Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanpassen baanplan bestaande baan door Ronald69
Vandaag om 16:06:19
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door Rick
Vandaag om 16:03:05
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Frits C
Vandaag om 15:48:45
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Rick
Vandaag om 15:09:14
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:06:26
Sfeer op je modelbaan door Ronald Halma
Vandaag om 15:02:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:38:12
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 13:51:22
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
Vandaag om 13:34:11
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 13:30:30
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door odaoda
Vandaag om 13:27:03
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 13:25:09
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
Vandaag om 12:56:38
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door defender
Vandaag om 12:51:30
Module vliegveld Jan van Mourik door defender
Vandaag om 12:45:24
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 12:08:12
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door sncf231e
Vandaag om 11:53:24
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 08:40:21
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:32:57
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
14 August 2025, 21:30:54
Fleischmann Anna ombouw. door defender
14 August 2025, 20:19:47
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
14 August 2025, 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
14 August 2025, 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
14 August 2025, 16:32:24
Da's Daz 2 door Huup
14 August 2025, 15:59:06
  

Auteur Topic: Jeroen - (Baanplan H0)  (gelezen 6489 keer)

J. Brans

  • Offline Offline
  • Berichten: 37
Jeroen - (Baanplan H0)
« Gepost op: 02 March 2009, 19:46:38 »
Ik wil weer beginnen met modelbanen en heb in wintrack een baan getekend.

Zou iemand naar dit plan kunnen kijken en mijn knelpunten kunnen aangeven?


https://images.beneluxspoor.net/bnls/track_1_foto_1.jpg



https://images.beneluxspoor.net/bnls/track_1_foto_2_bovenste_laag.jpg



https://images.beneluxspoor.net/bnls/track_1_foto_3_schaduwstation.jpg

Het is gemaakt in roco line zonder bedding.
Het hoogteverschil tussen de onder en bovenlaag is 140mm en het buitenste spoor van het schaduwstation heb ik voor langere treinen. (Zijn de andere sporen van het schaduwstation wel lang genoeg?)
Ik wil de treinen rechtsonder naar beneden laten rijden en links weer naar boven.

Ik ben niet iemand die scenery maakt, ik houd meer van het treinrijden, dus ruimte voor huizen en dergelijke is niet belangrijk.

Voor de liefhebber heb ik hier ook nog de tra file om het beter te bekijken.

Ps. ik moet nog een manier vinden om de plaatjes groter te krijgen
« Laatst bewerkt op: 29 March 2009, 08:44:18 door Hans van de Burgt »

J. Brans

  • Offline Offline
  • Berichten: 37
Re: Jeroen Baanplan h0
« Reactie #1 Gepost op: 03 March 2009, 22:10:25 »
Vergeet dit hele verhaal van mij.
Ik heb minder ruimte dan ik in eerste instantie dacht :'(

J. Brans

  • Offline Offline
  • Berichten: 37
Re: Jeroen Baanplan h0
« Reactie #2 Gepost op: 11 March 2009, 18:52:15 »
Aangezien ik minder ruimte heb in de diepte, dan ik in eerste instantie dacht, ben ik aan het kijken of N-spoor misschien geschikter is. Ik moet nog in een winkel kijken of N-spoor treinen wel bij mij passen, ik heb vroeger altijd h0 gehad.


Ik heb een ruimte ter beschikking van 4.30m breed en 1.30m diep.

Ik probeer in wintrack een baan te tekenen, maar ten eerste heb ik geen idee hoe te beginnen. In h0 begon ik gewoon ergens en uiteindelijk kwam er wel een baan uit, maar in N is de ruimte te groot om zomaar ergens te beginnen. Het liefste wil ik 2 of 3 rond gaande sporen, een redelijk station (misschien een kopstation voor het semi rangeer werk), een redelijk groot schaduwstation en voornamelijk met lange treinen rijden.

Maar in wintrack lopen de bochten niet zo mooi parallel als bij h0. Ook weet ik niet welke radius bochten ik minimaal moet hebben, zodat elke trein zonder problemen de bocht kan nemen.

Hookies

  • Offline Offline
  • Berichten: 1112
    • De bouw van Hookyville in schaal N (updated 25 januari 2010)
Re: Jeroen Baanplan h0
« Reactie #3 Gepost op: 11 March 2009, 19:06:24 »
Ik weet niet welke N-rails je neemt, maar bij Fleischmann Piccolo passen R3 en R4 prima naast elkaar. Lekker ruim en doorgaans handiger voor langere treinstellen en locs. Verder denk ik dat Wintrack niet anders werkt bij N dan bij h0, je hebt alleen meer ruimte zoals je zelf stelt. Probeer anders eerst iets te tekenen op een vel papier of in paint en ga dan kijken hoe je het uitlegt. Zo maar op de bonnefooi een rail neerleggen en dan verder bouwen, lijkt me niet de handigste volgorde. Bovendien loop je dan de kans dat je al snel en veel moet gaan aanpassen.

Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 | Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | tijdperk: laat IV en V, museumlijn uit III | Hoofdzakelijk Duits georiënteerd.

Marcel (BR643 Talent)

  • Offline Offline
  • Berichten: 441
Re: Jeroen Baanplan h0
« Reactie #4 Gepost op: 11 March 2009, 20:07:06 »
Ook bij N-spoor moet je perfect parallel lopende bogen kunnen krijgen. Ik heb altijd Fleischmann piccolo gehad (heb ik nog, maar ik wil overstappen op Peco code 55 rails) en daarbij vormen R1 en R2 een parallelle boog (maar die zijn wel wat krap), en R3 en R4 inderdaad ook. Je hebt in Wintrack ook de mogelijkheid om netjes de afstand tussen parallelle sporen goed te krijgen (daar is een speciaal 'railstuk' voor, net na de rechte rails).

Ik herken het probleem wel dat het met meer ruimte moeilijker wordt om een begin te maken. Vroeger ontwierp ik baantjes voor op een plaat van 2 bij 1 meter, en dan kwam je vanzelf wel op iets uit (het aantal mogelijkheden voor een station ofzo was beperkt). Nu heb ik in totaal een ruimte van 4,30 bij 2,95 meter (die ik overigens niet helemaal kan gebruiken, maar wel bijvoorbeeld een L-vorm langs twee muren) en dan heb je veel meer vrijheid. Als je met bijvoorbeeld de rails van Peco gaat werken (veel verschillende wissels en verder alleen maar flexibele rails) dan wordt het ook een stuk moeilijker dan met Fleischmann (wat een duidelijke geometrie heeft).

Wat ik uiteindelijk heb gedaan, is eerst gewoon los een station ontwerpen. Zodra dat aan mijn wensen voldeed, heb ik gekeken hoe ik dat mooi neer kan leggen. Daarna kun je bijvoorbeeld een tweede stationnetje of een rangeerterrein ontwerpen, en ook dat weer neerleggen. Uiteindelijk hoef je dan alleen nog maar al die dingen via mooie vormen met elkaar te verbinden (wat overigens ook weer lastiger is dan het klinkt).

Gewoon blijven 'spelen' met de mogelijkheden, dan kom je er echt wel...

Gerard110

  • Offline Offline
  • Berichten: 194
Re: Jeroen Baanplan h0
« Reactie #5 Gepost op: 11 March 2009, 21:36:16 »
wat je eerst het beste kan doen is een lijstje maken met je wensen het tijdperk waar je in wilt rijden en dan de regio. dan maak je zoals marcel al zei, eerst de hoofdpunten van de baan en daarna verbind je dat allemaal op een logische wijze met elkaar.

J. Brans

  • Offline Offline
  • Berichten: 37
Re: Jeroen Baanplan h0
« Reactie #6 Gepost op: 13 March 2009, 21:19:15 »
Ik ben vandaag naar huider in heerhugowaard geweest om even het verschil te bekijken tussen h0 en N, maar n-spoor is voor mij te klein. Ook al kan ik meer en ruimer rails neerleggen, de treintjes zijn voor mij te klein.

Het worden dus kortere treinen in h0. Waarschijnlijk nederlandse personen treinstellen (met een verdwaalde VT 11.5 TEE, wat ik een machtige trein vind) en af en toe een goederentreintje.

Ik heb wel nu twee baanplannen getekend, maar ik ben er nog niet over uit welke beter en/of interessanter is.

Zouden jullie naar de banenplannen kunnen kijken en commentaar kunnen geven, over knelpunten.
De baan blijft, mijzelf kennende vrij kaal (geen bossen en/of dorpen) en open van onder en de zijkanten.
De krapste radius is R3.

Baan 1


De eerste laag, voor wat locomotieven op de korte sporen en wagons op de langere. Hier zou een beetje gerangeerd kunnen worden, maar het ligt allemaal onder tafel.


Een oprit naar de volgende laag, van 0 naar 200 mm.


Het schaduwstation voor de in bedrijf zijnde treinen. In het station ligt tussen de wissels 2 x 920 mm rails.
De baan links, met de bocht, moet een keerlus schakeling krijgen (toch????)


De oprit naar het topnivo. Van 200 naar 400 mm.


Vrij recht toe recht aan. De buitenbaan wordt tegen de klok in gereden en de binnenbaan met de klok mee.
De lus rechts is om treinen die van beneden komen, naar de buitenbaan te kunnen leiden (keerlusschakeling???).
Het baantje midden over was om een beetje te breken met het rondjes gevoel.


Baan 2


Ook hier weer een doodlopend emplagement. De baan bovenlangs komt van het hoogste nivo.


Twee schaduwstations, met een verbinding ertussen om treinen die van het beneden nivo komen door te laten rijden, zonder rangeerwerk. Ook om treinen om te laten keren, zodat niet elke keer de zelfde kant voorop rijdt.
Hoogte van dit nivo is 100 mm.


Bovenste nivo (300 mm hoog). Wederom wordt er rechts gereden.
De binnenlus links (keerlusschakeling), is om treinen van de binnen naar de buitenbaan te leiden en de goede rijrichting te houden.
Ook is hier nog ruimte voor een eventueel station, hoewel de lengte daarvoor wat tegen zal vallen.

Er zal digitaal gereden gaan worden.

Hookies

  • Offline Offline
  • Berichten: 1112
    • De bouw van Hookyville in schaal N (updated 25 januari 2010)
Re: Jeroen Baanplan h0
« Reactie #7 Gepost op: 13 March 2009, 22:40:01 »
Als je 3-rail (Märklin) gaat rijden, heb je geen last van keerlussen. Ga je voor 2-rail, dan heb je inderdaad keerlusschakelingen nodig.

Wat ik me wel afvraag, is of het leuk is om op niveau 1 te rangeren, terwijl er dan nog vier lagen bovenop komen. Lijkt me moeilijk en ook zonde als het lastig te bekijken is voor kijkers naar je baan.

Over de baanplannen zeg ik verder weinig. Ik ben daar ook geen held in.

Mvg,
Martin

Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 | Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | tijdperk: laat IV en V, museumlijn uit III | Hoofdzakelijk Duits georiënteerd.

J. Brans

  • Offline Offline
  • Berichten: 37
Re: Jeroen Baanplan h0
« Reactie #8 Gepost op: 13 March 2009, 22:58:05 »
Als je 3-rail (Märklin) gaat rijden, heb je geen last van keerlussen. Ga je voor 2-rail, dan heb je inderdaad keerlusschakelingen nodig.

Wat ik me wel afvraag, is of het leuk is om op niveau 1 te rangeren, terwijl er dan nog vier lagen bovenop komen. Lijkt me moeilijk en ook zonde als het lastig te bekijken is voor kijkers naar je baan.

Over de baanplannen zeg ik verder weinig. Ik ben daar ook geen held in.

Mvg,
Martin


Ik zal 2 rail gaan rijden, ik heb nog ergens wat oude treinen liggen die misschien digitaal gemaakt kunnen worden.

Wat betreft het rangeren, lijkt dit de beste oplossing qua ruimte. Misschien dat ik de ruimte tussen de niveaus wat groter kan maken. Of misschien via een webcam, ik heb daar iets over gehoord.

Groeten
Jeroen