Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
  

Auteur Topic: Piko Hobby lok BR 189 Railion sluitverlichting in bouwen?  (gelezen 7490 keer)

2rail-Tim

  • Offline Offline
  • Berichten: 259
  • Digitaal / Piko A-rails / DB
Piko Hobby lok BR 189 Railion sluitverlichting in bouwen?
« Gepost op: 05 maart 2009, 19:49:51 »
Hallo,  ;D

Ik heb een vraagje, ik wil me is aan ene piko hobby lok BR 189 van Railion gaan wagen. En nu zat ik op groterdam te kijken waar een verslag bij stond, ik vind het wel een mooi lok maar ik wil graag dat er sluitlichten in komen te zien (puur omdat ik dit mooi vind)

Hoe kan ik deze verlichting erin bouwen (ben zelf niet zo heel erg technisch) Zijn er kant - klare lichtsetjes te kopen met sluit en front verlichting erin?

GR. Tim

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3340
    • Mijn van-alles website
Re: Piko Hobby lok BR 189 Railion sluitverlichting in bouwen?
« Reactie #1 Gepost op: 05 maart 2009, 22:33:29 »
Op zich hoef je geen soldeerwonder te zijn om iets dergelijks te realiseren. Wat mij betreft komt het bij front en sluitverlichting in modeltreinen meer aan op creativiteit, omdat de ruimte over het algemeen zeer beperkt is.

Als je met een soldeerbout om kan gaan, goede soldeerverbindingen kan leggen, weet wat een weerstand diode en LED is, dan ben je er eigenlijk al bijna.

Hoewel ik niet weet hoe een 189 van piko in elkaar zit, kan je altijd even kijken wat wel en niet past: ik heb laatst bijvoorbeeld acryl staf door middel van een verfbrander uitgerekt, zodat het in de lampopeningen van een model geplaatst kon worden waar ik geen standaard maat staf voor had (voor de duidelijkheid: acryl heeft de handige eigenschap licht te geleiden, en is dus prima geschikt als lichtgeleider)

Monobrachius

  • Offline Offline
  • Berichten: 888
  • LE II
Re: Piko Hobby lok BR 189 Railion sluitverlichting in bouwen?
« Reactie #2 Gepost op: 05 maart 2009, 23:37:08 »
Ik zat te twijfelen of ik moest reageren. Met name omdat je om een kant en klare oplossing vraagt. Ik heb het namelijk wel gerealiseerd, maar door middel van solderen van hele kleine leds (smd's). Je moet wat snijden , maar het valt te doen. Er zit alleen wel een nadeel aan. Omdat Piko één grote lichtgeleider voor het witte licht heeft, zal er ook licht doorlekken naar het bovenste sein. Dit is te zien bij mijn pimp-Traxx, waarvan de lichtgeleiders exact hetzelfde zijn.

Mocht je meer vragen hebben/durf je het aan om zelf aan de slag te gaan, dan kan ik met meer foto's komen.

Henk
K.Bay.Sts.B

2rail-Tim

  • Offline Offline
  • Berichten: 259
  • Digitaal / Piko A-rails / DB
Re: Piko Hobby lok BR 189 Railion sluitverlichting in bouwen?
« Reactie #3 Gepost op: 06 maart 2009, 14:25:03 »
Hallo,

Ik heb tom van weert gevraagt, en hij zei dat hij daarvoor een lichtje wou maken.

Nu hopen of het lukt.

Ik denk zelf dat het mij nei tgaat lukken om zelf zulke ledjes erin te bouwen. Heb de Lok ook niet thuis bij me staan, kan niet kijken. Is het mogelijk om er digirails sluitverlichting er nog appart in de bouwen?

GR. Tim

Monobrachius

  • Offline Offline
  • Berichten: 888
  • LE II
Re: Piko Hobby lok BR 189 Railion sluitverlichting in bouwen?
« Reactie #4 Gepost op: 07 maart 2009, 19:05:02 »
Misschien. Ik zat er ook aan te denken. Ik weet alleen niet of je genoeg ruimte hebt. Waarschijnlijk moet je ook twee ledjes erin stoppen (dus 4 in de totale loc). Een alternatief is dat je iemand vind die die ledjes aan elkaar soldeert en dan naar je opstuurt. Helaas ben ik op dit moment door rode smd-leds heen, dus ik kan je niet helpen.

Henk
K.Bay.Sts.B

2rail-Tim

  • Offline Offline
  • Berichten: 259
  • Digitaal / Piko A-rails / DB
Re: Piko Hobby lok BR 189 Railion sluitverlichting in bouwen?
« Reactie #5 Gepost op: 07 maart 2009, 20:25:49 »
hier een foto van de voorkant waar de verlichting zit:

Foto van Groterdam.

Volgens mij is er te weinig ruimte voor rode ledjes, anders moet je boren.

GR. Tim

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: Piko Hobby lok BR 189 Railion sluitverlichting in bouwen?
« Reactie #6 Gepost op: 07 maart 2009, 20:30:55 »
Ik zat te twijfelen of ik moest reageren. Met name omdat je om een kant en klare oplossing vraagt. Ik heb het namelijk wel gerealiseerd, maar door middel van solderen van hele kleine leds (smd's). Je moet wat snijden , maar het valt te doen. Er zit alleen wel een nadeel aan. Omdat Piko één grote lichtgeleider voor het witte licht heeft, zal er ook licht doorlekken naar het bovenste sein. Dit is te zien bij mijn pimp-Traxx, waarvan de lichtgeleiders exact hetzelfde zijn.

Mocht je meer vragen hebben/durf je het aan om zelf aan de slag te gaan, dan kan ik met meer foto's komen.

Henk

Henk,

Heb je de led's naast de lichtgeleider of op de lichtgeleider geplaatst ? Dwz schijnt het rode ledje op 'dezelfde' plek als de witte door de geleider heen ?

Als je hem namelijk naast de lichtgeleider hebt geplaatst kun je de geleider inwikkelen in bijv. alu folie oid. en ga je de lekkage tegen.

Als je rode led wel de geleider gebruikt, is het misschien een idee om de lichtgeleider op die plek door te snijden en er isolatie tussen te plaatsen ?

Een laatste oplossing zou zijn het topsein te isoleren en daar een wit ledje achter te plaatsen ?

Gr. Remco.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Piko Hobby lok BR 189 Railion sluitverlichting in bouwen?
« Reactie #7 Gepost op: 08 maart 2009, 18:14:37 »
hele kleine leds (smd's)
Zijn die te koop in elektronica-zaken?

Groet, Bas

Monobrachius

  • Offline Offline
  • Berichten: 888
  • LE II
Re: Piko Hobby lok BR 189 Railion sluitverlichting in bouwen?
« Reactie #8 Gepost op: 08 maart 2009, 23:33:43 »
@ wob. Ik zou het niet weten. Ik koop ze altijd bij conrad. Maar voorlopig heb ik nog niet genoeg op een bestelling te plaatsen. En momenteel ligt de treinenhobby een beetje stil. En eerst komt een bardisco rijtuig in aanmerking om afgemaakt te worden...

Henk

@Remco, ik ga nu de plaatsing van de LEDs tekenen in het plaatje
K.Bay.Sts.B

Monobrachius

  • Offline Offline
  • Berichten: 888
  • LE II
Re: Piko Hobby lok BR 189 Railion sluitverlichting in bouwen?
« Reactie #9 Gepost op: 08 maart 2009, 23:39:44 »
Op de plaats van het rode vlakje zit aan beide kanten een rode led gemonteerd (in de zwarte behuizing).

Daar zitten ze geplaatst, naar beneden schijnend. Ik weet niet meer of ik een klein inkeping heb geplaatst in het zwarte omhulsel. Ik heb de lichtgeleider doorgezaagd (in de 189, de 185 weet ik niet meer) en in de 189 zeker zwart geschilderd. Toch blijft er nog wat lichtlekkage over. C'est la vie. Iedereen die deze ombouw op dezelfde manier wil uitvoeren, moet beslissen of hij het resultaat, wat mijn foto van de zilveren 185 toont aanvaardbaar is.
En ja, je kan het toplicht scheiden en vervangen door een witte led, maar waarom zou je dan niet alles door leds vervangen (afgezien dat je een boel witte led's nodig hebt, alhoewel koud-witte wel goedkoper zijn).

Henk
« Laatst bewerkt op: 08 maart 2009, 23:42:42 door Monobrachius »
K.Bay.Sts.B

niet meer aktief

  • Offline Offline
  • Berichten: 60
Re:Piko Hobby lok BR 189 Railion sluitverlichting in bouwen?
« Reactie #10 Gepost op: 15 november 2012, 15:42:07 »
Hallo,  ;D

Ik heb een vraagje, ik wil me is aan ene piko hobby lok BR 189 van Railion gaan wagen. En nu zat ik op groterdam te kijken waar een verslag bij stond, ik vind het wel een mooi lok maar ik wil graag dat er sluitlichten in komen te zien (puur omdat ik dit mooi vind)

Hoe kan ik deze verlichting erin bouwen (ben zelf niet zo heel erg technisch) Zijn er kant - klare lichtsetjes te kopen met sluit en front verlichting erin?

GR. Tim

Hallo,

Mijn zoontje (9) vond de loc BR189 van ERS Railways mooi. Maar toen hij op de baan stond, stoorde ik mij eraan dat er dus geen sluitverlichting in zat en dat de frontverlichting duidelijk met een gloeilampje was terwijl het mooi wit moet zijn.

Ik ben vandaag aan de slag gegaan en heb sluitverlichting ingebouwd en frontverlichting. (zie foto's)
Dit heb ik gedaan door op de lichtgeleider eerst isolatietape te plakken naast de frontverlichting. Daarop heb ik aan elke kant een smd ledje (0402) geplakt. Het plaatje dat over de lichtgeleider gaat (zwart afsluitplaatje) heb ik naast de gaatjes die er in zitten voor de frontverlichting 2 gaatjes (1,6 mm omdat ik optische fibers heb van 1,5 mm) gemaakt voor de sluitverlichting. Als je het plaatje weer op de lichgeleider legt, dan zie je de ledjes ook zitten. Toen heb ik optische fibers gepakt, daar ongeveer 2 mm vanaf gehaald en dit weer met lijm vastgezet in het gaatje op de led. Zo steekt het dus ook uit zoals de orginele front verlichting. (vergeet niet een weerstandje op de + te plaatsen als je de ledjes gaat aansluiten) Dan is dit het resultaat:



De lampjes had ik via de decoder minder hard laten branden zodat er geen lekkage meer is. Nu lijkt het op de foto dat ze toch veel te hard branden, maar dat is in het echt niet zo.


Voor de front verlichting heb ik de orginele lampjes eruit geknipt, op de blauwe draad een weerstand gesoldeerd. De blauwe draad op de + aangesloten en de witte draad (of andere zijde gele draad) aangesloten op de - van het ledje.
Dat ledje komt op de orginele plaats te zitten van het gloeilampje. Nu zit er een mooie witte frontverlichting in:




het is een werkje, maar dan heb je ook wat.

Succes allemaal met inbouwen