025, 15:58:15
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door RobbertJan
23 July 2025, 15:41:04
Frans loodsje et cetera door Huup
23 July 2025, 14:38:08
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
23 July 2025, 13:32:25
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
23 July 2025, 12:08:08
  

Auteur Topic: HO of N  (gelezen 2766 keer)

RvdW

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 2
HO of N
« Gepost op: 09 March 2009, 00:42:17 »
Wie kan mij helpen met 't maken van een keuze ? Wat is 't verhaal ? Ik wil de boeiende hobby van lang geleden op gaan pakken. In 't verleden met vader een flinke Minitrix N baan gehad... Ik ben door 2 winkeliers aangeraden te starten met HO ipv N met het oog op prijzen / keuzemog. / ruimte. Ben gisteren in Houten geweest en moet zeggen dat ik toch eigenlijk wel van N gecharmeerd ben. Wat te doen ?

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: HO of N
« Reactie #1 Gepost op: 09 March 2009, 00:53:01 »
De strikte vraag "Wat te doen ?" is makkelijk te beantwoorden. Dat is namelijk "Je eigen gevoel volgen.".

De kans is groot dat je hier voorstanders zult tegenkomen voor H0 (die mensen hebben zelf H0) en voorstanders voor N-spoor (die hebben zelf N-spoor). En met een beetje geluk kan dit draadje heerlijk doorlopen, zoals overigens al vele draadjes over dit onderwerp hebben gedaan. De vraag is vaak naar voren gekomen en tot op heden is er nog geen overtuigende winnaar.

In Houten viel me ook op dat er een groot aanbod was van N-spoor. Op dit moment is er dus nogal keuze. Qua prijzen zag het er ook niet eens erg vreemd uit. En qua ruimte heb je zeker voordelen met N-spoor.

Zelf ben ik H0-rijder. Belangrijkste reden is dat ik inmiddels de leesbrilleeftijd ruim heb bereikt en N-spoor is mij gewoon een maatje te klein. Na 1 keer goed rondkijken naar wat loc's en banen (H0 en N) was die keuze voor mij meteen beslissend - N-spoor viel af.

Sander

Hookies

  • Offline Offline
  • Berichten: 1112
    • De bouw van Hookyville in schaal N (updated 25 januari 2010)
Re: HO of N
« Reactie #2 Gepost op: 09 March 2009, 00:54:31 »
Die vraag is door velen reeds gesteld. Je moet niet doen wat een winkelier zegt, maar je moet je hart volgen. Als je N leuker vindt, dan doe je dat toch gewoon. Ook in deze schaal is genoeg te krijgen. Op de site van Nproject staat een afweging van h0 ten opzichte van N. Kijk daar eens naar.
Zelf heb ik N gekozen, omdat ik nog wat oud materiaal had. Daarnaast heb ik geen gigantische ruimte om een groot h0-banenplan te maken, maar voor N is een kleine zolder al gauw groot zat. Maar nogmaals, kies zelf wat je wilt.

Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 | Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | tijdperk: laat IV en V, museumlijn uit III | Hoofdzakelijk Duits georiënteerd.

erik luppens

  • Offline Offline
  • Berichten: 54
Re: HO of N
« Reactie #3 Gepost op: 09 March 2009, 03:04:08 »
de keuze moet je inderdaad maken op je gevoel, wat spreekt je aan.
ook zijn er altijd praktische punten, hoeveel ruimte heb je. Bij kleine ruimte is N praktischer.
Ik heb altijd N spoor gehad, maar ik ben toch overgegaan op Ho, mede daar ik van kermis en het faller car system hou. N spoor heeft niet veel voor kermissen en car system.
Dus hou dat in gedachten, op N spoor is veel te krijgen, maar kermis en faller car system is weinig. bij het laatste heb je alleen keus uit een paar vrachtwagens.

Dus bedenk gewoon goed vooraf wat je wilt op de baan.

marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
Re: HO of N
« Reactie #4 Gepost op: 09 March 2009, 08:59:47 »
Hey,

Bij de keuze voor de schaal, moet je eerst voor jezelf afvragen wat wil je gaan doen ermee.
Een modelspoorbaan met veel zelfbouw, of een modelspoorbaan met fabrieksmodellen.
Wil je misschien materieel zelf bouwen, of hou je van exclusieve modellen zoals kleinsspoor of andere kleinserie fabrikanten.

Misschien dat dit de keuze makkelijker maakt, uiteindelijk moet je het zelf doen.
Maar 1:87 geeft meer mogelijkheden tot zelfbouw dan 1:160.
Als je alleen fabrieksmodellen aanschaft, dan kun je bij beide terecht.

Mvg, Marcel
Mvg, Marcel

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8480
  • Spoor N
Re: HO of N
« Reactie #5 Gepost op: 09 March 2009, 09:16:00 »
Ik ben door 2 winkeliers aangeraden te starten met HO ipv N met het oog op .... ruimte.
Je hebt een sporthal die vol moet of zoiets? ;)

Als je gecharmeerd bent van N moet je gewoon dat gaan rijden.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Marcel (BR643 Talent)

  • Offline Offline
  • Berichten: 441
Re: HO of N
« Reactie #6 Gepost op: 09 March 2009, 09:27:05 »
Prijzen? Een paar jaar terug had je in H0 inderdaad een paar goedkopere merken, en was dat in N minder. Tegenwoordig komen er van bijvoorbeeld Minitrix genoeg hobbymodellen uit voor nog geen 100 euro en ook Hobbytrain heeft een aantal modellen voor een aantrekkelijke prijs. Fleischmann loopt wat verder uiteen, maar is op beurzen vaak ook tegen aantrekkelijke prijzen te koop. Roco is helaas gestopt met N (vorig jaar nog een nieuwe V200 gekocht voor 54 euro), maar is op beurzen nog wel te vinden. Verder hebben Kato en Mehano ook een aantal grote diesellocs voor ongeveer 100 tot 130 euro. Denk niet dat dit heel veel afwijkt van H0.

Keuzemogelijkheden? Tja, dat ligt er maar net aan wat je wilt. Ik heb (inmiddels 10 jaar geleden) gekozen voor modelspoor naar Duits voorbeeld, tijdperk V, in N. Destijds was er nog weinig Nederlands materieel in N, en ook nu is het aanbod in H0 nog wel wat groter. Ja, ook Duits zijn er meer verschillende modellen in H0, maar ik heb ook in N nog nooit het probleem gehad dat ik iets wil kopen, maar dat ik alles al heb.

Ruime? Dan moet je juist voor N gaan. Daarmee kun je bijna twee keer zoveel kwijt op dezelfde ruimte. Zoals ik hier boven al schreef, ben ik zelf bezig in tijdperk V, en m'n kamer van 3 bij 4 meter is dan net groot genoeg om straks m'n TGV of m'n intercity met zes rijtuigen te laten rijden (zonder dat je het effect krijgt van een hond die achter z'n eigen staart aan zit).


Ik zou dus even iets verder kijken dan alleen de schaal. Eerst bepalen wat je ongeveer wilt, en dan kijken wat er in welke schaal te krijgen is.

FransOmatic

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
    • GelulMetInhoud
Re: HO of N
« Reactie #7 Gepost op: 09 March 2009, 10:15:58 »
Daarmee kun je bijna twee keer zoveel kwijt op dezelfde ruimte.

Bijna 4 keer, 2x in de breedte maar ook 2x in de lengte...en om echt heerlijk te muggenziften ook 2 maal de hoogte van je bergen  ;)

Maar zonder gekheid, vroeger in het ouderlijk huis in HO met veel plezier geklust en wat ook wat makkelijker was gezien de grootte. Sinds een paar jaar de boel weer opgepakt maar nu in mijn eigen huis een module baan in N begonnen. Simpelweg de behoefte om met grote locomotieven te rijden en daarachter een stuk of 4 lange rijtuigen gaat in N op een kleinere kamer wat makkelijker zonder dat de hele baan vol staat met trein. Ook wilde ik een mooi groot station met veel sporen, lengte voor een loc met 3 tot 4  lange rijtuigen en rangeer mogelijkheid wat in HO toch veel ruimte inneemt. Ook een trambaan, dubbelsporig traject, bergen etc...dat waren voor mezelf een hoop eisen. Die heb ik eerst bekeken en daarna pas wat ik er echt van wilde hebben, vervolgens gekeken of het in HO haalbaar was. Het werd toch N om al die eisen te realiseren.

Kortom, voor mij was de lange lijst eisen wat ik graag wilde maken, wat ik vroeger op de HO baan van mijn vader niet had en de diversiteit van rij mogelijkheden doorslaggevend om voor N te kiezen. Maar zoals hierboven door anderen al beschreven...het is zeer persoonlijk. Een fraai diorama en zelfbouw van dingen als lantaarns, huisjes en verfraaing is wat lastiger in N. Niet onmogelijk, maar wat meer gepriegel.

Ik heb nu alle rails zo'n beetje liggen en het toch weer voor elkaar gekregen om de boel met baanvakken dicht te plamuren... Vol leggen lukt dus ook met N  ;D .

Succes met je keuze.
Ben benieuwd naar je bouw.

Grtz
Frans
Time flies when you're having hobbys

DE2225

  • Offline Offline
  • Berichten: 128
  • Webmaster SMMR, lid N-brigade Railclub Utrecht
    • Website van de stichting Museum Materieel Railion
Re: HO of N
« Reactie #8 Gepost op: 09 March 2009, 11:00:00 »
Hier nog een N-spoorder.... Waarom heb ik de keuze gemaakt voor N-spoor? De realistische treinlengtes in combinatie met de mogelijkheid met (minder) compromissen een baan te kunnen maken zonder een ruimte als een sporthal nodig te hebben.

Maar het is en blijft een keuze die je zelf moet maken. Afhankelijk van het motief wat je uit wil beelden, hoe ver wil je gaan in de detailering enz.
Wil je zelf materieel bouwen en hoe handig ben je vervolgens met fijnmechanica. Ook in N-schaal heb ik in de loop van de jaren heel kunstige stukjes eigenbouw gezien.

Adviezen in deze? Zet eerst op een rijtje wat je wil, welke ruimte heb je nu tot je beschikking om dat uit te beelden en ga dan een keuze maken.

Groetjes,
Rik
www.smmr.nl, de homepage van de stichting Museum Materieel Railion

Frans

  • Offline Offline
  • Berichten: 316
Re: HO of N
« Reactie #9 Gepost op: 09 March 2009, 13:10:08 »
Het belangrijkste is het volgen van je gevoel.
Bezie hoe groot je ruimte is en wat je wilt laten rijden.
Mijn keuze voor schaal N is lange treinen op een klein oppervlakte.
In een ruimte van 3 X 3 meter treinen van 30 goederenwagons achter een lok, en van zo'n 10 à 12 personenrijtuigen.
Bij mij rijdt dat maar dan moet je nog woekeren met de ruimte.
Wat tijdperk betreft maak er een museumbaan van en je kunt dan van alles laten rijden.
Ik draag een bril en voor onderhoud en ander gepruts heb ik een loupe met verlichting aangeschaft.
Je zou eens hier kunnen gaan kijken wat er in N mogelijk is https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=2449.0

Veel succes en plezier met deze schitterende hobby.

Frans

Spoor65

  • Offline Offline
  • Berichten: 167
Re: HO of N
« Reactie #10 Gepost op: 10 March 2009, 21:22:14 »
Rien,

Als je van N-spoor gecharmeerd bent, dan kan ik je eigenlijk maar 1 advies geven,

Kies voor N-spoor en enjoy the club.

Niets om H0 of welke andere schaal rijdende modelspoorder tegen het zere been aan te trappen, maar als je N-spoor in je bloed en hart hebt, kan ik je alleen maar gelijk geven.

Ook ik ben al meer dan 30 jaar N-spoorder, ja dat was in de tijd dat die winkeliers die jouw de laatste weken/maanden hebben vertelt, dat "N-spoor, duurder is,/moeilijker verkrijgbaar/ minder te bieden heeft/ enz" nog gelijk hadden, als die winkelier het nu echter nog steeds durven te vertellen, dan kan ik er nog maar 1 ding aan toevoegen, met name voor die bewuste verkopers

LAAT ZE MET PENSIOEN GAAN.

Er is ruime keus in N-spoor, meer dan wie dan ook maar denkt.

Ik wil je bij deze graag door verwijzen naar de welliswaar duitse databank voor N-spoor

http://www.spurweite-n.de/

Links zie je een rijtje keuze mogelijkheden, zou zeggen, klik eens op Herstellers en ga van site naar site en verbaas je.

en echt, de techniek loopt denk ik zeker niet achter bij H0, dus ook daar hoef je het niet om te laten.

Wat ik ook al eens eerder heb opgemerkt, N-spoor duurder dan H0??
ja wanneer je het vergelijkt met menig goedkope merken in H0 dan klopt het, maar kijk naar de kwaliteits merken en je zult zien dat N-spoor er niet voor onder doet.

Kortom, ga gerust voor je gevoel, je zult er nimmer spijt van krijgen,

Kijk een eens hier naar de baan van jeroni, Boppart, en je zult nog meer denken ja ik ga voor mijn gevoel.

Maar wat je ook kiest, veel plezier met onze mooie hobby.

Mvg

Spoor65
N-spoor, digitaal DCC, Multimaus, peco code 55, TijdperkI + III + V DB

lowietje

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
  • n spoor n.s. alle tijdperken
Re: HO of N
« Reactie #11 Gepost op: 14 March 2009, 11:44:08 »
hoi rien, volgens mij heb je je keuze al gemaakt, je bent gecharmeerd van N, ga er dan gewoon voor. Ik heb zelf die keuze ook gemaakt enkele jaren geleden, en er geen moment spijt van gehad.  Dit laat je toch niet van een advies van de winkelier afhangen ?  Leuke treintjes zat te krijgen, en het rijdt prima. Ik ben wel eens jaloers op wat er in HO te krijgen is, met name op het gebied van modelautootjes e.d. , maar des te leuker is het weer als ik een smartje of mini cooper in N  gescoord heb. Veel succes !