Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door D_Loc
Vandaag om 22:23:58
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 22:12:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 22:03:38
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
Vandaag om 21:45:58
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door janw
Vandaag om 21:44:27
Led schakeling ed. door Albert de Heer
Vandaag om 21:43:07
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 21:05:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 20:55:24
NS-1000 in spoor-1 door daempfer
Vandaag om 20:42:19
Au bord de la Cèze door Paul1969
Vandaag om 19:23:18
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 18:47:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:35:58
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
Vandaag om 17:49:16
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
Vandaag om 17:32:31
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 17:23:46
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 17:03:11
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 16:41:42
't Boemeltje door Huup
Vandaag om 16:20:13
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 16:03:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 15:20:48
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 14:36:26
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 14:31:05
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Hennie
Vandaag om 14:28:53
Bollenwagen, diverse vragen door grossraumwagen
Vandaag om 14:03:58
Klompentrein door grossraumwagen
Vandaag om 13:15:21
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Martijn193
Vandaag om 13:11:02
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 12:11:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:59:26
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 10:34:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 10:18:35
  

Auteur Topic: Seinpalen automatisch schakelen  (gelezen 8159 keer)

zuyderduyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 352
    • Spoorwereld
Seinpalen automatisch schakelen
« Gepost op: 23 February 2009, 21:21:15 »
Beste lezers,

Wat is de makkelijkste manier om een seinpaal, gewoon op een recht stuk, automatisch door de trein op groen en rood te laten springen?

Dit zou dan moeten kunnen doormiddel van een schakelaar in de rails en een magneetje onder de lok.

Is iemand hier bekend mee, hoe gaat het precies in z`n werk?

Bedankt!

Wim Rosbender

  • Wullem NS
  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Seinpalen automatisch schakelen
« Reactie #1 Gepost op: 23 February 2009, 21:32:52 »
Beetje moeilijk uit te leggen zo, maar je kan met 2 reedcontakten de 2 lampen  omschakelen.

Het eerste contakt bekrachtigt het relais waaardoor de groene lamp gaat branden.
Het tweede contakt laat het relais weer afvallen waardoor de rode lamp weer gaat branden..

Als ik tijd heb maak ik er een tekening van en stuur jou dat in een PB..

Groetjes, Wullem NS

Bart Mestrom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
Re: Seinpalen automatisch schakelen
« Reactie #2 Gepost op: 23 February 2009, 21:34:11 »
Of plaatst hier de tekening. Zal misschien ook voor andere handig zijn.

robbraak

  • Offline Offline
  • Berichten: 84
  • Nog steeds lerende
Re: Seinpalen automatisch schakelen
« Reactie #3 Gepost op: 23 February 2009, 21:35:51 »
jammer Willem,
dat je de tekening niet op het forum doet dan heeft iedereen er wat aan die het wil

rob

Wim Rosbender

  • Wullem NS
  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Seinpalen automatisch schakelen
« Reactie #4 Gepost op: 23 February 2009, 22:00:29 »
Ok heren,

Ik zal hem op dit forum plaatsen,,,

Komt goed ,,, even geduld,,,

Allaaf !! , Wullem NS 1e

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4666
Re: Seinpalen automatisch schakelen
« Reactie #5 Gepost op: 23 February 2009, 22:45:17 »
Analoog of digitaal?

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Wim Rosbender

  • Wullem NS
  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Seinpalen automatisch schakelen
« Reactie #6 Gepost op: 23 February 2009, 22:54:44 »
ANALOOG....

Even geduld heren ik ben er mee bezig,,!!!

Groet, Wullem NS

Louis Holleman

  • Offline Offline
  • Berichten: 751
  • Osse historie
    • Louis' Homepage - De Treinenhoek
Re: Seinpalen automatisch schakelen
« Reactie #7 Gepost op: 24 February 2009, 10:24:33 »
Men neme een 12-14V gelijkspanningsvoeding (nodig voor zowel het relais als de seinaandrijving) alsmede een bistabiel om-relais, bv. Conrad 503398.
Reedje 1 ligt tussen 2 blokken op de blokscheiding, reedje 2 op de daarachter liggende blokscheiding.
Magneetje aan lok of sluitwagen. Sluitwagen verhindert dat een losrakende wagen de zaak ontregelt.
Reedje 1 zet relais 1 om naar onveilig = rood. Reedje 2 zet relais 1 terug naar groen. Koppel ze aan elkaar en reedje 1 zet relais 1 op rood alsmede relais x weer naar groen, reedje 2 zet dan relais 2 naar rood en relais 1 naar groen. Aangezien het relais nog een stel omcontacten bevat, kun je die nog gebruiken om simpel de railspanning weg te halen cq. weer aan te sluiten. Bruikbaar voor analoog en digitaal. Meer ins en outs alsmede bruikbare schema's voor een 13-blokken systeem op http://www.holleman.demon.nl/treinen/beveiliging.htm en http://www.holleman.demon.nl/treinen/asymmetrisch.htm want als je daarmee werkt kun je nog veel meer uithalen op digitaal gebied. Zet per blok een tweede relais in en je kunt groen/rood/geel draaien. Het is maar wat je zoekt  :D
Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)

Wim Rosbender

  • Wullem NS
  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Seinpalen automatisch schakelen
« Reactie #8 Gepost op: 24 February 2009, 11:58:56 »
Heel goede uitleg !!

Hier mijn tekening met het bistabiele relais,,,

Op het contakt wat overblijft kun je de rijstroom mee aan en uit schkelen,,

Probeer maar !!!!

Groetjes, Wullem NS


Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4666
Re: Seinpalen automatisch schakelen
« Reactie #9 Gepost op: 24 February 2009, 16:36:33 »
Willum,

Mijn reactie was niet voor jou bedoeld maar voor Zuyderduyn.
Daar hij op het forum ook vragen betreffende een digitale baan heeft gestelt.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

zuyderduyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 352
    • Spoorwereld
Re: Seinpalen automatisch schakelen
« Reactie #10 Gepost op: 24 February 2009, 22:13:17 »
Hoi heren!

Bedankt voor de uitleg en de tekening! Ik zal het gaan proberen.

Even om precies te zijn, welke artikelnummers moet ik bij Conrad bestellen om het te realiseren, om te beginnen even 1 blok?

Bedankt!

Wim Rosbender

  • Wullem NS
  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Seinpalen automatisch schakelen
« Reactie #11 Gepost op: 24 February 2009, 22:25:55 »
Bij Conrad met het volgende nummer.

502880-8A

Je hebt ze in 5 - 12 - 24 volt

Succes en ik hoor of het gelukt is,,

Groet, Wullem NS

zuyderduyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 352
    • Spoorwereld
Re: Seinpalen automatisch schakelen
« Reactie #12 Gepost op: 25 February 2009, 09:16:34 »
Bedankt willem,

Welke Reed schakelaars lijken je het beste van Conrad, groot lijkt me het makkelijkst?

Louis Holleman

  • Offline Offline
  • Berichten: 751
  • Osse historie
    • Louis' Homepage - De Treinenhoek
Re: Seinpalen automatisch schakelen
« Reactie #13 Gepost op: 25 February 2009, 10:17:09 »
Ik gebruik zelf Conrad 503770 (13mm), past nog onder je rail en eenmaal goed liggend kun je 'm zelfs inballasten.  Kleiner kan ook nog, die dingen hoeven bij gebruikmaking van vermeld relais maar 12V bij 12mA te schakelen. Daar liggen ze hier niet wakker van en het complete systeem draait inmiddels al een jaar of 3, 4. Groter is nergens voor nodig. Oh ja, en als je nog magneetjes zoekt: zoek een aanbieding Magnetix o.i.d., daar zitten prima magneetjes in  8)
Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)

Kees Sonneveld

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 1
Re:Seinpalen automatisch schakelen
« Reactie #14 Gepost op: 30 March 2009, 18:26:03 »
Even over dat "dure" bistabiele relais.
Het kan vrij eenvouding met een monostabiel relais, welke beter verkrijgbaar zijn en ruimschoots goedkoper:

Een monostabiel relais met een tweepolig wisselcontact biedt de volgende oplossing:
Een gangbaar (en betaalbaar) relais is die met een gelijkspanning uitgevoerde spoel.
Gelijkrichten van de voedingsspanning is hierbij een fluitje van een cent via 4 diodes of een brugcel en een condensator.
Wanneer we de gangbare 14VAC Wisselspanning hiervoor gebruiken zal na gelijkrichten een gelijkspanning overblijven die iets hoger is dan de benodigde 12VDC, maar dat is nu net wat we nodig hebben.
Omdat een relais alleen via positieve pulsen kan worden (in)geschakeld bij een gemeenschappelijke min, is het noodzakelijk een z.g. houd-contact te creëren. Dit houd-contact zorgt ervoor dat een eenmaal gekozen stand zo blijft. Om een relais uit te schakelen zou in principe een verbreek contact nodig zijn. Er zijn natuurlijk z.g. latching relais of mono stabiel die ongeacht de aanwezigheid van spanning in de laatst bekende positie blijven staan, echter de prijs van een extra weerstandje t.o.v. zo’n relais is het overdenken waard. Een relais wordt bekrachtigd door de spoel onder spanning te zetten. De benodigde houd-spanning is grofweg ¾ van de maximale spoelspanning. Een relais met een typische spoelspanning van 12VDC zal dus ook bij 9VDC inkomen.
Wanneer we nu de spoel via een weerstand met de min (0V) verbinden, zal het relais gewoon in komen.
Wordt nu op de weerstand R1 de positieve spanning aangelegd zal er geen spanningsverschil meer zijn over de spoel, waardoor het relais afvalt. Een aan-uit schakeling dus met slechts 2 maak contacten. Dit zouden twee reedcontactne kunnen zijn. Er kunnen natuurlijk parallel aan de reedcontacten, drukknoppen worden gezet om e.e.a. "met de hand" te schakelen.

Het principe schema: Zie bijgevoegd plaatje


* De weerstand R1 behoeft enige uitleg.
Een gelijkspanningsspoel, die van het relais, zal (moeten) worden gekozen uit het 12VDC bereik.
9Volt of 6Volt Zou voor deze schakeling beter zijn, maar die zijn wat lastig te verkrijgen.
Typerend voor dergelijke spoelen is dat ze een maximale spanning van ongeveer 16VDC kunnen verwerken.
De houdspanning echter is slechts 8Volt. Hiermee hebben we een relais dat dus al bij 9VDC in komt.
De weerstand in serie met de spoel zal dus 1/4 van de spanning (3V) voor zijn rekening nemen. (spoel =3/4 van 12V=9V)
Een relaisspoel van bv. 600Ohm, vraagt dus om een 200Ohm weerstand. (180Ohm uit de E12 reeks)
Bij 600Ohm+180Ohm en 12VDC hoort een stroom van iets meer dan 15mA.
Een 1/4Watt weerstand lijkt voldoende. Echter, wanneer S1 permanent bekrachtigd wordt (trein die reedcontact bedient middels een magneet) stopt precies boven S1, zal er een stroom van 70mA  (180Ohm bij 12Volt) = 0,8Watt gaan lopen.
Een 1Watt weerstand is uit veiligheidsoverwegingen dus aan te raden.