Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 18:47:52
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:33:19
fotowedstrijd 2025 welk onderwerp? door Rob Ellerman
Vandaag om 18:32:58
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Tedo
Vandaag om 17:57:25
Geluid Piko 1000 groen door Luc2000
Vandaag om 17:35:36
Piko blauwe 1000 door Huup
Vandaag om 17:33:41
Wat is dit voor component door Dirk J
Vandaag om 17:31:39
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Charles_
Vandaag om 17:13:05
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Noordernet
Vandaag om 16:51:43
Mijn geweatherde modellen door spoorijzer
Vandaag om 16:33:42
Plux 16 decoder voor Roco H0 lok door Hasenwald
Vandaag om 16:26:42
3d printen van ns daglichtseinen door weslyr
Vandaag om 16:17:51
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Rsd1000
Vandaag om 16:00:35
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 15:47:22
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 15:17:20
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 14:54:23
Trix 22583 digitaal gemaakt, maar wil niet rijden. door Josephes
Vandaag om 14:34:35
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 14:27:15
Welke kleur groen voor NS bovenleidingportalen door grove den
Vandaag om 14:15:13
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:44:05
Baanonderbreking Trix door wielke
Vandaag om 13:29:46
Minibaan Visserskaai H0 door jan47
Vandaag om 13:06:43
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Wim Vink
Vandaag om 12:41:23
Terschellinger Spoor door Tjalling
Vandaag om 11:31:12
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 11:18:54
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 11:00:57
Revier Rheinbrenner (H0) door spoorijzer
Vandaag om 09:52:11
MLF Fielschmann motor kit door Besselspoor
Vandaag om 09:34:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:21:18
Raadplaatje door dennie
Vandaag om 09:17:17
  

Auteur Topic: Karwendelbahn op zolder  (gelezen 1714 keer)

Karwendel

  • Offline Offline
  • Berichten: 16
Karwendelbahn op zolder
« Gepost op: 06 March 2009, 13:33:27 »
Zoals ik bij “Even voorstellen” al meldde, ben ik al geruime tijd bezig met de bouw van mijn baan.
Ik heb hierbij niet de gemakkelijkste oplossing gekozen. Er kan namelijk zowel analoog als digitaal gereden worden, zelfs tegelijkertijd. Dit kostte aanvankelijk wat hoofdbrekens, maar heeft nu als voordeel, dat ik niet al mijn oude materieel om hoef te bouwen, maar ik toch geluidsloks kan gebruiken en (veel) te snel lopende treinen simpel kunnen worden “afgeremd” met een decoder. Voor digitaal draait er een Lenz-systeem. Analoog wordt aangestuurd met rijregelaars van SB-Modellbau. Deze apparaten laten zelfs de moeilijkste loks netjes rijden.

De baan wordt in principe handmatig bestuurd, maar wel met behulp van een PC en het programma Railroad & Co. Deze PC is behalve “bedieningspaneel” ook “hulpje”. Met behulp van een aantal strategisch geplaatste spoorbezetmelders kan de PC seinen na passeren van de trein weer terugzetten, overwegen laten werken en treinen het schaduwstation in loodsen. Hierbij ziet de PC of er een analoge of een digitale trein aankomt en past hier dan de voeding van het schaduwstation op aan. Ook bewaakt de PC het schaduwstation. Een bezet spoor kan niet geselecteerd worden, indien alle sporen vol staan wordt de trein aan het eind van het inrijbaanvak tegengehouden, e.d.

Het baanontwerp is pure fantasie en bestaat uit een hoofdlijn en een zijlijn, beide enkelsporig. Het ingezette materieel is vooral geïnspireerd door de “Karwendelbahn” (van München via Garmisch-Partenkirchen naar Innsbruck) en de hiervan aftakkende lijnen als de “Ausserfernbahn” (van Garmisch-Partenkirchen via Reutte naar Pfronten) en de lijn Murnau-Oberammergau. Oorspronkelijk was het de bedoeling om alleen de hoofdlijn te elektrificeren, maar na het op de markt komen van met name de E 69 is de planning enigszins bijgesteld en zal in de toekomst ook de zijlijn voorzien worden van bovenleiding.

Naast de hoofd- en zijlijn beschikt de baan nog over een normaalsporige trambaan en een H0e-smalspoorbaan. Deze laatste vindt zijn oorsprong nog op de oude baan. Daar reed al een Egger-treintje. Nu rijdt er hoofdzakelijk materieel van de Zillertalbahn en de ÖBB. De trambaan kan inmiddels ook worden omgeschakeld naar digitaal. De smalspoorbaan wordt binnenkort omgebouwd, zodat straks ook hier deze mogelijkheid bestaat. (Het gevolg van een wel zeer betaalbare digitale H0e-beginset van Roco.) Voor het analoogbedrijf beschikken ook de trambaan en de smalspoorbaan elk over een SB-rijregelaar.

De opbouw van de scenery staat voorlopig nog op een laag pitje. Ik wil eerst de hele techniek in orde hebben voor ik daar aan begin. Op dit moment werk ik nog aan het automatiseren van de trambaan en de zijlijn en het digitaliseren van de smalspoorbaan. Wanneer dat is geregeld, kan ik eens gaan denken aan de scenery.

Wim.

Tjeerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 243
Re: Karwendelbahn op zolder
« Reactie #1 Gepost op: 06 March 2009, 14:14:47 »
Wauw! Dit klinkt interessant...
Karwendelbaan/Ausserfernbahn/Murnau-Oberammergau heeft ook mijn intresse. Leuke mix van DB en ÖBB materieel mogelijk (bijv. 1044 met DB regio rijtuigen).

Ook het rijden van zowel analoge als sound- (digitale) locs zou voor mij een optie zijn. Ben benieuwd hoe je dit doet. Worden baansectie's geschakeld tussen het analoge en digitale systeem?

Heb je misschien al foto's?
Ga dit draadje zeker volgen!

Groeten (en suc6!), Tjeerd
H0 & H0m/e/f. BLS/SBB, RhB, (ex-)DR (normaal- en smalspoor) en ÖBB.

Mieperdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 38
Re: Karwendelbahn op zolder
« Reactie #2 Gepost op: 06 March 2009, 16:16:19 »
klinkt leuk :D heb je ook nog een paar foto's?

Karwendel

  • Offline Offline
  • Berichten: 16
Re: Karwendelbahn op zolder
« Reactie #3 Gepost op: 07 March 2009, 17:33:11 »
@Tjeerd:
De baan is verdeeld in 4 secties. De hoofdlijn is verdeeld in 2 secties (vanaf resp. de rechter- en linkerkant van het hoofdstation naar het schaduwstation). Schaduwstation, zijlijn en de 2 delen van de hoofdlijn kunnen naar keuze analoog of digitaal worden aangestuurd. Bij de twee delen van de hoofdlijn kun je dan ook nog eens uit twee analoge regelaars kiezen, zodat hier ook analoog al twee treinen kunnen rijden.

De keuze voor analoog of digitaal is ook beschikbaar op de trambaan en op de smalspoorbaan is-ie in aanbouw.

Ik heb helaas niet heel veel tijd vrij voor mijn hobby, maar ik zal proberen de komende tijd nog wat meer info hier neer te zetten. De baan heeft nogal wat schakelfoefjes nodig gehad. Zo kent het sporenplan meerdere keerlussen en zijn er spoorbezetmelders ingebouwd, die zowel analoog als digitaal werken...
Maar hierover wellicht later meer.

Wim