Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
Vandaag om 19:08:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:25:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
Vandaag om 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
Vandaag om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
Vandaag om 17:30:51
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 17:16:10
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 16:59:53
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:27:24
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
Vandaag om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
Vandaag om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 16:00:54
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:48:00
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door tijgernootje
Vandaag om 14:36:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 14:30:11
Bauarbeiten im gange door MOVisser
Vandaag om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 11:41:14
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35

Auteur Topic: Wisselstroom of gelijkstroom?  (gelezen 26572 keer)

elmander35

• Offline Offline
Re: Wisselstroom of gelijkstroom?
« Reactie #15 Gepost op: 05 March 2009, 17:33:05 »
Correct !

Hehe, dan snap ik het eindelijk.
Zo zie je maar dat als je vraagt ook antwoord krijgt op je vragen. Ik heb die laatste vraag wat ik stelde nergens kunnen terug vinden. Maar goed dat ik deze topic heb geopend. Diegene die bruikbare tips hebben gegeven, bedankt hiervoor, ben weer wat wijzer geworden.
Er is toch niets mis om wat te vragen als ik met een vraag zit? Je hoeft inderdaad niet te antwoorden als je dat niet wil

Groetjes Ricardo

Rob Bogers

• Offline Offline
    • Mijn modelbouwhobby
« Reactie #16 Gepost op: 05 March 2009, 18:59:29 »
En daar zit gelijk de beperking. Je zit altijd aan Marklin rails vast. Trouwens, niet helemaal waar, je kunt die middenpuntjes op de rol kopen bij Conrad en dan heb je weer meer keuze in rails. Bij tweerail systemen heb je veel meer keuzemogelijkheden dan bij drierail systemen. Helemaal op digitaal gebied is het tweerail systeem (DCC) veel gebruiksvriendelijker, uitgebreider en prijsgunstiger dan drierail, vergelijk maar eens een Marklin loc met een zelfde Roco loc. En ja die domme puntjes in de rails (een gemeend sorry voor de Marklin rijders) maar het staat voor geen meter. Bij gebruik van C-rails van Marklin moet je heel goed je baan plannen want er bestaat geen flexrails en ook is de rail veel te hoog wat weer enorm raar staat langs een perron. Gelukkig verkopen zowel Roco als Fleischmann drierail systeem locomotieven en rijtuigen en op schaal 1:87 zijn die ook fraaier dan de rijtuigen van Marklin op schaal 1:100.
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 05 March 2009, 19:30:09 »
....... Ik heb die laatste vraag wat ik stelde nergens kunnen terug vinden. Maar goed dat ik deze topic heb geopend. Diegene die bruikbare tips hebben gegeven, bedankt hiervoor, ben weer wat wijzer geworden.
Er is toch niets mis om wat te vragen als ik met een vraag zit? Je hoeft inderdaad niet te antwoorden als je dat niet wil
Een topic openen daar is niks op tegen maar deze vraag is al zo veel gesteld dat als je het forum zou opschonen er zeeen van ruimte vrij zouden komen op de server.  ;D

Daarom heeft de beheerder ook een zoekfunctie ingebouwd.  8)

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #18 Gepost op: 05 March 2009, 19:35:17 »
Ik heb die laatste vraag wat ik stelde nergens kunnen terug vinden. Maar goed dat ik deze topic heb geopend. Diegene die bruikbare tips hebben gegeven, bedankt hiervoor, ben weer wat wijzer geworden.
Groetjes Ricardo

Nu breekt werkelijk mijn klomp. Maar goed, bereikte resultaten in het verleden zijn tenslotte geen garantie voor de toekomst.  Verder zwijg ik maar.  :-X

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 05 March 2009, 19:46:48 »
Ja Wim we zijn roepende in de woestijn.  :-|

Gr.
Eric
Gr.
Eric

henk

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 05 March 2009, 19:53:42 »
Dat is nou ook weer overdreven. Beginners stellen hier een vraag en worden terecht verwezen naar de zoekfunctie, omdat het nu eenmaal weinig zin heeft 100 keer hetzelfde in te typen. Maar via de zoekfunctie krijgen ze een berg informatie waarbij ik het zeer begrijpelijk vind dat ze daar niet onmiddelijk de weg in vinden. Dus als er na een zoeksessie nog basale vragen leven, gewoon stellen. Om die reden is er ook een apart beginnersforum. Intertijd ingesteld om te voorkomen dat sommigen zich blijven ergeren aan het feit dat telkens dezelfde vragen worden gesteld.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

IC 2000

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 05 March 2009, 20:22:00 »
Henk met jou ben ik het helemaal eens.
Met de onderstaande juist niet:
En daar zit gelijk de beperking. Je zit altijd aan Marklin rails vast. Trouwens, niet helemaal waar, je kunt die middenpuntjes op de rol kopen bij Conrad en dan heb je weer meer keuze in rails. Bij tweerail systemen heb je veel meer keuzemogelijkheden dan bij drierail systemen. Helemaal op digitaal gebied is het tweerail systeem (DCC) veel gebruiksvriendelijker, uitgebreider en prijsgunstiger dan drierail, vergelijk maar eens een Marklin loc met een zelfde Roco loc. En ja die domme puntjes in de rails (een gemeend sorry voor de Marklin rijders) maar het staat voor geen meter. Bij gebruik van C-rails van Marklin moet je heel goed je baan plannen want er bestaat geen flexrails en ook is de rail veel te hoog wat weer enorm raar staat langs een perron. Gelukkig verkopen zowel Roco als Fleischmann drierail systeem locomotieven en rijtuigen en op schaal 1:87 zijn die ook fraaier dan de rijtuigen van Marklin op schaal 1:100.
Mensen dit probeerde ik dus te vermijden Mijnheer Bogers hoeft niet zo neerbuigend te doen over het drierail systeem en de mensen die ermee rijden. deze discussie is al oneindig lang gevoerd, en mag wel eens afgelopen zijn.
PS: kan iemand mij het artikel nummer van de roco geoline flexrail doorgeven

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 05 March 2009, 20:27:48 »

IC 2000

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 05 March 2009, 20:29:44 »
kwam 'm net tegen ;)

elmander35

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 05 March 2009, 20:46:19 »
Mensen ........

Nogmaals wilde ik geen discussie ophalen wat jullie al eindeloos hebben gevoerd. Ik stelde gewoon een vraag die ik overigens heel netjes en royaal uitgelegt heb gekregen van Marcel (BR643 Talent), Hij heeft me al alles uitgelegt wat ik wilde weten. Het is inderdaad een herbeginners vraagbaak dit , dus mag ik dat toch vragen wat ik wilde weten? Ik snap ook niet dat mensen die zoals ze zelf zeggen, niet snappen dat ik dit vraag terwijl er schijnbaar al genoeg over geschreven is, reageren hierover dan. Reageer dan niet. De mensen die er wel op gereageerd hebben door het me uit te leggen bedank ik daar dan ook voor.

Uhm ..... kan ik deze topic er zelf ook uit halen?
Ben maar een beginner he  ;)

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #25 Gepost op: 05 March 2009, 21:12:42 »
Citaat
Ben maar een beginner he

Nu niet meer toch. ;D

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Rob Bogers

• Offline Offline
    • Mijn modelbouwhobby
« Reactie #26 Gepost op: 06 March 2009, 09:07:16 »
Ik wil helemaal niet neerbuigend doen over het hele oude merk Marklin. Dit merk was tenslotte (ik weet het niet helemaal zeker) de basis voor menig modelbouwer, daarmee wil het nog niet zeggen dat Marklin je van het is want dat is het niet. Deze typische Marklin kenmerken die ik opsomde zijn niet uit de lucht gegrepen. Als je voor het drierail systeem kiest behelst dit nogal wat aanpassingen en beperkingen in het gebruik ervan. Je bent gebonden aan een aantal regels die gelden voor het drierail systeem en dit is bij het tweerail systeem niet aan de orde. Mocht ik het helemaal fout hebben in de conclusie die ik trok in mijn eerste bijdrage, zie ik graag een correctie van de feiten, zodat ik mijn "ongefundeerde" mening kan en zal aanpassen. Het is natuurlijk niet mijn bedoeling om onwaarheden te presenteren op dit forum.
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

Marcel (BR643 Talent)

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 06 March 2009, 09:13:55 »
@Rob: Bij tweerail ben je ook gebonden aan een aantal regels die gelden voor het tweerail systeem, die bij drierail dan weer niet gelden. Als voorbeeld noem ik de extra maatregelen die genomen moeten worden bij een keerlus. Ja, daar is een oplossing voor, maar die is er ook voor eventuele problemen bij het drierail systeem (anders zouden er niet zoveel drierail banen gebouwd zijn/worden). Persoonlijk ben ik ook 'aanhanger' van het tweerail systeem (en nu ik N rijdt heb ik zelfs geen andere keuze), met name om de onafhankelijkheid van een merk voor rails, treinen en digitaal systemen (hoewel dat laatste ook wel voor drierail geldt). Ieder zal hierin gewoon zijn eigen keuze moeten maken. Overigens ben ik het wel met je eens dat jij met name feiten noemde, hoewel daar wel een, hoe zal ik het zeggen, licht negatieve klank in te bespeuren viel.

@Ricardo: Als hier niet meer gereageerd wordt, zakt het draadje vanzelf naar beneden in de lijst. Sluiten/verwijderen is dus niet nodig.

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #28 Gepost op: 06 March 2009, 09:21:37 »
Rob, niemand verbied een Marklinrijder om voor een ander digitalsysteem te kiezen.

Een ECoS of een Intellibox, of een Puur DCC zoals Lenz of DigiTrax is geen enkel probleem. Ook Selectrix geen enkel probleem.

Je moet alleen wel de juiste decoder in je lok zetten en de juiste decoders voor de wissels naargelang de mogelijkheden van het Digitale Systeem.

Verder kun je de analoge treinen van Märklin prima met gelijkstroom laten rijden, dan kun je zelf het omschakelrelais verwijderen en deze vervangen door 2 diodes. Zoals Marklin bij de 2 rail Motorposten heeft gedaan.

Er zijn dus absoluut geen beperkingen, het is alleen een kwestie van keus en voorkeur. Een ander bijkomend voordeel van drierail is je hebt nooit last van een kortsluiting bij het leggen van een keerlus.

Op materiaal niveau, alle merken maken modellen voor drierails, of kunnen daarvoor aangepast worden. Verder zijn ook die modellen niet allemaal exact 1:87.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

henk

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 06 March 2009, 09:23:50 »
Mensen dit probeerde ik dus te vermijden Mijnheer Bogers hoeft niet zo neerbuigend te doen over het drierail systeem en de mensen die ermee rijden. deze discussie is al oneindig lang gevoerd, en mag wel eens afgelopen zijn.
PS: kan iemand mij het artikel nummer van de roco geoline flexrail doorgeven

Rob geeft alleen maar aan, waarom hij voor tweerail kiest. Precies waar je in het begin van het draad om vroeg en zelf ook deed ten aanzien van drierail. Dat doet hij op basis van objectieve kenmerken die ik zeker deel. Bij drierail zit je vast aan het Märklin railsysteem en dat oogt niet erg natuurgetrouw. Bij tweerail kun je kiezen tussen een paar dozijn railsystemen, waaronder veel natuurgetrouwere systemen als die van Roco, Peco of Elite. Heel stabiel ook, trouwens.
Drierailers hebben kennelijk andere prioriteiten.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.