Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 07:35:20
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 05:40:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
lampjes in huizen willekeurig schakelen door bask185
Vandaag om 00:15:11
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bahn-AG
21 July 2025, 23:59:53
Sfeer op je modelbaan door René 4312
21 July 2025, 23:25:13
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
21 July 2025, 23:03:58
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
Station Roodeschool door Torikoos
21 July 2025, 21:59:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door wob
21 July 2025, 21:59:52
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door 741230
21 July 2025, 20:44:16
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
21 July 2025, 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
21 July 2025, 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
21 July 2025, 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
21 July 2025, 20:05:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door 741230
21 July 2025, 20:04:49
NS 1700 transfers door Rick
21 July 2025, 19:51:29
Overstap naar HTM door GerardvV
21 July 2025, 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
21 July 2025, 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
21 July 2025, 18:59:34
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
21 July 2025, 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
21 July 2025, 18:18:39
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
21 July 2025, 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
21 July 2025, 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
21 July 2025, 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
21 July 2025, 17:06:02
Stationsplein Baden Baden door Dion
21 July 2025, 17:00:00
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
21 July 2025, 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
21 July 2025, 15:38:11

Auteur Topic: Eurospoor 2006. Wat vonden jullie ervan?  (gelezen 54445 keer)

BieJie

• Offline Offline
Re: Eurospoor 2006. Wat vonden jullie ervan?
« Reactie #135 Gepost op: 29 October 2006, 23:12:10 »
In drie weken tijd heb ik drie beurzen bezocht, m.b. Rail, Mechelen en Eurospoor.

Mijn rangschikking:
1. Mechelen (perfecte banen; iets minder handel, maar wel in het merendeel handelaren zonder rommel; verzorgde zaal).
2. Rail (prachtige banen (mitropa, diorama's A'dam, R'dam, Den Haag, enz.); redelijk aanbod handel; onverzorgde hallen).
3. Eurospoor (mindere banen, hoewel er natuurlijk ook mooie tussen waren; veel handel maar ook handel met rommel; donkere minder verzorgde hal, met name de grootste). Eigenlijk is Eurospoor meer en meer een verkoopsbeurs aan het worden waarbij de tentoonstelling terug

Ik bezoek sedert een aantal jaren regelmatig beurzen en dien vast te stellen dat zowel bij Rail als bij Eurospoor de beurzen er vroeger toch aangekleder uitzagen. Zo was bij Eurospoor vroeger de nieuwhandel mooi opgesteld, daarna de banen (ook wel van betere kwaliteit) en daarachter de tweedehandsmarkt. Nu stond alles (weliswaar nog wel gescheiden) samen in één hal en vond ik met name bij de nieuwhandel de presentatie van een aantal jaren geleden niet meer terug.

Klap op de vuurpijl vond ik wel de rommel in de kleine hal die als 'baan' werd 'ten toon gesteld'. Eigenlijk is het een echte schande dat dit werd toegelaten - onder welk mom ook - te meer gelet op de toch aanzienlijke inkomprijs.

Wat betreft de prijs deze staat kennelijk in geen enkel verband met de kwaliteit van de beurs want die te Mechelen was nog de goedkoopste van al.

DE2225

• Offline Offline
  • Webmaster SMMR, lid N-brigade Railclub Utrecht
    • Website van de stichting Museum Materieel Railion
« Reactie #136 Gepost op: 30 October 2006, 00:52:49 »
de kwaliteit van de banen viel me een klein beetje tegen, vooral die railgroep uit Utrecht vond ik zwaar bagger.
De vraag is welke baan c/q banen van de Railclub Utrecht je bagger vind.
Zijn alle MAK loks rood en alle stoomloks zwart ??? Ik bedoel, welke stands van de Railclub heb je bekeken? Als je er 1 bekeken hebt, dan heb je er meer dan 1 gemist...

Nu hoor je me ook niet zeggen dat alle banen van de Railclub Utrecht hetzelfde hoge niveau hebben. Op in ieder geval 1 baan (en dat is niet de jeugdbaan die in hal 1 stond) zijn vele leden van de Railclub, net als ik, niet bepaald trots :-|.... Als je die ene baan met zijn ouderwetse perrons bedoeld, dan ben ik het met je eens. Maar als je alle banen van deze club over een kam scheert, dan kan ik het absoluut niet met je eens zijn.

Groetjes,

Rik
« Laatst bewerkt op: 31 October 2006, 23:13:48 door DE2225. Reden: Diversen. »
www.smmr.nl, de homepage van de stichting Museum Materieel Railion

René

• Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #137 Gepost op: 30 October 2006, 08:21:26 »
Als jullie niet trots zijn op zo'n baan, waarom tonen jullie dan zo'n baan?
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

DHG500

• Offline Offline
« Reactie #138 Gepost op: 30 October 2006, 08:52:43 »
René, het betrof hier een heel bijzondere "baan" van een eenling, midden in hal 2.
In het eerste verslag van het team "Op bezoek bij..." zal je er n.a.w. wel wat van lezen/zien....

De andere clubs distantieerden zich duidelijk van deze "baan", Rik en zijn club hebben hier dus ook niets mee te maken.

Ik heb mij overigens geweldig vermaakt in de BNLS stand en met het OBB team. Hartelijk dank daarvoor.
Met vriendelijke groet, Bob (DHG500)  .

====E[]D-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}======

Vina venus ferrívia corrumpunt corpora nostra, sed vitam faciunt vina venus ferrívia

amber

• Offline Offline
« Reactie #139 Gepost op: 30 October 2006, 09:13:43 »
Railclub Utrecht  heeft tenminste meerdere toonbare banen in meerdere schalen. En van een baan gemaakt door de jeugd kan je moeilijk hetzelfde niveau verwachten zoals bij volwassenen. Ik ben allang blij dat het uberhaupt mogelijk is dat er een jeugdafdeling is.
Melina: N-spoorbaan in aanbouw.

René

• Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #140 Gepost op: 30 October 2006, 09:38:46 »
Prima dat er een jeugdafdeling is en dat ze ook iets kunnen tonen. Ik denk alleen dat het tonen van niet fatsoenlijk afgewerkte banen op een groot evenement met een navenante toegangsprijs dit soort beurzen op den duur niet ten goede komt.
De kwaliteit gaat daarmee met sprongen achteruit en de bezoekers blijven op den duur ook weg.
Ik zou in ieder geval niet op een grote of kwaliteitsbeurs willen staan met een baan die niet afgewerkt is of niet mee kan met de ganbare kwaliteit. Er is niets op tegen om dit soort banen op een kleine beurs of open dag van een club te tonen. Ook de toegangsprijs van dit soort evenementen is daar vaak naar.
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

Julius

• Offline Offline
« Reactie #141 Gepost op: 30 October 2006, 09:42:37 »
Beurs was inderdaad erg gezellig, hierbij nogmaals een dankwoord aan iedereen. Beursdagen waren leuk, afbouwen gisterenavond ging goed en mooi snel, sfeer was oke, dus wat wil je nog meer?

Groet,
Julius

DE2225

• Offline Offline
  • Webmaster SMMR, lid N-brigade Railclub Utrecht
    • Website van de stichting Museum Materieel Railion
« Reactie #142 Gepost op: 30 October 2006, 09:46:08 »
Als jullie niet trots zijn op zo'n baan, waarom tonen jullie dan zo'n baan?
Dat is een goede vraag, die vraag hebben we zelf ook aan het bestuur voorgelegd. Het bestuur is van mening dat je een H0-gelijkstroombaan niet thuis kan laten en daar hebben ze wel gelijk in.
Ik wilde in eerste instantie kort reageren, maar het gaat toch een langer verhaal worden...

Vergeet het volgende niet. Eurospoor is een beurs voor jong en oud. Als geintje heeft bij de N-spoor baan bijvoorbeeld Thomas rondgereden. Het jongste publiek, de kinderen die in de toekomst onze hobby nog enigszins betaalbaar kunnen houden, zijn daar wildenthousiast over. Thomas is echter niet bepaald een modelbouwhoogstandje.

Een andere vraag, hoeveel jeugd en of publiek zie je staan kijken bij een modelbaan waar volgens dienstregeling gereden wordt. De baan is werkelijk prachtig, maar er rijdt zo af en toe een treintje langs. Bij een dergelijke baan zie je uiteraard een aantal belangstellenden, het valt mij wel op dat dat over het algemeen de (betere) modelbouwers zijn.

Het grootste deel van het publiek komt treintjes kijken, laat die dan ook rijden. Het 'hogesnelheidsuurtje' op de N-spoor baan trekt iedere keer weer veel publiek (jong en oud) die treinen voorbij zien scheuren. Dat wij daar wel eerst hogesnelheidstreinen uit Europa en Japan voor op de baan zetten, zodat het nog enigszins verantwoord is, is bijzaak. Persoonlijk ben ik blij als dat scheur-uurtje weer voorbij is en er weer een 6400 of BR64 voorbij komt schuiven. Maar het publiek staat wel 2 tot 3 rijen dik om de baan heen  om te kijken naar die racebaan....

Als laatste, de jeugdbaan van onze club is ook niet van het niveau natuurgetrouwe perfectie. Het is wel een met veel moeite van de grond gekomen jeugdafdeling en wees nu eerlijk, hoe zag jullie eerste baan er uit????

Dat de toegansprijs voor beurzen hoger wordt als er minder publiek komt is helemaal waar. Laat dus de publiekstrekkers thuis en zet alleen hoogwaardige banen neer. Ik ben benieuwd hoe vele jaar die beurs zal draaien en helemaal welkw entree prijs er gevraagd moet worden. Het publiek bestaat niet enkel uit ervaren modelbouwers.

Mijn conclusie waarschijnlijk al duidelijk, ik (lees goed IK, iemand anders mag uiteraard een andere mening hebben) ben van mening dat de Eurospoor organisatie een behoorlijk goede mix heeft weten te vinden tussen publieks trekkende banen en toch ook een aantal banen voor de 'verwende' modelbouwer.

!!! Voor de duidelijkheid, in hal 2 stond enkel de N-spoor modulebaan van de railclub opgesteld. Bovengenoemde 'kunstwerk' is niet van de Railclub Utrecht' !!!

Groetjes,

Rik
« Laatst bewerkt op: 31 October 2006, 23:16:11 door DE2225. Reden: Extra opmerking over \'kunstwerk\' »
www.smmr.nl, de homepage van de stichting Museum Materieel Railion

Herman05

• Offline Offline
    • Railplaza.nl
« Reactie #143 Gepost op: 30 October 2006, 10:01:36 »
Ik heb genoten van Eurospoor, zowel donderdagavond met opbouwen als vrijdag met bezoeken.
Om dan maar meteen in te haken op de berichten hiervoor, ik heb wel meer banen gezien waarvan je denkt tsja,... . Maar zoals hierboven ook al paar keer is gezegd verwachten we ook een steedsbetere kwaliteit. En ookal is er maar één super baan, toch vind je dan automatisch de rest van de banen beduidend minder. Dat komt omdat er op zo'n moment wat beter is te zien. Zo'n jeugdbaan op een beurs als Eurospoor moet, mits niet overdreven veel, naar mijn mening wel kunnen. Juist de minder afgewerkte banen kunnen mensen die minder handig (of kinderen) zijn dingen leren die ze zelf ook thuis meteen in praktijk kunnen brengen.
Beetje daaraan verwant zijn websites. Er zijn zeer veel websites van een hoog niveau, die zijn uitgebreid en worden goed bijgehouden echter wanneer je wat minder in de modelspoor zit, kom je bij de kleinere sites van die meestal dramatisch zijn opgebouwd laat staan dat er soms onduidelijke informatie op staat.
Beetje offtopic maar het hoort er een beetje naar mijn idee toch bij.
Wat me positief opviel was de kwaliteit van de 3-rail baan van Railclub Utrecht, deze was (wat ik nog weet) vele malen beter dan 3 jaar geleden toen ik voor het eerst ofzo op Eurospoor kwam.

De veelbesproken hal 2 met het kunstwerk  :-|, de sneeuwbaan die wel heel erg wit was  ;) en zeehondencreche Pieterburen  ??? was nogal apart, weet niet echt wat ik daarvan moest denken. Verder waren daarnaast nog wel paar leuke banen te zien.
De vele handelaren ben ik vrijdag voor de helft maar doorgelopen de andere helft zou zondag wel komen. Veel eenheidsworst, en relatief weinig NL materieel. (persoonlijke mening) Nog wel een IRM tegengekomen van Lima zonder de originele doos voor Märklin €450,00  ;D ;D ;D.

Verder van de beurs erg genoten en ben voor mijn doen heel lang op de beurs geweest (van 11 - half 5)

Zondag mocht ik op de overbekende beneluxspoor.net stand staan. Had zelf geen demo dus stond meer bij de helpdesk,.. maar daar was het vrij rustig. Een echte buggydag. Wel nog even de andere helft van de 2de handsbeurs bekeken en daar ook nog maar 3 trafo's aangeschaft. Verder erg naar m'n zin gehad en zeker ook weer wat geleerd van de medemodelspoorders hier. Verder ben ik er wel achter gekomen dat je beter HO dan N kan gaan rijden. Meer info kan Peter of Sander je wel geven indien je dat wilt  ;D ;).

Nou,... dat was het wel weer, volgens mij mijn langste posting hier ooit.

Groeten,
Herman

Sicco Jan

• Offline Offline
« Reactie #144 Gepost op: 30 October 2006, 10:22:05 »
ik was er zaterdag, bij gebrek aan vragen geen bezoek aan de bnls stand (hoi, nou doei ligt me niet zo..), vond het best aangenaam besteedde 4,5 uurtjes.

Een LGB Berliner Kindl wagon gekocht die op ebay een euro of 15 goedkoper had gekund (maar verzendkosten) en een Marklin Z 8400C/3 set met Berliner Kindl wagon waar ik er zomaar 2 van vond! Dat is de helft van de exemplaren van de afgelopen 4 jaar. De duurste was wel 100 euro duurder dan mijn exemplaar en dat is 175%. Fors verschil, gelukkig kon ik me daar beheersen (en weet ik dankzij ebay ongeveer wat redelijk is).

De handel kan ik niet echt beoordelen, ik zocht verder niks. Het viel me op dat er redelijk wat LGB verkocht werd en nauwelijks niet-Duitse waar. Wie brugdelen van Marklin had willen kopen had best zijn slag kunnen slaan.

Qua banen: ik vond ze OK, maar heb maar weinig foto's gemaakt. Over de kwaliteitsverwachting van de hobbyisten: door al die mooie banen in tijdschriften wordt de verwachting inderdaad vanzelf hooggespannen. Ik denk dat we niet moeten vergeten dat de banen in bladen alleen in de bladen komen omdat ze bovengemiddeld uitgevoerd zijn. En vaak niet te verplaatsen... Beursbanen is toch een ander vak, hoewel er wel 2 of 3 waren die aantoonden dat het best kan.

Overigens Rik, een baan kan je makkelijker thuislaten dan meenemen, ongeacht het stroomsysteem  ;D

Sicco Jan

edit: René = Rik
« Laatst bewerkt op: 30 October 2006, 12:07:02 door Sicco Jan. Reden: René = Rik »

Joop V

• Offline Offline
« Reactie #145 Gepost op: 30 October 2006, 10:23:12 »
Als her-beginnende model treinen fanaat en nieuweling op dit forum vonden wij het interessant om na jaren weer eens naar Eurospoor te gaan, voor ons een dagje uit.

over het algemeen zijn er enorme prijs verschillen bij de 2e hands handelaren, bijv. een platte wagen van Märklin nieuw +/- €6,-  , hier 2e hands en duidelijk mee gespeeld a €10,-.
zelf een Märklin Mobile Station aangeschaft (incl. trafo en aansluitrail) voor  €19,95 bij de Duitse stand vlakbij de ingang, tevens wat C-rail aangeschaft a€1,- en €1,60 p/stuk.
Ook de Amerikaanse startset 29575 (Märklin) stond voor ver uiteen lopende prijzen op de schappen . :o

Zoals ik al eerder las, smaken verschillen wat ook blijkt uit de banen en hun toeschouwers, voor mij is het mooi als het realistisch is (electrische Locs gebruiken bovenleiding). De Oostenrijkse winterbaan vonden we realistisch alhoewel je hier snel uitgekeken raakt.
Al met al een geslaagde dag en eigenlijk te kort als je alles op je gemak wilt bekijken en helaas geen startset gewonnen.
Volgend jaar komen we zeker weer.
de mooiste scenery staat hier boven afgebeeld. ;D

Robkop

• in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • M* & bezig te digitaliseren
« Reactie #146 Gepost op: 30 October 2006, 10:52:26 »
Voor mij heeft Eurospoor qua het aantrekkelijkheid gewonnen van Rail 2006.
Den Bosch is voor mij wel dichterbij (ben toen met de bus geweest) en Den Bosch heeft ook een aantal kwaliteits-banen die Eurospoor niet had.
Toch heeft Eurospoor m'n verwachtingen overtroffen. Die waren mede naar aanleiding van berichten op dit forum niet zo hoog gespannen.
s'morgens de trein genomen met een kruidvatkaartje en om half 11 liepen we de beurs op.
Begonnen bij stand van een bekend modelspoorforum en een paar forummedewerkers gesproken.
Daarna de rest van de beurs beetje bij beetje verkend.
Dat er veel handel is (tegenwoordig in Den Bosch ook), nou daar kun je gaan kijken of niet.
Ik wissel het wat af, eerst een paar banen, dan een rondje shoppen met m'n boodschappenlijstje en dan weer wat banen.
Ik heb de hele zondag nodig gehad en nog niet alles gezien.
Het leuke vind ik af en toe een praatje maken met exposanten over hoe bepaalde effecten zijn gerealiseerd.
Hal twee vond ik prettiger verlicht dan hal 1 en daarom ook beter geschikt om modelbanen in te plaatsen.
Ik hoop dat in 2007 de beurzen niet zo dicht na elkaar geplanned worden. anders moet ik toch een keuze gaan maken en zoals het er nu uitziet slaat die door naar Eurospoor.
« Laatst bewerkt op: 30 October 2006, 10:54:57 door Robkop. Reden: editorial »
De groeten van Rob

Geoffrey Korstanje

• prutser
  • Offline Offline
« Reactie #147 Gepost op: 30 October 2006, 11:11:05 »
Voor mensen die ook nog wat filmpjes willen zien
kunnen deze link
aanklikken

Willem van den Broek

• Offline Offline
  • Ja dit ben ik (2006)
« Reactie #148 Gepost op: 30 October 2006, 11:11:43 »
Hallo Beste Lui,

Was er op Vrijdag en heb me redelijk vermaakt.
Hellaas te veel aan me hoofd en dus ook even een paar dingen gemist geloof ik. Moest 3 keer over de beurs lopen om een idee te krijgen van de prijzen en zo, wel een Taurus van Rail4chem (railhobby) aangeschaft en wat gereedschap. maar ben toch om 3 uur er maar vandoor gegaan.
Zoals gezegd te veel aan me hoofd en kon niet me humeur op niveau krijgen (zit midden in Solicitatie gespreken en heb last van een soort overwerkt gevoel)

Wel even in verlegen vorm een blik geworpen by de Benelux stand, Herkende Floris gelijk (eigenlijk al ver in het begin) je kunt hem echt niet missen  ;D (niet negatief bedoelt)

Maar iedereen was op een gegeven moment ook erg druk bezig dat ik maar niemand heb lastig gevallen, volgende keer beter.
Even geld en tijd vrij maken voor een keertje Houten denk ik maar  ;)

Nog even over het geheel, was best leuk, mijn eerste keer op Eurospoor.
Leuke banen gezien. vond die ene baan wel leuk (weet de naam even niet) 1 station maar verschillende momenten (waren een soort kasten de eerste was 1852 (als ik het goed heb) met de Arend en de laatstse 1945 met alles een beetje kapot)
Wel wat fototjes gemaakt. Misschien als ik tijd heb zet ik deze een keer online  ;)

Groet,

Willem
Modelspoor Beginner, schaal N geen tijdperk

mmhajvth

• fulltime busy
  • Offline Offline
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
« Reactie #149 Gepost op: 30 October 2006, 11:59:59 »
Nou wie van mij had willen weten hoed Eurospoor 2006 was...
Helaas...

Positive woorden schieten me tekort om dat te beschrijven.  ;D  ;D

Maar ik sluit me zeker aan bij het laatste bericht van Sander Lagenveen op blz 9

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.