Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 23:26:16
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door D_Loc
Vandaag om 23:21:24
Klompentrein door grossraumwagen
Vandaag om 23:17:25
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door Tomasso
Vandaag om 23:14:03
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 22:50:57
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 22:45:46
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
Vandaag om 22:37:43
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:36:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 22:33:52
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Rob Ellerman
Vandaag om 22:26:24
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Thom
Vandaag om 22:18:32
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door sncf231e
Vandaag om 21:50:39
Stalen rijtuigen van NS door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:12:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 20:49:44
Tram reageert niet door phdirk
Vandaag om 20:47:32
Pendel module door Golden Oldie
Vandaag om 20:03:45
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 19:52:47
Mehano/Lemke Class66 Decoder instellingen door Chrisjantje
Vandaag om 18:51:06
Probleem met Trix 6409 (22762) door Chrisjantje
Vandaag om 18:24:01
Problemen met Marklin Startup 29124 door Wumpus
Vandaag om 17:36:11
Märklin 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 17:33:50
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
Vandaag om 16:37:19
Modelspoor Dagen bij de ModelSpoorgroep 's-Hertogenbosch 2025 door Caterpillar
Vandaag om 15:58:29
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 14:57:19
De wijntrein door Frits C
Vandaag om 14:43:27
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 14:17:40
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:10:21
Baan weer opgebouwd na vervangen dakraam door bmwpiet
Vandaag om 13:51:04
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 13:31:41
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Ronald69
Vandaag om 13:28:44
  

Auteur Topic: Hondenknook - (Baanplan N)  (gelezen 6248 keer)

Steven Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 52
Re: baan in de vorm van een hondenknook
« Reactie #15 Gepost op: 10 March 2009, 16:24:30 »
Als je digitaal hebt liggen zou ik zeggen maak het niet te ingewikkeld en kies voor 1 systeem. Als je nog veel analoge locs hebt kun je die digitaliseren.
Nadeel van dat Trix systeem is dat je snel tegen de grens van het aantal locs aanloopt (een stuk of 3 meen ik is het wel zo'n beetje).
Met digitaal kun je ook overwegen met Koploper te gaan werken (als dat kan).

2 systemen door elkaar zou ik niet doen, 1 is soms al lastig genoeg...  ;)

NB: als je N spoort is er ook op www.n-spoorforum.nl veel info te vinden...
« Laatst bewerkt op: 10 March 2009, 16:26:01 door Steven Hoven. Reden: verwijzing n-spoorforum erbij »
Steven

N-spoorder, MM, Peco, S88XPressNetLI, Koploper
Ook N-spoorder? Check ook eens www.n-spoorforum.nl

Robert_N-Nm

  • Offline Offline
  • Berichten: 1394
  • Fan van Zwitsers Spoor N(m)
    • RhB in N-spoor (blog)
Re: baan in de vorm van een hondenknook
« Reactie #16 Gepost op: 10 March 2009, 18:09:23 »
Hoi Ger,

Als je toch Peco code 55 wil gaan gebruiken zou ik eens nadenken over de stationssporen.



Een flauwe boog is in mijn ogen wat mooier als een recht-toe-recht-aan gebeuren. Ik heb aangegeven in je tekening met twe groene lijnen (doorgaande sporen) wat ik ongeveer bedoel. Je kan natuurlijk ook een deel van de sporen in een flauwe boog leggen (bijv alles links van het stationsgebouw in een flauwe boog).

Het leggen van de wissels tussen de twee systemen is ook een stukje realisme, ooit een groot station gezien waar slechts de helft van de sporen per rijrichting beschikbaar is. Niet echt economisch. Met die wissels wek je in ieder geval de illusie dat het station een groot geheel is. Ook al gebruik je ze (nu nog) niet.....

Verder is het handig om toch die verbindingswissels in de planning mee te nemen. Misschien wil je nu nog 2 systemen, misschien blijf je dat altijd doen... Als je op een later tijdstip naar 1 systeem wil dan is het wel interessant om die wissels te hebben. Zo hoef je niet op een later tijdstip te gaan slopen en breken om de wissels te realiseren want ze liggen er al.

MvG
Robert
Fan van Zwitsers spoor N(m)

ger deguelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 39
Re: Mijn baan .
« Reactie #17 Gepost op: 11 March 2009, 09:39:00 »
@Steven Hoven
Hoi steven met dat digital ,dat ga ik niet doen ik ben er nu ook al achter dat je met het trix systeem niet veel kunt .
Dus ik heb besloten dat ik gewoon op mijn analoge blijf,zal je wel vraag en waarom:ik heb meer analoog dan digitaal ,dus die 2 loks wat ik heb doe ik weg met het systeem wat er bij hord.

@Robert
Hoi robert is een mooi idee wat je er op heb gezet met de boog er in ,wat betreft die peco wissels wat ik heb daar ga ik niet mee verder daar krijg ik grijze haren van  :-|.
Dus die peco rails ruil ik om tegen trix ik vond dat systeem wel makelijk werken en aan slijten .omdat ik tog bij analog blijf .
Ik heb er voor gekozen dat ik een zwitzer's of een osterijk's station ga neer legen .
Dat moet wel lukken op 1 meter 30 denk ik ,dus dat word nog ff google ;D.

Maar bedankt voor jullie reacktie op mijn baan
 
Groet ger deguelle
groetjes ger

Robert_N-Nm

  • Offline Offline
  • Berichten: 1394
  • Fan van Zwitsers Spoor N(m)
    • RhB in N-spoor (blog)
Re: baan in de vorm van een hondenknook
« Reactie #18 Gepost op: 11 March 2009, 10:56:56 »
@Steven Hoven
Hoi steven met dat digital ,dat ga ik niet doen ik ben er nu ook al achter dat je met het trix systeem niet veel kunt .

Ik ben het niet helemaal met deze gedachte. Ik wil hem wat nuanceren (als het mag). Ik kan me vinden in het feit dat je met de basis (Mobile Station am sich) niet zo heel veel meer kan dan loks aansturen. De volgende stap voor de TMS zou echter dit apparaatje kunnen zijn (je kan hem zelf bouwen of kant-en-klaar kopen). Het is feitelijk een adapterbox die je kabel van de TMS opdeelt in de kabels binnen het Selectrix-systeem (Sx-bus en Px-bus voor respectievelijk schakelen en boosters/rijden). Het selectrix-systeem is een volwaardig digitaal systeem waar je verder alles mee kan.

dus die 2 loks wat ik heb doe ik weg met het systeem wat er bij hord

Onnodig. Als je wil kunnen die loks met decoder ook analoog rijden. Die instellingen kan je namelijk gemakkelijk wijzigen. Ik ben echter geen expert op het gebied van programmeren met de TMS (want ik heb er geen) maar daar kan het forum wel bij helpen. Die TMS is dan het enige waar je niets meer mee hoeft te doen. Die kan dan de deur uit.

wat betreft die peco wissels wat ik heb daar ga ik niet mee verder daar krijg ik grijze haren van

Die kunnen inderdaad voor de nodige hoofdbrekens zorgen. Als je gaat plannen plan dan zoveel mogelijk met de minitrix 150 wissels met gepolariseerd hartstuk (14938 en 14939). Daar heb je namelijk veel plezier van als je een kleinere lok als de KöF of een andere rangeerlok wil laten rijden.

Voor wat betreft het station. Das zeker even puzzelen maar er is vast wel een leuk station te passen op zo'n oppervlak. Ik heb zelf (nog steeds) een zwitsers station in de planning staan (zoek maar op: Thayngen) maar er zijn er heel veeel meer te bedenken.

MvG
Robert
Fan van Zwitsers spoor N(m)

ger deguelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 39
Re: baan in de vorm van een hondenknook
« Reactie #19 Gepost op: 11 March 2009, 11:37:44 »
@robert
Dank je robert  ;D hier heb ik inderdaad wel wat aan ,ik heb het op het forum al geplaatst hoe ik deze 2 loks kan ombouwen naar analog .
 Groet ger deguelle
groetjes ger