Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Helemaal nieuw  (gelezen 14416 keer)

Robert van den Broeken

  • Gast
Helemaal nieuw
« Gepost op: 27 oktober 2006, 16:56:08 »
Ik ben Robert , en via Teun werd ik hier heen gewezen , ik ben nieuw en mijn intresse en wil naar modeltrein en scenery is niet in woorden te beschrijven zo groot . Mijn website : www.sceneryfreak.tk daar ben ik bezig met een diorama bouwen wat al lekker opschiet vind ik zelf .

Maar nu wil ik ook een groote treinenbaan maken ik heb op de garage de ruimte
_________________________
|                                              |
|                                              |
|                                              |
|___________                        |
                       |                       |
                       |                       |
                       |                       |
                       |                       |
                       |____________|

dat is de ruimte ong. en dan wil ik in het rechter rechthoek graag de treinenbaan maken dus zeg maar zo :

_____________
|                         |                 
|                         |
|                         |
|                         |
|                         |
|                         |
|                         |
|                         |
|_____________|


dus gewoon de ronde te doen ,

wil iemand voor mij een lijst maken met wat het beste is , analoog of digitaal wissel stroom of gelijk stroom , wat ik het beste eerst kan kopen hoe ik het beste de onderbouw kan maken enz.

Ik zou jullie hiervoor ontzettend dankbaar zijn en hoop erg mooie treinbaan te gaa krijgen met behulp van de aardige mensen hier

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Helemaal nieuw
« Reactie #1 Gepost op: 27 oktober 2006, 17:57:31 »
Heyy!

Ten eerste, hartelijk welkom!

Keuze van dingen als annaloog of digitaal is allemaal smaak en hangt af wat je wilt kunnen. Net als rails een kwestie is van, wat vind ik er mooi uitzien en hoeveel kost het. Echt een pasklaar antwoord is er dus niet.

Over de onderbouw is hier wat te vinden.

En nog even over digitaal of annaloog, wat zijn je wensen? Wil je juist dat je allemaal functies op een loc kunnen sturen of moet het alleen maar rijden. Of mss moet het volledig vanzelf rijden, wat jij wilt, maar dat is belangrijk voor de keuze.

Timo

PS Nog klein tipje, zet tekst tekeningen ff tussen [ code] en [ /code] (zonder spatie) dan worden ze beter geplaatst.
Zo namelijk
« Laatst bewerkt op: 27 oktober 2006, 17:59:08 door Timo »
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Robert van den Broeken

  • Gast
Re: Helemaal nieuw
« Reactie #2 Gepost op: 27 oktober 2006, 18:36:31 »
Nou kijk ik wil graag dat ik hem zelf kan laten rijden over de baan heen ,
maar ik snap nog helemaal niks kwa seinen en elektronica . En wat is het verschil tussen wissel en gelijk stroom :?:

en kwa rails kreeg ik te horen dat piki zeer goed is en ook niet al te duur , en dat er genoeg keuze is kwa rijden materieel voor die rails is .

klopt dat ?

direstraits

  • Gast
Re: Helemaal nieuw
« Reactie #3 Gepost op: 27 oktober 2006, 21:08:19 »
Je zal piko wel bedoelen maar of dit de beste rails is weet ik niet maar er bestaat ook rails van Fleischmann, rails met het ballast al tussen de rails waarbij Roco ook zo'n rails in hun programma hebben.

Het verschil tussen gelijk en wisselstroom

Gelijkstroom is de meest gebruikte systeem ter wereld en wordt door heel veel merken aangeboden en daarbij kan je alle merken die er bestaan door elkaar kunt gebruiken.

Wisselstroom wordt bij márklin gebruikt en het nadeel van dit systeem is dat je als je voor Márklin kiest dat je min of meer aan drierail vast zit omdat Márklin de enige die dit systeem aanbied hoewel je gelijkstroom treinen je wel kunt ombouwen naar drierail maar kent ook zo zijn voordelen zoals het gebruik van keerlussen (geen kortsluiting).

Zo ben je weer iets wijzer geworden!

Gr martijn



direstraits

  • Gast
Re: Helemaal nieuw
« Reactie #4 Gepost op: 27 oktober 2006, 21:12:56 »
En een tip als je meer van onze zo mooie modeltreinen hobby wilt weten, bezoek Eurospoor in Utrecht en kom meer te weten!

Gr martijn

Robert van den Broeken

  • Gast
Re: Helemaal nieuw
« Reactie #5 Gepost op: 28 oktober 2006, 13:55:24 »
ja ik bedoel piko rails

dus dan neem ik gelijkstroom , digitale baan , is dat zo een goede keuze
en ik ben zelf nog maar 13 jaar dus naar zo beurs gaan zit er nog niet echt in voor mij . heel mischien dat me oom eens een keer mee wil zegmaar , ik ben ook zeer geintreseerd in het scenery bouwen om de baan heen , dus ik ga ook zeker nog eens een mooie minidioramaa maken maar dat zullen jullie allemaal nog wel zien van mij .

Teun die had voor mij  nog een lijstje met hoe alles moet want ik ben natuurlijk wel een newbie die nog NIKS weet van deze hobby , nu weet ik gelukkig al wat meer dat ik een gelijkstroom digitale baan moet gaan maken maar hoe moet ik nu alles besturen enzo hoe kan ik er mee gaan rijden hoe moet ik de seinens plaatsen wat moet ik gebruiken wat kan ik het beste onderbouw maken noem maar op

Kwa onderbouw het komt op een garagezolder die zo loop

/\
         /  \
        /    \
       /      \

dus ik zit natuurlijk wel dat ik geen hoge dingen tegen de wand kan plaatsen omdat het schuin oploopt :( is dit een hele grote bellemering voor de hobby waardoor ik het niet zou kunnen uitvoeren ?

en ja ik zit gewoon boordervol vragen maar weet niet hoe ik ze moet stellen dus hoop dat ik jullie met jullie opgebouwde evaring mij enthousiaster kunnen maken en wijzer leren worden in dit wereldje

direstraits

  • Gast
Re: Helemaal nieuw
« Reactie #6 Gepost op: 28 oktober 2006, 21:40:18 »
Wordt lid bij een lokale modeltreinen club zou ik zeggen, daar kun je nu veel leren.

Gr martijn

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Helemaal nieuw
« Reactie #7 Gepost op: 28 oktober 2006, 22:08:01 »
Beste Robert,

Natuurlijk willen we jou veel enthousiaster maken voor de treintjes!
Belangrijk is alleen wel dat je je zelf wat aankoopt op den duur, dat je jarenlang goed gebruiken kan.
Daarvoor moet je zelf een beetje op onderzoek uit.
De eerste stappen van zo'n onderzoek heb ik hieronder voor je staan.

- Kijk eerst eens uitgebreid rond in bladen, modelspoorwinkels, en vooral ook veel in het echt. En bedenk dan rustigaan wat je mooi en niet zo mooi vind.
- Maak dan voor je zelf een lijstje met dingen die je erg mooi vind en dingen die je niet zo veel lijken te intreseren.
(Op die manier weet je straks al beter waar je rekening mee wilt houden)
- Door goed naar je lijstje te kijken kan je voor je zelf bepalen wat je wilt als je het hebt over een thema. (b.v. modern nederlands lijntje voor stoptreinen ofzo. Ik noem maar wat. Of misschien wel rangeren met stoomtreinen)
- Wanneer je dat weet kan je kijken hoe dat in jouw ruimte past.
- Dan kom je er ook achter wat je allemaal wilt kunnen (b.v. veel rangeren of lange einden rijden met lange treinen)
- Pas als je zover bent hoef je te denken aan een railsoort en een bestuuringssysteem. (dat hangt helemaal af van b.v. wil je veel detail, of ga je liever voor grote stukken rijden in een kleine schaal, of wil je liever veel losse locjes op een gedetaileerd depot.)
- Kortom leer je wensen kennen en beleef daar eerst eens lol aan door hier een daar eens te kijken wat jij mooi vind!)

Mocht je daarover of e.v.t. andere vragen hebben kan je natuurlijk wel altijd bij ons terrecht.

m.v.g.

Mark
« Laatst bewerkt op: 28 oktober 2006, 22:10:54 door mmhajvth »
love to build realistic     let's be kind.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2739
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Helemaal nieuw
« Reactie #8 Gepost op: 28 oktober 2006, 23:09:44 »
Allereerst wil ik je welkom heten in de modelspoorwereld, weer iemand van mijn leeftijd erbij.(14 jaar ben ik dus)

Met 13 jaar ben je heus niet te jong voor een beurs(vraag robbert/robby maar), op o.a. Eurospoor hebben ze juist dingen voor de nieuwelingen, testbaantjes van simpele rails en wissels, kun je leren rijden.
Ook kom je op beurzen vaak erachter wat er allemaal is in welke schalen, en bij de meeste banen is vaak wel iemand aanwezig, die je verder wil inlichten over de bouw van de baan, gebruikte merk(en), voor en nadelen van dat spoor, de bouwtijd. Zo'n iemand kan ook vaak wel een redelijke schatting geven van de gemaakte kosten.
En als je lid wordt van een modelspoorclub: een aantal clubs rijden annaloog, en bedenken zelf manieren om het zo te laten rijden, maar ik neem aan dat het thuis toch leuker, en makkelijker is om digitaal te rijden.
Bij annaloog bestuur je namelijk de treinbaan zelf.
Bij digitaal bestuur je de treinen allemaal apart.
Met digitaal moet je goed weten wat je wilt, want iedere fabrikant heeft zo zijn eigen systeem, en het kan heel erg in prijs verschillen.
Ook kan het goed zijn om eens met een kenner te gaan kijken wat je wel kan doen kwa aankopen, wat niet. Ook 2e handsaankopen kunnen zij vaak al wat van zeggen. Op beurzen is volgens mij Chris nog wel eens aanwezig, net als andere leden van BeNeLuxSpoor, en die zullen het vast geen probleem vinden om met jou ff langs standjes te gaan lopen, en je te helpen met je eerste aankopen.
Ook bij winkels krijg je meestal tot vaak wel een goede uitleg, en bijv. Totaltrain(weet niet of het alleen Castricum is) heeft een service die je kan helpen met het aanleggen van je spoorbaan.
Als je een beetje wilt ontwerpen met de ruimte van jou kan je een demo downloaden van Wintrack. Daarin zitten de sporen van de meeste fabrikanten, dus zie je meteen wat de mogelijkheden voor jou zijn.
Oja, als laatste, maak vooral geen overhaaste beslissingen, als er een verkoper is zoals uit die mediamarkt reclame van Keigoed die tv, zou ik er nog eens over nadenken, en andere mensen die je kent(bijv. van hier) er ook eens hun oordeel over laten vellen, enne, vraag diverse katalogussen(of hoe je dat ook schrijft)
Ik hoop je nu niet overspoeld te hebben met informatie, lees het eens op je gemak door.

Veel plezier.

Laurent
« Laatst bewerkt op: 29 oktober 2006, 21:32:56 door laurent. Reden: Van Rail spoor gemaakt, was nogal wakker »
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Harry

  • Offline Offline
  • Berichten: 1424
Re: Helemaal nieuw
« Reactie #9 Gepost op: 29 oktober 2006, 02:52:38 »
Enkele klein dingen.
Bij de Demo van Wintrack kun je geen baanplannen opslaan. Dus voor het afsluiten uitprinten.
Beneluxspoor is aanwezig. Beneluxrail is,volgens sommigen wel en anderen niet, helaas verleden tijd.
Ook zijn er meerdere winkels. In mijn ogen zijn de 'grote' jongens H&H, Harlaar, Modeltreinexpress (let op de dubbelle ss aan het einde, wentink, brekelmans en Totaltrain. Sowieso eens een prijsvergelijk maken.

Harry
H0e: Lilliput en Halling
Verzameling Trams: Roco, Lima, Hobbytrain en Lemke (Kato)

Robert van den Broeken

  • Gast
Re: Helemaal nieuw
« Reactie #10 Gepost op: 29 oktober 2006, 11:19:02 »
Ik heb totaltrain hier in de buurt ( hoogeveen ) en die helpen mij redelijk veel , dan heb ik ook nog modelbouw veendam , die heeft zelf een redelijk groote treinbaan daar liggen . Een hele mooie .

Maar ik weet al zeker dat ik H0 wil gaan doen .
Wil graag met dieselocjes een beetje kleine vrachtjes heen en weer rijden en 1 treintje met passagiers , dus 1 groot goederen overslag station en 2á3 kleintjes , en een passagiers perron , ik weet in dat opzicht best wel goed wat ik wil maar ik moet nog een goed ontwerp krijgen en dat lukt me niet en ik moet opzicht die hulp hebben met de kopen en ik koop graag bij Veendam of Totaltrain . Maar zo beurs lijkt me ook leuk waarschijnlijk in december als hij er weer is ga ik daar ook heen . Maar het is wel een hele dure hobby toch ?

En ja ik zou graag hulp willen kwa goede keuzes kwa locjes en treinen en wagons en hoe ik de treinen nu kan laten rijden , het liefst zonder computer , maar als het moet kan ik het met 1 computer doen dat is namelijk mijn laptop die kan ik overal mee heen nemen.

En kwa wat ik nodig ben kwa elektriciteit en hoe ik het aan moet sluiten enz.  heb ik ook veel hulp nodig , heeft niemand een mooie tut ofzo daarover

en ik ben blij dat er ook leeftijdsgenoten zijn hierzo , ik wil minimaal 25 jaar met de hobby bezig blijven , 50 jaar vind ik lang genoeg en dan wil ik wel een hele mooie perfecte baan hebben en dat ik dan terug kan kijken op een mooie tijd

Robert van den Broeken

  • Gast
Re: Helemaal nieuw
« Reactie #11 Gepost op: 29 oktober 2006, 19:21:44 »
niemand hier antwoord op .

en nog een vraag zou een aantal van jullie met msn mij toe kunnen voegen om mij zo via msn van bepaalde informatie te voorzien , Teun ( pikorijder ) heeft mij ook toegevoegt en dat werkt echt fantaschtisch


MIjn msn is V8-R620 (apenstaartje) hotmail (punt) com
« Laatst bewerkt op: 29 oktober 2006, 21:00:39 door Peter Korsten. Reden: E-mailadres verwijderd om spam tegen te gaan. »

Robert van den Broeken

  • Gast
Re: Helemaal nieuw
« Reactie #12 Gepost op: 30 oktober 2006, 15:23:35 »
gelukkig hebben al 2 mensen mij toegevoegt , daar ben ik erg blij mee ,

alleen een vraag voor de ontwerpen va D-Rail , het lijkt me een super handig progamma en echt geweldig , maar ik ben zeker meer dan 50 rail stukken nodig , en vind het zonde gelijk an zoveel geld uit te geven alleen nog maar aan het ontwerp , waarom nite gewoon gratis

en heeft niemand tips voor hoe ik digitaal moet rijden

Teun van Lierop

  • Offline Offline
  • Berichten: 357
Re: Helemaal nieuw
« Reactie #13 Gepost op: 30 oktober 2006, 15:44:04 »
Hey Robbert,
Even over digitaal rijden, je kan hiervoor een intellibox aanschaffen maar die kosten weer heel erg duur voor een beginner van jouw leeftijd ;).
Roco heeft een mooi digitaal systeem, de lokmaus volgens mij,  voor een redelijke prijs. Piko heeft ook een digitaal systeem, volgens mij kost deze nog minder dan die van Roco, maar dit is een soort afstandbediening en mij lijkt die niet zo fijn. Dus mischien dat je even kan kijken voor een digitaal systeem van Roco, en evt. van Piko.
Ik hoop dat je weer een beetje verder bent gekomen met een plan voor je modelbaan en mischien dat ik nog spreek via msn. ;D

Groeten Teun

Teun van Lierop

  • Offline Offline
  • Berichten: 357
Re: Helemaal nieuw
« Reactie #14 Gepost op: 30 oktober 2006, 16:01:47 »
Hey Robbert,
Nogmaals over digitaal rijden. Je kan hiervoor ook Lenz besturing voor gebruiken, al heb ik geen idee hoe duur dit kost. En nog even over die Piko digitale besturing, ik heb dit nog opgezocht en er zijn egt heel mooie sets voor te krijgen voor extreem weinig geld. Bijv. een ICE 3 digitaal voor volgens mij rond de 150 euro, een complete set met digitale aansturing en rails. Mischien dat ik het je al eerder had verteld, dit weet ik anders niet meer, maar toch nog even een keer om er over na tye denken ;).

Groeten Teun.
www.ns-treinbaan.tk