Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 04:30:13
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:09:35
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:27:12
Piko blauwe 1000 door Deetrein
Vandaag om 01:13:59
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door sneek
Vandaag om 00:49:08
Raadplaatje door dennie
Vandaag om 00:12:18
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
27 November 2025, 23:42:44
De modeltreinen van Spoorijzer door neudalhausenstadbahn
27 November 2025, 23:02:33
Terschellinger Spoor door FritsT
27 November 2025, 22:38:03
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door j.ossebaar
27 November 2025, 22:09:49
Aachenau West door wob
27 November 2025, 21:41:21
Site Uhlenbrock door Jan-Peter
27 November 2025, 21:38:45
Stub switches door Hans1963
27 November 2025, 21:25:21
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Herb73
27 November 2025, 21:20:49
fotowedstrijd 2025 door Keska
27 November 2025, 20:46:34
Welke versies van de Roco 2200 zijn er? door JohnH0
27 November 2025, 20:44:28
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
27 November 2025, 20:42:03
Arlbergbahn.. ? door Krazy Dre
27 November 2025, 20:23:36
Beekdaelen in H0 door ruudns
27 November 2025, 20:19:33
Nieuw huis, nieuwe baan door Benelux795
27 November 2025, 20:05:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
27 November 2025, 18:56:08
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
27 November 2025, 18:54:44
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
27 November 2025, 18:10:13
Au bord de la Cèze door Wim1969
27 November 2025, 18:08:09
MLF Fielschmann motor kit door henk
27 November 2025, 16:57:08
Revier Rheinbrenner (H0) door cor_b
27 November 2025, 16:09:07
Loksound5 decoder door 008200
27 November 2025, 15:34:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
27 November 2025, 15:21:11
W.V. Kalender 2026 door Jelmer
27 November 2025, 15:14:45
Diorama Memburg Klütjenfelderkai door neudalhausenstadbahn
27 November 2025, 12:47:22
  

Auteur Topic: rij richting lok  (gelezen 993 keer)

Peter Jongejans

  • Offline Offline
  • Berichten: 33
rij richting lok
« Gepost op: 05 March 2009, 10:35:09 »
Hallo,
Ik heb een vraag,
De lokomotiefen op je baan rijden in mischien wel 90% van de tijd "vooruit"
bij de stoomlok achter de schoorsteen aan
bij een diesel is soms af fabriek een machinist geplaatst en deze rijd graag voor uit.
bij marklin de sleper voor uit.
is het nu verstandig en of noodzakelijk de lok op gezette tijden ook langdurig "achteruit"te laten rijden.
of maakt dit niet uit.

met vriendelijke groet

peter
Dyslexie, maar spoor wel. Märklin ho met koploper

Moddemeijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 164
Re: rij richting lok
« Reactie #1 Gepost op: 05 March 2009, 11:33:05 »
Ik bezit meerdere loks waarbij het rijgedrag vooruit en achteruit verschilt. Bij andere loks is er geen waarneembaar verschil. In het algemeen is het bij machines die in twee richtingen kunnen lopen verstandig om regelmatig de machine in de omgekeerde richting te laten lopen. De slijtage is richtings afhankelijk. Modelspoor loks zijn hierop geen uitzondering.

Een advies, moeilijk te geven. Bij loks waarbij er een richtings afhankelijk rijgedrag is en het bevalt je niet, daar zou een tijdje de lok in de andere richting laten rijden.

hoefhaan

  • Gast
Re: rij richting lok
« Reactie #2 Gepost op: 05 March 2009, 13:45:19 »
Heb weleens gelezen van het inslijten van koolborsteltjes door de loc een half uur vooruit te laten rijden en een half uur achteruit, maar dat ging alleen om locs waarbij de koolborsteltjes vervangen waren.
Geen idee of dat ook opgaat bij locs waar niets aan vervangen is.
Maar lijkt me moeilijk te realiseren om de vooruit rij tijd gelijk te houden aan de achteruit rij tijd, locs hebben soms een "voorkant" zoals stoomlocs, daarnaast haal je ze wel eens van de baan en dan weet je ook niet meer wat voor en achter was.

Ik laat in ieder geval al mijn locs 1 per maand rijden, en dan een half uur vooruit en een half uur achteruit. Dan lopen ze daarna meestal wel weer lekker.

Verschil in rijgedrag hebben locs bij mij soms ook wel ja. Misschien als gevolg van het vele vooruit rijden en weinig achteruit???

reMARKable

  • Offline Offline
  • Berichten: 2088
  • TP V-VI op duits territorium
    • Up to date fotostream met fotos uit NL-DE en CH
Re: rij richting lok
« Reactie #3 Gepost op: 05 March 2009, 17:16:31 »
Heeft het ook te maken met de bochten toch? veel rechtsm rijden veroorzaakt slijtage aan een kant op/aan de flens..

Of pis ik er nu helemaal naast ;D
Regelmatig nieuwe foto's online! https://www.flickr.com/photos/remarkable1432/

Marcel (BR643 Talent)

  • Offline Offline
  • Berichten: 441
Re: rij richting lok
« Reactie #4 Gepost op: 05 March 2009, 18:26:20 »
Veel linksom rijden ook hoor, maar dan aan de andere kant ;)

Ik heb geen idee of dit echt zo is, maar ik kan het me wel voorstellen. Ik denk echter dat dit effect zo klein zal zijn (als je treinen niet continu rondjes door R1 laat rijden) dat het niet echt een probleem is.

Wat het vooruit/achteruit rijden betreft: als je loc altijd vooruit rijdt, is het dan zo erg als het rijgedrag vooruit en achteruit verschilt? Als je vaak in beide richtingen rijdt dan maakt dat natuurlijk wel wat uit, maar dan heb je dit probleem ook niet.

Gelukkig kun je beide problemen (vooruit/achteruit en linksom/rechtsom) in één keer oplossen: na een tijdje vooruit rechtsom te hebben gereden, laat je de loc gewoon even lang achteruit linksom rijden ;D