Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 18:32:51
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:18:39
Sfeer op je modelbaan door Prutsert
Vandaag om 18:16:40
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:13:14
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:04:52
Overstap naar HTM door Dave.......
Vandaag om 17:49:55
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:39:28
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
Vandaag om 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
Vandaag om 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 17:06:02
NS 1700 transfers door Roy van Dijk
Vandaag om 17:03:17
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 17:00:00
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door marco
Vandaag om 16:39:58
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
Vandaag om 15:29:18
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 15:24:49
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:40:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:28:28
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door Hans Reints
Vandaag om 14:10:16
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:06:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:24:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Niels64
Vandaag om 13:16:43
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:07:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 11:46:46
Verlichting feller, Roco zimo door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:46:21
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 11:44:44
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:52:53
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:41:20

Auteur Topic: herbeginnen en eigenwijs  (gelezen 5983 keer)

jan dutij

• Offline Offline
herbeginnen en eigenwijs
« Gepost op: 06 March 2009, 20:12:50 »
Beste Collega's,

Als herbeginner ben ik nu bijna drie maanden bezig, voorbereidingen te treffen voor mijn 4e nieuwe baan: N-spoor, vnl Engels georrienteerd, op de rails na, want eerlijk gezegd vertrouw ik Peco ( zeker de wissels etc.) niet,
dus dat wordt minitrix. Via Ebay.co.uk heb ik het rollend materieel, zowel Loc's als wagens voor een zeer reeel bedrag op de kop kunnen tikken: voor lief nemend dat met name de detaillering van de Loc's stukken minder is dan die van de Duitse collega's. Maar met wat " vervuiling" is het best aantoonbaar te maken. Wat me absoluut tegenstaat van het Engelse avontuur, is de in de UK beschikbare stuur-en regeltechniek. Zelfs de oude DDR had nog meer
Seinen. En wat er dan wel is, isvan een kleuterschool-niveau, geen relais, geen " Engelse" wissels, noem maar op!! Ontmoedigend is het wel, zeker wanneer je ( dus mijn) technische niveau tamelijk beroerd is, en de beurs, net zoals de echte, smal gevuld.
Keuze: voorlopig geen digitaal, de heleboel analoog, met oude DDR-seinen en oude TT-relails ( voor €3,00 per stuk), een bult reed-relais en magneten, en knoeien maar! Toch met Anyrail een baan gemaakt van  48 meter: now it's going to happen/jetzt geht es los!!
Waar ik wel een beetje van baal, is dat ik zie dat de " electronica-vraagbaak" zo langzaam-aan steeds meer gevuld raakt door allerlei Digitale vraagstukken: ik dacht dat daar een speciaal Topic voor was!
En als een beginner dan het lef heeft, voor te leggen of ie analoog dan wel digitaal zal gaan rijden wordt de discussie al snel door de " deskundigen" overgenomen die hun onderlinge meningsverschillen beslechten: de vragensteller in verwarring en als onbenul achterlatend...
En dan: naast veel goedbedoeld commentaar, ook, jawel hoor, een echte herbeginnersvraag:
Is er ergenseen site, waarop ik de aanslluitschema's voor het oude getrouwe analoge werk kan vinden, en dan uitgelegd aan "Alfa"'s??

Dank u zeer!

groet, Jan D.

Marcel (BR643 Talent)

• Offline Offline
Re: herbeginnen en eigenwijs
« Reactie #1 Gepost op: 06 March 2009, 20:34:21 »
Beste Jan,

Eerst even wat 'commentaar' op je rail-keuze, hoewel ik zeker van mening ben dat je deze keuze helemaal zelf moet maken. Het verbaast me dat je Peco niet vertrouwd en daarom voor Minitrix kiest. De Peco rails is (naar mijn bescheiden mening) veel mooier dan de Minitrix rails, en volgens de berichten op dit forum en op verschillende andere websites is de rails van Peco erg degelijk. Vooral de wissels blijken zeer betrouwbaar te zijn! Ik zou me daar dus maar niet druk om maken. De rails van Minitrix is vele malen duurder, en als ik het hier op het forum zie, dan zijn er vaker problemen met Minitrix/Fleischmann/... wissels (en dan vooral de Engelse wissels) dan met Peco.

Dan je vraag over aansluitschema's voor analoog: ik denk dat dit heel erg afhankelijk is van welke onderdelen je precies gebruikt. Over dit onderwerp zal ongetwijfeld ook veel te vinden zijn op dit forum. Je hebt wel gelijk dat het tegenwoordig vooral over digitaal gaat, maar de reden is dat veel problemen daarmee veel eenvoudiger (en uiteindelijk zelfs goedkoper) op te lossen zijn. Ik ben zelf ook lang aanhanger van de analoge besturing gebleven, maar ben uiteindelijk toch over gegaan op digitaal en heb daar nog geen moment spijt van gehad.

Nogmaals: ik wil je zeker niet 'pushen' om toch maar voor Peco rails en digitaal te gaan, maar ik zou het wel jammer vinden als je de keuzes voor Minitrix en analoog maakt op basis van onvolledige/onjuiste informatie.

Groeten, Marcel

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #2 Gepost op: 06 March 2009, 20:40:34 »
Citaat
En als een beginner dan het lef heeft, voor te leggen of ie analoog dan wel digitaal zal gaan rijden wordt de discussie al snel door de " deskundigen" overgenomen die hun onderlinge meningsverschillen beslechten: de vragensteller in verwarring en als onbenul achterlatend...

Niets van aantrekken Jan. Er zijn hier zat analoge rijders (ikke ook) die je graag willen helpen en gelukkig zijn met hun analoge baan.

Net als Marcel zou ik ook voor Peco gaan.

Succes.

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Paul VT 11.5

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 07 March 2009, 09:54:04 »
// Is er ergens een site, waarop ik de aanslluitschema's voor het oude getrouwe analoge werk kan vinden, en dan uitgelegd aan "Alfa"'s??//

Op de site van Jajo ;) onder andere  : www. modeltreinbaan.nl  maar ook hier is veel info (digitaal en aanloog) te vinden:

http://www.circuitsonline.nl
http://www.kta1-hasselt.be/content/projects/2003_2004/6TIW/startpagina.html
http://www.meettechniek.info/
http://www.funkyrail.nl/
http://www.hobby-electronics.info/nl/links/schematics.php
http://www.floodland.nl/aim/
http://people.zeelandnet.nl/zondervan/
http://people.zeelandnet.nl/rosoft/

Veel leesplezier! Greetz, Paul

Patrick Pontier

• Offline Offline
  • Maak van de scherf in je hart geen dolk in je mond
« Reactie #4 Gepost op: 07 March 2009, 10:44:43 »
Hoi Jan,
Welkom, eigenwijs zijn we allemaal.

Ik werk al jaren met minitrix, simpel omdat ik dit als kind al gekregen heb en naderhand uitgebreid.
Zou ik echter opnieuw moeten beginnen, zou ik beslist voor peco kiezen. En niet alleen omdat dit een stuk beter voor mijn beurs was geweest. De rails en wissels zien er een stuk realistischer uit. En inderdaad het leggen van de minitrixwissels vraagt nogal secuur werken. Vooral niet te vast leggen met spijkertjes oid.
Je hebt al rollend materiaal aangeschaft. Geldt dit ook voor je railmateriaal? Zo nee, probeer dan nog eens goede info in te winnen.
Groeten,
Patrick

jan dutij

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 07 March 2009, 19:19:15 »
Dag Collega's,

Beetje beroerd word ik wel van jullie reactie's...heb m'n uiterste best gedaan, alle luceratieve " ebay"-aanbiedingen van Peco te ontlopen ( vanuit de gedachte: goedkoop=duurkoop) heb inmiddels dus pakweg 50 meter (incl el.wissels etc) aangeschaft, adviseren jullie mij vooral Peco te kopen...efin, " KWW" (hier in Salland en Twente): Kiek'n wat' wordt!!
Ben in ieder geval blij met de draadjes naar de electronica-site's!
Blijft wat mij betreft staan vwbt het Engelse materiaal: de vooroorlogse vorm van electronica ( wissels, seinen,relais, etc etc) of kijk ik nou met mijn neus?? Mij doet het wat denken aan ontwikkelingenslanden: niks telefoonleidingen etc. aanleggen, maar direct door naar GSM! Vergis ik me nou, en als dat zo is, waar moet ik dan zoeken?
Zodra mijn treintafel ligt (alles al in huis) en een deel van m'n baan (durf ik nu nog niet te laten zien, omdat ik veel middels flexrails en passtukjes nog " heel" moet maken volgens Anyrail) zou ik graag commentaar krijgen, maar dan " verhuis" ik naar " baanplannen"... Overigens: inmiddels heb ik vrij veel " verstand" van Engels rollend materieel ( ook op Groot-spoor), dus ik kan ik vrij aardig meepraten over de Engelse "epoche's", waar welke loc met wat reed, met welke wagens, etc.etc., dus als iemand dat interesssant vindt..

een mooi weekend( morgen regent het weer...)

jand

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #6 Gepost op: 07 March 2009, 19:31:40 »
Wel af en toe foto's laten zien hè Jan.

Groet Jaap
Groet Jaap

GD

• Offline Offline
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
« Reactie #7 Gepost op: 08 March 2009, 11:08:08 »
Hallo Jan,
Ik heb jaren geleden wat graham farish treinen gehad van de GWR. Ik had ook wat armseinen van Ratio. Dit waren (zijn?) bouwpakketjes die je zelf moet schilderen. Ze hadden ook geen aandrijving, maar een handige klusser zou dat er aan moeten kunnen zetten. Ik denk dat het tegenwoordig met servo's misschien wel makkelijker is (maar ik ben geen techneut). Let wel op, veel Engelse seinsystemen waren zogenaamde "lower quadrant" wat inhield dat bij veilig het sein ongeveer 45 graden naar beneden wijst.
Als je een Engelse baan bouwt, zijn seinen haast onvermijdelijk. Tot en met het kleinste station was voorzien van voorseinen (starters), inrijseinen, uitrijseinen enzovoort. Iets als het Duitse vereinfachte nebenbahnbetrieb met slecht vaste seinborden, kwam bij mijn weten niet voor. Zoek je informatie, op www.rmweb.co.uk is geloof ik een categorie speciaal gewijd aan "signaling".

Gerard

Maarten

• Offline Offline
Re:herbeginnen en eigenwijs
« Reactie #8 Gepost op: 03 May 2009, 00:52:28 »
Dag Jan,

lekker doen hoor.
(y)
Ik ben zelf nu bezig een baan aan te leggen die wat mij betreft goed retro wordt. Kleine baan, volledig analoog, met schakelaartjes en Fleischmann profirails. Volgens sommigen harststikke "fout" en wat mij betreft goed bedoeld om - zoals gezegd - goed retro bezig te zijn. Ik ga het allemaal wel opleuken en mooi maken is de bedoeling, maar toch vanuit de charmegedachte van een treinbaan maken zoals ik in m'n jeugdjaren eind jaren zeventig/begin tachtig had willen hebben maar steeds maar niet bereikte. (stoffige grote plank op zolder, en geen geld of doorzettingsvermogen).

Dus ik snap ook goed wat jij beschrijft.

En ook ik merk bij het zoeken naar informatie dat analoog museaal geworden is, want echt élk draadje over aansturing verzand binnen twee postjes in een overgenomen gesprek over digitaal

:)
groeten
Maarten
met de groeten van Maarten

genincr

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 03 May 2009, 06:36:03 »
Citaat
Ik ben zelf nu bezig een baan aan te leggen die wat mij betreft goed retro wordt. Kleine baan, volledig analoog, met schakelaartjes en Fleischmann profirails. Volgens sommigen harststikke "fout"

Ook helemaal mijn idee. Heb ruim 150 loks en treinstellen (alles analoog) en een veelvoud ervan aan wagons. Ik zie zeker vele pro's voor digitaal maar het wordt echt te duur om alles te digitaliseren, en dat oude spul heeft zijn charme.

Krijg je hier onvoldoende info over analoog: gewoon naar een ander forum gaan.....

Succes met de opbouw van je baan.

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #10 Gepost op: 03 May 2009, 09:11:58 »
Citaat
gewoon naar een ander forum gaan.....

Jij doet echt aan klantenbinding FLM :-\

Groet Jaap
Groet Jaap

jan dutij

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 03 May 2009, 10:05:29 »
Inmiddels vier maanden bezig met ontwerpen, proefbaan leggen, verzamelen van alles en nog wat.. ideeen bijstellen, van compleet Engelse baan inmiddels geswitched naar " Euro 1930"-baan ( geeft me de mogelijkheid om ook Duits materieel te laten rijden, en,je weet maar nooit, gezien de " beloften" op Marktplaats, tzt een 3700... Bovendien: als N-spoorder is het Engelse " seinwezen", althans wat de beschikbaarheid in N treurig: verder dan het speelgoedniveau komt het niet, zelf bouwen is gezien mijn " handigheid" geen optie, dus was ik toch al op het Duitse seinwezen beland. Via Ebay.de veel relais schakelaars etc. voor een appel en een ei op de kop getikt, net zoals reedrelais en magneten, en wel zo slim geweest om voor het plaatsen van de treintafel er de ringleidingen vast onder te leggen, dat scheelt weer een boel gedoe bij het feitelijke aansluiten. En voor vandaag staat op het programma het maken van een bedieningspaneel . Dat zal me wel weer een feest worden, want hoe handig ik ben met eletronica, schakelingen etc., dit is omgekeerd evenredig aan mijn timmerkunst. En een beetje bedieningspaneel qua grootte mag het wel worden, want de stroomvoorziening van de baan regel ik met twee Roco Asc 1000, en 1x Asc2000.  Het rijden met deze ( inmiddels oudere) trafo's benadert heel aardig de mogelijkheden van het digitaal rijden, en ik heb er ook lang naar moeten zoeken om ze voor een beetje reeele prijs in Duitsland op de kop te tikken: zo gauw als er eentje aangeboden wordt,is er een ware " run" op, ook van handelaren!
Zodra er iets meer te fotograferen is dan de puinhoop die er momenteel ligt, zal ik die plaatsen,
maar misschien mag ik 1 vraag lanceren: ik wil een deel van mijn baan " de hoogte" in brengen, middels Anyrail weet ik het stijgingspercentage wel, maar wie weet welke fabrikant/handelaar die oplopende pijlers/ondersteuning levert voor N-spoor?

jan

Eenerspoor

• Offline Offline
  • D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
« Reactie #12 Gepost op: 03 May 2009, 11:56:20 »
En ook ik merk bij het zoeken naar informatie dat analoog museaal geworden is, want echt élk draadje over aansturing verzand binnen twee postjes in een overgenomen gesprek over digitaal

Gezien deze opmerking en enkele andere in dit draadje:
Zouden diegenen die zo'n analoge discussie overnemen in digitale richting iets meer zelfdiscipline aan de dag moeten leggen?  ???
En ligt daar dan eventueel ook een taak voor de moderatoren?  ???

't Is mij nog niet opgevallen, maar ik rijd ook digitaal.  ;D

Fijne (hobby)zondag verder.

Groeten,

Henk
H0 2-rail met  iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.

Maarten

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 03 May 2009, 13:05:12 »
feit is dat iemand dit draadje geopend heeft met expliciet aan te geven iets analoog te willen en dáár informatie over zoekt
met de groeten van Maarten

bas den boer

• Offline Offline
    • Schwarzach
« Reactie #14 Gepost op: 03 May 2009, 13:16:25 »
Faller, Vollmer, Kibri leveren allemaal pijlers. Ik weet niet hoe hoog je wilt gaan want de pijlers stopen op een gegeven moment maar je kan ook een klimspiraal maken die ook leid naar een schaduw station leid en de hoofd baan en het hogere gedeelte van de baan die je wilt maken.

Groetjes, Bas
« Laatst bewerkt op: 03 May 2009, 13:18:15 door bas den boer »
軌道ñ!!